Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor vrouw op fiets westafrika - Forum Wereldfietser

tips voor vrouw op fiets westafrika

hallo allemaal, ik ga binnenkort in mijn eentje ± 6 maand lowbudget fietsen in westafrika. ik begin in gambia. ik ben geen kilometervreter, reis heel langzaam, tenzij ik bij iemand in de auto stap, heb snel kontakt met mensen, ik sta open voor algemene tips en heb nog een aantal vragen.

geld - hoe doe ik dat? [pinpas kan ik volgens mij thuislaten. ik heb wel creditcard van postbank. kan ik die gebruiken? in welke landen wat, omdat ik langzaam reis is de afstand tussen plaatsen met een bank of western union een probleem?
overnachten- kan ik als vrouw alleen kamperen? in het wild?[ik weet niet of ik dat durf!} of bij mensen?
kan ik mijn tent achterlaten, want ik ga niet elke dag fietsen.
fiets parkeren - kan ik in een stad mijn fiets met bagage erop op slot neerzetten en bijv naar de markt gaan.
kortom veiligheid als je alleen met de fiets en tent op reis bent.
visa - ik maak geen route van te voren. ik kan overal terechtkomen. kan ik bij de diverse grenzen daar ter plekke een visum kopen? wie heeft ervaring?
veiligheid landen - ik twijfel over mauritanie, guinnee, guinneebissau. [was iemand onlangs nog in guinnee en guinnee bissau?] casamance was deze zomer geen probleem. sierra leone zal ik maar niet doen. gambia mali senegal en zuidsenegal burkina faso ghana lijkt me oke??
bij de grens - word je soms gefouilleerd, moet je al je geld opgeven, hoe gaat dat?
drinkwater - ik ga geen groot waterfilter meenemen.
welke kaarten?
privacy - als ik vermoeid ben is het mogelijk om wat teruggetrokken te leven om uit te rusten?
wat is een redelijk laag dagbudget in westafrika?
vliegticket - heb ik dat nodig onderweg?[ik wou 1 week hotel gambia en niet mee terug naar nederland, vervolgens als de tijd daar is, wellicht meer dan 6 maand ergens een enkeltje terug kopen.]
een hele waslijst, ik zou het leuk vinden om wat te horen!
ook van vrouwen die iets dergelijks hebben ondernomen [bestaan die?]
alvast dankjewel!
en iedereen ook heel veel fietsplezier! hoe dan ook overal!

liefs van ada

Mooi plan, zeker ook omdat je de tijd neemt, past goed bij het plaatselijke ritme. Als je impressies van het gebied wilt opdoen zou je kunnen kijken op: http://www.afrikanieuws.nl. Verhalen staan daar ook per land gerangschikt.

O ja, herinner me ineens een mooie site van een Belg die o.a. door West-Afrika heeft gereisd en ook door de Guinee's is gekomen: http://www.hansrossel.com/
De beide Guinee's zijn vast prachtige fietslanden, voor iemand die weinig toeristisch gebieden zoekt.

Ada,

Leuke plannen!! Je vraagt veel info, ik ga er eens voor zitten. Ik heb vorige winter door Marokko, door Mauretanie, Senegal, mali, burkina en Ghana gefietst, dus mij antwoorden hebben daar betrekking op.

Geld: Postbankpas kan je thuislaten, misschien alleen bruikbaar in Dakar. Mastercard was grotendeels nutteloos, Visa bij een enkele bank in de grote steden. Het handigst is toch om flink wat cash mee te nemen, dollars of euro's. Travellerchecks zijn erg duur, maar wel verzekerd. In Ortliebtassen heb je goede verstopplaatsen. Veel West Afrikaanse mannen zien westerse vrouwen veelal als opstapje naar een leven in europa, dus of je erg veel rust zal krijgen als je even stopt, betwijfel ik. Wij verstopten ons zelfs tijdens de lunch nog wel eens. Ook alleen wild kamperen zou ik je alleen aanraden als je echt zeker bent ongezien in de struiken gekomen te zijn. Je kan natuurlijk wel aan de dorpschef vragen of je er je tent mag opzetten. Ook zijn mannen nogal eens handtastelijk. Je spullen zomaar achterlaten zou ik niet snel doen. Je bent een buitenkansje. Tenzij je de mensen goed kent moet je niets alleen laten. Wij hoorden zelfs van diefstallen van fietsen die bij een familie in een campement verbleven. Neem een eigen hangslot mee om de deur van goedkope hotelkamertjes mee af te sluiten. Er zijn volop goedkope onderkomens, in de Franstalige (CFA-)gebieden wat duurder dan in de engelstalige. Bij mijn weten moeten visa in de meeste gevallen van tevoren aangeschaft worden, dat kan in de hoofdsteden van buurlanden. Vraag om betaalbewijzen en bewaar die! soms kan je aan de grens ook visa kopen, maar reken erop dat ze je de hoofdprijs willen laten betalen. Wij zijn bij de grens nooit gefouilleerd of leeggeschud. er werd nooit om een vliegticket gevraagd en we hebben nooit opgegeven hoeveel geld we bij ons hadden. Een beetje vrolijkheid, brutaliteit en bluf helpen hier erg. Drinkwater: het zal niet eenvoudig zijn om steeds goed drinkwater te vinden. Water uit een put of pomp zal vaak het enige verkrijgbare zijn en ongezuiverd zal je er snel erg ziek van worden. Wij hadden beide tyfus toen we in Ghana kwamen. Vreemd genoeg is waterzuiveringdruppels of tabletten vaak lastig verkrijgbaar. In senegal nog wel, maar daarna moest het vaak besteld worden en werd het erg duur. Wij hadden kaarten van ITM of "Reise Knowhow", die waren redelijk bruikbaar. In de landen zelf is niet veel verkrijgbaar, dus neem van thuis mee. De reisgidsen van Reise Knowhow zou ik je niet aanraden, zwaar en niet geschikt voor een fietser.
West Afrika is als gevolg van de dure CFA niet heel goedkoop. In Franstalige landen betaalden rond 10 euro voor het eenvoudigste kamertje, maar vaak wel na straf onderhandelen. In engelstalige landen en Marokko was het wat goedkoper. In west Afrika zal veel van je onderhandelingstechnieken afhangen. Aan de andere kant is er in grote gebieden zo weinig verkrijgbaar dat je echt niet veel geld zult uitgeven. Fietsonderdelen in enige kwaliteit en geschikt voor een beetje moderne vakantiefiets zijn er overigens ook nauwelijks verkrijgbaar. In Ghana is veel weer wel verkrijgbaar, meer banken, meer winkels, meer keuze, beter eten, etc. Een leuke afwisseling is een tochtje over het Voltameer. Drinkwater werd tot een half jaar geleden in Ghana in plastic zakjes verkocht. Helaas is dat per 1 juli 2005 opgehouden, omdat er een milieuramp ontstond agv de plastic zakjes die overal rondwaaiden. Mocht je nog meer vragen hebben, mag je me altijd mailen of bellen.

Addy schreef: De beide Guinee's zijn vast prachtige fietslanden, voor iemand die weinig toeristisch gebieden zoekt.
Guinee-Bissau en Guinee zijn inderdaad prachtige fietslanden. Smalle paadjes door het bos, weinig auto's, veel lokale fietsers die zomaar een stukje meefietsen, en ontzettend vriendelijke, behulpzame bevolking. Ik ben er enkele malen overladen met sinaasappels (die worden er veel verbouwd) en koeiemelk (wat daar echt luxe is). Ook heeft een fietsermaker 3 banden voor me geplakt. Hij deed er dan wel 2 uur over, maar het was wel gratis.

Samuel
bedankt voor de reakties, best wel wat handige tips gekregen voor iets wat nu in zekere zin nog vrij abstract is.
ik had geen tijd meer om naar de kargadoor te gaan.
volgende week vertrek ik voor 1 jaar met fiets en tent naar westafrika!!!!!!!!!!!!!!!!
misschien dat ik onderweg soms een verslag stuur, maar ik beloof niks.
liefs en veel fietsplezier voor iedereen
ada

Geniet van de Afrikaantjes!
Veel succes.
Samuel

Heel veel plezier!!! Dat je niets beloofd is prima, maar toch wel leuk als je wat laat horen. Ook het landeninfoteam is nieuwsgierig. Sierra Leone schijnt tegenwoordig goed te doen te zijn, een uitdaging toch? Nigeria, ook goede berichten van gehoord (onlangs nieuw in de landeninfo). Nou ja....., laat je door mij niet opjutten, ik ben er zelf ook niet geweest. Nieuwsgierigheid hè. Al met al mijn ervaring was: daar waar men het minst gewend is aan toerisme ondervind je de minste problemen en zijn de mensen het vriendelijkst.
Nogmaals heel veel plezier.

Harry
ja hoe meer van de gebaande wegen hoe aardiger de mensen zijndat ga ik zeker doen
maar sowieso reageren mensen al vriendelijk op een [best wel aardige en geînteresseerde] vrouw alleen
toch begin ik eerst maar even met de bekendere landen
dat is voor mij al een heel groot avontuur!
...............................!
liefs
ada