Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keukentas handig inpakken - Forum Wereldfietser

keukentas handig inpakken

hallo,

na vele fietsvakanties vind ik mezelf best handig met het inpakken en gewichtverdelen.
maar wat altijd nog een rommeltje is, is `de keuken. ik probeer de trangia, eetbakjes, fuelfles, bestek, snijplankje, olie, kruiden, thermosflessen en bekers samen te pakken in een frontroller, maar ik krijg er niet echt een systeem in. waarschijnlijk ook omdat het altijd als laatste weer ingepakt wordt. pasta, havermout, gedroogd fruit vullen de gaatjes in andere tassen.
hoe doen jullie dit? handige verdeeltips? trangia tussen je kleren ofzo? alle tips welkom.
we hebben ook een fietskar (burley cub) bij ons, dus ik overweeg nu een soort plastic bak als keukenbak om rechtop in het bagagedeel van de fietskar te zetten.

oja, we reizen met 2 volwassenen en 3 kids.

dank alvast!
Tja, 2 volwassenen en 3 kids! Dat vraagt nogal wat. Zelf, of met 2, doe ik in de ene voor tas kookspullen, bestek, bord, snijplank,pannen, brander etc. En in de andere de proviand, met ruimte voor aankoop onderweg. Maar, misschien helpt je dat: keuken tassen moet je altijd weer helemaal uit- en vervolgens inpakken, vrees ik.
Ik weet niet hoe oud de kids zijn maar misschien kunnen zij het leren???
Ik heb de Trangia set inclusief "snijplank" (deksel van ijsbak op maat geknipt zodat het in de koekenpan past) altijd in een plastic tas in de fietstas bij de kleding. Mijn slaapspul met tent zit in de andere tas. De sporks heb ik in mijn kookset, dat past precies (daar zijn ze op uitgezocht). Daarnaast heb ik de brandstoffles en dan een plastic tas met eten, maar dat is maar voor één persoon. Mijn eten heb ik in ziplocks per maaltijd verpakt. Bord heb ik niet bij me, want ik heb al pannen om uit te eten :lol: Wel een opvouwbare beker, dat is wel zo prettig voor de thee.
Kookspullen zijn hard, terwijl de spullen in je andere tassen zacht zijn. Je kan er dus niet zoveel mee. Ik zou je gedroogde fruit, havermout en pasta dus gebruiken in je kooktas om de gaten op te vullen en het rammelen te dempen.

Verder vooral accepteren dat het niet beter wordt en dat elke keer die hele tas leeg moet, omdat je het onderste nodig hebt. Ik probeer zoveel mogelijk een bankje of picknicktafel te vinden om alles uit te stallen en het zit er ook eigenlijk weer heel snel in. Het meest tijdrovend is om allerlei tassen te moeten openen en dichtdraaien.

Kortom, tas pakken, alles er uit, lekker eten, schoonmaken, alles er weer in en verder fietsen of genieten van je avond.
Het probleem is me bekend.
Ik heb op een gegeven moment de dingen die voor een lunch niet nodig zijn uit de voortas gehaald en in de achtertassen gedaan. Daaronder zaten ook pannetjes en brander. Dat gaf veel lucht in de voortas, die ik opvul met (regen)kleding die ik in de buurt wil hebben of gedurende de dag uitdoe.
Voor mijzelf heb ik inmiddels een goed werkend inpaksysteem gevonden voor de kook- en eetspulletjes:

Onderin een bewaardoos van de Action (zie: https://www.action.com/nl-nl/p/excellen ... rtrommel2/, met daarin mijn MSR Dragonfly brander, pomp, onderhoudssetje, aansteker en lucifers.
Deze bewaarbox past precies op de bodem. Dit voorkomt gestink door de brander. pomp en brandstofslang in je spullen. Om de bewaardoos doe ik nog wel twee postelastieken (altijd handig om bij je te hebben en het houdt de bewaardoos goed dicht).

Daarboven op de MSR Alpine2 pannenset, met daarin 3 kunststof Light My Fire sporks (doordat ze enigszins buigzaam zijn passen ze net in de ruimte tussen de grote pan en de kleine pan), dan de 3 Light My Fire Pack-Up-Cups (opgevouwen drinkbekers), de pannengreep, het sneldrogende "theedoekje" en de Sea to Summit Ultra Sil wasbak (die we eerlijk gezegd niet zo vaak gebruiken) in de kleine pan.
De pannenset ligt er op z'n zijkant op.

Tussen de pannenset en de achterkant van de tas zit een Ikea kunststof snijplankje ingeklemd met daarop een houten pollepeltje en 3 gekartelde Victorinox messen met een postelastiek om de snijplank bevestigd.
En tussen de voorkant van de tas en de pannenset zitten drie Sea to Summit Delta plates ingeklemd.

De rondingen van de pannenset geven bovenop ruimte om aan weerskanten van deze rondingen nog 2 Mepal kunststof wijnglazen met afgeschroefd voetje te herbergen. Ik ben principieel tegen wijn uit plastic bekers, echte wijnglazen rammelen kapot, dus dit lijkt er dan nog een beetje op.

Bovenop het geheel is nog ruimte genoeg om bijvoorbeeld een gastankje met Markill brandertje (nu Kovea Solo Stove) op te bergen en een percolator van de Lidl voor een verse bak koffie 's morgens. De percolator is namelijk te klein om bovenop de MSR brander te zetten. Het gasbrandertje dient tevens als back up of voor het geval we twee gerechten tegelijkertijd willen bereiden.

Dan is de tas aardig gevuld en blijft er nog evt. ruimte over voor bijvoorbeeld een pak macaroni of andere bescheiden voorraad eten, maar meestal zit de etensvoorraad in één van de tassen van mijn vrouw.

Ik pak de tas wel iedere keer zelf uit en in, want als iemand anders dat doet die het systeem niet kent of snapt wordt het een rommeltje of past niet alles er in.
Voor de duidelijkheid, dit pak je zo in in een FrontRoller?
Mooie beschrijving Edwin - en in welk type tas past dit zo mooi? Of lees ik er overheen?
In een Ortlieb Classic Frontroller.

Het is wel passen en meten hoor, maar het lukt me iedere keer wel... en stel je bij de "bescheiden voorraad eten" niet teveel voor. Dat is hooguit een pakje macaroni, of noodlesoup o.i.d. Zonder dat zit de tas al propvol.

Ik kan vanavond wel eens kijken of ik er plaatjes van kan schieten en posten (alles ligt redelijk voor het grijpen).
Nou, hier komt-ie dan:
3C92363B-8226-4566-B3A6-15C10782A312.jpeg
Dit is de Ortlieb Frontroller Classic als hij ingepakt is.
18A076CC-FFD5-450A-8ADC-93F1A413765C.jpeg
En dit zit er dan allemaal in. Alleen het gastankje en 2 pakjes noodlesoup ontbreken (er zit er nu eentje in).
B84B4265-64C1-4D02-8A08-65FBDC7DB14A.jpeg
In de pannenset zitten de sporks, de pannengreep en het opvouwbare 10 l wasbakje tussen de grote en de kleine pan in, in het kleine pannetje zitten de opvouwbare drinkbekers, het theedoekje en een flesje afwasmiddel (was ik vergeten te vermelden!).
A3AFA509-3452-47E6-9D6E-DCEB6DD6B48C.jpeg
Hier de Action bewaardoos met eerder genoemde inhoud.
8153E977-5769-4534-85FF-7015D445B436.jpeg
Het snijplankje met de pollepel en de messen en de twee wijnglazen.
F030FD5D-33CC-4EE1-9269-5C499F33588D.jpeg
Het snijplankje met pollepel en messen in het achtervakje aan de binnenkant van de tas, de bewaardoos met brander op de bodem, met daarnaast het vergeten te vermelden MSR zakje met alu windschermpje, nog een onderhoudssetje en de manual, aan de zijkant van de bewaardoos.

Daarboven op gaan de pannenset met borden, de wijnglazen, percolator (zit in een bolletjeplastic zakje met een geel vaatdoekje... ook vergeten te vermelden).

Ik kon zo gauw geen klein gastankje vinden, maar geloof mij, die past er echt nog wel bij in, evenals nog twee pakjes noodlesoup. Kijk maar, nog ruimte genoeg aan de linkerkant.
6BDA5813-AA87-400C-873E-3DC1541D89B0.jpeg
Hartstikke duidelijk! Ik doe het bijna hetzelfde, maar ik vind je tip van de bewaardoos wel een goede. Op eerdere reizen deed ik ook de brander in de voortas, dat paste ook nog, maar dat doe ik niet meer. Ik vind het wel mooi dat je die wijnglazen meesleurt, het zou mij echt geen barst uitmaken waar ik de wijn uit dronk :lol: Ben ook meer van een slokje whisky dat ik meeneem in een heupflesje van metaal die dus ook nog in die voortas gaat.

Dank voor de upload! Moet nog wel eens op zoek naar wat plattere borden denk ik, en van die vouwbekers zijn ook handig.
Travelmaster schreef:
wo 30 jan, 2019 09:33
Moet nog wel eens op zoek naar wat plattere borden denk ik, en van die vouwbekers zijn ook handig.
Er zijn ook al vouwpannen.
Nog meer ruimtebesparing.

-Jan
@Edwin: Dat is voor het hele gezin, toch?

Ik denk dat wij met zijn 2en op de helft van het volume uitkomen. Maar het lijkt me ook niet goed vergelijkbaar.
Herkenbaar!!! wij fietsen ook met 2 volwassenen en 3 kinderen. Inmiddels pubers: betekent dat we uit de Tangria zijn gegroeid. Er wordt nog wel eens stevig gebunkerd..... Sinds vorig jaar onder andere een 4,5 liter opvouwbare pan van Outwell en een MSR Whisperlite, 5 laplandmokken en 5 keer lepel, vork en mes en 5 sporken (alles met een spork eten is het ook niet). Ook nemen we altijd 5 plastic Ikeabekers mee om langs de kant van de weg een pak sap, melk of yoki te kunnen opdrinken. Vertrek na ontbijt betekent alles op het laatste moment inpakken. Past nauwelijks nog in een front roller, maar er is nog nooit iets blijven staan.

Kan allemaal veel minder natuulijk, maar het blijft vakantie. Spullen zijn vooral groot en niet samen te drukken, niet zo heel zwaar,
willem.m schreef:
wo 30 jan, 2019 10:08
@Edwin: Dat is voor het hele gezin, toch?

Ik denk dat wij met zijn 2en op de helft van het volume uitkomen. Maar het lijkt me ook niet goed vergelijkbaar.
Ik denk dat het niet zo heel veel scheelt in volume. Je hebt dan alleen een bord, een opvouwbare beker en een mes minder. Natuurlijk kan je een extra gasbrandertje, gastankje en percolator thuis laten. Dat scheelt nogal in met name volume.

Dit is voor mijn vrouw, onze jongste zoon en voor mijzelf. Zou er 1 kind meer meegaan, dan past er nog wel een extra bord in, een extra mes op het snijplankje past ook nog wel en een opvouwbare beker kan er ook nog wel bij in.
Die messen van Victorinox gebruiken wij om van alles mee te snijden, ze blijven vlijmscherp. Daarnaast gebruiken wij de spork als vork mochten we (netjes :D ) met mes en vork willen eten. Voor een soepje gebruiken we alleen de spork.
JanH schreef:
wo 30 jan, 2019 09:53
Travelmaster schreef:
wo 30 jan, 2019 09:33
Moet nog wel eens op zoek naar wat plattere borden denk ik, en van die vouwbekers zijn ook handig.
Er zijn ook al vouwpannen.
Nog meer ruimtebesparing.

-Jan
Ook een mooie oplossing!

Met de (niet opvouwbare) pannen die wij hebben probeer ik de ruimte in en tussen de pannen zoveel mogelijk te benutten. Ze zitten dan ook propvol.
Met opvouwbare pannen zullen de spulletjes die nu in de pannen zitten weer elders een plekje moeten vinden in de tas. Maar voor (bijna) alles is een oplossing...