Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS naar USB omvormer - Forum Wereldfietser

GPS naar USB omvormer

Wat ik nu toch zag...

https://www.vakantiefietser.nl/201901/n ... -omvormer/

Als ik het goed begrijp converteert het ding GPS signalen naar stroom waarmee je vervolgens je mobiel kunt opgeladen kunt houden. Dat zou toch wat zijn... Hij is vanaf het tweede kwartaal leverbaar.
Hoe het werkt
Overal ter wereld vind je GPS signalen waar we gratis gebruik van kunnen maken. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld met onze telefoons navigeren. Wist je dat wij hierover ook navigatie-cursussen geven? Maar je kan dit signaal ook voor iets anders gebruiken. Deze inductieve resonantie kan met een antenne omgezet worden naar een stroom. Deze stroom wordt door een passieve adapter omgezet naar een USB spanning waarmee je bijvoorbeeld je smartphone of iPhone kunt opladen.

Waarom het zo interessant voor fietsers is
We navigeren steeds minder met kaarten en steeds meer met onze telefoon. Hiervoor hebben we helaas wél stroom nodig om onze dierbare toestelletjes te kunnen opladen. Je kan een powerbank meenemen en deze in het washok op de camping opladen. Maar dit is voor veel mensen niet ideaal en het zal niet de eerste keer zijn dat een powerbank uit het washok wordt gestolen.
De GPS naar USB omvormer sluit je eenvoudig aan op je telefoon of powerbank en op deze manier heb je onderweg altijd stroom. Nooit meer met batterijen lopen rommelen, gewoon altijd een opgeladen telefoon. Je bevestigt de antenne eenvoudig achterop je fiets of op je stuurtas.
AndreM schreef:
wo 30 jan, 2019 17:31
Hoe het werkt
Deze inductieve resonantie kan met een antenne omgezet worden naar een stroom. Deze stroom wordt door een passieve adapter omgezet naar een USB spanning waarmee je bijvoorbeeld je smartphone of iPhone kunt opladen.
Nu ben ik erg benieuwd naar de werking van deze 'elektrische centrale' op basis van 'inductieve resonantie'.
nicolevelo schreef:
wo 30 jan, 2019 17:41
Nu ben ik erg benieuwd naar de werking van deze 'elektrische centrale' op basis van 'inductieve resonantie'.
Het is mogelijk om radiogolven (in de brede zin, hieronder vallen ook WiFi-signalen en GPS-signalen) op te vangen in een antenne en hier een klein beetje energie uit te halen. Dat is ook wat je normale radio doet: je stemt hem af door hem te laten resoneren op de juiste frequentie. Het opvangen van elektromagnetische stralen met een antenne heet inductie, dus technisch kan het kloppen. Ik kan me herinneren dat ik ooit een klein AM-ontvangertje heb gebouwd waar je een heel klein beetje geluid uit kon krijgen, zonder batterij.

Voor normale radiogolven in een stedelijk gebied kan je misschien een paar milliwatt verwachten, misschien wel meer als je onder een zendmast gaat staan of in een drukke stad. Maar een GPS-signaal is veel zwakker (volgens wikipedia 178 attowatt, dat is praktisch niets), daar kan je geen batterij mee opladen. Dus ik vermoed dat het inderdaad een grap is, of iemand heeft het niet goed begrepen.

Wat wél zou kunnen is bijvoorbeeld een GPS-tracker zonder stroomvoorziening maken die zich met radiogolven op kan laden. En zodra hij dan genoeg energie heeft verzameld zou hij zijn locatie kunnen versturen via een beschikbaar medium (GSM/WiFi/satelliet).
Of bijvoorbeeld een pacemaker die zichzelf op kan laden via WiFi signalen waardoor hij nooit vervangen hoeft te worden. Of een batterijloos horloge.

Maar tijdens een fietsvakantie heb je veel sterkere energiebronnen bij de hand, waarmee je wel je telefoon of Garmin op kan laden, zoals een zonnepaneel, vuur of je eigen lichaam via de naafdynamo.
Verkrijgbaar vanaf het 2de kwartaal?!?! .....beetje vroeg 😉
woef schreef:
wo 30 jan, 2019 20:31
Verkrijgbaar vanaf het 2de kwartaal?!?! .....beetje vroeg 😉
Precies op tijd, de eerste dag van het tweede kwartaal.
Nu voel ik me een idioot, :)
Was er ook in getrapt. Had Erik er nog naar gevraagd op de beurs afgelopen zondag. :shock:
Ik blijf toch voorstander van een windmolen voor op de fiets, vooral vanwege de duurzaamheid. :wink:
Ik hoop serieus niet dat dit een 1-april grap is. Dan lijkt het mij wel wat!
Scheelt mij een nieuwe velg, naafdynamo, spaken en een aansluiting.
Als je energie van satellieten gaat aftappen komen ze in een lagere baan en worden de navigatiesystemen ontregeld. Het bewijs zie je al overal om je heen: de files nemen nu al toe. Je snapt natuurlijk wel dat je dan geen visum voor de VS meer krijgt en zo. :wink:
Leon schreef:
do 31 jan, 2019 15:51
Als je energie van satellieten gaat aftappen komen ze in een lagere baan en worden de navigatiesystemen ontregeld. Het bewijs zie je al overal om je heen: de files nemen nu al toe. Je snapt natuurlijk wel dat je dan geen visum voor de VS meer krijgt en zo. :wink:
Betweter!
jwkeij schreef:
do 31 jan, 2019 15:08
Ik hoop serieus niet dat dit een 1-april grap is. Dan lijkt het mij wel wat!
Je kunt ook met aardwarmte je huis verwarmen. Hele kantoorpanden worden gekoeld en verwarmt met aardwarmte. Dat had nooit iemand voor mogelijk gehouden. Met een warmte pomp kun je uit de “gewone” lucht warmte halen of afgeven om je huis te koelen of te verwarmen. Allemaal nieuwe technieken net zoals via gps energie usb opladen. Dat zijn geen 1 april grappen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardwarmte