Additionally, paste this code immediately after the opening tag: El Cid - Forum Wereldfietser

El Cid

Hoi,

Ik ben van plan begin juni 2006 Ruta del Cid te fietsen,maar ik zou wensen te vertrekken vanuit Valladolid(goedkope vlucht Ryanair !)Kan ik vanuit Valladolid via rustige wegen een aansluiting vinden (bv.ter hoogte van El Burgo de Osma)op de Ruta del Cid ?En is deze route te fietsen met een racefiets ?

Groetjes

Willy
Hoi,

> Kan ik vanuit Valladolid via rustige wegen een aansluiting vinden
> (bv.ter hoogte van El Burgo de Osma)
> op de Ruta del Cid ?
Zonder meer. Ik zou echter niet de hoofdweg pakken. Tot Aranda zie ik op mijn (oudere) kaart een weg ten noordenvan de Duero. Na Aranda zie ik zowel ten noorden als ten zuiden een mogelijkheid. De afstand tot El Burgo zal {dikke duim} zo'n 200 km zijn.
Maar je kunt in Valladolid natuurlijk ook op de trein naar Burgos stappen. Ik neem aan dat je het boekje van Bert hebt?

>En is deze route te fietsen met een racefiets ?
Vast. Monteer wel nieuwe stevige 28-mmm bandjes voor incidentele slechtere stukken met gruis en gravel en zo.
Groetjes
Leon

Dank je wel Leon!

De groeten uit Bangkok.
Heeft de Ruta del Cid dan zoveel onveraharde stukken ?
Hoeveel kilometer is die volledige tocht eigenlijk ? En hoeveel dagen ongeveer ?

Koen
Leon schreef:Hoi,

> Kan ik vanuit Valladolid via rustige wegen een aansluiting vinden
> (bv.ter hoogte van El Burgo de Osma)
> op de Ruta del Cid ?
Zonder meer. Ik zou echter niet de hoofdweg pakken. Tot Aranda zie ik op mijn (oudere) kaart een weg ten noordenvan de Duero. Na Aranda zie ik zowel ten noorden als ten zuiden een mogelijkheid. De afstand tot El Burgo zal {dikke duim} zo'n 200 km zijn.
Maar je kunt in Valladolid natuurlijk ook op de trein naar Burgos stappen. Ik neem aan dat je het boekje van Bert hebt?

>En is deze route te fietsen met een racefiets ?
Vast. Monteer wel nieuwe stevige 28-mmm bandjes voor incidentele slechtere stukken met gruis en gravel en zo.
Groetjes
Leon

'k Denk een dikke 500 km ?
'k Hebt de route nog niet goed beken,de plannen staan nog maar in een beginfase .

Mvg
Willy
Koen31 schreef:Heeft de Ruta del Cid dan zoveel onveraharde stukken ?
Nee, in principe is alles verhard. Maar de Spanjaarden kennende werken ze wel eens aan de weg en dan moet je niet vreemd opkijken dat je eens een kilkometer of tien over de gravel mag rijden. Je kunt dan wel gaan kankeren met smalle bandjes op je velgen, maar waarom zou je? Monteer iets bredere banden, rijdt lekkerder, geen zorgen en geniet van het weer :D
Leon

Hallo Willy
Wij hebben in Oktober de El Cid route gefietst. We zijn inderdaad spotgoedkoop naar Valladolid gevlogen met Ryanair.
Vanaf het vliegveld Valladolid zit je al meteen op rustige wegen.
Wij zijn via mooie weggetjes naar Burgos gefietst, maar je kunt heel goed met de trein naar Burgos voor ongeveer 7 euro.
Het is ongeveer 170 km. van Valladolid naar Burgos. Hier hebben we geslapen in de refugio van de pelgrimsroute naar Santiago. We zijn bij het standbeeld van El Cid gestart (ligt aan de weg van de refugio) en verder de hele route gefietst tot Vallencia.
Geweldige route, goede wegen. Volgens mij goed te doen met een racefiets. Wij hadden randoneurs met volledige bepakking erop.
In totaal hebben we 1200 km gefietst. De route is ongeveer 950 km.
We zijn weer spotgoedkoop vanaf Valencia met Virgin Express naar Brussel-Zaventem gevlogen. (de fietstickets waren duurder dan de passagierstickets!!)
Al met al een mooie route.

Hallo MIa,

Hoeveel dagen was uw reis dan ? Gewoon om een idee te hebben hoeveel dagen je hiervoor moet uittrekken ?

Misschien nog een algemeen vraagje : is de Ruta del Cid echt een aanrader ? Of zijn er in die regio mooiere dingen te befietsen ? Ik dacht aan bv. de provincie Soria ?
MiaV schreef:Hallo Willy
Wij hebben in Oktober de El Cid route gefietst. We zijn inderdaad spotgoedkoop naar Valladolid gevlogen met Ryanair.
Vanaf het vliegveld Valladolid zit je al meteen op rustige wegen.
Wij zijn via mooie weggetjes naar Burgos gefietst, maar je kunt heel goed met de trein naar Burgos voor ongeveer 7 euro.
Het is ongeveer 170 km. van Valladolid naar Burgos. Hier hebben we geslapen in de refugio van de pelgrimsroute naar Santiago. We zijn bij het standbeeld van El Cid gestart (ligt aan de weg van de refugio) en verder de hele route gefietst tot Vallencia.
Geweldige route, goede wegen. Volgens mij goed te doen met een racefiets. Wij hadden randoneurs met volledige bepakking erop.
In totaal hebben we 1200 km gefietst. De route is ongeveer 950 km.
We zijn weer spotgoedkoop vanaf Valencia met Virgin Express naar Brussel-Zaventem gevlogen. (de fietstickets waren duurder dan de passagierstickets!!)
Al met al een mooie route.

Koen31 schreef:Misschien nog een algemeen vraagje : is de Ruta del Cid echt een aanrader ? Of zijn er in die regio mooiere dingen te befietsen ? Ik dacht aan bv. de provincie Soria ?
Als je véél mooie spannende, leuke, interessante en bijzondere dingen wilt zien ben je in de binnenlanden van Spanje en op de El Cid-route en al helemaal in Soria aan het verkeerde adres. Grote stukken schitteren vooral door het ontbreken van veel.
Hoe lang je over de 1200 km doet is aan jou. Een sterke fietser haalt er makkelijk 120 km per dag, dus het is in tien dagen gepiept. Maar je kunt tijdens de siesta ook onder een boompje gaan liggen of eerst een paar uurtjes op het kerkplein gaan zitten wachten tot het enige restaurant wat je in de afgelopen drie dagen gezien hebt open gaat.
Groeten,
Leon (zwijmelt alweer van Spanje)

Leon,

Ik zal het misschien eventjes verduidelijken : 2 jaar terug hebben we gefietst in de prvincies Burgos en Rioja. We zijn vertrokken in Lerma, dat is iets ten zuiden van Burgos en hebben zo gefietst doorheen de Sierra de la Demanda, wat ons zeer goed bevallen is. We hadden toen goeie commentaren gelezen over de provincie Soria. Vandaar dat we nu rustig aan het denken zijn om eventueel terug naar deze regio eens af te zakken.

Je spreekt over "veel mooie spannende, leuke interessante en bijzondere dingen", het hangt er vanaf wat je hieronder verstaat natuurlijk. Wat voor mij persoonlijk een mooie fietsvakantie of fietstocht is, is dat de natuur er mooi is (hierbij denk ik aan landschappen zoals je er vindt in de Demanda), en dat je 's avonds ergens in een gezellig dorpje/stadje verblijf en een restaurantje vindt.
(een andere optie die we nog open houden is Andalucia)

Ik weet ook wel dat het aantal fietsdagen voor 1200 km persoonsafhankelijk is, maar als je kijkt hoelang een doorsnee fietser erover doet, dan zit je er meestal niet te ver af, niet ? Vandaar mijn vraag...

Groeten,

Koen

Koen,
Op je vraag hoelang we over de route El Cid gefietst hebben: 16 dagen en 1200km. Volgens mij ben ik een doorsnee fietser zoals je opmerkte. Dit was zo goed te doen. Soms waren we al s'middag op de bestemming en soms tegen zessen. We hebben hostals genomen en (wild)gekampeerd. Ik kan de mening niet delen van Leon dat er in Soria niets te beleven valt. Het is een arme streek en de oogst was dit jaar mislukt, maar de natuur was prachtig.
Vooral de Maestrazgo is formidabel.
Wij waanden ons in de bergen soms als ridders op het stalen ros. Don Qucotte is er niets bij! Of was het El Cid? Of Hannibal!
Er zijn sfeervolle restaurants en hostals o.i.d. op de route. Wij houden echt veel van de natuur en historie en vonden dit een ideale tocht. Of deze route ook zo mooi was als Andalusië kan ik niet zo 1 2 3 zeggen. Ik ben blij dat ik ze alle twee gedaan heb. Wat betreft natuurschoon vond ik El Cid zeker zo mooi als Andalusië. Wel zwaarder. Maar iedere beleving is anders.
Zeker doen!
Mia

MiaV schreef:Ik kan de mening niet delen van Leon dat er in Soria niets te beleven valt.
Dat heb ik zo ook niet geschreven. Maar Soria is toch minder vol met pittoreske zaken dan de Provence of Toscane? Het is niet voor niets de dunst bevolkte provincie van Spanje.
Leon

De provincie Soria is ruig, authentiek, met soms half ingezakte dorpen. Het stuk El Cid-route dat door deze provincie loopt is niet geheel van voorzieningen verstoken. El Burgo de Osma is zelfs een levendig stadje met een bisschopszetel. Ook Berlanga de Duero, en Medinaceli bieden een keuze aan voorzieningen: winkels, restaurants, hotels, pensions. Er zijn echter tal van historische bouwwerken in het landschap: kastelen, hermitas en leuke centrale pleintjes. Hoogtepunt is het 42 inwoners tellende Rello, waar je je terug waant in de Middeleeuwen. Dat alles heeft Soria te bieden. Voor de rest rust en ruimte.

RELLO,inderdaad een van de hoogtepunten, letterlijk en figuurlijk. Wij hebben gekampeerd bij de Hermita, maar 13km verder bij de bar in Barahona is nu ook een mooi hostal. Staat niet vermeld in het boekje. Handig om te weten als je niet kampeerd.
Vergeet ook geen koekjes te kopen bij het klooster van de Dominicanesse in Caleruega. De Madres, (een Nederlandse zuster) lijdt je eventueel rond.
Molina de Aragon heeft een sfeervolle binnenstad waar je heerlijk kunt eten. Wij hebben daar wildgekampeerd. Zelden zo'n mooie zonsondergang gezien! (Behalve dan vanaf de Mozesberg in de Sinai)
Mia

Bij Molina de Aragon ben je provincie Soria al weer uit. Het is inderdaad zo dat er steeds nieuwe overnachtingsmogelijkheden bij komen. Ik ben benieuwd wat er het komende jaar wordt ontdekt.

Dank je Mia,
dit is het wat ik wou weten.
Is die tocht eigenlijk doenbaar zonder te kamperen?
Wij zijn ook steeds op zoek naar fietsvakanties met veel natuurschoon. Wat voor landschappen kan ik verwachten ? Kom je door bebost gebieden, of zijn het meer velden ?
En kan je je tocht zo plannen dat je 's avonds stopt in een dorp, waar tenminste één hostel en restaurantje is ?

Groeten,

Koen
MiaV schreef:Koen,
Op je vraag hoelang we over de route El Cid gefietst hebben: 16 dagen en 1200km. Volgens mij ben ik een doorsnee fietser zoals je opmerkte. Dit was zo goed te doen. Soms waren we al s'middag op de bestemming en soms tegen zessen. We hebben hostals genomen en (wild)gekampeerd. Ik kan de mening niet delen van Leon dat er in Soria niets te beleven valt. Het is een arme streek en de oogst was dit jaar mislukt, maar de natuur was prachtig.
Vooral de Maestrazgo is formidabel.
Wij waanden ons in de bergen soms als ridders op het stalen ros. Don Qucotte is er niets bij! Of was het El Cid? Of Hannibal!
Er zijn sfeervolle restaurants en hostals o.i.d. op de route. Wij houden echt veel van de natuur en historie en vonden dit een ideale tocht. Of deze route ook zo mooi was als Andalusië kan ik niet zo 1 2 3 zeggen. Ik ben blij dat ik ze alle twee gedaan heb. Wat betreft natuurschoon vond ik El Cid zeker zo mooi als Andalusië. Wel zwaarder. Maar iedere beleving is anders.
Zeker doen!
Mia

Het landschap is vooral wisselend: velden en bossen. In het voorjaar nog opmerkelijk groen. Je kunt inderdaad je route zo plannen dat je 's avonds in een dorp bent met een onderkomen en een gelegenheid om wat te eten. Diverse plaatsjes zijn 's avonds ook gezellig. Overdag lijkt het uitgestorven, maar 's avonds zitten de terrasstoelen op de Plaza Mayor vol.
Doe nou net als El Cid en leg de hele route af. Je krijgt spijt als je later moet zeggen dat je een groot gedeelte hebt gefietst van de El Cid route maar net niet alles.
Gewoon één extra dagje uittrekken voor dat 'stukje' naar Burgos om vanuit daar eerst naar het geboorteplaatsje van El Cid te gaan om vervolgens de volgende dag 'fris en fruitig' door te rijden.
Juist de eerste etappe is wonderschoon met plaatsjes als Hortiguela, en Covarrubias om maar niet te spreken over de -restanten van- kloosters zoals el Monasterio de San Pedro de Cardeña.

Wees ook maar niet al te bang voor die paar (circa 15 km) gravelpaden. Veel fietspaden in Nederland liggen er vele malen beroerder bij. :wink:

Een overnachtingsaanrader : het Seminarium in het centrum van Teruel (echt waar en voor heel weinig) en HOTEL LOS ARCOS** in Villafranca del Cid.

Met airmiles kan je goedkoop van en naar Madrid vliegen. Een treinreisje vanuit Madrid naar Burgos en vanuit Valencia naar Madrid (incl. de fiets) is ook goed (en goedkoop) mogelijk.