Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vreemd schakelprobleem: kooi te lang voor cassette? - Forum Wereldfietser

Vreemd schakelprobleem: kooi te lang voor cassette?

Ik heb onlangs onze tandem geüpgraded van 8s naar 9sp (Alivio T4000 serie) en liep daarbij tegen een eigenaardig schakelprobleem aan: de achterderailleur wil niet van het 5e op het 6e tandje schakelen. Alle overige versnellingen werken prima. Ook afschakelen van 6 naar 5 gaat goed. Kan het zijn dat de combinatie van een MTB-derailleur (FD-T4000) met een weg-cassette (CS-H50-9, 12-23) het probleem is?

Oorspronkelijk dacht ik dat een scheef derailleuroog de boosdoener was. Daarom eerst maar eens de achterderailleur verwijderd en tja…toen trok ik de draad uit derailleuroog. En nee, het betreft geen uitneembare pad, maar een met het aluframe geïntegreerd derailleuroog. Oeps. Gelukkig woont Marten Gerritsen niet te ver weg. Die had dit zo gerepareerd en meteen ook het oog gericht.

Helaas bleef het probleem. Op mijn hybride fiets (heet dat nog zo?) rijd ik met dezelfde cassette, maar dan in combinatie met een RD-M510. Nog nooit schakelproblemen mee gehad. Ik heb het achterwiel van de tandem (135mm inbouwbreedte) overgezet naar die fiets en dat schakelde eveneens prima. Als ik de derailleurs uitwissel, zie ik dat de FD-T4000 wel werkt op mijn hybride, zij het minder soepel, maar de RD-M510 niet op de tandem: hapert dan ook van 5 naar 6.

Ik heb het probleem voorgelegd aan de fietsenmaker en inmiddels ook aan Marten: beiden denken dat een race-derailleur, met kortere kooi, het probleem zou moeten oplossen. Dus dat binnenkort maar eens proberen. Maar op dit punt heb ik 2 vragen:

* Herkent iemand dit probleem? Kan een MTB achterderailleur inderdaad te "groot" zijn voor een weg-cassette?

* Welke derailleur moet ik hebben?
Ik zat te denken aan de Sora RD-3000. Die is er in 2 uitvoeringen: normaal (-SS) en medium (-SGS). Ik vind de SGS-versie er nog best lang uitzien. Maar de SS-versie is "officieel" niet geschikt voor triples. Qua capaciteit zou die moeten kunnen: 37T. Omdat de tandem voor 22-32-42 heeft, komen we op 42-22+23-12=31T. Echter, volgens de specs van de SS-versie is de "Max. front difference" 16T en 42-22=20T. Tsja…wat moet een achterderailleur met een front difference? Kan me er wel iets bij voorstellen (kettinglengte etc), maar toch: wat moet ik hiermee?
Als ik na het monteren van een nieuwe ketting en/of cassette gezeur heb van schakelen dat niet wil, typisch inderdaad in het midden van het blok, is dat meestal te verhelpen met nieuwe derailleurwieltjes, ook al is er niks aan de oude te zien. Typisch is dat ergens tussen 10.000 en 15.000 km, ook Alivio-niveau of omstreken.
Stroeve kabels in de lentekou kan ook, maar dat is het meestal niet.
Als Marten trouwens iets zegt dan is dat trouwens zo; misschien dat het ooit wel gebeurd is dat .... maar waarschijnlijk niet. :)
Derailleurwieltjes is ook het eerste waar de fietsenmaker en Marten naar keken. Echter, de fiets heeft met de nieuwe onderdelen nog geen 1500Km gelopen, dus dat is het niet. En Marten zei ook niets nadeligs over de derailleurwieltjes, dus...:-)
1500 km is nog nieuw inderdaad.
Vraagje: zijn zowel de schakelaars als de derailleur uit een MTB groep? Bij mijn sporthybride zat er een combinatie op van race-derailleur en een MTB schakelaar/versteller en dat werkte niet samen.
Ja, shifters, achterderailleur, voorderailleur zijn van de Alivio T4000 = MTB groep. En ik overweeg nu juist de MTB achterderailleur te vervangen door een race-derailleur...
Ja, als de schakelaar van de Alivio groep in principe wel geschikt is voor de 9 speed zou het toch moeten passen. Anders dan weet ik het ook niet. succes.
Zit er wel een 9 speed ketting op nu?
Ja, Sram PC 951.
23t is wel erg klein voor een SGS derailleur. 25t is volgens mij al onder de aangeraden grootte voor een MTB cassette. Waarom zo klein? Het gaat niet om de lange kooi, die vertraagt alleen het schakelmoment. De mtb geometrie van de derailleur is ontworpen om tegen steile cassettes te opereren.
Zolang je geen 10v mtb materiaal mixt met racemateriaal tot en met 10v, moet het werken.
OK, maar dan rest de vraag: welke versie van (bijvoorbeeld) RD-R3000? Normaal/klein (SS) of medium (GS)? Zie mijn opmerkingen in jet 2e deel van mijn post.

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat de combinatie RD-M510 en 12-23 al jaren prima functioneert op mijn hybride fiets.

Toevoeging: ik zie dat ik hierboven SS en SGS heb geschreven. Dat laatste moet zijn GS (SGS bestaat niet race derailleurs, komt alleen voor bij MTB).
Om met het laatste te beginnen: de maat en vorm van de derailleurhanger is altijd een medebepalende factor, maar daar zijn er meer dan 600 soorten van. Bijna iedere fiets heeft een andere. Met een wegderailleur midcage (=GS) kun bij Sora tot 34t schakelen. 25t zal geen probleem zijn. Ik blijf 23t erg klein vinden, zeker op een tandem. Versnellingen zijn het middel, niet het doel.
Heb je de derailleurkabel ook vervangen? en zo ja deze op de juiste manier weer gemonteerd? Ik heb schakelproblemen gehad waarij zelfs een nieuwe derailleur en nieuwe kabels niet hielpen, simpel en alleen omdat ik de kabel inplaats van links om rechtsom om de klemschroef had vastgezet (of net andersom) :oops: . Soms zit de oplossing in iets kleins.
Om ook zelf nog een duit in het zakje te doen, ik kwam nog een oud gerelateerd topic tegen:

viewtopic.php?t=24466

Quote van Sjefke:
Vrijwel alle derailleurs (ook de SGS varianten) kunnen zonder kraken een cassette 12-25 schakelen. 12-23 zal vaak tot hakerig schakelen leiden. Jarenlang eigen praktijkervaring.
Interessant.
Het probleem is inmiddels opgelost en het leek me goed om mijn bevindingen met jullie te delen.

Eerst een andere derailleur besteld: Sora RD-R3000-GS (GS = lange kooi). Dit maakte geen verschil. Toen ik de derailleur in handen had, was ik daar al bang voor: hij was maar zo'n cm korter dan de RD-T4000.

Vervolgens een andere cassette geprobeerd: 11-28 (11-12-13-14-16-18-21-24-28) i.p.v. 12-23 (12-13-14-15-16-17-19-21-23) en bingo. Ik kan dus bevestigen wat Sjefke zegt: een 23-cassette is niet "steil" genoeg. Vervolgens een custom cassette gemaakt van die 12-23 en 11-28: 12-13-14-15-16-18-21-24-28. Werkt ook prima. Essentieel lijkt de 18T als 6e kransje te zijn.

Ik snap nu ook waarom de 12-23 cassette wel werkt om mijn hybride fiets. Die heeft namelijk een RD-M510 achterderailleur en deze heeft een veel kortere kooi. Scheelt zelfs ten opzicht van die Sora, nota bene een race derailleur, bijna 2cm. Op die fiets heb ik nog nooit schakelproblemen gehad en ik rijd nu al een aantal jaren met die combinatie.

Tot slot: op de Shimano website staat bij de specificaties van de achterderailleur tegenwoordig ook een "Low sprocket_Min." (had je in mijn tijd nog niet :-)) vermeld. Bij de RD-R3000GS staat daar b.v. 28T. Bij de RD-T4000 eveneens. En bij de RD-R3000-SS (korte kooi versie) 25T.
Opvallend genoeg: ik kan bij de huidige (race-)groepen geen enkele achterderailleur vinden waar bij Low sprocket_Min 23T staat vermeld. Hooguit (laaguit) 25T.
Dat komt omdat geen kat daar meer mee rijd denk ik.
Mooi dat het opgelost is wel!
machello schreef:
vr 22 mar, 2019 20:38
Het probleem is inmiddels opgelost en het leek me goed om mijn bevindingen met jullie te delen.
Altijd leuk als er iemand terugkoppelt!
machello schreef:
vr 22 mar, 2019 20:38
Ik snap nu ook waarom de 12-23 cassette wel werkt om mijn hybride fiets. Die heeft namelijk een RD-M510 achterderailleur en deze heeft een veel kortere kooi.
Ik denk dat je blind staart op de lengte van de kooi, want die RD-M510 werkte toch ook niet goed op de tandem met 12-23T? Als je op het randje zit van wat wel en wat niet kan, valt er vaak geen touw aan vast te knopen waarom iets op de ene fiets wel werkt en de andere niet.

Mijn vrouw rijdt doorheen het jaar ook met 9speed 12-23T met Deore SGS derailleur (typenummer weet ik niet) en dat schakelt op sommige tandwielen idd niet 100%. Op vakantie met 11-32T is alles prima.

Zoals Sjefke zegt: MTB derailleurs zijn gemaakt voor "steilere" cassettes met een groter verschil tussen laag en hoog. De geometrie is anders dan road derailleurs.
machello schreef:
vr 22 mar, 2019 20:38
Opvallend genoeg: ik kan bij de huidige (race-)groepen geen enkele achterderailleur vinden waar bij Low sprocket_Min 23T staat vermeld. Hooguit (laaguit) 25T.
Shimano maakt in de nieuwe R-reeksen (R9000, R8000, R7000) geen 11-23T cassettes meer, er is alleen nog een Ultegra 6800 11-23T.
Je hebt gelijk, de RD-T510 werkte op de tandem ook niet 100%. Maar...de laatste tijd ging het prima. Ik was alweer vergeten dat het die combinatie oorspronkelijk ook problemen gaf. Je hebt dus gelijk dat dat niet de enige factor is.

Wat betreft die "steilheid" en MTB derailleurs: dat geldt blijkbaar ook voor race derailleurs. Zoals gezegd, werkte de combinatie Sora RD-R3000-GS en 12--23 ook niet. Verder valt me op dat volgens de specs van Shimano geen enkele actuele achterderailleur, ook race, overweg zou kunnen met een 23T cassette. Zie mijn opmerking over Low sprocket_Min.