Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afsluitdijk 3 jaar lang afgesloten voor fietsverkeer - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Afsluitdijk 3 jaar lang afgesloten voor fietsverkeer

Afgelopen weekend heb ik die bus wel zien staan in Kornwerderzand. Dus die bus bestaat wel!
keesswart schreef:
vr 29 mei, 2020 00:33
Vervolgens heb ik me afgevraagd hoeveel mensen die hun werk niet thuis kunnen doen, nu voor hun werk met de fiets over de Afsluitdijk komen; of hoeveel forensen zonder fiets gebruik maken van een bus die niet verder rijdt dan de sluizen van Kornwerderzand; en of je daarmee elk uur een bus zo vol krijgt, dat er geen vrijetijdsfietsers meer bijpassen ;-).
Is kolder natuurlijk, maar he, ze volgen wel de procedures of zo.

De bus is juist speciaal voor fietsvervoer (mensen zonder fiets kunnen met de reguliere bus mee), en dan komen ze met een normale bus aan waar amper fietsen inpassen :shock:
Al dit gedoe en geplan geeft al aan hoe vervelend die jarenlange afsluiting is van een eens normaal doorgaande weg :roll:
Renovatie Afsluitdijk neemt zeker drie jaar langer in beslag door ontwerpfout.
Dus niet klaar in 2022, maar 2025.
Zou dat ook betekenen dat het fietspad 3 jaar later wordt opgeleverd?
Als dat maar niet betekend dat het ook 3 keer zo duur wordt, want ook daar betalen we aan mee.
Reken maar dat het duurder wordt en wij dat gaan betalen:
Voor de renovatie van de dijk was in eerste instantie een bedrag van 550 miljoen euro beschikbaar. Bronnen zeggen tegen vakblad Cobouw dat het project honderden miljoenen euro's duurder uit zal vallen.
Af en toe zou je willen dat zo'n opdrachtgever (Rijkswaterstaat) gewoon failliet kan gaan.
Tja, en als het dan tegen een vaste aanneemsom gaat gaat de aannemer failliet of komt in ernstige problemen.
De opdracht voor het bouwen van de A2-tunnel hier in Maastricht hebben ze afaik o.a. zo verleend dat de bouwers geld kregen voor elke dag dat ze eerder klaar waren. Ik meen begrepen te hebben dat dat gewerkt heeft. De beginprijs was ook een meevaller, als gevolg van de crisis toen was het maar iets van 600.000.000 euro. Alleen jammer dat het fietspad bovenop een slecht halfverhard wegdek heeft waar bij regen je fiets vies van wordt.
Beter een vuile fiets dan in de tunnel doof worden van de langsrazende auto's, nog even afgezien van de slechte luchtkwaliteit in een tunnel.
Maar het zal wel weer goed begroot en geschreven zijn door opdrachtgever en degene die met de aanbesteding aan de gang mocht, dat wordt weer lekker cashen voor de mensen op het hoofdkantoor.
De Afsluitdijk doet zijn naam eer aan.

Ik heb contact gehad met het Landelijk Fietsplatform. Samen met Wielersportbond NTFU, Fietsersbond en Wandelnet heeft het platform afgelopen zomer gepleit voor extra bussen. En met succes. Rijkswaterstaat gaf gehoor aan het verzoek en zette dit om in een piketdienst. Een extra fietsbus stond klaar bij Den Oever en sprong bij zodra er teveel mensen stonden te wachten. Dit is meerdere keren per dag gebeurd. Ook voor 2021 maken de organisaties hard voor inzet van voldoende bussen.

Over twee weken is er weer overleg met Rijkswaterstaat over. Bij de vertraging van het project gaat het om de sluizen. Het nieuwe fietspad aan de andere kant van de dijk ligt er dan al helemaal. Vraag is dus in hoeverre de vertraging invloed heeft op de bereikbaarheid van het fietspad. Wellicht kan er dus gefietst worden, of alleen in het weekend, of een aantal andere keren. De organisaties hebben dit bij Rijkswaterstaat aangekaart en zij komen in het overleg met antwoorden.

Normaal is er de eilandhop-variant via Texel en Vlieland. Het is wat avontuurlijk met sjouwen en tillen in het zand. Afgelopen zomer was het veer Texel - Vlieland Corona niet in de vaart vanwege Corona.

Er worden komend jaar veel fietsers verwacht op de vernieuwde Kustroute en de Zuiderzeeroute.