Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen : Mjølkevegen en Tour de Dovre - Forum Wereldfietser

Noorwegen : Mjølkevegen en Tour de Dovre

Hallo,

Ik ben volop bezig met het plannen van een fietsvakantie komende zomer (Juli 2019) in Noorwegen.
Naast de bekende fietsroute Rallarvegen, had ik graag ook de
Mjølkevegen https://www.mountainsofnorway.com/adven ... elkevegen/ en
Tour de Dovre https://www.mountainsofnorway.com/adven ... roundtrip/ gereden.
Zijn er mensen die deze al (volledig bepakt) gereden hebben en wat zijn jullie ervaringen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Eric
( nog ) geen ervaring, wij hebben het plan juli '19 de Mjolkeveien te fietsen.
Ik zal de ervaring delen maar wellicht zit jij er tegelijkertijd of eerder.

Onderstaand heb ik van touristen-site van Valdres
Mjokevegen is under continuous development in order to make it into an even more attractive and convenient cyc­ling route for our guests. It is signposted in both directions between Ruten Fjellstue and Storefjell Resort ­Hotel. There are information boards, unique resting facilities and other points of interes along the route. We always recommend good planning ahead and detailed maps
Wel gefietst in genoemde omgevingen, maar niet over de kleine wegen van die genoemde routes. Vond de ervaring op de hoofdwegen al geweldig genoeg, al heb je natuurlijk wel te maken met autoverkeer. Heb je al eens eerder in Noorwegen gefietst?
In Noorwegen heb ik nog niet gefietst,ben ik zelfs nog nooit geweest.
Mijn fietsvakanties heb ik tot nu toe steeds aan de linkerkant van de weg gefietst : Ierland, Schotland, Wales, Engeland.
Daar was het dikwijls een compromis zoeken tussen de soms onmogelijk steile kleine wegen en de drukkere minder steile grotere wegen.
Ik weet niet in hoeverre het te vergelijken valt met Noorwegen maar ik heb wel al wat ervaring met een bepakte fiets omhoog duwen en mindere weersomstandigheden :D
Ervaringen kan ik hier helaas niet delen. Maar ik ben ook van plan om in juli in die regio te gaan fietsen. Dus ik ga dit topic mooi meevolgen :-)
Mocht ik in mijn zoektocht nog nuttige info tegenkomen, zet ik ze hier wel bij.
En misschien komen we elkaar dan wel tegen in juli.
Ik kan wel wat ervaringen delen, zie https://www.crazyguyonabike.com/doc/?o= ... 15377&v=6r.

In verband met een update van mijn website ben ik toevallig net de teksten van het reisverslag uit augustus 2014 (NL) aan het controleren. Het valt me op dat ik grote contrasten heb ervaren tussen de rustige wegen door de prachtige natuur en de toeristische hotspots (je weet wel: waar mensen naartoe komen om die unieke selfie voor de bucket list te maken). Het was af en toe echt even schrikken. Hieronder enkele voorbeelden van onze reis. Overigens niet om te ontmoedigen hoor, want behalve op deze drukke locaties zijn we overwegend op mooie plekken geweest; Noorwegen is echt een prachtig (fiets)land!

Bij de gigaduowaterval Låtefossen is het net een kermis met al die bussen, campers en caravans
Afbeelding

In Haugastøl, startplaats van de sterattractie Rallarvegen, staan honderden huurfietsen klaar
Afbeelding

De pasweg richting Laerdal, met een mooi uitzocht op het Sognefjord
Afbeelding

Een paar kilometer voor Geiranger begint het toeristencircus en in het plaatsje zelf is het echt vreselijk
Afbeelding

In de afdaling van de Trollstigen rijden talloze auto’s, campers en niet te vergeten de bussen die cruisebootpassagiers vanuit Åndalsnes naar het uitzichtspunt brengen
Afbeelding
ik heb in 1991 een deel van Mjølkevegen gefietst tussen Skabu en Bygdin Høyfjellshotell over de Jotunheimvegen (50 km). Dat was nog met een Cycletours tour, maar wel een van de fotogeniekste stukken.
Afbeelding

zie verder mijn verslagen:
verslag 1991
verslag 1997
verslag 2007
Erg herkenbaar idd, ook die toeristische trekpleisters. Geiranger vond ik idd ook vreselijk, beroemde Geirangerfjorden niet echt bijzonder. En ik heb een half uur vastgestaan op het bergweggetje er naar toe omdat er een enorme toeristenbus vast kwam te zitten in de haarspeldbocht.
Trollstigen vond ik dan weer wel een aanrader. Erg indrukwekkend.
Afbeelding
En Sognefjorden natuurlijk, en Sogndal, waar ik in februari 2016 vast kwam te zitten in sneeuwjacht, en in augustus 2016 met een kapotte auto. En daarachter de klim naar Sognefjellet.
Verder is het stuk Haukeli-Odda-Hardangervidda ook een aanrader.
Afbeelding

zie meer foto's
Bedankt voor jullie reacties en het delen van jullie verslagen en foto's.
Mijn route ziet er voorlopig als volgt uit
https://drive.google.com/open?id=1NrygU ... sp=sharing
Het "vreselijke" Geiranger zal ik snel proberen voorbijfietsen :D
Ik zie dat je Gamle Strynefjellsvegen overslaat, is ook een zeer fraaie weg.
Afbeelding

Dan kom je langs het beroemde Flydalsjuvet. Ondanks de drukte wel erg indrukwekkend.
Afbeelding