Additionally, paste this code immediately after the opening tag: canal du midi, Beziers- Orange welke fiets - Forum Wereldfietser

canal du midi, Beziers- Orange welke fiets

Beste forumgenoten,

Mijn vrouw rijdt op een Koga miyata balance (oa V brakes), op zich een kwalitatief goede fiets (denk ik), maar ook geschikt voor een reis Parijs/Bordeaux/Toulouse/beziers/ Orange ??? Versnellingssysteem Nexave.

Bewust voor niet al te heftige klimmetjes gekozen.

Wie heeft ervaring met deze fiets??

Alvast bedankt!!
Wim
hang je bagage eens op de fiets en kijk/voel hoe het rijdt. the proof of the pudding is in the eating

ik heb zelf niet zo'n fiets (ik pas er niet op :wink: ), maar als je niet te veel bagage/gewicht hebt en het gewicht goed verdeeld (met bijvoorbeeld ook een lage drager aan de voorvork), dan 'moet het kunnen', lijkt me. op zich zit het model Balance een beetje tussen stads- en toerfiets in, maar het frame is redelijk goed qua stijfheid (maar niet echt heel stijf, zoals echte reisfietsen/vakantiefietsen).
pomp je banden en zeker de achterband goed hard op, dat doet heel veel goeds aan het gedrag van een fiets (met bagage).

de Nexave-groep ken ik in de 3x7speed-versie. het werkt prima en schakelt 'omgekeerd' ('omgekeerd' in de zin dat de ketting op het grootste kettingwiel staat met de shifter in de laagste stand. geen probleem)
met V-brakes heb je prima remmen.
met achter een cassette met een voldoende groot grootste kettingwiel kom je ook pittiger klimmetjes op want niet alles lang een kanalen-route is vlak. vaak zit er in deze groep een mega-drive of mega-range-cassette op met een extra groot grootste kettingwiel.
succes! hoogframe
Het jaagpad langs het Canal du Midi is in slechte staat. Dikke banden gevraagd. En zo licht mogelijk beladen. Er zijn talloze sluizen en sluisjes. Die hoogte verschillen moeten met de fiets ook overwonnen worden, uiteraard in slechts enkele tientallen meters: heel steil dus, bergop en bergaf.
gwwesterink schreef:
zo 10 mar, 2019 13:31
Versnellingssysteem Nexave.
Ik weet niet wat dit precies is. Kun je het omschrijven? Naaf? Cassette? 1x7? 2x7? 3x7?
Bedenk dat je zeker af en toe hellingen gaat fietsen en dat en echt gebrek aan versnellingen niet leuk is en omfietsen zelden een leuke route oplevert in Zuid-Frankrijk omdat vlakke gebieden daar de drukke gebieden zijn.
Vanaf 3x7 zal het wel lukken.
Leon schreef:
zo 10 mar, 2019 16:55
gwwesterink schreef:
zo 10 mar, 2019 13:31
Versnellingssysteem Nexave.
Ik weet niet wat dit precies is. Kun je het omschrijven? Naaf? Cassette? 1x7? 2x7? 3x7?
Mijn balance heeft dacht ik 21 versnellingen, maar je hebt 'm ook in 24 en 27 versies.
Shimano Nexave is een goedkopere groep dan Deore.

(en verwarrend, 'Nexus' betreft een versnellingsnaaf)
Fiets heeft Nexave systeem...
Helaas, echt een voorbeeld van internet-luiheid: "Ik roep wat en jullie zoeken het uit!" Is echt nergens voor nodig! Letters kosten toch geen geld!?
Wat ik ooit ontdekt heb is dat als een fiets of iets aan een fiets een naam heeft er versies van zijn, soms heel veel, verspreid over jaren.
Even tussendoor een snelle off topic vraag:

weet iemand misschien of er nog voorbladen te krijgen zijn tbv shimano nexave?
Bel schreef:
di 12 mar, 2019 18:37
Even tussendoor een snelle off topic vraag:

weet iemand misschien of er nog voorbladen te krijgen zijn tbv shimano nexave?
boutcirkel? aantal tanden?
of kijk even aan de binnenkant van je crank (traparm) naar de code die daar staat (groepsnummer) :D
Dank. Misschien toch even zelf een onderwerp starten (rekening houdend met de TS). Het gaat overigens niet om mijn fiets, maar die van mijn gesprekspartner vanmiddag in de bibliotheek. Hij rijdt op een Koga alliance uit 2003 met airshock rebound control vering. Zou hem graag helpen zodat hij niet de hele groep hoeft te vervangen.
Dat laatste is echt nooit nodig!
Dat hadden ze bij de plaatselijke Profile gezegd.
Bel schreef:
di 12 mar, 2019 20:36
Profile....
Zakkenvullers...misbruik maken van onwetendheid.
Als de/het voorblad van zo'n ingewikkelde volgeveerde fiets versleten is, is het wel financieel interessant om na te gaan wat de komende 5000 km stuk zal gaan, maar de hele groep vervangen is onzin of verkeerde communicatie.
Bel schreef:
di 12 mar, 2019 19:55
Dank. Misschien toch even zelf een onderwerp starten (rekening houdend met de TS). Het gaat overigens niet om mijn fiets, maar die van mijn gesprekspartner vanmiddag in de bibliotheek. Hij rijdt op een Koga alliance uit 2003 met airshock rebound control vering. Zou hem graag helpen zodat hij niet de hele groep hoeft te vervangen.
vervanging van de hele groep-set of de aandrijf-groep, dat maakt nogal verschil. De aandrijfgroep (voor en achter tandwielen met ketting) vervangen is niet zo bijzonder na behoorlijk gebruik.
Geen enkel probleem. Veel plezier
[quote=sjefke post_id=329190 time=1552229170 user_id=12822]
Het jaagpad langs het Canal du Midi is in slechte staat. Dikke banden gevraagd. En zo licht mogelijk beladen. Er zijn talloze sluizen en sluisjes. Die hoogte verschillen moeten met de fiets ook overwonnen worden, uiteraard in slechts enkele tientallen meters: heel steil dus, bergop en bergaf.
[/quote]


Klopt! Hobbelen dus, boomwortels, smal etc. En inderdaad die heel steile oversteekjes. Roept mooie herinneringen op, bijna t Kanaal ingedonderd.
Brede banden!
senior schreef:
wo 13 mar, 2019 23:03
bijna t Kanaal ingedonderd.
Haha, mijn vriendin zelfs helemaal: viewtopic.php?f=23&t=7669&p=327512#p327526