Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenvraag - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bandenvraag

@Blackbelt lees diteens.
Dit is natuurlijk wel een reclamepraatje van Schwalbe. Bij gelijke druk is de oppervlaktespanning bij een brede band groter als bij een smalle band en is het comfort daarom minder. Daarom rijdt je een brede band met een lagere bandenspanning. Bij gelijke oppervlaktespanning heeft een brede band minder rolweerstand als een smalle band. Dat komt omdat het contactoppervlak bij een brede band meer in de breedte ligt waardoor de band minder hoeft te vervormen. Een bredere band is wel zwaarder waardoor je er minder makkelijk mee versnelt en van richting wisselt. Een bredere band heeft ook een hogere luchtweerstand, wat echter pas bij hogere (>30kmh?) snelheden merkbaar wordt. (corrigeer me maar als ik het fout heb!)
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 17:37
Jurr schreef:
ma 21 sep, 2020 16:36
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 16:05

Nu staan er 47 mm banden op mijn fiets, 50mm zal wel passen, maar heb een beetje angst voor de loopeigenschappen.
Dan zou ik de Almotion eens overwegen.

Misschien dat iemand anders wel eens van dat merk wat er nu op ligt gehoord heeft, maar het lijkt me dat je er met alle genoemde mogelijkheden best eens op vooruit zou kunnen gaan.

Banden zijn best regelmatig wel eens 1 van de punten waarop makkelijk bespaard wordt door fietsfabrikanten.
Die Almotion is wel een stuk duurder, en is blijkbaar enkel als vouwband te krijgen, maar die zou de laagste rolweerstand hebben.
Heeft een vouwband eigenlijk nadelen? Buiten dat die duurder is...

De keuze is zo enorm, en het enige wat jullie doen is er nog wat meer types aan toevoegen....
Zo geraken we er niet.... (toch bedankt voor de reactie).

En ja, ik besef zeker dat de banden op mijn fiets nu niet echt speciaal goed zijn. Op de weg heb ik er geen problemen mee, maar in wat gravel, of een veldweg met wat los zand gaan ze overal naar toe.
Rij nu al een tijd met de Almotion, eerst 26"55mm en nu 28"55mm, ook veel onverhard en doen het daar verbazend goed, heel stabiel en voorspelbaar, heb ze nu tube-less en met 2 bar zonder en rond de 2.5bar achter met bagage rollen ze lekker licht en veel comfort, gaan ook lang mee
Mr. Z schreef:
ma 21 sep, 2020 23:23
tijd met de Almotion, eerst 26"55mm en nu 28"55mm
Aardig gevonden deze fantasie aanduiding. We meten al van vóór 1980 in mms. Dat luidt dan: 55-559 resp. 55-622.
Ik kan de Almotions overigens ook aanbevelen en wel in 50-622. Ruim 8000 km ervaring, geen slijtage te zien.
Zoals ik al eerder meldde ben ik erg tevreden over de Almotion. Ik kan er nog aan toevoegen dat ook de grip op onverharde weggetjes erg goed is. Afgelopen zomer heb ik het stuk van de Hanzeroute van Stralsund naar Groningen gereden en de Hanzeroute heeft zoals bekend nogal wat heftige stukken onverhard. Met modder heb ik nog geen ervaring, maar ik vermoed dat je dan wel tegen de grenzen van de band aanloopt - zo diep is het profiel nu ook weer niet.
bdr schreef:
ma 21 sep, 2020 21:29
Blackbelt schreef:
ma 21 sep, 2020 17:37
En ja, ik besef zeker dat de banden op mijn fiets nu niet echt speciaal goed zijn. Op de weg heb ik er geen problemen mee, maar in wat gravel, of een veldweg met wat los zand gaan ze overal naar toe.
Ik weet niet goed wat je van een band verwacht. Op los zand of gravel ga je altijd een beetje schuiven, dat is eigen aan het rijden op onverhard. Er is geen band die op asfalt licht rolt en onverhard door alles heen prikt, je moet een evenwicht zoeken. Banden als een Mud King rijden begrijpelijkerwijs niet goed op verharde weg.

Persoonlijk merk ik, als het droog is, weinig verschil tussen een Continental GP 5000 (raceslick) of een Continental Terraspeed (gravelband met kleine nopjes) op onverhard (hard pack of gravel). Bij gravel zit je toch steeds met zo'n laagje steentjes die wegglijden.

Ik zou voor 50mm Allmotion's gaan want die band gaat fijn rijden op asfalt en je kan er een bospaadje mee meepakken. Qua prijs snap ik niet dat je je daarover zorgen maakt, hoeveel maakt een band op het totale budget dat je aan je fiets spendeert?
Ik heb ook het Almotion topic hier eens doorspit.
Ik zoek uiteraard geen echte offroad band, anders had ik wel een Mountain bike gekocht. Maar ik begrijp dat de laatste versie van de Almotion wel goede offroad kwaliteiten combineert met een laag gewicht en een goede rolweerstand.
50mm lijkt me ook een goede breedte om deze kwaliteiten te halen.

Prijs is niet mijn eerste zorg inderdaad, alleen begrijp ik graag waarom ik soms wat meer geld uit geef.
je kan ook de standaard Schwalbe Marathon nemen.
Ik heb deze er nu 10.000 km opzitten en ben erg tevreden. Afgelopen vakantie veel gravel gereden en dat ging goed.
Ook E-bike ready (tot 50 km per uur) en ze kosten bij de Duitse webshops 20 euro.
Bike components
Bert van Sprang schreef:
ma 21 sep, 2020 23:04
Dit is natuurlijk wel een reclamepraatje van Schwalbe. Bij gelijke druk is de oppervlaktespanning bij een brede band groter als bij een smalle band en is het comfort daarom minder. Daarom rijdt je een brede band met een lagere bandenspanning. Bij gelijke oppervlaktespanning heeft een brede band minder rolweerstand als een smalle band. Dat komt omdat het contactoppervlak bij een brede band meer in de breedte ligt waardoor de band minder hoeft te vervormen. Een bredere band is wel zwaarder waardoor je er minder makkelijk mee versnelt en van richting wisselt. Een bredere band heeft ook een hogere luchtweerstand, wat echter pas bij hogere (>30kmh?) snelheden merkbaar wordt. (corrigeer me maar als ik het fout heb!)
Klopt allemaal denk ik, ook al heb je aerodynamisch ook al wel enig voordeel bij 20km/u volgens mij. Maar de doelgroep hier zal toch wel relatief rechtop zitten op een volgepakte fiets, dus dat verschil in aerodynamica zal niet zo groot, zo niet verwaarloosbaar, zijn.

Wat betreft het gewicht van de band: Dat maakt niet zo veel uit, zolang je niet te veel remt. Het klopt dat het iets meer energie kost om te versnellen, maar je wiel werkt als vliegwiel en door het extra gewicht sla je daar dus meer energie op waar je later weer profijt van hebt. Je totaalgewicht wordt uiteraard wel groter met zwaardere banden, waardoor je omhoog iets meer last krijgt van zwaartekracht.
GCN heeft hier laatst een aardig filmpje over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=0QDnUkU ... el=GCNTech