Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Odessa via Transnistrie naar Moldavie - Forum Wereldfietser

Van Odessa via Transnistrie naar Moldavie

Wie is onlangs van Odessa (Oekraine) via Transnistrie naar Moldavie gefietst en kan mij informatie geven over wegen, drukte, grensperikelen, hotels etc?
Griekenland van de baan Bert? Sjirk en Gea zijn kortgeleden in Moldavië geweest.
Zelf hebben we wat jaren daarvoor in de buurt van Transnitrie gefietst in de Oekraïne. Kleine wegen in Oekraïne goed te doen. Veel wildgekampeerd daar, eindeloze landbouwvlaktes achter bossages en in ieder dorpje een winkeltje met water - dus heel goed te doen. App maar als je wat over die regio wilt weten.
Ik was er in oktober 2012

Transnistrië moet je via Moldavië binnen fietsen. Zodat je er ook weer uit kan/mag via Moldavië.
Als je via Oekraïne de grens over gaat heb je geen stempel van Moldavië, die heb je nodig om van Transnistrië naar Moldavië te kunnen. Dat is wat ik heb vernomen, maar er is heel weinig info over Transnistrië te vinden, ik heb het ook niet uitgeprobeerd om via Oekraïne daar binnen te gaan.

Er zijn internationale grens posten (categorie 1), en grens posten voor de lokale bevolking (categorie 2). Je komt bij die laatste er niet in of uit met je Belgisch of Nederlands paspoort.

De rivier is zowat de grens, maar de stad Tighina ligt ook al in het deel van Transnistrië, via de hoofdwegen kan je de grens over. De kleine wegen, vergeet het maar, ze sturen je gewoon terug.

Bij de (juiste) grenspost vul je een migratiekaart in, vul datum van aankomst en datum van vertrek in. Ik had van iemand vernomen dat hij slechts een visum kreeg voor 3u (info van iemand die er in 2009 was), heb mijn stoute schoenen aangetrokken en vulde 2/10 aankomst in, 3/10 vertrek. En dat was oké.
Ze schrijven dan een adres op de achterkant, daar moet je een stempel gaan halen met een bewijs van je hotel. Dat was niet helemaal duidelijk, maar is toch gelukt.

Nog een paar dingen, ook al is Transnistrië niet erkent, het heeft een eigen munt. De enige geldautomaat die ik gevonden heb was leeg, maar er zijn wisselkantoren. Zorg voor kleine euro biljetten, als je €40 wil wisselen hebben ze geen €10 terug van €50.
Chris schreef:
ma 08 apr, 2019 11:51
Ik was er in oktober 2012

Transnistrië moet je via Moldavië binnen fietsen. Zodat je er ook weer uit kan/mag via Moldavië.
Als je via Oekraïne de grens over gaat heb je geen stempel van Moldavië, die heb je nodig om van Transnistrië naar Moldavië te kunnen. Dat is wat ik heb vernomen, maar er is heel weinig info over Transnistrië te vinden, ik heb het ook niet uitgeprobeerd om via Oekraïne daar binnen te gaan.

Er zijn internationale grens posten (categorie 1), en grens posten voor de lokale bevolking (categorie 2). Je komt bij die laatste er niet in of uit met je Belgisch of Nederlands paspoort.

De rivier is zowat de grens, maar de stad Tighina ligt ook al in het deel van Transnistrië, via de hoofdwegen kan je de grens over. De kleine wegen, vergeet het maar, ze sturen je gewoon terug.

Bij de (juiste) grenspost vul je een migratiekaart in, vul datum van aankomst en datum van vertrek in. Ik had van iemand vernomen dat hij slechts een visum kreeg voor 3u (info van iemand die er in 2009 was), heb mijn stoute schoenen aangetrokken en vulde 2/10 aankomst in, 3/10 vertrek. En dat was oké.
Ze schrijven dan een adres op de achterkant, daar moet je een stempel gaan halen met een bewijs van je hotel. Dat was niet helemaal duidelijk, maar is toch gelukt.

Nog een paar dingen, ook al is Transnistrië niet erkent, het heeft een eigen munt. De enige geldautomaat die ik gevonden heb was leeg, maar er zijn wisselkantoren. Zorg voor kleine euro biljetten, als je €40 wil wisselen hebben ze geen €10 terug van €50.
Ha die Chris,
Een als ik het andersom doe in Moldavie beginnen en dan via Transnistrie naar Oekraine. Kan ik dan zonder probleem via de een hoofdweg van Transnistrie naar Oekraine?
Is het slim om vooraf een hotel te boeken in Transnistrie?
Transnistrië is een gebied dat de Russen van Moldavië hebben "afgepakt", net als het Krim verhaal in Oekraïne.
Ik kan me voorstellen dat dat ook een beetje gevoelig ligt bij de Oekraïner.
Dus of die grens nu gemakkelijk te nemen is, dat is ook voor mij een groot vraagteken.
Ik zou het proberen, en er rekening mee houden dat die grensovergang mogelijks een probleem geeft, maar ik schat in dat het moet lukken.
De Oekraïense grens is niet de meest lastige om over te geraken, ze zijn nogal westers gezind.

Een hotel had ik niet vooraf geboekt, het was er nu ook geen drukte.