Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in noorwegen en spanje - Forum Wereldfietser

fietsen in noorwegen en spanje

haai

Ik heb eigenlijk heel wat vraagjes ineens...
Binnenkort heb ik vijf maand (mei tot september) de tijd om te reizen en ik doe dat graag per fiets en te voet.
Het plan is om naar zuid-amerika te gaan voor drie vier maand.
Eerst wou ik daar fietsen maar dat lijkt me nu erg gevaarlijk alleen... dus nu zal ik waarschijnlijk met de rugzak gaan en het fietsen voor andere bestemmingen laten.

Daarom zou ik in mei (warm genoeg maar nog geen vliegjes) met een vriend in noorwegen gaan fietsen, wat een jarenoude jongensdroo mis. De kust volgen tot in het barre noorden, ben wel op zoek naar alternatieven voor de E6, zou graag ook over de Lofoten gaan. Heeft iemand ervaring met deze route? Als men de kustweg neemt, zijn de overzetten dan frequent, betaalbaar? Zijn er geschikte kampeerplekken?

Er is ook een plan om met wat vrienden in september te gaan fietstrekken in de Sierra Nevada, Andaloesië en eventueel Noord-Marokko. Ook daarover zijn alle sappige reisverhalen, nuttige info, ervaringen... welkom.

Tom

Hi Tom,
Waarom doe je geen oproepje voor een fietsmaatje voor Zuid Amerika. Zou toch te gek zijn als je daar een paar maanden kan fietsen!
Groet, Rena :wink:
Hoi,
Heb je al eerdere verhalen en de landeninfo van dit forum gelezen? Als je de landen intikt op de zoekpagina dan vindt je echt best wel veel.
Groetjes,
Leon
Hoi Tom,

Ik vind Zuid-Amerika niet gevaarlijk alleen hoor. Bolivië is nu waarschijnlijk makkelijker te doorkruisen zonder stakingen. Eigenlijk was het sowieso al toeval als je stakingen tegenkwam, maar nu zijn die helemaal verleden.
De andere landen zijn net zo veilig als een jaar geleden toen ik er in m'n eentje fietste.
In Perú fietste ik in mijn eentje door een berggebied wat 10 jaar geleden het domein van "Lichtend Pad" was, maar nu werd ik volkomen vriendelijk verwelkomd door de burgemeester, alszijnde de allereerste toerist ooit.
Het blijft zaak regelmatig te vragen of er ergens bijzonder criminele gemeenschappen zijn. En doorfietsen als je je ergens niet prettig voelt (zoals ik door ben gefietst in het communistische dorp Oña in Ecuador).
Het mooie van fietsen t.o.v. rugzakreizen is dat je juist de plekken van grote samenscholingen van mensen (grote steden bijv., en daardoor zijn deze plaatsen wat "risicovoller") vermijdt.
Misschien iets om toch bij stil te staan?
girabbit schreef: Daarom zou ik in mei (warm genoeg maar nog geen vliegjes) met een vriend in noorwegen gaan fietsen, wat een jarenoude jongensdroo mis. De kust volgen tot in het barre noorden, ben wel op zoek naar alternatieven voor de E6, zou graag ook over de Lofoten gaan. Heeft iemand ervaring met deze route? Als men de kustweg neemt, zijn de overzetten dan frequent, betaalbaar? Zijn er geschikte kampeerplekken?
Beste Tom,
De kustroute is een uitstekend alternatief op weg naar Lofoten, op mijn homepage kan je een verslag vinden van mijn fietstocht naar de Lofoten.
En verder kan je op http://www.rv17.no/index.krv?page=pager&art_id=2051
The Coastal Route/Kystriksveien Travel Guide downloaden met alle info die je nodig hebt wat betreft veerponten (soms maar 1-2 keer op een dag, dus plannen is wel handig) en kamperen is ook niet echt een probleem.

Hoi Tom,

Deze zomer zijn wij van de Noordkaap terug naar Oslo gefietst. Van de Noordkaap tot Steinkjer hebben wij de kust gevolgd.
Op zich heb je alleen met pontjes te maken in het stuk tussen Steinkjer en Bodo. In het routeboekje van de Kustroute (zie de link hierboven) kun je ook de afvaar tijden + prijzen vinden. Onze ervaring is dat het goed te doen is.
Vanuit Bodo kun je naar de Lofoten oversteken met de fiets, vanaf de Vesteralen (noordelijker) kun je met de boot naar Senja.
Kampeerplaatsen zijn geen probleem, houd ook in de gaten dat er in Noorwegen een Allemansrecht bestaat; je mag dus overal vrij kamperen mits je maar 150 meter van bebouwing staat. Overigens zijn er ook veel campings langs de kust.
Eén probleem is echter dat in Noorwegen het seizoen pas in juni/juli begint en tot eind juli/half augustus doorloopt. Campings zijn wellicht nog niet open maar een groter probleem zijn de pontjes die vaak in mei nog maar enkele keren per week varen. Vaak zal het mogelijk zijn een alternatief stuk weg te fietsen, soms echter ook niet.
Als ik jou was zou ik sowieso naar Noorwegen gaan, het is een fantastisch fietsland! Neem anders ook nog even een kijkje op onze website (http://people.zeelandnet.nl/kelck/noord ... intro.html):lol:
Succes in ieder geval,
Gudrun

Hoi!

Ook wij zijn afgelopen mei-juni-juli door Noorwegen gefietst, prachtig land. Wij hebben niet gekozen voor de kustroute, want dan passeer je de poolcirkel per boot. De route over de E6 daar was echt prachtig, we hadden heel weinig verkeer en je fietst uiteindelijk over een hoogvlakte. Toen wij er waren lag er nog meters sneeuw... was heel bijzonder, maar wel koud.
We zijn pas ergens bij Trondheim op de E6 gekomen en dan nog zijn we er regelmatig van afgeweken als het kon, maar echt druk is die weg niet hoor.Het is ook maar een tweebaansweg!

In het zuiden hebben we verschillende kleinere wegen gevolgd, echter supermooi, weg 51 bijvoorbeeld... ach, welke weg je ook kiest, je zult bijna altijd wel mooie natuur tegenkomen.

Succes!
El & El

fietsjunks schreef: Ook wij zijn afgelopen mei-juni-juli door Noorwegen gefietst, prachtig land. Wij hebben niet gekozen voor de kustroute, want dan passeer je de poolcirkel per boot.
Vandaar dat ik die poolcirkel niet heb zien liggen :cry:
Er stond wel een zonnewijzer aan de oever als markering maar op de veerboot werd het niet eens omgeroepen. Ook al passeer je de poolcirkel niet per fiets, de omgeving is ecter bijzonder de moeite waard

Allemaal keihard bedankt he voor de mooie sites over fietsen in Noorwegen ;)
Heb genoten van jullie reisverhalen :)

Tom