Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terugkeren van compostela/route in Spanje - Forum Wereldfietser

terugkeren van compostela/route in Spanje

2 vraagjes:
Volgend jaar in juli ben ik van plan naar Compostela te fietsen vanuit Vlaanderen (met tentje). Wat ik mij afvraag of het Spaanse gedeelte van de route (beschreven in de meeste boekjes) niet té toeristisch en te druk is.Schijnt dat je soms ook dicht tegen grote verkeerswegen moet rijden. Heeft iemand ervaring met deze route (in juli?) en heeft iemand ervaring met de alternatieve route in het noorden van Spanje door het cantabrisch gebergte?
2) Om terug te keren vanuit Compostela zou ik de trein nemen. Heeft iemand hier ervaringen over..zijn er budgetvriendelijke alternatieven?
Bedankt voor al jullie inlichtingen en tips

De route is op sommige delen in Spanje druk. Je kunt kiezen voor de noordelijke variant uit het routeboekje Sint-Jacob 3 van Clemens Sweerman.
Trein terug vanuit Santiago kan wel, maar je moet veel overstappen en bent een aantal dagen onderweg en het is echt niet goedkoop. Je kunt een stukje terugfietsen naar Santander of Logrono en van daaruit de fietsbus naar Nederland nemen.
Je kunt goedkoop met Ryan Air van Valladolid terugvliegen. Met de trein of met de fiets van Santiago naar Valladolid. Met de trein vertrek je 's morgens vroeg en je bent rond 15.00 uur in Vallalodid. Je moet 2 keer overstappen in Ourense en Leon.
Voor vluchten met Iberia vanaf Santiago kun je informatie vragen bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
Binnenkort komt mijn nieuwe spoorboekje "De fiets mee in Spaanse treinen".
Zie ook mijn gids "Fietsen in Spanje" voor veel handig informatie en tips.
www.fietswegen.nl

Hallo Koen,
Ik ben in 2002 naar Santiago gefietst en ik vond de route toen niet druk. Ik was wel in september.
Terug heb ik met de bus gedaan. Waar je de credential ophaalt is een bureautje waar je de tickets kunt boeken. Ik had toen alle keus voor de terugreis. De bus stopt in Kortrijk, Breda en verder Nederland in tot Amsterdam.
Ook kun je met Ryanair van Santiago naar Frankfurt-Hahn in Duitsland. Dit vliegveld ligt in de buurt van Koblenz. Als je gunstig boekt kun je al voor 14 euro terug incl. belasting excl. fiets. Deze kost 25 euro, maar dan mag je nog 20kg. bagage meenemen.

Nog een aanvulling:
Je kunt je fiets ook met een transportbedrijf meesturen. Soetens transport in Vessem verzorgd dit. Iedere vrijdag vanuit Santiago. Vanuit Vessem wordt je fiets dan tuis bezorgd door heel Nederland en Vlaanderen. Voor de verzekering en stalling en het vervoer naar huis vragen ze 119 euro.

Helaas mogen sinds 2002 geen fietsen meer mee in die bus van Santiago naar Nederland.
Fietsen kunnen wel mee in diverse Spaanse bussen. Iedere maatschappij heeft echter eigen regels. Sommige maatschappijen hebben niet eens regels over het meenemen van fietsen. Je bent in dat geval afhankelijk van de stemming van de chauffeur: een beetje Spaanse onderhandelingsvaardigheid is dan wel handig.

Ik heb in mei / juni dit jaar gefietst van lissabon naar huis. van Santiago ben ik eerst naar Cape Finisterre gereden, dan noordwaarts de kust gevolgt voor een stukje en dan de terugrij route door het cantabrisch gebergte. Dit was op aanraden van fietsers die ik in santiago gezien had en die de "gewone" route inderdaad te druk vonden. die noordelijke is heel mooi en niet te druk. In het voorjaar zijn er niet veel campings open, en op sommige stukjes moet je voldoende eten en drinken meenemen, want telkens je dan toch in een dorpje komt houden ze juist voor een paar uur siesta. je komt op deze route soms schitterende wild campeerplekjes tegen. ik heb geen ervaring met de "normale" route, maar denk dat de cantabrische op de meeste vlakken de beste keuze is.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Voor terug te keren heb ik ondertussen zelf wat rondgesnuffeld en gezien dat het met ryanair van compostella naar londen en dan van londen naar eindhoven het snelst en het goedkoopst is (iberia lijkt me verschrikkelijk duur).

De alternatieve noordelijke route naar Compostella daar ben ik nog niet over uit. Graag nog reacties ! Over de drukte in juli en over de alternatieven voor de camino frances

En aan iedereen een goed fietsjaar gewenst

Koen.de smet schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties. Voor terug te keren heb ik ondertussen zelf wat rondgesnuffeld en gezien dat het met ryanair van compostella naar londen en dan van londen naar eindhoven het snelst en het goedkoopst is (iberia lijkt me verschrikkelijk duur).
Wel erg omslachtig!!!
Denk je er wel aan dat er bij Ryanair tussen twee vluchten geen transfers zijn wat betreft je bagage! Je moet dus je bagage en fiets eerst afhalen en daarna weer inchecken, dus ook je fiets 2 keer betalen.
Reken hier zeker 3 uur tussentijd voor. Er word geen rekening gehouden als je eerste vliegtuig vertraging heeft.

Ik zou vanaf Santiago de Compostela (met een L) de trein nemen naar Valladolid en daar met Ryan Air vliegen naar Charleroi. Overigens heeft de Fietsvakantiewinkel een speciale aanbieiding met Iberia vanaf Santiago. Als Ryan Air niet goed gevuld zit , waarschijnlijk duurder. Maar wat is verschrikkelijk duur? Zelfs Ollanders vonden het bedrag meevallen. Informeren kan nooit kwaad!

bert sitters schreef: Maar wat is verschrikkelijk duur? Zelfs Ollanders vonden het bedrag meevallen. !
Ik ben een keertje met Iberia vanaf Madrid gevlogen en de fiets mocht gratis mee. Ik vond het niet duur, maar ik ben dan ook geen Ollander maar Brabander!

Nog over de route: de zuidelijke (traditionele) route zou kan ik alleen aanraden als je reis religieus geinspireerd is (vanwege de pelgrimsplaatsen) of je echt een hekel aan klimmen hebt. De noordelijke route is landschappelijk veel interessanter en waarschijnlijk ook aangenamer van temperatuur. Op de hoogvlakte kan het in juli al flink heet zijn. Mocht het weer of het klimmen tegenvallen, dan kun je altijd nog naar het zuiden afzakken.

Succes,
Lisette

Inderdaad Bert je hebt gelijk, eerst de trein naar valladolid en daar het vliegtuig nemen zal eenvoudiger zijn.

groetjes en bedankt
Koen

Vanuit Hendaye vertrekt iedere avond een nachttrein naar Parijs. Deze trein neemt ook fietsen mee. Reservering gaat, zoals gebruikelijk, niet via de NS. Dat zal je op de heenweg bij een Frans station moeten doen. De trein door Baskenland van Euskeltren doet ook niet moeilijk over fietsen.
In Baskenland heb ik niet de Santiago-route gereden maar een rondje. Het noorden is inderdaad veel interesanter.

Hendaye ligt in Frankrijk net over de Spaanse grens in Het Baskenland. Die nachttrein rijdt inderdaad. Je bent wel een tijdje bezig om in regionale Spaanse treinen bij de grens te komen. Die nachttrein komt aan in het station Paris-Austerlitz. Je moet vervolgens door hartje Parijs fietsen naar station Paris-Nord. Van Paris-Nord kun je ongeveer ieder uur met een TGV naar Rijsel.
In Rijsel kun je overstappen op de trein via Kortrijk, Gent met als eindbestemming Antwerpen.
Je bent dus wel een paar dagen onderweg.
Fietsplaatsen voor de nachttrein Hendaye - Paris-Austerlitz en Paris-Nord - Rijsel (Lille) kun je reserveren bij de treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Niet iedere TGV van Parijs naar Lille neemt fietsen mee. Een alternatieve optie (ook nog eens goedkoper) is vanaf Paris-Nord de corail naar Maubeuge. Vanaf Maubeuge is het 20km fietsen tot Mons. Vanuit Mons een goede verbinding naar Maastricht.

De treinreiswinkel weet precies in welke TGV's fietsen meekunnen. Is inderdaad wel duurder dan die Corail naar Maubeuge, maar gaat aanzienlijk sneller en is een stuk minder ingewikkeld. Koen woont in Sint-Niklaas en heeft dus weinig aan een verbinding van Bergen (Mons) naar Maastricht. De trein van Rijsel naar Antwerpen stopt in Sint-Niklaas.

om vanuit paris nord naar antwerpen (en door naar rotterdam) te komen hoef je toch helemaal niet over rijsel te gaan :shock:
ik heb dit al een paar keer, zonder fiets gedaan. (dan noemt ie wel thallys en niet tgv).
Of neemt die misschien helemaal geen fietsen mee ?

oeps, het late uur denk ik.
ik bedoelde dus de thallys die rechtstreeks van parijs naar antwerpen (berchem) rijdt.
maar euh ..... is dat niet allemaal nodeloos gecompliceerd ?
Is het niet trager én duurder dan de vliegopties die hiervoor opgesomt werden ?

Je hebt de Thalys en de TGV. Thalys is internationaal en de TGV rijdt in Frankrijk, plus op enige stations net over de grens.
In de Thalys mogen geen fietsen, maar in diverse TGV's wel.
De genoemde vliegopties zijn onderdaad minder gecompliceerd en naar aller waarschijnlijkheid stukken goedkoper. Er is ook nog de fietsbus van Logrono en Santander naar Nederland, maar die stopt niet in Belgie.
Overigens heb ik mijn fiets wel eens meegenomen in de Thalys, wat gedemonteerd en verpakt, zodat hij in het bagarek paste. Een redacteur en een fotograaf van de Volkskrant waren getuige.

De inpaktoptie kan altijd. Is mijn voorkeursmethode voor het reizen van of naar m'n tocht. De gebruikelijke tassen zijn gemaakt naar de officiële maten van de SNCF voor fietstassen. Wederom zal de NS je niets hierover vertellen, volgens hen mag het nergens omdat het niet bij de NS mag.
Persoonlijk vindt ik vliegen met alle gedoe rond inpakken, problemen rond officiële regels rond branders en gewichten veel omslachtiger dan de fiets op de trein zetten en op m'n gemak de nacht in een bed doorbrengen.

Bedankt voor jullie reacties maar ik opteer toch voor het vliegtuig vanuit Valladolid. Die treinen in Spanje en Franrijk zijn ontzettend traag en omslachtig. Je bent langer ronderweg en je betaalt een pak meer. En rustig slapen op de trein kan je ook vergeten; om de haverklap staat er iemand om je ticket en/of paspoort te controleren. Heb vroeger grote interrail reizen gemaakt en heb dit genoeg ervaren.