Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vetergaten maken in Brooks B17? - Forum Wereldfietser

Vetergaten maken in Brooks B17?

Heeft iemand ervaring met het zelf maken van gaten in je Brooks B17 zadel?
Ik wil de zijkanten van het zadel graag wat smaller. Door er wat gaten in te ponsen en er een leren veter door te halen kan ik zelf de spanning en breedte van het zadel bepalen. Dit zie je bij sommige andere Brooks.
N.b ik heb de stelschroef al een paar keer aangehaald maar ik vind de vorm nog te wijd.

Terra
De stelschroef gebruik je normaal alleen als het leer uitrekt waardoor het zadel dieper wordt. Bij het aandraaien van die schroef kunnen de zijkanten juist wijder gaan staan; bij sommige dekken meer dan bij andere heb ik gemerkt, bij hetzelfde type zadel.
Van het gebruik van veters wordt het zadel als geheel ook niet smaller, alleen de randen. De bovenkant blijft even breed. Ik heb zelf nooit van die veters gebruikt maar ik kan me voorstellen dat ze alleen verschil maken als je last hebt van irritatie van de randen van het leer.
Op zich kan het geen kwaad om daar een paar gaten te maken. De spanning in het leer is op die plaatsen toch niet erg groot. Ik zou ze op precies dezelfde plek maken als de originele gatenzadels ze hebben.
Inderdaad, spanning is daar niet groot, dus gewoon met de gatentang een paar gaten er in en gaan met die banaan. Eerder gedaan met een Brooks Swift, die door de smalle flanken al snel doorzakte, daarna nog jaren op gefietst.
Gaat dat goed met een gatentang? Het leer leek mij nogal dik en stug om doorheen te komen. Had hetzelfde idee als Terra opgevat, maat dacht misschien te moeten boren om door het leer heen te komen.
Bij mij wel!
Het is al gepiept.
Met gaatjes tang en een veter gaat snel en goed.
Heb een mooi smal zadeltje nu.
Hé dat is mooi! Als je zin hebt kun je dan een foto plaatsen. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
zadel.jpg
vier gaatjes en een strikje aan de onderkant
Ziet er strak uit :D