Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent - Forum Wereldfietser

tent

wij willen een nieuwe tent kopen,
heeft er iemand een goed voorstel van tent.

we zijn wel aan het twijfelen voor de fietsen in de tent te kunnen zetten of niet.

wie doet wat en de voordelen en nadelen ervan.

Hoi,

Ook wij hebben bij het kiezen van onze nieuwe tent nagedacht over of we de fietsen wel of niet in de tent zouden willen kunnen leggen/zetten.

Uiteindelijk is het voor ons geen vereiste geworden bij het kiezen van de tent, mede doordat we tot deze zomer altijd onze fietsen uit de tent hadden gelaten (zelfs op jatgevoelige campings in Parijs en Rome). Met een slot vast om een boom of hek was voor ons altijd voldoende. Als ze iets van je willen hebben, nemen ze het toch wel; je tent kan immers toch ook niet op slot :wink: .

Belangrijker bij het kiezen van een tent is bijvoorbeeld de ruimte die je hebt in binnen- en buitentent, opzetgemak, waterdichtheid, windgevoeligheid en vooral natuurlijk gewicht!

Toch vind ik het geen overbodige luxe om de mogelijkheid te hebben om de fietsen in de tent te leggen. Deze zomer in Oslo stonden we op een drukke, onbewaakte camping waar we de fietsen niet direct ergens veilig vast konden zetten. Toen hebben we onze fietsen in de tent gelegd.

Een tunneltent biedt dan uitkomst. Wij hebben de Expad Andromeda Extrem. De binnetent hangt in de buitentent en je kunt hem geheel of gedeeltelijk losmaken waardoor je 'halletje' groter wordt. Zo creëer je ruimte voor je fiets.

Mijn tip: vraag je af hoe vaak je je fiets in je tent zult gaan leggen/zetten en bekijk dan wat voor rol dit aspect moet krijgen bij het kiezen van je nieuwe tent.

Veel succes,
Gudrun

Waar ga je de tent voor gebruiken? Patagonië (windvast), Zweden (muggengaas), zomer, winter (sneeuwflappen), rotsbodem (zo min mogelijk haringen)? Vind je een licht gewicht erg belangrijk? En wat is het budget?

Tunnels bieden veel ruimte bij een laag gewicht. Als je echt voor windvast gaat is een tent met gekruiste stokken geschikter.

Bij het uitzoeken van de laatste tent vond ik het erg belangrijk dat binnen- en buitentent aan elkaar kunnen blijven bij het opzetten, of de buitentent eerst opgezet kan. Als je bij regen eerst de binnentent moet opzetten en daarna de buitentent eroverheen, krijg je bij voorbaat al nattigheid binnen.


Succes,
Lisette

Stel deze vraag ook eens bij www.hiking-site.nl . Daar huist een schat aan ervaring wat tenten betreft. En je zult inderdaad je vraag wat betreft het gebruiksdoel moeten aanpassen.
Het idee "bij regen is het noodzakelijk eerst de buitentent op te kunnen zetten i.v.m. het nat worden van de binnentent" vind ik niet helemaal terecht. Als je enigszins een tent kunt opzetten, dan verdampt het geringe binnengetreden vocht gedurende de nacht als condens. Als je nou inderdaad veel langer dan zo'n 10 minuten over het opzetten van een tent doet in een noodweersituatie, dan kan ik me wel voorstellen dat het zwemmen wordt... Condens kun je (vrijwel) niet voorkómen. Ik heb gedurende een hoosbui, waarbij de automobilisten beschutting zochten onder het dak van een gebouwtje langs de weg, eens mijn tent opgezet, waarbij de binnentent eerst moet. Gedurende de nacht droogde de binnentent op, en bleef het vocht tegen de buitentent "geplakt". Precies zoals het hoort dus. Condens kun je slechts in extreem droge gebieden voorkómen, of als je tot ruim 11 uur 's ochtend wacht met vertrekken. Anders is je buitentent toch wel wat.

Verder is je vraag erg onduidelijk.
Waar ga je kamperen? Tropische klimaten, met 35 graden in de schaduw overdag, en dus veel gaas en doorluchting gewenst? Arctische omstandigheden, waarbij sneeuwflappen geen handigheidje maar noodzak zijn evenals een winddichte binnentent? Regenachtige gebieden, waarbij een wat ruimere luifel en een comfortabele zithoogte toch wel erg prettig zijn?

De vraag wel/geen fietsopbergmogelijkheid is een persoonlijke. M'n zussen hebben eens in Hoek van Holland gestaan op de camping, waarbij 's nachts een mes door het tentdoek naast het hoofd van 1 der zussen is gestoken en de portemonnee ontvreemd.
Vreemd :?: genoeg is me dit soort dingen níét gebeurd in Zuid-Amerika... Zolang je maar zo slim mogelijk met de situatie omgaat is het niet nodig de fiets in de luifel te kunnen leggen. Behalve eventueel in regenachtige gebieden. Of je moet je draaiende delen beschermen tegen het wegspoelen van het smeermiddel wat door stortregen zonder meer zó kan verdwijnen. Als je dan daarna 10 kilometer verder gaat fietsen, dan is dat erg slecht voor de cassette en ketting...

Om de fiets vast te zetten buiten de tent, moet je natuurlijk een goed slot hebben. Dit is níét zo'n AXA-slot of aanverwanten, want daar smult een (gelegenheids)dief van. Beter is een slot wat de Fietsersbond goed getest heeft. Sowieso is de testuitleg van de Fietsersbond interessant, dus op http://www.fietsersbond.nl. Klik dan op Vraagbaak --> onder Fietsonderdelen op Sloten --> Ranglijst gehard stalen kettingen.

Om dus terug te komen op de vraag:
Ik kies zonder de fiets binnenin. Zonder sneeuwflappen, maar wel het buitendoek tot onderin voor windbescherming in de bergen. Binnentent deels gaas deels winddicht. Een model wat weinig haringen behoeft. Wel met comfortabele zithoogte om als het erg slecht weer is niet chagrijnig te worden vanwege de krappe ruimte.
Ook kies ik een nylon model met siliconencoating. Een tunnelmodel of koepelmodel is om het even. Het gewicht vind ik belangrijker, met inachtneming van voorgaande eisen.
Een degelijk grondzeil vind ik ook belangrijk. Ik ben namelijk te lui om een ondergrondzeil mee te nemen, en dus komt bij het wildkamperen al het vuile, vieze en scherpe op het grondzeil van de tent aan.

http://www.hiking-site.nl/messages/133/133_1382.php Afbeelding Zoek je zoiets? Lees het commentaar.

Wij hebben de voorloper van de msr fietstent gehad. We vonden deze tent erg klein. Vooral het slaapgedeelte. Mijn vriend werd elke ochtend wakker met natte voeten omdat de binnentent tegen de buitentent drukte.
Let dus goed op de lengte van de tent.
Wij hebben een tent van het eigen merk van de vrijbuiter.
De binnentent is vrij ruim, de fietsen kunnen erin (maar maken wij alleen gebruik van als we een dag een grote stad bekijken en er is geen veilige opbergruimte op de camping). Tevens een goede slaapruimte.
Kijk dus verder dan alleen de bekende merken. Ook huismerken kunnen goede tenten verkopen.

En dat onze tent tegen een stootje kan blijkt wel uit de vele regen en storm die we afgelopen jaar in Slovenie en Hongarije hebben gehad. Een keer hadden we niet door dat het ging stormen en stond de tent maar met twee haringen in de grond. Niet eens goed vast, en de volgende ochtend stond onze tent nog, terwijl er vele grote en kleine tenten kapot waren gewaaid.
Robertjan schreef:Condens voorkómen ... als je tot ruim 11 uur 's ochtend wacht met vertrekken.
Ik vind het altijd een beetje triest uitzien als mensen de mooiste uren van elke fietsdag verlummelen, alleen vanwege het hardnekkige bijgeloof dat de tent niet tegen vocht zou kunnen :cry:
Leon
Beetje veel off-topic: Dat niet alleen. In de woestijn (sliep ik gewoon in hangmat zolang het kon, overigens :wink:) in het noorden van Perú was het al om 19.00 uur donker. Dus tja, dat was vaak al om 21.00 uur slapen... Nou, dan is het slim om 's ochtends om 5 uur het bedje uit te komen en om half 7 te gaan fietsen...!!! En tja, dan van 12.00 tot 16.00 zo ongeveer lekker siëstaaa!!!

En weer on-topic: Maar inderdaad. Condens is dus vrijwel onvermijdelijk. Dus waarom zou een beetje regen dan kwaad kunnen in de binnentent? (Wel een sneldrogende sporthanddoek meenemen overigens :wink:.)

Ik heb trouwens ook weleens m'n 26-inch Vittorio fatsoenlijk in zo'n tent proberen te proppen. Okeej, het gaat wel, maar even snel je fiets stallen is er niet bij. Behoedzaam om het doek niet te beschadigen erin zetten. Eventueel het stuur en zadel omlaag zetten (elke keer weer, en ook weer omhoog zetten natuurlijk...). Het is niet mijn manier van kamperen.
Dan liever dat Abus-kettingslot aan de fiets hangen zonder 'm ergens aan vast te zetten, dan elke keer dan proppen.

Even over je tent opzetten in de regen: ik heb een Lowland Mountaintracker ( een fantastische stormvaste tent, zelden last van condens, niet de lichtste maar ik geniet elke keer weer van de zee aan ruimte). Het is een geodeet, d.w.z. een koepel, waarbij je dus eerst de binnentent moet opzetten met vier stokken. Daarna span je de buitentent erover. Als ik 'em in de regen moet opzetten leg ik eerst de binnentent neer, één keer toegevouwen, dus met het grondzijl op de grond èn naar boven. Dan spreid ik de buitentent er los overheen waarna ikzelf daaronder kruip en in de luwte van de buitentent mijn binnentent opzet. Als dat gedaan is kan ik de buitentent vastklikken en strakzetten.
Op die manier ben je een minuutje langer bezig, maar komt er nauwelijks regen in de binnentent, en daar ging het toch om. Ik heb dit gedaan in de stromende regen en het werkt. Bij het afbreken doe ik het trouwens in omgekeerde volgorde...

Mijn tent is een Hilleberg Nallo. Stabiel, lekker licht, toch ruim, staat snel, geen gedoe met eerst voortent, daarna buitentent, dus binnentent bijft droog tijdens opzetten in de regen, door de schutkleur geschikt voor wildkamperen. Enig nadeel is de prijs, maar Vaude heeft een soortgelijk tentje voor een lagere prijs. Hoewel als ik de aanschafprijs omreken naar het aantal nachten dat ik in mijn voorlaatste tent heb doorgebracht, dan is dat minder dan 1 euro per nacht. De goedkopere trekkerstentjes komen op 50 Eurocent per nacht uit.

Spironski schreef:Dan spreid ik de buitentent er los overheen waarna ikzelf daaronder kruip en in de luwte van de buitentent mijn binnentent opzet. Als dat gedaan is kan ik de buitentent vastklikken en strakzetten.
Hoe doe je dat met veel wind? Ik neem aan dat de buitentent niet als een schoothondje naar je luistert als je "Blijf!" roept?

Hoi Robertjan,

Als mijn tent naar mij zou luisteren zou ik zeggen dat 'ie zichzelf maar op moet zetten...
Bij harde wind leg ik gewoon even een fietstas op die punt van de buitentent die "naar de wind toewijst". Of ik wacht even totdat de regen voorbij is :D . Want harde wind en veel regen betekent vaak dat het een bui is en zal zelden erg lang duren, toch?.

Wij hebben een Hilleberg Stalon GT. Een tunnel welliswaar, maar bij regen (wat we vorig jaar genoeg gehad hebben) toch een wereldtent met die enorme ruimte voorin. Je kunt er makkelijk koken en wat tassen kwijt.
Fietsen zetten we niet binnen, maar buiten goed vast.

Hij weegt iets van 3,6 kg, voor die ruimte valt dat ons heel erg mee.

De binnentent halen we altijd los en zetten eerst de buitentent op. Hierdoor blijft alles heerlijk droog.

Wel een duur huisje, maar in Amerika gekocht, scheelde al snel een paar honderd euro!

El & El

Tja, dure huisjes..... Die van mijn kost ook een godsvermogen, maar ik zou 'em weer kopen! Vroeger net wat te vaak wakker geworden in een natte slaapzak omdat het water door het grondzijl was heengedrukt (op Jotunheimen met natte sneeuw, nog wel!). Of bijvoorbeeld als ik lekker in mijn tent lig te dromen en de rukwinden vóór een onweer steken op. Je hoort dan vaak elders op de camping allerlei ritsen open gaan en driftige voeten rennen waarna snel nog wat pennen en stormlijntjes worden bijgestoken. Ik daarentegen draai me dan lekker nog eens om in de wetenschap dat mijn tent windkracht 10 kan hebben, en dat allemaal zonder geklapper van het tentdoek....
En over condens maar niet gesproken. Goedkope tentjes hebben vaak minder ventilatiemogelijkheden waardoor je bijvoorbeeld met een nat voeteneinde wakker wordt vanwege de condens op de binnentent. Of met van die enorm opgezwollen slaapkamerogen! Sinds ik die Lowland heb, heb ik daar allemaal helemaal geen last meer van. Ik heb niet veel geld, maar op mijn tent bespaar ik niet (meer)!