Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Island per Rad - Forum Wereldfietser

Island per Rad

Hoi,

Wie van jullie kent het boekje: Island per Rad ? Het schijnt uit 2001 te komen, is dat dan nog wel bruikbaar?
Is het boekje, zoals men zegt, echt onmisbaar als je in IJsland gaat fietsen?

We weten waar je het kan kopen, we vragen ons alleen af of het nut heeft.

Alvast bedankt voor de info!
El & El

Hallo,

ik ben vorige zomer in Ijsland gaan fietsen (tocht Keflavik-Reykjavik-Geysir-Kjolur-Akureyri-Myvatn-Egilstaddir-Hofn-
Landmannalaugar-Reyjavik-Grindavik-Keflavik), en dit op 3 weken.
Ik heb het boekje waarover je sprak gekocht en daar staan de meeste fietsroutes in (met gedetaileerde uitleg als 'nu 3 km gestaag bergop fietsen', 'vanaf hier gedurende 20km geen water meer beschikbaar').
Nuja, ik vond dit redelijk saai te lezen voor de reis (ook in het Duits) en tijdens de reis heb je er ook geen goesting in, dan zie je wel. Dus echt noodzakelijk vind ik het niet. Ik had het mss wel beter gelezen op het stuk tussen Myvatn en Egilsstaddir want daar zijn we zonder eten gevallen (echt niets te vinden): we hebben toen maar gelift :-) (en zijn meegenomen dooreen ijslands busje met 2 gasten in die ons nog lekker gedroogde vis hebben aangeboden + leuk gesprek over Ijslandse bands als Sigur Ros en Mugison).
Ik vermoed (aan jullie website te zien) dat jullie ervaren genoeg zijn dit zonder dit boekje te doen; dit is ook een deel van het avontuur he.

Gegroet, Filip.

PS. Verdere vragen kunt ge wel nog stellen he.

Elke Duitser die ik tegen kwam had het boek bij zich. Ik heb er ook even in gekeken, maar vond het zelf ook inderdaad niet echt nodig.

zie voor meer info
http://www.fahrradtest.de/Island_per_Ra ... r_rad.html

Waar ik wel veel plezier aan heb beleefd is de Lonely Planet. Je moet dan wel de nieuwe editie hebben, want anders tors je zomaar een deel groenland met je mee.

Daarnaast had ik het boek van Elmar van Blijderveen bij me. Dit was redelijk up to date, er stonden ook wat andere tips in (zoals wandelingen), maar uiteindelijk viel ik vaker terug op de Lonely planet.

Het beste kan je voorbereiden door de websites van mensen door te lezen. Daar krijg je toch de meest actuele tips.

De site van Michiel Erens blijft daarbij een goed begin:
http://home.wanadoo.nl/erens/iceland.htm

Ook kwam ik diverse mensen tegen die op basis van de gratis toeristenkaartjes en boekjes fietsten, dus dat kan ook prima.

IJsland is zo'n beetje het best beschreven land voor fietsers dat ik ooit ben tegengekomen, dus maak je daar maar geen zorgen over.

groeten

Luddo

Hoi,

Ik had het boekje in 2004 ook bij me en vond het af en toe erg handig. Maar ik heb het alleen gebruikt om afstanden mee uit te rekenen. Die staan er redelijk gedetailleerd in, al moet je soms wel een beetje puzzelen. Dat er een boek a la de Lonely Planet mee moet staat buiten kijf. Dit boek vervangt zo'n soort reisgids zeker niet. Aan de andere kant is het ook maar een klein boekje.

Als je het wilt inzien moet je maar even een pb sturen. Ik woon in R'dam dus een afspraak is zo gemaakt.

In ieder geval veel plezier in IJsland, echt een fantastisch fietsland.

Wilco

Ik weet dat die kerel reeds een 20-tal jaar op Ijsland rondfietst en dus Ijsland heel goed kent. Maar of het nu echt nodig is om het mee te nemen betwijfel ik. Een gesprek met iemand die Ijsland (incl binnenland) befietst heeft, levert ook al heel wat bruikbare tips op.
Wat zijn je plannen? Enkel de ringweg en eventueel de Kjoler, of wil je verder het binnenland in?

Ik heb zelf voor m'n vakantie naar Denemarken het boekje Danmark per rad gekocht, van dezelfde uitgever en schrijver.
Ik was er niet echt over te spreken eigenlijk.
Een hoop nutteloze en achterhaalde informatie en een niet erg boeiende manier van schrijven.
Het boekje doet erg ouderwets aan.
Ik zou het dus eerst een keer IRL bekijken voor het te kopen!