Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kilometerteller? - Forum Wereldfietser

Welke kilometerteller?

Hallo,

Mijn nieuwe fiets is zo goed als af, alleen de kilometerteller ontbreekt nog. De kilometerteller die ik had werkt niet op de nieuwe fiets omdat de voorvork vrij breed is (Surly Ogre) en daardoor de afstand van sensor tot magneet op de spaak te groot (schat zeker anderhalve cm). Er wordt dus niks geregistreerd.

Nu zag ik dat ze bij de Decathlon een teller hebben waarbij je de sensor op de naaf vastmaakt, daarmee leek het probleem verholpen te zijn. Daarna zag ik echter ook dat deze teller alleen werkt als je op vlak terrein fietst en dat hobbels en kuilen minder geschikt zijn. Omdat ik die uiteraard wel eens tegenkom ben ik nog op zoek naar een beter alternatief.

Ik zoek dus een kilometerteller die of een super sterke magneet heeft zodat een grote afstand tussen sensor en magneet geen probleem is, of iets dat werkt volgens een ander principe. Verder ben ik niet zo veeleisend, de teller moet laten zien hoe hard ik ga en hoe ver ik gefietst heb. Met draad mag ook.

Heeft iemand de gouden tip?!
GPS, of zonder kilometerteller.
Sinds een week of 3 gebruik ik de Sigma Pure 1 met draad. Bij de sensor zitten extra afstandshoudertjes die je op de voorvork kunt monteren. Mocht dat nog steeds niet genoeg zijn dan is laat het systeem het denk ik wel toe om er zelf iets tussen te maken.

Verder is het gewoon een no-nonsense computer die je met 1 knop bediend voor weinig geld. Bij Rose voor €15 of elders rond de €20.
Iedereen gebruikt toch een GPS-apparaat, de kilometerteller die daarop zit voldoet prima.
Bel schreef:
ma 26 aug, 2019 09:09
Bij de sensor zitten extra afstandshoudertjes die je op de voorvork kunt monteren. Mocht dat nog steeds niet genoeg zijn dan is laat het systeem het denk ik wel toe om er zelf iets tussen te maken.
Ik heb het destijds opgelost met een blokje hout.
Een blokje hout om de afstand te overbruggen lijkt me ook een prima oplossing.

Andere mogelijk bij een draadloze kilometerteller (of eentje met voldoende draad): niet op het voorwiel maar op het achterwiel.
Wil je iets simpels en goedkoops of mag het wat duurder zijn? Ik heb een simpele draadloze goedkope (Echo-7W) waarbij de batterijen beide verrassend lang meegaan, in 5 jaar nog niet hoeven te vervangen, en waarbij ik voor wat betreft het afstellen ook niet heb hoeven klooien, anders dan bij Sigma of VDO.
Wat duurder is O-Synce, die de signalen zowel via ANT+ als een magneet kan ontvangen. ANT+ heeft als voordeel dat het bereik groter is en op veel apparaten gelijktijdig gebruikt kunnen worden, daarnaast is het stroomverbruik ook redelijk te noemen.
Zelf nog niet geprobeerd maar misschien iemand anders wel, in plaats van de standaard magneet eens een neodinium magneet proberen, die zijn een stuk krachtiger, en kunnen misschien wel voor de juiste impuls zorgen.
Bert van Sprang schreef:
ma 26 aug, 2019 09:36
Iedereen gebruikt toch een GPS-apparaat, de kilometerteller die daarop zit voldoet prima.
Ik gebruik GPS maar heb toch ook en (eenvoudige) Sigma 'fietscomputer'. Voornamelijk omdat die altijd 'aan' staat en dus een accurater beeld geeft van het totaal aantal km dat is afgelegd met de fiets (handig voor bijvoorbeeld de Rohloff-oliewissel) of tijdens een reis. De etappes tijdens een fietsreis klok ik wel altijd met de GPS, maar als ik dan nog extra ritjes maak voor boodschappen en dergelijke neem ik die moeite meestal niet. Ook kleinere in-de-buurttochtjes houd ik meestal niet bij. Het is misschien wat overkill, maar ik vind het wel prettig.
Bedankt voor de tips!

Ik heb uiteindelijk toch maar het ding van de Decathlon gekocht, omdat ik snel iets moest hebben. Mocht het nu niet werken neem ik de aangedragen ideeën zeker in overweging!

Jonne