Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wolven spotten in NL/B - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wolven spotten in NL/B

Zie ik het nu goed, en geven we de wilde wolven ook al een naam????? Dan is het wilde er wel vana...
De wolf is met of zonder naam niet meer of minder wild
Nu ben ik geen voorstander van namen maar alle Europese wolven die we in beeld hebben hebben wel een code.
Bijvoorbeeld GW955f wat staat voor Grey Wolf 955 female.
Deze code is nodig voor DNA onderzoek en monitoring. Sommige wolven krijgen een naam van hun onderzoeker. Naya was een Duitse wolf met een GPS-halsband om die gevolgd werd door Duitse onderzoekers. Naya liep via Nederland naar België om zich daar te vestigen en zwanger te worden.
En toch verandert een wilde wolf in een knuffelwolf door hem een naam te geven. In het algemeen zou het beter zijn dieren minder te knuffelen en ze hun eigen leven te laten leiden.Ik denk overigens dat dat met de wolf in Nederland niet gaat lukken.
Misschien als blijkt dat ze wasberen lusten?
In Duitsland worden er meer dan 100.000 wasberen per jaar afgeschoten. Grappig, als het niet triest was, dat ze dat bij het nieuws vandaag niet vermeldden. Hier gaan ze gevangen wasberen opvangen en ergens onderbrengen. Het gaat om tientallen...
Bron over de 100.000:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Waschb%C3%A4r
Wat is triest, die 100.000 wasberen of het feit dat ze afgeschoten worden? Wat gebeurt er met de wasberen die in Limburg gevangen worden? Gaan ze naar een asiel, kunnen ze mooi weer ontsnappen en opnieuw overlast veroorzaken. Waarom doet niemand moeilijk over het doden van "ongedierte" zoals ratten en vinden we het lastig bij knuffelbare dieren zoals wasberen of verwilderde katten?
Het argument bij katten is dat katten huisdieren zijn, in die zin dat ze als soort/ondersoort/ras door de mens gemaakt zijn. Door de mens gemaakt houdt dan etisch in dat de mens er ook verantwoordelijkheid voor heeft. Daar ben ik het wel mee eens.

Overigens blijkt dat katten niet rechtstreeks door de mens gefokt zijn maar dat wilde katten er ooit voor gekozen hebben om bij mensen te gaan leven. De schattigsten waren het meest succesvol en daardoor zijn ze nu heel aaibaar geworden.

Een van onze katten hier heeft ook zelf gekozen om hier te komen wonen; op 1 april 2014 om precies te zijn, lag hij op een van de tuinstoelen in het zonnetje en vond dat het goed was hier. Hij heeft zich wel aan de twee andere asielpoezen moeten aanpassen, maar dat lukte hem. Een eigenaar hebben we toen niet kunnen vinden, dus we hebben hem geadopteerd. Dwz we zijn zijn bedienden geworden....
Bert van Sprang schreef:
do 03 okt, 2019 22:54
Wat is triest, die 100.000 wasberen of het feit dat ze afgeschoten worden? Wat gebeurt er met de wasberen die in Limburg gevangen worden? Gaan ze naar een asiel, kunnen ze mooi weer ontsnappen en opnieuw overlast veroorzaken. Waarom doet niemand moeilijk over het doden van "ongedierte" zoals ratten en vinden we het lastig bij knuffelbare dieren zoals wasberen of verwilderde katten?
Ja, dat is een goeie vraag. Ik heb me laten vertellen dat er op sommige plaatsen in Vlaanderen meer reeën en aanverwanten zitten dan goed is voor de flora in het bos. Maar maatregelen daartegen, ho maar. Wellicht onder de invloed van Disney-films kom je nogal wat mensen tegen voor wie het leven van zulke dieren nagenoeg Heilig is. Als je als plant of dier gewaardeerd wilt worden, ben je maar best eetbaar of heb je een leuk snoetje.

Vandaar misschien de animositeit tegenover wolven. Ze doden eetbare dieren (schapen!) en het lukt niet echt om ze een leuk snoetje te geven (Roodkapje!).
derdekeer schreef:
do 03 okt, 2019 23:33
Ik heb me laten vertellen dat er op sommige plaatsen in Vlaanderen meer reeën en aanverwanten zitten dan goed is voor de flora in het bos. Maar maatregelen daartegen, ho maar.
HBVL
woensdag 13 maart 2019 - Hasselt
Meer dan 1.600 evers doodgeschoten…En dat zijn er nog niet genoeg
leopoldsburg Vorig jaar werden in Vlaanderen 1.614 everzwijnen doodgeschoten, waarvan ruim driekwart in Limburg. Dat zijn er een pak meer dan het jaar voordien. “Maar het zijn er nog niet genoeg”, zegt Ludo Fastré van de Hubertusvereniging Vlaanderen.

Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190312_042 ... iet-genoeg

Over Reeën:

woensdag 20 maart 2019 - Regio
Reeënbestand breidt als olievlek uit over Vlaanderen
Hasselt
In Vlaanderen werden vorig jaar bijna 6.400 reeën doodgeschoten. Dat zijn er bijna 600 meer dan vorig jaar. En al lijken de reeën makkelijk aan te schieten wild, ze nemen in aantal nog steeds toe. “De reeën blijven terrein in Vlaanderen winnen. Dus nee, er zijn er niet te veel geschoten”, zegt bioloog Jim Casaer van het Instituut voor Natuur en Bosonderzoek (INBO). Hij verwacht dat in voor de ree nog relatief nieuwe gebieden - zoals in Zuid-Limburg en Oost- en West-Vlaanderen - nog verdere stijgingen mogelijk zijn. “Hoeveel reeën er mogen zijn, kunnen we niet zeggen. Ons beleid moet ervoor zorgen dat er een gezonde populatie is, waarbij mogelijke overlast niet uit de pan swingt.”

Bron:https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190319_042 ... vlaanderen
Toekomstbeeld: We reduceren de veestapel tot nul en we verbouwen alleen nog gewassen die we voor onze eigen voedselvoorziening nodig hebben*. Het land dat we dan niet meer nodig hebben geven we terug aan de natuur en we laten de reeën en everzwijnen welig tieren. Eens in de zoveel tijd verwennen we ons dan met een stukje reebout of een stukje everzwijn. Zie ik iets over het hoofd?

*Hiermee bedoel ik niet dat we alleen nog maar voor onszelf (wie dat ook mogen zijn) produceren, maar iets meer terug naar seizoensgebonden producten zou wel fijn zijn.
Wat bedoel je met "onszelf"?
Als je De Wereld bedoelt zal er geen enkele hectare landbouwgrond aan de natuur worden teruggegeven. Er is in de wereld immers een sterk toenemende vraag naar voedsel.

Naarmate je de regio "ons" inkrimpt wordt het alsmaar enger. Mag ik dan nog wel een Brabantse zwijnebout met kerst?

Om ontopic te blijven dit voorstel: het mag, maar alleen op fietsafstand. Wereldfietsers mogen dus meer wild eten dan anderen omdat ze ver fietsen. Voor e-bikers wordt de dagafstand formeel gehalveerd, want die foetelen.

Voor het rekengevoel: die 6400 reeën betekenen iets in de orde van één onsje reeënvlees per Vlaming, per jaar!
On-topic/off-topic, het blijft kletspraat toch? Volgens mij zijn we prima in staat alle monden op deze wereld te voeden, alleen niet met iedere dag een dubbele schnitzel. Er heeft vast al eens iemand aan gerekend hoeveel landbouwgrond we in Nederland nodig hebben om onze "eigen" bevolking vegetarisch te voeden. En het blijft een moeilijk dilemma: Boontjes uit Kenia leidt tot meer welvaart daar, maar is niet erg duurzaam.
Met ons bedoel je dus Nederland. Dat lijkt me lastig te regelen in de Europese markt.
één onsje reeënvlees per Vlaming, per jaar!
Dat schiet niet op, maar wellicht is 10 of 20x dat aantal haalbaar? dan kom je op 1 tot 2 kg vlees per Vlaming per jaar. Met ons bedoel ik zeker niet specifiek Nederlanders of Brabanders of Europeanen Vrije handel is voor mij een groot goed, echter het gesjouw met producten zou wel wat minder mogen.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 okt, 2019 11:39
Met ons bedoel ik zeker niet specifiek Nederlanders of Brabanders of Europeanen Vrije handel is voor mij een groot goed, echter het gesjouw met producten zou wel wat minder mogen.
Helemaal mee eens. Een van de voornaamste oorzaken is dat transport relatief gezien veel te goedkoop is geworden.
Het Wildpark in Hellenthal (D) is op fietsafstand, geen wolf te bekennen daar, hoe kan dat nou? :roll:
Fietsertje71 schreef:
vr 04 okt, 2019 12:29
Het Wildpark in Hellenthal (D) is op fietsafstand, geen wolf te bekennen daar, hoe kan dat nou? :roll:
Ik doe een gooi: Omdat de wolf, wijs als hij is, gekozen heeft om via een noordelijke route vanuit Oost europa naar het westen te trekken en hij al doende door heeft dat er in de buurt van mensen meer te vinden is en hij minder snel wordt afgeschoten dan in eenzame natuurgebieden? Ondertussen heeft hij, op straffe van overreden worden van soortgenoten die dat niet konden, geleerd verkeerswegen over te steken? Misschien dat Terra er meer over kan/wil vertellen?
Afbeelding
Bert van Sprang schreef:
vr 04 okt, 2019 10:56
On-topic/off-topic, het blijft kletspraat toch? Volgens mij zijn we prima in staat alle monden op deze wereld te voeden, alleen niet met iedere dag een dubbele schnitzel. Er heeft vast al eens iemand aan gerekend hoeveel landbouwgrond we in Nederland nodig hebben om onze "eigen" bevolking vegetarisch te voeden. En het blijft een moeilijk dilemma: Boontjes uit Kenia leidt tot meer welvaart daar, maar is niet erg duurzaam.
Mooie gedachte! en ook nog eens op dierendag!

Veel landbouwgrond gaat op aan gewassen voor de dierenindustrie, kijk naar de hoeveelheid mais en voederbieten die verbouwd wordt in het land, dat is mooie grond die geschikt is voor verbouw van groenten/aardappelen.
Brabant wordt dan ook weer een aantrekkelijke provincie om doorheen te fietsen. :D
Leon schreef:
vr 04 okt, 2019 12:51
Fietsertje71 schreef:
vr 04 okt, 2019 12:29
Het Wildpark in Hellenthal (D) is op fietsafstand, geen wolf te bekennen daar, hoe kan dat nou? :roll:
Ik doe een gooi: Omdat de wolf, wijs als hij is, gekozen heeft om via een noordelijke route vanuit Oost europa naar het westen te trekken en hij al doende door heeft dat er in de buurt van mensen meer te vinden is en hij minder snel wordt afgeschoten dan in eenzame natuurgebieden? Ondertussen heeft hij, op straffe van overreden worden van soortgenoten die dat niet konden, geleerd verkeerswegen over te steken? Misschien dat Terra er meer over kan/wil vertellen?
Afbeelding
We kennen een noordelijke migratie route van wolven, die worden ook wel de laaglandwolven genoemd. De zuidelijke lijn uit Italië, Spanje en Alpen noemen we bergwolven. Beide lijnen breiden uit naar Nederland, het laatste land van West Europa waar nog geen roedels wolven leven, op 1 roedel na. Wolven zijn territoriaal, dus zwervende wolven ontwijken territoria van andere wolven en lopen net zolang door totdat ze onbezet leefgebied vinden met voldoende voedsel en rust. Dit kan een natuurgebied zijn, maar ook landbouwgebied. Dat er in het midden van Duitsland weinig roedels zijn heeft waarschijnlijk te maken met aanwezige drukke steden en veel verlichting s nachts. Dat er ook weinig roedels voorkomen in Zuid Duitsland komt zeer waarschijnlijk door de cultuur aldaar. Dit gebied Beieren, Zwarte woud etc. is zeer geschikt leefgebied, maar vreemd genoeg verdwijnen daar ‘zomaar’ wolven.
Zwervende Wolven kunnen snelwegen, industriegebieden en steden doorkruisen. Echter als ze een paartje vormen en een gezin gaan stichten trekken ze zich terug in een rustiger gebied met weinig kans op verstoring.
Wolven passen zich makkelijk aan aan hun omgeving zolang de basis voorwaarden aanwezig zijn.

Nb ik typ dit liggend in mijn tentje in Duitsland. Op onverharde padjes fietsen is een goede methode om wolven sporen te vinden

Gr Terra
Terra schreef:
vr 04 okt, 2019 20:46
Dat er ook weinig roedels voorkomen in Zuid Duitsland komt zeer waarschijnlijk door de cultuur aldaar. Dit gebied Beieren, Zwarte woud etc. is zeer geschikt leefgebied, maar vreemd genoeg verdwijnen daar ‘zomaar’ wolven.
Is dit hetzelfde cultuuronderdeel dat er voor zorgt dat er zo veel van die leuke hoge zitjes zijn in de Ardennen maar dat je daar zelden iets op vier pootjes ziet lopen?
Yep