Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vroeger was alles beter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vroeger was alles beter

138 berichten

Was vroeger alles beter?

Peiling eindigde op wo 06 nov, 2019 08:43

Ja: eigenlijk alles wel
2%
1
Ja: voor een groot deel
20%
11
Nee: het is nu grosso modo wat beter
31%
17
Nee: het is nu vele malen beter
28%
15
Weet niet
13%
7
Geen mening
6%
3

Vroeger werd er in ieder geval betere muziek gemaakt.
Shrek schreef:
wo 30 okt, 2019 11:07
Vroeger werd er in ieder geval betere muziek gemaakt.
Even aangepast ;)
En vroeger had je betere polls op forums.
Vroeger had je nog niet zoveel distributiecentra ('blokkendozen') die het landschap ontsieren

Vroeger kon je nog rustig rondlopen in mooie binnensteden. Tegenwoordig stikt het van de toeristen.

Vroeger had ik weinig geld, maar maakte ik wel bewuste keuzes om voor te sparen. Tegenwoordig is dat een stuk minder.

Vroeger liep ieder topic "uiteindenlijk ... uit ... op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie." Tegenwoordig gaat dat al een stuk beter.

Vroeger kon ik tien bier drinken zonder over te geven. Tegenwoordig ben ik na twee biertjes al teut.

Vroeger liep ik met papieren kaarten te hannesen. Tegenwoordig ben ik dankzij etrex, mobiel, software en apps veel beter in staat om mooie tracks te bedenken.

Vroeger kon ik geen poll maken op een openbaar forum. Nu wel, en wat ben ik trots!

Vroeger konden mensen beter spellen. Of viel het bij gebrek aan digitale mogelijkheden in elk geval niet zo op als je er een potje van maakte.

Vroeger op school moest ik naar de bieb om in indexsystemen te zoeken en van die dia's te bekijken. Tegenwoordig heb je Google.

Vroeger belde je of ging je langs om dingen te regelen. Tegenwoordig app je om alles rondom gezin, familie, werk en vrienden te organiseren.

Vroeger (en nu nog steeds wel) gingen mensen vooral dood aan hart- en vaatziekten, kanker e.d. Door steeds betere diagnose en behandelingen duurt het niet lang meer of we gaan vooral aan de gevolgen van dementie dood.

Vroeger had je nog geen forum waarop je ervaringen kon delen. Tegenwoordig wel en is er zelfs Kletspraat.

Al met al vind ik dat het leven er de laatste 25 jaar best wel op vooruit is gegaan, en vooral dankzij digitalisering, die weer heel veel andere ontwikkelingen heeft mogelijk gemaakt of versneld. (En ja, ook nadelen heeft, maar het glas kan zowel halfvol als halfleeg zijn.) Ik heb dus "Nee: het is nu grosso modo wat beter" ingevuld.
willem.m schreef:
wo 30 okt, 2019 11:33

Vroeger kon ik tien bier drinken zonder over te geven. Tegenwoordig ben ik na twee biertjes al teut.
Vat je dat op als 'beter' of 'slechter' ?
Shadow schreef:
wo 30 okt, 2019 11:42
willem.m schreef:
wo 30 okt, 2019 11:33

Vroeger kon ik tien bier drinken zonder over te geven. Tegenwoordig ben ik na twee biertjes al teut.
Vat je dat op als 'beter' of 'slechter' ?
Slechter!
Shrek schreef:
wo 30 okt, 2019 11:07
Vroeger werd er in ieder geval betere muziek gemaakt.
Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens dat vroeger betere muziek gemaakt werd :-)
Dan heb je weinig begrepen van de essentie van klank, ritme en tekst in een muziekstuk.

Zelfs het geroffel van een kleine keukenprinses op haar blikken trommel is gaaf om aan te horen.
Wie die essentie niet kan waarderen is vast met verkeerde been opgestaan :idea:
pfff.
ik vind wel veel (technische) nieuwigheden geen verbetering of 'voortuitgang'.
bijvoorbeeld ABS op een motorfiets. prima als je een keer in paniek remt of het toch gladder is dan je inschatte. maar de basis is dat je zo rijdt (gedrag), dat je gewoon-remmend tijdig tot stilstand kunt komen.
en veel mensen met ABS (in de auto) weten niet hoe ze dit systeem voor zich kunnen laten werken als ze eenkeer echt hard moeten remmen. het voegt onderdelen (gewicht, kosten) (o.a. elektronica: vervuilend vanwege de zware metalen) toe en die componenten worden veelal niet ook gebruikt voor cruise control: als je dan ABS invoert, verplicht dan ook de cruise control want die kan wel iets opleveren (brandstofbesparing en zo).

bij fietsen vind ik alles boven 3x9 soort van 'te veel van het goede'. als je de 'gears' goed kiest (en bijvoorbeeld geen 11 als kleinste op je cassette:die gebruik je bijna nooit) heb je aan 3x7, 3x8 of 3x9 voldoende.
qua materialen en zo, bijvoorbeeld bij velgen, zie je wel de vooruitgang.

ik kan nog veel typen, maar bedoel, zeg maar: we hebben steeds meer dingen, die we niet nodig hebben en wel van alles 'kosten' (en 'kosten' niet in de zin van geld moeten betalen, maar vergen aan energie, vervuiling, etc.). ik wil niet terug naar voor WOII (qua levensstandaard en zo) of naar scheurbuik vanwege vitamine C-tekorten, maar bijvoorbeeld de keukenrol, de vlees(industrie), spijkerbroeken-die-we-van-hot-naar-her-slepen-om-ze-zo-te-beschadigen-en-verslijten-dat-ze-aan-de-modenorm-voldoen, met-de-auto-boodschappen-doen, sperzieboontjes-in-de-winter-per-vliegtuig-uit-Kenia.... we kunnen echt zonder en dat lijkt me beter. kijk ook eens hoe verslaafd we aan elektriciteitsverbruik zijn...

en ik doe er deels aan mee en soms trap ik er zelf ook in: gisteren besefte ik me ( :oops: :oops: :oops: ) dat ik me dat met Teflonspray spuiten op de ketting ook ik aan de PFAS-problematiek heb bijgedragen. ik wist dat bijvoorbeeld PTFE (teflon) heel slijtvast is, maar had me niet beseft dat het daarmee ook heel persistent is. te simpel gedacht dat het wel via een putje door een afvalwaterzuivering of zo weggevangen zou worden. los van hoe toxisch het kan zijn (da's nog niet zo goed bekend).

dingen 'kennis' noemen als je 'informatie' bedoelt. vakmensen hadden vroeger goede kennis en misschien wel meer dan nu. onze zelfredzaamheid lijkt ook af te nemen, zie de reapircafés, die vooral/ook gewoon onderhoud doen.

de beschikbaarheid van informatie vind ik wel een enorme vooruitgang. en voor wie zich verveelt is er gelukkig nepnieuws, ha ha :D

groet! hoogframe
Volgens mij is al een aangetoond dat mensen de wereld waarin ze leefden toen ze opgroeiden later idealiseren. Ik vind muziek van zeg 1975 ook beter als wat er tegenwoordig wordt gemaakt etcetera.
joukon schreef:
Shrek schreef:
wo 30 okt, 2019 11:07
Vroeger werd er in ieder geval betere muziek gemaakt.
Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens dat vroeger betere muziek gemaakt werd :-)
Dan heb je weinig begrepen van de essentie van klank, ritme en tekst in een muziekstuk.

Zelfs het geroffel van een kleine keukenprinses op haar blikken trommel is gaaf om aan te horen.
Wie die essentie niet kan waarderen is vast met verkeerde been opgestaan :idea:

Onze grootouders vonden de muziek waar onze ouders naar luisterden meestal ook maar niks :wink:
Bert van Sprang schreef: Volgens mij is al een aangetoond dat mensen de wereld waarin ze leefden toen ze opgroeiden later idealiseren. Ik vind muziek van zeg 1975 ook beter als wat er tegenwoordig wordt gemaakt etcetera.
Precies, ik ben van 1981 maar luister ook veel 'oud spul' uit de 70's
Oud spul uit de 70's?

Ik houd van muziek uit de 18e eeuw.

Zo wat dingen die verder te binnen schieten; vroeger was je als je weg was ook echt weg, en werd niet van je verwacht dat je minstens iedere dag laat weten waar je bent.
Maar vroeger kon ik niet op een terras in Spanje even een terugvlucht boeken.
Vroeger waren auto's veel onveiliger. Dat er desondanks meer doden vallen op de (snel)weg geeft dus te denken.

Meer bij dit forum; vroeger werd er niet zo gemiept over bagagegewicht, en werd een tent van 1,6 kg nog niet "zwaar" gevonden, zeker niet voor fietsers.

Vroeger waren mannen van staal en schepen van hout, nu heb je "metro"mannen; ze hebben een baard nodig ter ondersteuning van het wankele ego.
Shadow schreef:
wo 30 okt, 2019 12:25
Precies, ik ben van 1981 maar luister ook veel 'oud spul' uit de 70's
En ik ben van 1955 en luister hoofdzakelijk naar muziek uit de 15e t/m 19e eeuw. :roll:
Ja dat probeer ik wel eens, maar is niet helemaal mijn ding.
(met een kleine uitzondering voor Danse Macabre en dat soort meesterwerken)
Bert van Sprang schreef:
wo 30 okt, 2019 12:21
Volgens mij is al een aangetoond dat mensen de wereld waarin ze leefden toen ze opgroeiden later idealiseren.
Is dat niet generatie-afhankelijk? Mijn ouders - uit de jaren 20 - heb ik niet echt vaak kunnen betrappen op het idealiseren van hun tienerjaren.
Van mensen geboren rond 1945 kan ik het juist wel begrijpen. Opgegroeid in vrijheid, niet hoeven meewerken aan de wederopbouw, kunnen gaan studeren toen alles kon, met de kont in de boter gevallen in de hippietijd, werk zoeken bestond nog niet, nieuwe huizen kostten weinig en er waren er genoeg, alles ging alleen maar hard vooruit.
/offtopic
Nog even tussendoor voor de methodologen onder de forumleden:
- De poll heb ik snel in elkaar gezet toen ik vanochtend op de wc op mijn mobiel zat, en een reden zocht om nog niet naar mijn werk te gaan.
- Poll en titel zijn inderdaad een teaser en nee, niet bedoeld om aan te zetten tot onherstelbare Polarisatie, Geweld en/of Destructie. Dus neem het (leven) vooral niet te serieus, het blijft ten slotte Kletspraat.
- Het lijkt me gewoon oprecht leuk om een draadje te hebben waarin je kunt schrijven wat je vindt over vroeger vs nu, zonder dat we elkaar de maat nemen.
/ontopic
Leon schreef:
wo 30 okt, 2019 12:41
Bert van Sprang schreef:
wo 30 okt, 2019 12:21
Volgens mij is al een aangetoond dat mensen de wereld waarin ze leefden toen ze opgroeiden later idealiseren.
Is dat niet generatie-afhankelijk? Mijn ouders - uit de jaren 20 - heb ik niet echt vaak kunnen betrappen op het idealiseren van hun tienerjaren.
Van mensen geboren rond 1945 kan ik het juist wel begrijpen. Opgegroeid in vrijheid, niet hoeven meewerken aan de wederopbouw, kunnen gaan studeren toen alles kon, met de kont in de boter gevallen in de hippietijd, werk zoeken bestond nog niet, nieuwe huizen kostten weinig en er waren er genoeg, alles ging alleen maar hard vooruit.
Wel apart, mijn ouders zijn van '49, vader al 5 jaar geleden overleden, maar die hoorde ik ook niet vaak 'vroeger' verheerlijken; hun ouders hadden allemaal een behoorlijke tik van de oorlog meegekregen, ze voelden zich wat verloren tussen hun ouders en de nieuwe generaties die volop nieuwe vrijheden aan het verwerven waren. Niet iedere nieuwe vrijheid was een zegen, net zoals niet iedere trend door iedereen gewaardeerd werd blijkbaar.
Toen ik in 1969 als Wereldfietser ben begonnen, was er amper werkloosheid. Je hoefde eenvoudig bij een bedrijf aankloppen voor een baan. Nu moet men zich door allerlei bureaucratische toestanden wringen om een beetje werk te vinden.
Stikstofproblemen? Nooit van gehoord. De gehele atmosfeer rond de aarde bestaat voor 80 % uit stikstof. Onze uitstoot levert dus een verwaarloosbare bijdrage. In het veengebied kijkt men niet op een turf meer of minder. Er gaat geen week voorbij of die heren daar in Den Haag gaan weer voorschriftenzieke regels bedenken, tot wanhoop van het hard werkende volk. Inderdaad, vroeger konden wij makkelijker achterover leunen.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 nov, 2019 00:27
Toen ik in 1969 als Wereldfietser ben begonnen, was er amper werkloosheid. Je hoefde eenvoudig bij een bedrijf aankloppen voor een baan. Nu moet men zich door allerlei bureaucratische toestanden wringen om een beetje werk te vinden.
Sorry, maar ik zit in de techniek en wij hebben de grootste moeite om aan geschoold personeel te komen, de eisen liggen wel wat hoger als vroeger maar goed, de opleidingen ook.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 nov, 2019 00:27
Toen ik in 1969 als Wereldfietser ben begonnen, was er amper werkloosheid. Je hoefde eenvoudig bij een bedrijf aankloppen voor een baan. Nu moet men zich door allerlei bureaucratische toestanden wringen om een beetje werk te vinden.
Stikstofproblemen? Nooit van gehoord. De gehele atmosfeer rond de aarde bestaat voor 80 % uit stikstof. Onze uitstoot levert dus een verwaarloosbare bijdrage. In het veengebied kijkt men niet op een turf meer of minder. Er gaat geen week voorbij of die heren daar in Den Haag gaan weer voorschriftenzieke regels bedenken, tot wanhoop van het hard werkende volk. Inderdaad, vroeger konden wij makkelijker achterover leunen.
Even een weetje. De ene stikstof is de andere niet.
Stikstof (N2) is een kleur- en reukloos gas dat overal om ons heen is. Ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof. Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu. Maar er zijn ook verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. Dit zijn stikstofoxiden (NOx, een verbinding van stikstof en zuurstof) en ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof en waterstof). De hoeveelheid stikstofoxiden en ammoniak in de lucht heet de concentratie.

Stikstofoxiden (NOx) komen vooral in de lucht terecht door uitlaatgassen van het verkeer en de uitstoot van industrie.
Ammoniak (NH3) komt met name van dieren in de veeteelt. Een klein deel komt uit overige bronnen zoals industrie, de bouw en het verkeer. Boeren gebruiken mest van dieren en kunstmest om hun land te bemesten. Een deel van die mest verdampt als ammoniak en komt zo in de lucht.

Voortschrijdend inzicht doet de mens tegenwoordig beseffen dat wij het vroeger niet perse beter deden dan nu.
Neem het stofje roundup dat voor mens en dier ernstige schadelijke gevolgen blijkt te hebben.
De Christelijke Hogere Landbouwschool 45 jaar geleden gaf les en adviseerde om alle planten in de wei dood te sproeien en vervangen door Engels Rai. Dat gras heeft een hogere voedingswaarde dus goed voor hogere productie. Gevolg was dat weidevogels schaarser werden, insecten in rap tempo verdwenen en dat je geen bloemen meer aantreft in het veld. De uitroeiing van boterbloemen, pinksterbloemen, madeliefjes, paardenbloemen en zuring is een bewuste daad geweest.
Daar hoor je bijna niemand over klagen.
Boeren die waarschuwen voor de rampzalige gevolgen worden uitgelachen.
Om de groei van Engels Rai te bevorderen wordt ook nog eens stikstofrijke mest over het land uitgestrooid. Deels opgenomen door het gras, deels komt dit terecht in oppervlaktewater en een deel in grondwater. Via ons drinkwater krijgen wij het binnen. Dit is een ernstige zaak! Nitriet is kankerverwekkend.
Nederland exporteert naar schatting voor 90 miljard euro aan landbouwgoederen. Dat maakt ons land de op een na grootste exporteur van de wereld in landbouwgoederen. Het gevolg van intensieve industriële toepassing van landbouw.
De Europese norm voor gezond grondwater is dat er maximaal 50mg nitraat per liter mag worden gemeten. Nederland nadert deze norm angstvallig en zit in sommige gebieden erboven. Waarom hoor je daar bijna niemand over?
Over onze gezondheid, kanker en nitriet hoor ik niemand.
Waterleidingbedrijven hebben nu al moeite om het water van nitriet te zuiveren. De belastingbetaler betaald uiteindelijk alle ellende, en de winsten komen terecht in handen van een kleine elite.
Als je stelt dat het in de jaren '80 of '90 beter was dan was je blik beperkt tot maar een deel van Europa. In de jaren '80 hield het fietsen nog geen 1000km van de oostgrens op, je stuitte dan op het IJzeren gordijn.
In de 1e helft van de jaren '90 ging die open maar was de halve Balkan ontoegankelijk vanwege oorlog. Een oorlog waarin toch aardig wat mensen van rond de 50 ervaring mee hebben.
Die jaren verheerlijken puur omdat het binnen de Nederlandse landsgrenzen beter leek te zijn (als iemand die toen opgroeide beantwoord ik dat met een volhartig nee) getuigt van een erg beperkte visie.
Is het nu beter, nee, nu zijn er andere dingen die voor een fietser het leven zuur maken. En sommige dingen die het leven als fietser weer makkelijker maken.