Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dia's of (digitale) foto's of... - Forum Wereldfietser

Dia's of (digitale) foto's of...

Name: Christiaan

Email: zandt@hetnet.nl

Ik ben altijd erg onder de indruk van het effect dat een diavoorstelling heeft. Mijn idee was dan ook om op reis (Azië, een jaar) zowel foto- als diarolletjes mee te nemen. Of zelfs alleen diarolletjes, om dan later van die dia's eventueel foto's te laten afdrukken. Nu hoor ik in een fotozaak dat bij dat afdrukken nogal wat kwaliteit verloren gaat, en dat eigenlijk dia-technologie wordt/is ingehaald door digitale camera's. Maar die verbruiken mijns inziens weer meer stroom (batterijen vaker opladen) en hebben maar beperkte opslagruimte. Kortom: een boel vragen en twijfels. Wie heeft ervaring hiermee, tips om een weloverwogen keuze te maken of voorkeur voor een systeem?

Name: Yvonne

Email: espi@dds.nl

Beste Christiaan

Sinds medio-juli heb ik een OLYMPUS digitale camera van 2,1 megapixel. Daar ben ik erg tevreden over, maar.... er zijn dus een paar mitsen en maren bij.

Echt goede foto's met hoge resolutie vullen heel snel een duur kaartje. Bij mijn camera heb ik 3 kaartjes van 64 MB bijgekocht. En die in een mum van tijd want ach, het kost niets, volgemaakt en dat in de allerlaagste resolutie. 800 foto's per kaart x 3 = 2400 foto's voor een reis van 2,5 maand.. ok er waren een paar gelegenheden waarbij ik extreem veel foto's heb genomen. Zodra je een digitale camera hebt wil je gewoon veel foto's nemen.. een lage resolutie is dan het gevolg.
Mijn tip is om dan ernaast toch een gewone camera mee te nemen en in jouw geval is het dan zinvol om wanneer je aan lezingen ed denkt diarolletjes te nemen. Dan neem je eerst een aantal proeffoto's met de digitale camera en vervolgens schiet je DE foto met een dia-camera.. heb je het beste van 2 werelden.
Zelf was ik altijd een kiekjes-fotograaf (ben ik nog) maar ik sta er versteld van hoe veel verbetering er is gekomen bij het maken van foto's .. vooral personen fotografeer ik nu heel anders, bijv. bijna altijd close-up en nogal eens vanuit kikvors-perspectief (vogelperspectief lukt niet zo makkelijk ) .
Dus doe die andere camera niet weg, maar houd 'm er bij.. vooral omdat wellicht de batterijen leeg kunnen raken, dan heb je tenminste altijd wat achter de hand.
Ik kocht 3 sets oplaadbare batterijen (3x4) en een oplader. Voor mijn reis in Frankrijk, was het soms afdoende om op een camping (lukt niet altijd) de lader in het stopcontact te steken bij mijn eigen stekkie. Maar meestal zorgde ik er voor een rustdag te organiseren bij mensen thuis (bezocht nogal eens Esperantisten onderweg) danwel in een jeugdherberg en laadde daar de batterijen op.. wel onder toezicht want een vriend raakte zijn lader en batterijen kwijt toen we op een camping naast de jeugdherberg bivakkeerden. Dus 3 sets volgens de zelfde gedachte waarom ik ook 3 fietsbroeken meeneem op vakantie: 1 in gebruik, 1 geladen en 1 die nog opgeladen moet worden.. meestal, als je spaarzaam met het bekijken van de gemaakte foto's omgaat en ook foto's maakt zonder scherm, gaat een set batterijen zo'n 3 dagen mee (voor plm 75 foto's).

Doordat slechts een kabel voor een USB bus bijgeleverd werd, moest ik wachten met uploaden tot ik een nieuwe pc had.. door omstandigheden duurde het toen nog weer even. Wat bleek, een van de aangeschafte kaartjes, waar ik in de laagste resolutie 800 foto's had staan.. was niet langer afleesbaar.. ik dacht daarmee alles kwijt te zijn. Toch maar het kaartje opgestuurd naar de Franse vriend waarmee ik de eerste 2 weken van de reis had gefietst en hij was in staat de kaartjes toch te lezen.. dus zo snel als mogelijk opslaan!

Hopelijk ben ik jou en anderen (?) hier mee van dienst.
De techniek is nog lang niet uitontwikkeld.. op de webstek van Olympus kan ik bijv mijn model C-200 Zoom niet eens meer terugvinden.. aanschaf was 6,5 maand geleden..

Yvonne
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Vraag je af wat je wilt doen. Een dia heeft een hogere resolutie dan een digitale camera van 5 megapixels. Wil je daarom je kiekjes gaan vergroten (groter dan 1 A4-tje, diapresentaties geven of bijvoorbeeld jouw verhaal -met foto's- publiceren in De Wereldfietser), kies dan voor dia's. Houd er wel rekening dat dia's niet via een one-hour service kunnen lopen, maar dat het in het buitenland vaak enkele dagen duurt voordat je ze retour hebt.

Wil je kiekjes op een website plaatsen of normale fotoprints dan voldoet een digitale camera.

Je kunt ook eens naar een zeer professionele fotozaak gaan (Capi-Vak in Rotterdam of Amsterdam bijvoorbeeld) waar ze je goed -en vooral onafhankelijk- kunnen adviseren.


--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Christiaan

Email: zandt@hetnet.nl

Beiden alvast bedankt!
Twee zaken die me te binnen schoten:
- is het raadzaam, slim of juist niet om foto's onderweg al te laten ontwikkelen? Ik kan me voorstellen dat stapels foto's onnodig veel ruimte innemen, maar komen onontwikkelde fotorolletjes altijd ongeschonden uit de reis (vliegvelden?)
- er zijn opladers op zonne-energie te krijgen, voor niet al teveel geld. Voor iemand die gebruik wil maken van oplaadbare batterijen, maar niet afhankelijk wil zijn van onderdak, misschien een uitkomst!

Allereerst, dia's afdrukken is qua contrast en kleurbereik niet aan te raden. Digitaal kan wat dat betreft veel beter zijn (zelfs beter dan 'gewone' analoge negatief fotografie). De resolutie is voor foto's tegenwooordig met een niet al te dure digitale camera (5 Megapixels) prima. Knappe wereldreiziger die het verschil nog kan zien met het blote oog. (met professionele apparatuur is de resolutie digitaal al beter dan analoog).
Je kan beter dia's laten maken van je digitale foto's dan anderom.

Afhankelijk van waar je bent heeft digitaal het voordeel dat je de foto's direct via internet naar het thuisfront kan sturen. Dus een veelvoud aan dure 'kaartjes' om je foto's op te slaan is dan niet nodig. (Inderdaad, je moet wel toegang tot internet hebben.)

Wat energie gebruikt betreft is het digitaal fotograferen natuurlijk een ramp. Waar je met een volledig handmatige spiegelreflex (analoog) dus in z'n geheel geen stroom nodig hebt, is er voor de digitale fotografie een halve kerncentrale nodig.....

Over energie gesproken:
Ik ben nog steeds op zoek naar een oplaadsysteem dat:
a. van zonne-energie gebruik kan maken.
b. van een dynamo gebruk kan maken
c. dit op de meest intelligente manier automatisch overschakeld.
d. op de achtergrond een batterijpack op kan laden (automatisch aanpassend aan de spanning (tot een bepaald maximum (12 volt)))
e. ook direct spannig kan leveren (eventueel ten koste van het opladen) t.b.v. bv. verlichting.
f. Helemaal op de achtergrond (bv. energie opname gerelateerd d.w.z. met een zo laag mogelijk energieverbuik) een accu kan opladen.
g. Alle modi moeten handmatig te 'overrulen' zijn

Dit moet voor een serieuze electronica hobbyïst (?) toch te maken zijn....

Hallo Christiaan,

Ben net terug van 10 maanden Azië en ken het probleem van fotorolletjes. Het wordt afgeraden films langer dan 3 maanden onontwikkeld te laten. Vooral temperatuurswisselingen zijn funest en als dat vaak voorkomt is het beter je films zo snel mogelijk te laten ontwikkelen. Ik heb diverse dingen uitgeprobeerd. Een bekende die op dat moment terug gaat naar huis kan je films, wel dan niet ontwikkeld, meenemen. Dat is de veiligste manier.

Tegenwoordig is de ontwikkelkwaliteit in een aantal landen sterk verbeterd. Je kan foto's ter plaatse laten ontwikkelen en afdrukken, eerst de foto's naar huis sturen en als ze zijn gearriveerd de negatieven (of andersom). In Saigon, Vietnam, heb ik zowel foto's als dia's laten ontwikkelen en op cd-rom laten zetten, de kwaliteit is echt goed en de prijs viel erg mee. Het is niet verstandig om vanuit Saigon films te versturen. Vanuit Hanoi wel, aangetekend heb ik een flinke doos ontwikkelde en onontwikkelde films verstuurd, die zijn binnen enkele dagen in NL aangekomen. Ook vanuit China is verzenden geen probleem.
In Laos en Cambodja staat de kwaliteit op lager niveau, in Thailand en Vietnam gaat het prima, in China heb ik geen idee. Zwart/wit films heb ik naar huis verstuurd.

In China is het verdomd lastig om je digitale plaatjes te kunnen downloaden omdat je er vaak geen schijfje of floppy kunt gebruiken.