Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Komt Shimano binnenkort met een bracket-gearbox? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Komt Shimano binnenkort met een bracket-gearbox?

derdekeer schreef:
wo 20 nov, 2019 20:43
mmm, revoluties in de fietswereld, bestaan die nog?
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is (de Shimanoo's verdienen dan miljarden minder aan slijtagedelen zoals kettingen). Ook te goed was de 1e snaaraandrijving van Gates en daarom door Gates weer spontaan van de markt gehaald.
Roadster schreef:
vr 22 nov, 2019 10:15
derdekeer schreef:
wo 20 nov, 2019 20:43
mmm, revoluties in de fietswereld, bestaan die nog?
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is
Bron?

Je kunt gewoon een Alleweder kopen, toch? :D
Roadster schreef:
vr 22 nov, 2019 10:15
derdekeer schreef:
wo 20 nov, 2019 20:43
mmm, revoluties in de fietswereld, bestaan die nog?
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is (de Shimanoo's verdienen dan miljarden minder aan slijtagedelen zoals kettingen). Ook te goed was de 1e snaaraandrijving van Gates en daarom door Gates weer spontaan van de markt gehaald.
Een kastje ergens rond bouwen vindt ik niet meteen een geweldige revolutie.
Maar als ik het goed begrijp is die versnellingsbak van Shimano eigenlijk een soort derailleur met een kast er rond. Volgens jou gaat die dus nooit op de markt komen?
Misschien heb je gelijk.
Wel vreemd dan dat Shimano een patent voor "de 'plating' op de kettingschalmen in combinatie met een optimaal smeermiddel" verstopt in een dergelijke constructie. Dat had toch veel eenvoudiger gekund? Of heeft dit patent een dubbel doel? Naast die plating etc. een obstakel opwerpen voor anderen die met een gelijkaardige versnellingsbak op de markt willen komen? Een beetje intimidatie?
Afleiding voor de concurentie :D
Shadow schreef:
ma 11 nov, 2019 13:47
.....Ik moet zeggen dat Shimano zich beter toe kan leggen op goeie derailleur systemen en hun naven eens een goeie schop moet geven.............
Shadow, wat is er mis met Shimano naven ? Die naven staan toch bekend als robuust en probleemloos ?
En tegenwoordig zijn de naaflagers (vanaf Ultegra) tool-free af te stellen; nog geen ervaring mee maar het lijkt mij een jofel systeem.
Hier het recente patent er van:

https://nl.espacenet.com/publicationDet ... cale=nl_NL

en de video:

https://www.youtube.com/watch?v=rOFh2W609-M
Sorry ik had iets duidelijker moeten zijn; hun versnellingsnaven een schop geven :D
Shadow schreef:
za 23 nov, 2019 18:00
Sorry ik had iets duidelijker moeten zijn; hun versnellingsnaven een schop geven :D
Richting kliko?
Om te beginnen met de Nexus 7 ja :D
Leon schreef:
vr 22 nov, 2019 10:43
Roadster schreef:
vr 22 nov, 2019 10:15
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is
Bron?[/quote]

1 (!) bericht eerder haalde ik Gates aan die een te goed systeem recent van
de markt haalde omdat het te lang meeging maar dat maakte kennelijk geen
indruk op je hoewel daar al veel over geschreven is; er zijn zelfs mensen
die de onderdelen ervan (die dus ook tzt uit productie gaan) extra ingekocht
hebben omdat ze zo goed zijn. Kennelijk is deze materie je ontgaan.

Wat je kennelijk (gezien jouw vraag naar 'bron') ook ontgaan is, is dat in
een der.systeemkast, om te beginnen, een ketting 5 tot 10 keer zo lang
mee gaat dus Shimano zou dan miljarden aan omzet gaan missen en gaat
daarom geen klassiek derailleur systeem in een kast aanbieden.

Shimano gaat dus wel tzt een dure gearbox aanbieden want dit systeem
heeft o.a. een belangrijk (vooral tbv off-road) voordeel vanwege
de 'hoge'ketting namelijk no-Pogo.
Ik heb de teksten van de betreffende patenten (meervoud !) nog niet
allemaal gelezen maar wellicht wordt no-Pogo als item genoemd en in
ieder geval laat de tekening een geveerde (no-Pogo) achtervork/kettinglijn
zien terwijl dat niet gebruikelijk is dwz als bij een schakelsysteempatent
een gehele fiets afgebeeld wordt is dat altijd een ongeveerde fiets.

En wat te denken van de omzet aan kettingolie; in een kast druppel je maar
1 x per 5 a 10.000 km (en,nog belangrijker, nooit meer ketting/kettingwielen schoonwrijven).

Deze materie doet denken aan de bouwwereld; slechts onder grote druk van
Brussel/EU wordt ook de NL-bouwwereld verplicht om vanaf volgend jaar
nieuwbouwhuizen echt goed te isoleren. Begin dit jaar probeerde de
NL-bouwwereld deze verplichting nog tegen te houden ! en nee daar lees je
niks over in de kranten (Google maar op BENG). Kranten schrijven niet over
zaken die mensen niet (willen) snappen. Sterker nog; sommige journalisten
snappen zelf dit soort zaken niet en hebben het bijvoorbeeld over waterstof als
energiebron, nou dan weet je weer genoeg.

Eigenlijk zou de UCI , ter bevordering van betere fietsen,
voor de Tour de France moeten voorschrijven: derailleursysteem in
een kast, 40 mm banden en V-brakes (daar zat Leon wel weer goed mee)
en frame van aluminium.
Dit is het best denkbare (road-)fietsconcept.

Binnen 2 jaar ontstaat dan de ideale fiets........maar ook dat gaat nooit gebeuren
want zo'n fiets gaat 30 jaar mee en zeer onderhoudsarm.
Kortom: Bedrijven hebben geen belang bij een
betere wereld (Fietsen, Huizen, Onderwijs, Lucht, Zorg, etc).
Roadster schreef:
vr 22 nov, 2019 10:15
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is (de Shimanoo's verdienen dan miljarden minder aan slijtagedelen zoals kettingen).
Roadster schreef:
zo 24 nov, 2019 11:11
... maar dat maakte kennelijk geen indruk op je ...
... Kennelijk is deze materie je ontgaan. ...
... Wat je kennelijk (gezien jouw vraag naar 'bron') ook ontgaan is ...
Ik was gewoon benieuwd waar je de kennis over Shimano's idee van een veel te goede kettingkast om een derailleursysteem vandaan had en ik zou er graag een afbeelding van zien. Dat is nog steeds zo.
Shadow schreef:
za 23 nov, 2019 18:09
Om te beginnen met de Nexus 7 ja :D
Heb een Batavus uit de vorige eeuw met een Shimano Nexus 7 en de naaf schakelt nog als een mes door de warme boter. :D De naaf is een aantal keren open geweest voor de smering, maar onverwoestbaar. :lol:
Roadster schreef:
vr 22 nov, 2019 10:15
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is (de Shimanoo's verdienen dan miljarden minder aan slijtagedelen zoals kettingen). Ook te goed was de 1e snaaraandrijving van Gates en daarom door Gates weer spontaan van de markt gehaald.
Een derailleursysteem in een kast is al erg oud. De Gazelle Friik had dat systeem al. https://www.youtube.com/watch?v=wn8RUwW4Gkw

De meeste Velomobielen hebben een gesloten ketting en derailleursysteem met diverse soorten schakelmechanismen.
https://www.youtube.com/watch?v=-LIyl4aGpac

Of elektronisch met de cassette schakelen i.p.v. de derailleur. https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
Dank voor de links Piet.
Ziet erg ingewikkeld en zwaar uit. Wat gaat zo'n ding wegen? En er is een groot nadeel: daar zijn alleen speciaal voor dit systeem aangepaste frames voor nodig.
Sterker nog: ik lees dat de kast een dragend onderdeel is van het frame. Ergrns op een site lees ik ook een verhaal van iemand die na 2 jaar iets stuk had waarna het onderdeel niet meer leverbaar was en er een afkoopsom volgde. Gazelle heeft dus vrij snel na de intro besloten totaal met dit concept te stoppen. Zou het echt te goed zijn? Dat lijkt mij stug.
PietV schreef:
zo 24 nov, 2019 15:25
Roadster schreef:
vr 22 nov, 2019 10:15
De grootste revolutie moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is (de Shimanoo's verdienen dan miljarden minder aan slijtagedelen zoals kettingen). Ook te goed was de 1e snaaraandrijving van Gates en daarom door Gates weer spontaan van de markt gehaald.
Een derailleursysteem in een kast is al erg oud. De Gazelle Friik had dat systeem al. https://www.youtube.com/watch?v=wn8RUwW4Gkw. De meeste Velomobielen hebben een gesloten ketting en derailleursysteem met diverse soorten schakelmechanismen https://www.youtube.com/watch?v=-LIyl4aGpac Of elektronisch met de cassette schakelen i.p.v. de derailleur. https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4
In de eerste plaats gaat het in dit forum over trekkingbikes dus de fietsen die je noemt daar had ik het niet over.
Overigens heb ik wel met genoemde fietsen gereden (behalve de Velox ) plus met een Rohloff (niet met een Pinion).
Mede op basis daarvan is mijn conclusie dat klassiek der.systeem 2 x 9 (o.i.d.) in een kast optimaal is.
En, zoals ik zei, zoiets bestaat nog niet en komt ook niet want de fietsindustrie heeft er geen belang bij.

De Friiik had te weinig cassettebladen en van zn enkelzijdige achterwiel ophanging maak je te weinig gebruik.
Uiteindelijk had niemand er echt zin in, van producent, fietsenverkoper tot consument en,
ik dacht na 200 stuks, is de productie gestopt.
Overigens was het Friiik aandrijfsysteem, zoals wellicht reeds opgemerkt, niet conform het patent
van Flevobike/Gazelle want de fabrikant in Azië besloot het wat eenvoudiger te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=wn8RUwW4Gkw
Roadster,

Jij stelde dat "de grootste revolutie" moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is (de Shimanoo's verdienen dan miljarden minder aan slijtagedelen zoals kettingen)".

Daar heb ik op geantwoord. Die techniek bestaat reeds lang. Ook op de trekkingfiets zoals de Drymer-Sinner Hilgo. De trekkingfiets, de tweewielige Flevobike Greenmachine, heeft een ingebouwde Rohloff en afgesloten kettingen in het frame.
Uiteraard geen fietsen voor de conservatieve trekkers, zoals zo velen op dit forum. Die kiezen voor simpele onderdelen die vrijwel over de hele wereld te koop zijn. Die groep is veel te klein voor de zogenaamde grootste revolutie die nooit zal komen. Het ligt zeker niet aan de fabrikanten, maar aan de vraag van de klanten.
Mee eens met het punt dat PietV maakt, iets veranderen kost veel moeite, zie ook:

Gazelle Friiik te revolutionair

Even doorzoeken en het blijkt niet het hele verhaal te zijn, zie het artikel met dezelfde titel bij Flevobike.
Afgelopen vrijdag in het DreamLab van de TU Delft geweest. Daar wordt gewerkt aan de Luna zonneauto, Elon Musk hyperloop, zonneboot, waterstof auto's, roeiboot met draagvleugels, HPV duikboot, enz. En natuurlijk de fiets, die meedoet aan de snelheidsrecords, ca 130 km/uur.

Hier wat foto's van die fiets en met name de aandrijving, een schuivende cassette ipv derailleur, om de kettinglijn zo mooi mogelijk te houden.
IMG_0967.JPG
IMG_0966.JPG
IMG_0933.JPG
IMG_0965.JPG
IMG_0970.JPG
Bij zo'n speed-velomobiel op een vlak, recht parcours speelt gewicht nauwelijks een rol, te meer omdat de banden waarschijnlijk Michelin radiaalbanden die een onwaarschijnlijk lage rolweerstand hebben.

Ik denk dat veel ideeën uit de hoek van Wim Schermer komen.