Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangend wiel (29 inch) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervangend wiel (29 inch)

PietV schreef:
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 14:47
Wat wel weer interessant is, er BESTAAN dus wel iig velgen 29" met 36 spaakgaten, zie genoemde site/Felgendisk in breedte 19 en 21 mm, echter wel goedkoop; 20 euro.
Zover ik weet bestaan er geen 29 inch velgen. Dat komt neer op ETRTO 737. De meest gangbare grote maat is ETRTO 622. De grootste maten ETRTO 630 en 635, Komt niet in de buurt van 29"..
gosh ja, PietV je hebt gelijk!: 29 inch is 622mm. Dezelfde velgmaat als een hybride fiets of een stadsfiets, maar door de volumineuze banden komt de totale diameter op 29 inch. Vandaar de naam "29er".

Er moet dan minimaal een 50 band op een 28" velg. Ik had al wel eens zoiets gehoord dat je idd. een wiel kunt 'upgraden' naar 29" met simpel een dikke band, maar ik dacht, buiten dat, dat er ook officieel een grotere velg, 29" dus was.

Zodoende heb je dus sowieso keus genoeg op stabiele degelijke 36 spaaks velgen. sorry voor de 'verwarring' en ik ben blij dat ik weer wat meer weet erover nu.

( ik zou DAN dus gaan voor dt swiss TK 540 36 spaaks :P, ze zijn nu geen 70 euro meer, vaak al voor 60 euro als je geluk heb bij bv. Rose )
fud0 schreef:
za 14 dec, 2019 11:08
PietV schreef:
fud0 schreef:
do 12 dec, 2019 14:47


Wat wel weer interessant is, er BESTAAN dus wel iig velgen 29" met 36 spaakgaten, zie genoemde site/Felgendisk in breedte 19 en 21 mm, echter wel goedkoop; 20 euro.
Zover ik weet bestaan er geen 29 inch velgen. Dat komt neer op ETRTO 737. De meest gangbare grote maat is ETRTO 622. De grootste maten ETRTO 630 en 635, Komt niet in de buurt van 29"..
gosh ja, PietV je hebt gelijk!: 29 inch is 622mm. Dezelfde velgmaat als een hybride fiets of een stadsfiets, maar door de volumineuze banden komt de totale diameter op 29 inch. Vandaar de naam "29er".

Er moet dan minimaal een 50 band op een 28" velg. Ik had al wel eens zoiets gehoord dat je idd. een wiel kunt 'upgraden' naar 29" met simpel een dikke band, maar ik dacht, buiten dat, dat er ook officieel een grotere velg, 29" dus was.
Ik heb redelijk wat 29 duim wielen gemeten, maar die zijn afgerond 28 duim. Om aan de maat van 29 duim te komen moeten er minimaal 60 mm banden om de velg gemonteerd worden. 55 mm banden benaderen de 29 duim.
29 duim is een commerciële term die de lading niet dekt.

Ik rij op een fiets met een framehoogte van één el. Wel een Twentse el. Je hebt nog 9 andere ellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/El_(lengtemaat)
Heb vroeger gewerkt met de lengtemaat Rijnlandse roede of 12 voet of 3,767 meter. Voor de plant- en rijafstand in de agrarische sector. Maar je hebt nog 8 andere roeden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roede_(lengtemaat)
58 jaar geleden volledig gaan werken met het SI-stelsel. Heb nog wel steek - ringsleutel sets in de inch maten. Veel gesleuteld aan Engelse motoren.
Fietsenmakers blijven fietsenmakers en houden vast aan maten die honderd jaar geleden gewoon waren.
fud0 schreef:
za 14 dec, 2019 11:08
Er moet dan minimaal een 50 band op een 28" velg. Ik had al wel eens zoiets gehoord dat je idd. een wiel kunt 'upgraden' naar 29" met simpel een dikke band.....
Daar komt het idd wel op neer, maar als je weet
WAAROM men 29" (recent !) bedacht heeft wordt de materie meteen heel duidelijk:

Vroeger was een fietsrem een remblok dat je tegen het buitenbandloopvlak duwde, dus
niet tegen de velg. Daardoor werd de buitenomtrek van een band het belangrijkste
vwb het passen van een wiel in een frame(+ rem).

Een band van 35 a 40 mm heeft de buitenomtrek van ongeveer 28 " terwijl
de velg een buitendiameter heeft van 622 mm. (Daardoor is dus een 28" 23 mm raceband
in feite geen 28" maar eerder een 26" band )
Die 28" is dus oorspronkelijk de REMBLOK-passingmaat.

Een 29" band (wiel) heeft ook weer die 622 velg maar dan met een dikkere band
waardoor de buitendiameter (van het loopvlak/wiel), de remblokpassingmaat,
ongeveer 29"
wordt.
Eigenlijk is het dus complete marketing/onzinbenaming want we werken niet meer
met een remblok op een buitenband. We hadden trouwens al een naam voor de
dikkere band : balloon band.

Lichte velgen zijn duur. Zwaardere (dwz iets minder lichte) alu velgen zijn aanzienlijk
sterker en aanzienlijk goedkoper en daardoor 1e keus tbv trekking of gravelracer.
Om een lang verhaal kort te maken: de ONGEBUSTE (!), bijvoorbeeld Ryde/ Andra,
velgen zijn de optimale velgen.

Busjes hebben namelijk slechts 1 doel: het maakt het wielbouwen/spaken wat makkelijker
doordat nippels wat makkelijker draaien op een stalenbusje dan op alu.
Echter de busjes voegen gewicht toe aan een velg en maken een velg niet sterker maar
verzwakken juist de velg omdat tbv die busjes grotere gaten in een velg geboord moeten worden.

Voor trekking/gravelracer heeft Ryde diverse velgen; de max belasting en max spaakpanningen
staan erbij en idd hoe zwaarder de velg hoe beter belastbaar/duurzamer.
https://www.ryde.nl/rims

Maar wellicht kan je beter/makkelijker weer de originele type WTB velg gebruiken want
de afbeelding van de doorsnede van die velg laat wel een velgbusje zien (waar ik dus geen
fan van ben) maar de velg is op die plek wel weer mooi stevig verdikt.

Overigens, omdat het gaat om een fiets met relatief goedkoop Tiagra materiaal is de kans
groot dat ook de afmontage, incl wielbouw, relatief goedkoop was waardoor er geen sprake/tijd
was mooie gelijkmatige spaakspanning en dat DAARDOOR 1 spaak te veel spanning kreeg
waardoor de velg wat ging scheuren.

Weet je trouwens wel zeker dat het om 28 spaken gaat want zowel Tiagra naven als
de genoemde WTB velgen zijn 32 of 36 gaats.

https://www.chainreactioncycles.com/ee/ ... prod155153

https://www.planetx.co.uk/i/q/RIWTBSX/wtb-sx-rim