Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe naar noorwegen ? - Forum Wereldfietser

hoe naar noorwegen ?

hallo,

moesten we in noorwegen graken deze zomer ,zouden we er de vikingtour willen gaan rijden , deze start in Aurland. ons grootste probleem is nu nog voor een schappelijke prijs naar daar zien te graken. heeft er iemand dit al gedaan met de vlieger , of auto ? laat ons alsjeblieft je ervaringen weten en vliegtuigmaatschappijen, prijzen of dergelijke zodat we kunnen verder dromen van de noorse landschappen. oja wij komen uit belgie , maar een vliegtuig dat van uit nederland vertrekt zou ook nog haalbaar zijn.

alvast bedankt,

groeten van fietsteam de potige stampers

Hoi,

Afgelopen zomer vloog Transavia.com nog op Oslo, maar daar zijn ze inmiddels mee gestopt.

Om in Noorwegen te komen kun je de boot vanuit Kiel (Duitsland) of Denemarken nemen, of het vliegtuig, bijvoorbeeld met SAS.

Een makkelijke en vrij goedkope manier om binnen Noorwgen te vliegen is via Norwegian (http://www.norwegian.no/). Ook Wideroe (http://www.wideroe.no/) vliegt binnenlandse vluchten in Noorwegen, wellicht dat je er iets mee opschiet.

Houd in de gaten dat een eventuele treinreis in Noorwegen (van het vliegveld naar jullie beginpunt) behoorlijk prijzig kan worden!

Succes met uitzoeken,
Gudrun

Een aantal Duitse veerhavens kun je met de nachttrein voor een zeer schappelijke prijs bereiken. Als je vroeg boekt kost een Duitse nachttrein je 29 Euro, ongeacht de afstand. In de meeste nachttreinen kan je fiets mee tegen een klein bedrag. Er gaat een nachttrein van Hamm via Keulen en Dortmund naar Neumünster. Vanaf daar kun je met een lokaal treintje zo naar Kiel. Je kunt ook in de trein blijven zitten tot Kopenhagen. Ook voor internationale nachttreinen heeft de Deutsche Bahn speciale aanbiedingen.
De veerponten zijn verschillend. Kiel is een gebruikelijke haven voor veerponten naar Noorwegen. Hoe de verbindingen vanaf Kopenhagen liggen kan een ander mischien beter zeggen.

hoi,
heb vorig jaar een schitterend circuit gereden
vanuit Hahn (omgeving Cochem) voor een spotprijs met Ryanair gevlogen naar Oslo (afgelegen vliegveld en mij veel tijd en een treinrit bespaarde)
ik kon direct inpikken op de Numedal route, gevolgd door Adventure trail, Rallervegen, Voss-Bergen, en met de trein terug
meer info over deze route: http://www.bike-norway.com/engelsk.asp
in jouw geval sporen naar Oslo, en daar andere trein op

grz,
den Bergfietser

Wij zijn in 2004 naar Denemarken geweest en om terug te keren zijn wij per vrachtschip via Zweden (Goteborg ) en Noorwegen (Brevik) terug naar Gent gekomen. Het vrachtschip van DFDS Torlines voer rechtstreeks naar de haven van Gent. Dat was 150 euro pp, maar je zit anderhalve dag op die boot (vanaf Zweden wel te verstaan en eten en slapen is inbegrepen - sauna en zwembad ook :wink: ) en het is wel een leuke belevenis! Fiets mag gratis mee. De boot hebben we een tijdje van vooraf via mail geboekt.
Je kunt ook 'gewoon' in Gent opstappen en naar Noorwegen gaan.
P.S dit weekend is die rederij trouwens ook in het nieuws gekomen; een boot was tegen de sluis in terneuzen gevaren ... :lol:

hoi,

Je kan ook met de boot naar newcastle varen en vanaf hier overvaren naar Stavanger in Noorwegen. Zou ook moeten lukken onder de 200 euro. Ik heb allebei de boten gedaan. De boot Newcastle-Stavanger-Goteborg is in ieder geval best goedkoop het verblijf is dan ook niet zo luxe
Afgelopen zomer, naar aanleiding van berichten op dit forum, de ferry van Gent naar Brevik (Noorwegen) genomen. Dat is me goed bevallen.

Prijs bedroeg 240-, euro voor een enkeltje, één persoon(scabine), eten en drinken is inclusief. Dus echt goedkoop kun je het niet noemen, wel is het een zeer relaxte manier van verplaatsen.

Je reist met maximaal 8 andere passagiers per vracht/container-schip. Dit beperkte aantal passagiers houdt verband met de scheeps-arts die dan nog niet vereist is! De passagiers hebben een zeer ruime eet- en leefruimte tot hun beschikking, incl. een rookhoekje. Contact met de (Deense) bemanning is minimaal. Maar toen er gelegenheid was de brug te bezoeken heb ik daar uiteraard gebruik van gemaakt. Je komt, na 30 uur varen, om 4 uur 's nachts in Brevik aan. In de zomer is het zo noordelijk dan al licht. Dezelfde boot vaart overigens door naar Gothenborg. Ik was de enige fietser van het gezelschap. Deze ferry wordt vooral door automobilisten gebruikt, vaak voorzien van een camper.

Ik was gewaarschuwd voor de terughoudendheid van de Noren. Echter, de eerste mensen die ik aansprak, zo te zien een stel op weg naar kantoor, waren zeer joviaal. De taxi die ik even later deed stoppen om de weg te vragen vervoerde een teenager, kennelijk bij gebrek aan schoolbussen. Tja, Noorwegen is een welvarend land. Totdat ik besefte dat het pas 04.30 was én de nacht van zaterdag op zondag, dit was publiek dat net uit de kroeg of disco kwam!
mikefiets schreef:Afgelopen zomer, naar aanleiding van berichten op dit forum, de ferry van Gent naar Brevik (Noorwegen) genomen. Dat is me goed bevallen.

Prijs bedroeg 240-, euro voor een enkeltje, één persoon(scabine), eten en drinken is inclusief. Dus echt goedkoop kun je het niet noemen, wel is het een zeer relaxte manier van verplaatsen.
En vanuit ecologisch oogpunt een pak minder schadelijk dan vliegen.

Renaat
Potver, die stond nog onder de CTRL-V, ofnie;)?
Een paar jaar terug zijn we met de buitenlandtrektocht naar Noorwegen geweest. Velen van ons hebben toen de trein naar Kopenhagen genomen, en toen de boot naar Oslo. Dat was allemaal heel erg leuk, en inderdaad beter voor het milieu.
Those were the days, toen die nachttrein naar Kopenhagen nog reed :evil:
arnob schreef:Those were the days, toen die nachttrein naar Kopenhagen nog reed :evil:
Das inderdaad balen dat die trein niet meer rijd. Ik wil zelf vanaf Larvik gaan fietsen. Als iemand daar nog een idee voor heeft om daar te komen, dan hoor ik het graag! :lol:
Fietsend de jutlandroute en dan in Hirtshals de boot nemen. Als je een beetje doorfietst en wind mee hebt is dat een week (150km per dag). Anders met de trein vanuit Leer naar Hamburg en vandaar naar Flensburg, of over Osnabrück naar Flensburg. Met treinen in Denemarken geen ervaring. Vanaf Flensburg is het ongeveer 500km.
Volgens mij gaat er ook een ferry vanuit Kiel naar Oslo.
Das inderdaad balen dat die trein niet meer rijd. Ik wil zelf vanaf Larvik gaan fietsen. Als iemand daar nog een idee voor heeft om daar te komen, dan hoor ik het graag! :lol:
Martie,
Voor de goede orde, de afstand Brevik- Larvik bedraagt fietsend zo'n 20km!

Dat de nachttrein Kopenhagen niet meer rijdt was voor mij precies de reden deze DFDS-ferry een keertje te proberen. De twee jaar daarvoor heb ik gebruik gemaakt van deze intussen opgeheven trein.
HansvanderVeeke schreef:Volgens mij gaat er ook een ferry vanuit Kiel naar Oslo.
Hans, ik klik me een slag in de rondte, ze geven wel aan dat je een fiets mee kan nemen, alleen op de route Kiel-Oslo is dat nog niet boekbaar. Dus dat gaat hem volgend jaar denk ik niet worden. Op de een of andere vreemde manier moet er altijd minimaal 1 auto mee. (kan jij natuurlijk ook niks aan doen)
Je hebt ook gezien dat je vragen kunT mailen:
http://www.colorlineferries.nl/reisinfo ... color_line
(Ik heb ook wel eens problemen om fietsen mee te krijgen op een ferryboeking :D )
_Peter_ schreef:
HansvanderVeeke schreef:Volgens mij gaat er ook een ferry vanuit Kiel naar Oslo.
Hans, ik klik me een slag in de rondte, ze geven wel aan dat je een fiets mee kan nemen, alleen op de route Kiel-Oslo is dat nog niet boekbaar. Dus dat gaat hem volgend jaar denk ik niet worden. Op de een of andere vreemde manier moet er altijd minimaal 1 auto mee. (kan jij natuurlijk ook niks aan doen)
Peter,

Als je het weet (mailen?) laat je het dan hier even weten? Noorwegen staat voor komend jaar hoog op het lijstje en Kiel is een mooie optie als je in het noorden van het land woont,
Na nog wat klikken, ben ik er uit. Het lijkt wel of ze hier meelezen daar bij Colorlines.
Je boekt een overtocht met auto en in de 2e stap kun je de auto dan vervolgens uitvinken en de fiets(en) aan. Voor 1 persoon betaal je dan vanaf ongeveer €200,-, dat is incusief hut, voor 2 of meer personen zal het wel weer iets goedkoper zijn.

Onderstaande is wat Mike mij nog wist te melden, zeker het laatste dat als je met meer bent het pp minder kost is zeker interessant.

"Ik ben ook even gaan zoeken, enkeltje Kiel -Oslo 1 pers 1 fiets maar kom dan op minimaal 233 euro (allerlei data nu en voor over 6 mnd. geprobeerd!), met annuleringsmogelijkheid min. boven de 250,-. Minimaal, want vaak nog veel duurder. Als ik het goed begrijp dan is dat ook nog eens zonder eten en drinken, in een kleine binnencabine. Zo bezien was mijn Gent-Brevik voor 240,- all-in een koopje, alhoewel ik het al aardig aan de prijs vond.
Grootste verschil is natuurlijk dat de Colorline elke dag vaart en je op een top-luxe cruise schip zit met vele andere passagiers, terwijl de DFDS 1x/pw vaart en je bijna volledig alleen bent, zonder vermaak etc.

Wel is het zo dat bij Colorline bij 2 pers + 2 fietsen de prijs pp aanzienlijk lager wordt. En bij 4 pers + 4 fietsen op bepaalde data zelfs op <100,- euro pp!!!"

Die €200,- is als je in je eentje een hut met stapelbed neemt (ze laten standaard niet alle hutten zien), wil je daarnaast nog eten dan komt daar zonder gek te doen minimaal €60,- (diner en ontbijt) bij.
Al met al aardig aan de prijs zou je denken, een enkeltje Venetië-Igoumenitsa (met hut, zonder hut is €80,-) is ongeveer net zo duur en de reis duurt ook ongeveer even lang.
Een enkeltje Hirtshals Noorwegen kost ook ongeveer €40,- pp, je moet dan alleen nog wel Denemarken doorfietsen.