Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vs smartphone - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin vs smartphone

@Peter M, je bent afhankelijk van degene die het pad op de kaart heeft gezet. Ik heb het ook wel eens met een commerciële kaart (Waypoint Fietskaart) gehad, die mij over een voetpad stuurde dat totaal niet geschikt was om te fietsen. Ik ken Komoot niet, maar kun je het niet zo instellen dat onverharde wegen worden vermeden?
Totlater schreef:
za 25 jan, 2020 13:54
Peter Molog schreef:
za 25 jan, 2020 12:22
In de manier waarop ik mijn GPS gebruik spelen waypoints een belangrijke rol.
Mijn Garmin laat keurig de symbolen zien die ik er aan heb gegeven.

Ik heb mij door een deskundige laten vertellen dat de diverse programma's op de telefoon dat niet kunnen en alleen laten zien dat ergens een waypoint is.

Dat zal voor mij een doorslaggevende reden zijn om niet over te stappen.

Peter
Bij gebruik van PocketEarth en MapOut op een IPhone heb je de keuze uit diverse symbolen die ook weer in verschillende kleuren weer te geven zijn. Bij PocketEarth 10 symbolen in 10 verschillende kleuren en bij MapOut 24 symbolen in 22 kleuren.
PocketEarth heeft al een jaar geen updates gehad en in de app-store staan berichten dat het importeren van gpx sinds iOS 13 niet meer werkt.
ericplan schreef:
zo 26 jan, 2020 22:06
PocketEarth heeft al een jaar geen updates gehad en in de app-store staan berichten dat het importeren van gpx sinds iOS 13 niet meer werkt.
importeren van gpx-bestanden bij mij geen probleem. Gebruik laatste versie van PocketEarth en iOS.
Frank schreef:
zo 26 jan, 2020 20:41
@Peter M, je bent afhankelijk van degene die het pad op de kaart heeft gezet. Ik heb het ook wel eens met een commerciële kaart (Waypoint Fietskaart) gehad, die mij over een voetpad stuurde dat totaal niet geschikt was om te fietsen.
Helemaal eens dat het de makke van OSM is dat er allerlei zaken op de kaart kunnen staan die niet kloppen. Willen we van OSM afgeleide kaarten gebruiken, en ongetwijfeld gaat het bij commerciële kaarten ook fout, dan zal je daar altijd rekening mee moeten houden.
In dit geval zijn er twee dingen aan de hand:
- er staat een paadje op de kaart wat feitelijk leidt tot een illegale oversteek van een provinciale weg. Maar goed, dat moet iedereen zelf verder weten.
- Op mijn testroute kun je ook de provinciale weg een kilometer verder oversteken op een gereguleerde manier. Er is dus geen noodzaak om van dit olifantenpaadje gebruik te maken.
Frank schreef:
zo 26 jan, 2020 20:41
Ik ken Komoot niet, maar kun je het niet zo instellen dat onverharde wegen worden vermeden?
Je hebt 3 varianten: Bike touring, Mountain Biking en Road Cycling. Bij de laatste categorie staat een racefiets-achtig icoontje.

Voor een geladen vakantiefiets lijkt dan de Bike Touring toch de meest logische variant.
Het gaat mij bij een planner niet om het vermijden van onverhard, maar van onlogische routing.
Als ik kies voor Road Cycling wordt keurig gebruik gemaakt van de oversteek een kilometer verder.

Waar het mij vooral om gaat is dat het achterliggende mechanisme bij Komoot tot rare resultaten kan leiden.

PS
Ik begrijp niet dat dit stukje pad (nog geen 50 meter) op de kaart is gezet, terwijl een aantal singletracks in dit gebied er niet op staan.
Peter Molog schreef:
zo 26 jan, 2020 16:28
Mijn ervaring met Viewranger tot nu toe.

Het is mij volstrekt onduidelijk, ook op de website heb ik daar niets over gevonden, voor welke vorm van verplaatsen wordt gerouteerd, of hoe ik dat in kan stellen.
Op de Viewranger-website zie ik in het kaartscherm rechts een menu met keuze automatic/foot/bicycle/car; mogelijk moet je daarvoor de betaalde versie hebben ( €4,99). Automatisch over wegen en paden routeren via de smartphone-app is volgens mij momenteel alleen met iOS mogelijk, Met android is nog in ontwikkeling. Ik gebruik daar overigens RideWithGPS voor.
Peter Molog schreef:
zo 26 jan, 2020 16:28
Kaartmateriaal: Als ik over meerdere landen eenduidig kaartmateriaal wil gebruiken ben ik blijkbaar aangewezen op OpenCycleMap. Het zal wel aan mij liggen ik, maar ik vind dat een vormgegeven mislukking.
Er zijn veel meer gratis kaarten: OSM, Viewranger Landscape, Viewranger Outdoors. Ik gebruik over de hele wereld de OpenCycleMap, zelden of nooit fouten en alle fietspaden en veel internationale routes zoals de Europese Eurovelo-routes staan erop, Je kunt overigens ook premiumkaarten aanschaffen, bv. actuele Nederlandse kadasterkaarten op schaal 1:25.000 of 1:50.000 voor een tientje per jaar. Ook voor Duitsland, Frankrijk, België etc. zijn dergelijke digitale kaarten te koop, vaak ook per tegel zodat je alleen het gebied rond je track of route hoeft aan te schaffen..
Peter Molog schreef:
zo 26 jan, 2020 16:28
Ik ben er in geslaagd een waypoint aan te maken en me daarheen te laten routeren. Enige probleempje is dat ik alleen een rechte lijn naar mijn doel krijg. Ik kan geen enkele instelling vinden om iets over wegen of paden te krijgen.
Zie boven.
Peter Molog schreef:
zo 26 jan, 2020 16:28
Ik heb een GPX-bestand gekoppeld. Dit bestand bevat 46 tracks en 117 waypoints (Osmand pakt dit zonder enige moeite op)
Ik krijg alleen de eerste track te zien. Na een keer kaart wisselen is ook deze track buiten beeld. Met geen moeite krijg ik weer iets in beeld.
Dit herken ik niet, ik heb het even geprobeerd en zonder probleem een bestand van 20 tracks geïmporteerd. Wellicht staan de tracks op verborgen, dan moet je ze inderdaad eerst zichtbaar maken.
ericplan schreef:
zo 26 jan, 2020 22:06
PocketEarth heeft al een jaar geen updates gehad en in de app-store staan berichten dat het importeren van gpx sinds iOS 13 niet meer werkt.
Dat lag niet aan PocketEarth, maar aan iOS 13. Apple had wat veranderd in de app kiezer voor het openen van bestanden, en dat niet goed gecommuniceerd met ontwikkelaars/app-bouwers, of zoiets.
Het was een probleem voor alle GPX app's, zodra je meerdere apps daarvan op je iPhone had.
Inmiddels lijkt het probleem getackeld door Apple.
Waarom toch altijd weer het warm water proberen uitvinden als het al jaren uit de kraan komt? Met nieuwsgierigheid zou ik nog kunnen leven maar voor de rest hebben de vele nieuwe gsm-app's toch een hele boel kinderziektes die niet op 1 2 3 opgelost zullen geraken.
Dat Garmin niet het eenvoudigste toestel is...akkoord, dat MapSource en/of BaseCamp misschien niet de beste of meest uitgebreide 'gratis' Software is...akkoord, maar een nieuwer toestel (oneindig aantal tracks) in combinatie met de 'gratis' OFM en de tandem MapSource/BaseCamp?? Je kan je toch nauwelijks beters voorstellen...
Gedownloade tracks in BaseCamp openen (computerscherm) en een nieuwe 'route' maken (in hetzelfde scherm) op de weg die jij wil (volgens de OFM-kleurcode), omzetten in 'track' en openen in MapSource om eventueel nog wat kleine verbeteringen aan te brengen en de POI's te highlighten die je zelf wil, exporteren naar je toestel, kwestie van enkele uurtjes werk (afhankelijk de lengte van je tocht)
2 nieuwe Eneloop AA's houden het makkelijk 20u uit (dus bijna 3 fietsdagen), met je Smartphone moet je daarvoor al enkele keren aan de powerbank-infuus...zeker als je'm gebruikt met verschillende actieve app's
In alle eerlijkheid? Ik zoek zelfs niet naar nieuwere of eventueel betere manieren. In al die fietsjaren nog nooit voor verrassingen gestaan, verloren gereden of wat dan ook, 'Never change a winning team'
Goed voorbereid = half gereden...
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
Waarom toch altijd weer het warm water proberen uitvinden als het al jaren uit de kraan komt?
Wat een opluchting. Ben blijkbaar niet de enige. :D

Peter
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
Waarom toch altijd weer het warm water proberen uitvinden als het al jaren uit de kraan komt?
Beetje flauw hoor . Allerlei mensen presenteren in dit draadje voor- en nadelen van het een ten opzichte van het ander en jij hebt dat kennelijk allemaal gemist. Je schrijft: "Je kan je toch nauwelijks beters voorstellen...".
Nou ik wel. Van beide kanten.

Als mijn Etrex 30x een scherm had dat 4 jaar geleden op zeer betaalbare smartphones normaal was, als de achtergrondverlichting met modernere (ve3el zuinigere) leds werkte en als de processor maar 5 jaar oud van design in plaats van 15 jaar was dan was ik een stuk blijer met het ding.
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
Waarom toch altijd weer het warm water proberen uitvinden als het al jaren uit de kraan komt?
...
'Never change a winning team'
...
Goed voorbereid = half gereden...
Tja, wat zal ik zeggen. Ik heb mijn eTrex 20 een aantal jaren naar redelijke tevredenheid gebruikt, maar om jouw parallel te gebruiken, uiteindelijk toch het gevoel onder een lauwe douche te staan ipv een lekker warme.
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst mijn iPhone 6s met PocketEarth gebruikt, en dat is qua presentatie en snelheid van reageren toch wel een andere categorie. Helder, groot scherm. Niet langer de twijfel of ik nou het paarse of het rode lijntje zie. Even snel in- en uitzoomen.
Het nadeel van het stroomverbruik klopt, maar opladen via de naafdynamo (die ik toch al had vanwege het feit dat ik de fiets ook voor WW-verkeer gebruik) heeft dit probleem prima opgelost. Ik denk dat ik de eTrex nog wel als backup onderin mijn tas meeneem, maar verwacht dat hij daar net als afgelopen jaar lekker blijft zitten. Ik zie mijn Garmin niet als onderdeel van het winnende team.
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
2 nieuwe Eneloop AA's houden het makkelijk 20u uit (dus bijna 3 fietsdagen), met je Smartphone moet je daarvoor al enkele keren aan de powerbank-infuus...zeker als je'm gebruikt met verschillende actieve app's
Elke nacht die usb-kabel in mijn smartphone en powerbank steken en dan ook nog eens om de vier dagen een stopcontact vinden om de powerbank op te laden, het is elke fietsreis weer een giga-klus waar ik enorm tegenop zie .. :wink:
Peter Molog schreef:
di 28 jan, 2020 11:09
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 10:35
Waarom toch altijd weer het warm water proberen uitvinden als het al jaren uit de kraan komt?
Wat een opluchting. Ben blijkbaar niet de enige. :D
Ik mijn wereldbeeld is de papieren kaart nog het "warmste water" ... maar dat is nog meer OffTopic want de Garmin <=> Smartphone is het ijkpunt alhier. Met de moderne LED-lantaarntjes winnen de papieren kaarten het ook glansrijk op batterij-tijd.

Overigens kunnen ze allemaal - van kaart tot en met smartphone - slecht tegen warm water.

En ... toch ... ondanks mijn ouderwetse voorkeuren ... lees ik graag mee over wat de Smartphone inmiddels vermag.
Wellicht komt er een tijd ... ... :roll:
De meest opvallende nadelen van mijn Garmin (Etrex 30) zijn het incidenteel zonder aanleiding uitschakelen, wat zeer zelden voorkomt, en tot nu toe gaat het ding vervolgens altijd gewoon ook weer aan, en de trage opbouw van de kaart bij zoomen of de aanwijzer verplaatsen.
Dat zijn zaken die betrekkelijk achterlijk zijn, maar ik ben er aan gewend, en haast is geen goed uitgangspunt op fietsvakanties. Ik neem overigens aan dat de huidige versies sneller zijn (?).
Die van mij is al uit 2012.
Maar verder vind ik het een uitstekend ding. Uiteindelijk gaat het mij erom dat hij laat zien waar ik ben op de kaart.
Een (waterdichte) smartphone zal icm met een zeer stevige hulpaccu of een dynamo ook prima werken vermoed ik, maar ik heb zoals gezegd geen zin in een dynamo, ik gebruik mijn telefoon ook om al rijdend te fotograferen en te filmen, ook al geen gelukkige combi met de functie als GPS op het stuur.
PeterVanRijn schreef:
di 28 jan, 2020 11:41
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst mijn iPhone 6s met PocketEarth gebruikt, en dat is qua presentatie en snelheid van reageren toch wel een andere categorie. Helder, groot scherm. Niet langer de twijfel of ik nou het paarse of het rode lijntje zie. Even snel in- en uitzoomen.
Een GPS moet toch geen snelheid en een bepaalde prestatie afleveren?
Hij laat een actieve track (of route) zien en enkel de map wordt gedraaid en verschoven... Zelfs met vliegtuigsnelheid kan de oudste GPS dit vlekkeloos uitvoeren...
Tientallen applicaties naadloos laten overvloeien en berekenen daarentegen!!
Groot scherm? Daar geef ik je 100% gelijk in. De Etrex is (2.2inch) is inderdaad wat aan de kleine kant. De Oregon, GPSMAP en de Montana scoren hier toch wat beter.
Het paarse of rode lijntje moeilijk zichtbaar? Je kan de kleur, zelfs tijdens de rit, makkelijk veranderen...
Georg schreef:
di 28 jan, 2020 11:52
Die van mij is al uit 2012.
Geen verjaardag in't verschiet??? :D :D :D
Rokon schreef:
di 28 jan, 2020 12:05
Een GPS moet toch geen snelheid en een bepaalde prestatie afleveren?
Als ik even op het kaartje kijk en ik wil het een klein tikkie verschuiven en ik moet daarop 10 seconden wachten dan vind ik dit toch echt wel heel teleurstellend.
Als ik het ding een route wil laten uitrekenen en het blijkt dat je op het berekenen van een route van 50 km gerust 10 minuten mag wachten dan voel ik me best lullig als daar vrienden met een smartphone bij staan kijken.
Georg schreef:
di 28 jan, 2020 11:52
Een (waterdichte) smartphone zal icm met een zeer stevige hulpaccu of een dynamo ook prima werken vermoed ik, maar ik heb zoals gezegd geen zin in een dynamo, ik gebruik mijn telefoon ook om al rijdend te fotograferen en te filmen, ook al geen gelukkige combi met de functie als GPS op het stuur.
Je noemt in diverse berichten de problematische energievoorziening van een smartphone, maar nogmaals, dit is tegenwoordig totaal geen issue meer. Ik heb de afgelopen jaren diverse Motorola's en Huawei's gebruikt maar al sinds een jaar of vijf is het geen enkel probleem de hele dag te navigeren zonder dat de accu leegraakt. Tenzij je natuurlijk voortdurend het scherm aan wilt hebben, waar ik persoonlijk geen enkele reden toe zie.
Hardware is belangrijk de software maakt of breekt het plezier.
In deze draad Fietsen in de Alpen van Savoie wordt een route getoond , deze gaat hele stukken over een D26. Kijk je op StreetView zou je heel wat delen van die weg kunnen vermijden en wat meer landelijk kunnen fietsen. Of je dat op een GPS of telefoon voor elkaar kan krijgen lijkt mij onwaarschijnlijk. Dus de software is dan bepalend en dat kan nogal wat schelen.
WimB schreef:
di 28 jan, 2020 12:36
Kijk je op StreetView zou je heel wat delen van die weg kunnen vermijden en wat meer landelijk kunnen fietsen. Of je dat op een GPS of telefoon voor elkaar kan krijgen lijkt mij onwaarschijnlijk. Dus de software is dan bepalend en dat kan nogal wat schelen.
In dit geval wil ik dan een lans breken voor MapOut, zie hiervoor de bijlage van hetzelfde stuk gezien in MapOut. De alternatieve gravelpaden staan ook aangegeven.

Bijlagen

WimB schreef:
di 28 jan, 2020 12:36
Hardware is belangrijk de software maakt of breekt het plezier.
In deze draad Fietsen in de Alpen van Savoie wordt een route getoond , deze gaat hele stukken over een D26. Kijk je op StreetView zou je heel wat delen van die weg kunnen vermijden en wat meer landelijk kunnen fietsen. Of je dat op een GPS of telefoon voor elkaar kan krijgen lijkt mij onwaarschijnlijk. Dus de software is dan bepalend en dat kan nogal wat schelen.
Tja, ik heb die D26 gefietst, zelfs tweemaal, de actuele "view" van toentertijd was voor mij geen aanleiding om een andere route uit te zoeken (ik zoek ze op de papieren kaart uit, 1:100.000), integendeel, in ieder geval toen was die D26 een prettige en rustige weg - je kan het op de wegen in Haute Savoie een stuk drukker treffen.
Eén keer kampeerden we zelfs ergens in de vallei onder de D26 (om precies te zijn langs de "VC N°11 Dite de Dorjon"), en als je ergens kampeert waardeer je rust nog eens te meer.

Maar goed, het is waar, ik kijk - eenmaal thuis - nog wel eens terug en dan zie ik soms de "ohh dat was veel beter geweest" ... luchtfoto's en streetview helpen je om "overal" te kijken terwijl je in het veld gewoon jouw ene perspectief hebt, geholpen met kaart of GPS.