Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handdoeken en washandjes maar net iets anders (en meer) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Handdoeken en washandjes maar net iets anders (en meer)

Edwin* schreef:
ma 27 jan, 2020 11:47
Bridgestone SM schreef:
ma 27 jan, 2020 11:17
..... en nog handiger is een (Franse) begraafplaats met een lange waterleiding bovengronds langs de muur.
Ongepast en lomp Hollands. Ik ben geen echte vriend van de Fransen, mij zullen ze daar niet snel aantreffen in mijn vrije tijd, maar zoiets ongepasts als dit wil ik ze ook weer niet aandoen.

Ik heb altijd begrepen dat het in Frankrijk barst van de campings. Hebben die geen douche of wasgelegenheid dan??

ik kan het bijna niet geloven dat mensen dit doen :shock: :shock: :shock: ieder z'n meug, maar ik vind dit wel wat te ver gaan.
Dit topic over een handdoekje wordt op zo'n manier wel een heel bijzonder onderwerp en geeft heel verrassende inzichten :idea: :shock:
Edwin,
Ik hoop dat je het mij niet euvel duidt als ik jouw reactie weer typisch "Hollands" vindt.
De spreekwoordelijke Hollandse tolerantie is niet zo groot als de gemiddelde Hollander denkt.
Dat merk je direct ... zodra je je hoofd boven het maaiveld (dat er plat is) uitsteekt.
Zelf schrijf je "Ieder zijn meug" maar je zegt tegelijk "foei, van mij mag dit niet".

Je (voor)oordeelt over hoe Fransen het gebruik van een begraafplaatskraan zullen beoordelen.
Niet ieder land heeft dezelfde mores ..
In Frankrijk is een begraafplaats een plek waar je geen gekkigheid uithaalt maar het is ook een plek waar naast de dood ook het leven doorgaat.
Niemand vindt het raar als je water op een begraafplaats haalt, niemand vindt het raar als je de bankjes onder de cypressen buiten de ingang als rustpunt gebruikt, en als je het hek gebruikt om even iets te laten drogen ... dan geeft dat een glimlach.
Ik ken overigens zelfs een begraafplaats met wastafel !!

In Nederland is de gemiddelde begraafplaats veel meer een "gereserveerde heilige plek", hoewel ook in Nederland er verschillen zijn ... toch zou ik in Nederland niet gauw bij een begraafplaats naar water zoeken.

PS   Ik ben niet zo van de campings, maar ik ken een Franse camping die rond de kerk is gesitueerd ... dus óp het oude kerkhof, ik heb er zelfs gekampeerd (de kerkklok was luid en duidelijk) ... ... er zijn zeker en vast Hollanders die dit ongepast vinden, en/of het zelfs een reden vinden om door te fietsen - ieder zijn meug.
Ik ben meerdere malen in Franse dorpjes bij vragen naar een camping verwezen naar een plek bij de plaatselijke begraafplaats, met de spontane informatie erbij dat er een kraantje is voor als ik water nodig heb. Culturen verschillen. Wat in het ene land een schande is, kan in het andere juist wenselijk zijn. Vragen is altijd zonder meer ideaal want mensen houden van sociaal contact. Als het sociale contact onprettig verloopt lijkt doorfietsen me een goed idee. Dat heb ik in Roemenië wel meegemaakt.

Als het leidingwater koud is en de dag was warm, kun je een met koud water gevulde waterzak ook op of tegen een door de zonnewarmte verhitte muur of rots leggen.
Leon schreef:
ma 27 jan, 2020 12:30
Ik ben meerdere malen in Franse dorpjes bij vragen naar een camping verwezen naar een plek bij de plaatselijke begraafplaats, met de spontane informatie erbij dat er een kraantje is voor als ik water nodig heb. Culturen verschillen. Wat in het ene land een schande is, kan in het andere juist wenselijk zijn. ....
En dan moet je weten dat binnen een (beperkte) straal het kamperen bij een begraafplaats of monument (en nog zo wat) zelfs wettelijk expliciet verboden is (of was). Officieel moet je toestemming hebben van de eigenaar en/of de burgemeester, in de praktijk krijg je toestemming van "iemand" en soms van "niemand", en komt de eigenaar (of gebruiker) de volgende dag langs, en heb je er geen bende van gemaakt dan vraagt ie of je goed geslapen hebt. Een heel enkele keer vraag je en dan wordt je gewaarschuwd voor een humeurig type (dat valt dan vaak mee), met wat geluk krijg je nog beter aangeboden.

De Franse cultuur is er eentje van regels, regels en dan ... de praktijk die weerbarstig is. Wij kregen ook al eens een plek naast de begraafplaats aangewezen, in de zichtlijn van een fraai kasteeltje ... de boodschap was dat er nog maar onlangs ook een paarden-padvindergroep zijn bivak had opgeslagen. En natuurlijk werd de aanwezigheid van de kraan als bonus genoemd.
 
Als het leidingwater koud is en de dag was warm, kun je een met koud water gevulde waterzak ook op of tegen een door de zonnewarmte verhitte muur of rots leggen.
Precies, de hete muur kan je enorm helpen, een wat dikkere muur is een geweldig warmte-reservoir.
 
PS Het raakt wat OffTopic, het stoort mij in dit ("mijn") Topic niet, stoort het anderen wel dan kunnen we een en ander afsplitsen.
Carl schreef:
ma 27 jan, 2020 11:53
fud0 schreef:
ma 27 jan, 2020 09:44
Nee, waardeer mijn eerlijkheid aub.
Mijn reactie was niet lelijk bedoeld, sorry als het zo overkomt. Maar:
Leon schreef:
ma 27 jan, 2020 09:51
Prima hoor, als je ze op 60 graden wast.
Dat is niet wat ik versta onder "en spoel die uit".

Groetjes,

Carl
Oh nee Carl, zo bedoelde ik het ook niet weer, maar het was voor mij best gênant om te vertellen en kan me voorstellen dat mensen hier niets van moeten hebben of het idee vies vinden oid., maar ik vond het afgelopen sept/ oktober tijdens fietsvakantie ideaal want ik kon zo mijn fietsbroek meerdere dagen dragen zonder te wassen en in dat seizoen is dat natuurlijk veel prettiger ivm kleding die dan minder makkelijk te drogen is.
In de zomer, doe ik iedere dag een schone fietsbroek aan, want krijg ze dan wel droog als ik er 3 in totaal heb.
De babydoekjes spoelde ik uit met water, uit bidon speciaal alleen hiervoor, onderaan de bovenbuis bevestigd, die ik steeds vulde met bv. water van waterval of fris water uit stroom en ook in nood gebruikte bij wildkamperen voor 'douche'.
De doekjes gooide ik weg als ik dacht, nu vind ik ze niet meer fris genoeg. Ik had iets van 12-15 doekjes mee voor 30 dagen. Het is me iig heel goed bevallen, misschien hebben meerderen hier wat aan.
Ik wil alleen even zeggen dat ik daar niet bij hoor. :shock:
Leon schreef:
ma 27 jan, 2020 21:08
Ik wil alleen even zeggen dat ik daar niet bij hoor. :shock:
Laten we zeggen dat het "On Topic" is ... als we "net iets anders" nog wat extra oprekken.

Ieder heeft zo z'n grenzen ...
Ikzelf heb weer nauwelijks behoefte aan een camping, ik voel me meestal meer thuis en veiliger zonder.
Met hygiënisch gedrag bedoel ik niks anders dan het op tijd uitwassen van iets, zodat je niet je heil hoeft te zoeken in chemische middelen.

Niet alles wat uit de aardkorst komt is onschadelijk voor het milieu: asbest, aardolie en aardgas (lekkages!), steenkool (de zwarte smurrie die je vroeger o.a. in Tsjechië overal zag), zandsteen, ertsen van uranium, cadmium, arsenicum, kwik etc. etc..
Belle schreef:
vr 31 jan, 2020 13:42
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 19:25
Polygiene(.com) werkt op basis van zilver, dat uiteindelijk na gebruik in het milieu terechtkomt. Ik vind het geen goede keuze. En het repareert alleen je eigen onhygiënische gedrag.
Een synthetische handdoek gaat nu eenmaal eerder stinken, dat heeft niets te maken met vermeend onhygiënisch gedrag (afdrogen na het douchen???).

...

Zilver in het milieu... ja daar komt het ook vandaan, het zit in de aardkorst.

Er wordt hier ook geopperd dat de zon uitstekende desinfecterende eigenschappen heeft. Dat klopt, maar ik fiets meestal in landen waar ik meer regen dan zon zie. Op plekken waar de luchtvochtigheid zo hoog is dat een katoenen handdoek nooit droog wordt.
Leon schreef:
vr 31 jan, 2020 14:03
Met hygiënisch gedrag bedoel ik niks anders dan het op tijd uitwassen van iets, zodat je niet je heil hoeft te zoeken in chemische middelen.

Niet alles wat uit de aardkorst komt is onschadelijk voor het milieu: asbest, aardolie en aardgas (lekkages!), steenkool (de zwarte smurrie die je vroeger o.a. in Tsjechië overal zag), zandsteen, ertsen van uranium, cadmium, arsenicum, kwik etc. etc..
Ik wil graag het "Een synthetische handdoek gaat nu eenmaal eerder stinken" bestrijden.

De "dweil-droogdoeken" zoals wij die inmiddels al heel lang gebruiken blijken ook bij regenachtig weer opvallend goed te drogen (en dan bedoel ik het drogen ná gebruik als droogdoek) ... zelfs als je ze 's nachts met klam en/of regenweer ín de tent ophangt worden ze (vrijwel) droog. Even laten nadrogen onder de (canvas) klep van de tas is vaak genoeg.

Onder deze omstandigheden is dus de kunststoffen variant een stuk hygiënischer als de katoenen tegenhanger die de hele dag klam blijft en daarmee een bacterieel broeinest. Wellicht is de non-woven kunstvezel ook minder aanhankelijk voor huidvet en huidschilfers ... daarover vind ik nogal tegengestelde boodschappen.
Anyway: de onprettige beesten-lucht is het gevolg van bacteriegroei. De onhygiënische bacteriegroei vraag om zowel "voedsel" als water en als de doek droog wordt stop je de bacterie-groei heel efficiënt.
Die plekken waar, zoals "Belle" opmerkt "de luchtvochtigheid zo hoog is dat een katoenen handdoek nooit droog wordt." ken ik ook ... dat is bijv. 's nachts ín de tent bij klam en/of regenachtig weer.
Dat is dus mijn punt: Die "dweilen-droogdoek" is misschien geen technische hoogvlieger, ook geen high-tech-hebbedingetje, en zelfs geen super droogdoek, maar hij voldoet als droogdoek ... en minstens zo belangrijk: hij wordt zelf weer droog en blijft zo dus heel lang geur-arm (nieuw hebben ze een wat ik noem "vuursteen-geur"). Daarnaast zijn ze compact, licht en heel goedkoop.

Verder ben ik het met Leon eens:
Je moet pas in laatste instantie toevlucht nemen tot chemische truuks om hygiëne te verbeteren.
Beter is het om eerst de triviale oplossingen te gebruiken. No pun intended: De waterige oplossing met niks, of met wat zout uit je zweet, is vaak al een geweldige "oplossing" om vuil te verwijderen, en dat gaat vaak zelfs beter bij de goedkopere kunststoffen ... juist omdat die zo'n echt kunstmatig glad, onvriendelijk, oppervlak hebben, een oppervlak waar vuil en vocht en dus bacteriën zich moeilijk langdurig kunnen aanhechten.

Overigens gebruik ik dus ook een chemische "truuk":   Een non-woven vezel (eentje waar ik de aard niet eens van ken, waarschijnlijk viscose), een vezel die in de praktijk blijkt voldoende te werken als droogdoek, en die vooral heel goed weer opdroogt. Zonder water is er geen leefmilieu voor de onhygiënische bacteriën - een chemische truuk dus, maar wel een heel onschuldige.
Het mooie van de passieve "chemische truuk" van de synthetische non-woven dweil is bovendien dat het een schier onuitputtelijke truuk is, iets wat je van bijv. die zilver-ionen niet kan zeggen ... die zilverbehandeling is een actieve behandeling die op den duur "verwatert", en dat verwateren gaat sneller als de slijtage van onze dweilen.

O ja, je ziet hier overigens wel een "dingetje" waar het gaat om de uiterst waterdichte Ortlieb (en navolgers) fietstassen.
Een echt waterdichte fietstas betekent ook dat vocht er niet uit kan. Koude en condens-effecten zorgt er gegarandeed vor dat er water naar binnen komt ... eruit is moeilijker (theoretisch zou dat 1:1 moeten zijn, in de praktijk komt vocht altijd binnen, en is naar buiten altijd moeilijker).

Het maakt mij overigens verder geen moer uit wat iedereen als droogdoek gebruikt, ik heb geen aandelen in de Actio, Wibra of Blokker-dweilen, en andere oplossingen stinken ook weer niet zodanig dat mijn leefmilieu bedreigd wordt.
Het is - in mijn ogen - een heel effectieve droogdoek, eentje die aan ± alle basis-eisen voldoet en bovenal eentje die (zelfs objectief gezien) ongelooflijk goedkoop is.