Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf Surly Long Haul Trucker bouwen - Forum Wereldfietser

Zelf Surly Long Haul Trucker bouwen

Beste fietsers,

In augustus ga ik met een vriend een jaar Fietsen rond de wereld.
Eerst van Nederland richting de Middellandse Zee, de Pyreneeën door richting Spanje en dan afzakken naar Marokko. Vervolgens met een kleine vlucht naar Sicilië, door Italie, Griekenland naar Istanbul. Dan door Turkije en Iran richting de Pamir highway.

Omdat we onze fiets goed willen kennen, ons het leuk lijkt om te doen en wat kosten willen besparen. Gaan we nu zelf onze Fiets bouwen. Dit hebben we nog nooit gedaan en daarom zijn alle tips meer dan welkom!

Tot nu toe hebben we deze lijst met onderdelen in gedachten:

Frame
Surly Long Haul Trucker 26" Rahmenkit
not so dark black/56 cm

Shimano Deore M6000 Gruppe 3x10 22-30-40
schwarz/Side-Swing, Mid Clamp/175,0 mm/I-Spec II/11-36

Missinglink
KMC MissingLink Kettenschloss wiederverwendbar

Remmen
-Shimano Deore v+h Set Felgenbremse V-Brake BR-T610
schwarz/Satz (VR + HR)
-Shimano Deore Bremsgriff BL-T611

Spatborden
SKS Bluemels Schutzblech Set VR+HR

Stuurpen
PRO LT 31.8 Vorbau verstellbar schwarz/90 mm

Stuur + stuurlint
Jones bar + Brooks Microfiber Lenkerband

Spacers
Cane Creek 40er IS42/28,6 - IS52/40 Tapered Steuersatz
black/IS42/28,6 - IS52/40

Zadelpen
Zipp Service Course Sattelstütze
bead blast black/27,2 mm / 350 mm / SB 20 mm

Zadel
Brooks B17 Standard Sattel

Drager voor en achter
tubus Grand Tour Gepäckträger

Pedalen
Shimano Klick-/Plattformpedale PD-EH500

Heeft iemand nog een goed tip voor een wielset? En zijn we daarnaast nog onderdelen vergeten?

Bij voorbaat dank voor alle hulp/reactie's!

Met vriendelijke fietsgroet,

Vincent
Derailleurs, of zit dat in de Gruppe? Idem trapas.
Kabels (8)? Banden (6...2 reserve bibas)? Koop een wielset bij Bike4travel.nl.
Remblokjes, omdst de standaard blokjes van Shimano meestal bagger zijn die je velgen vernielen. (Kool Stop kopen)
Bidonhouders, bel, standaard, pomp, reflector achter? Stuureinddopjes. Handvatten. Rvs boutjes en zellfborgende moertjes. Zadelpenklem.
Zelf bouwen is heel leuk! En zeker een goed plan als je zelf het onderhoud wil doen.
Ik zou wel overwegen de disc trucker te nemen. Remt beter en je remt je velg niet op.
Twee kanttekeningen: zelfbouw is duurder dan een complete fiets (maar daar loopt al een draadje over. Zonder bepakking schijnt de LHT wat stijf te zijn (geen eigen ervaring, ik heb een Ogre en vriendin de Troll).

Wat wielen betreft: er zijn meerdere goede wielbouwers. Ik heb ervaring met Force Wheelz, M-gineering en Andless Cycling. Deze kunnen allemaal goed advies geven en een betrouwbaar reiswiel maken.
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 08:51
Derailleurs, of zit dat in de Gruppe? Idem trapas.
Kabels?
Groepset zit alles bij dacht ik?
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 10:16
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 08:51
Derailleurs, of zit dat in de Gruppe? Idem trapas.
Kabels?
Groepset zit alles bij dacht ik?
Ik heb even wat gegoogeld en kom meteen verschillen tegen in de inhoud van wat een M6000 Gruppe wordt genoemd. Beter even opletten dan verontwaardigd een half lege doos ontvangen dan maar.
Geen Shimano Hollowtech II spullen zou mijn suggestie zijn. De JIS trapassen zijn over de hele wereld bekend. Veel plezier.
sjefke schreef:
wo 11 mar, 2020 10:55
Geen Shimano Hollowtech II spullen zou mijn suggestie zijn. De JIS trapassen zijn over de hele wereld bekend. Veel plezier.
Goeie tip ^^
De complete trucker gebruikt die ook niet iig.
Ter relativering: de reis gaat niet door landen waar je totaal geen materiaal kan vinden. Als de door mij bewonderde Iohan Gueorguiev met externe lagers fietst en in Zuid+Amerika een vervanging vindt, zal de marktpenetratie van Shimano wellicht beter zijn dan jullie verwachten.
Ik zou mij er niet door laten tegen houden.

Ander punt: ik zie al wat berichten dat de beschikbaarheid van onderdelen terug loopt door het corona virus. Hou dus wat rekening met je planning.
Sonny schreef:
wo 11 mar, 2020 11:21
Ter relativering: de reis gaat niet door landen waar je totaal geen materiaal kan vinden.
Er was hier laatst iemand die zich in Argentinië of Chili bevond en een fietsenwinkel zocht omdat er iets stuk was. Het vinden van een goed gesorteerde winkel was geen probleem. Het was alleen dat hij zich afvroeg of hij die 700 km moest gaan proberen te fietsen.
Ja dat dus, 1 euro voorbereiding is 5 euro onderweg waard...
Maar het is geen 1 euro. Als je een vierkante as wil, moet je dus ook een ander crankstel. En dan koop je dus geen complete groep maar losse onderdelen en dat wordt een stuk duurder. Terwijl een extra setje lagers niks weegt in de tas en slechts 25 euro kost. Er zijn meer wegen naar Rome / de Pamir Highway. 😁
Sonny schreef:
wo 11 mar, 2020 12:14
Maar het is geen 1 euro. Als je een vierkante as wil, moet je dus ook een ander crankstel. En dan koop je dus geen complete groep maar losse onderdelen en dat wordt een stuk duurder. Terwijl een extra setje lagers niks weegt in de tas en slechts 25 euro kost. Er zijn meer wegen naar Rome / de Pamir Highway. 😁
Pech onderweg kun je beter voorkomen dan genezen was Leon z'n boodschap denk ik, bovendien zijn standaard buitenboord lagers van Shimano gewoon slecht. Nu zal er waarschijnlijk wel een hele 5e colonne langs komen die 'nog nooit in hun levensdagen problemen hebben gehad' en 'niet begrijpen waar ik het over heb' ; iets wat op de tekentafel al niet werkt (draaggetal van de lagers is te laag) hoef je in de praktijk niet te toetsen. Lekker vermijden, meer genieten van je reis.
VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21
Omdat we onze fiets goed willen kennen, ons het leuk lijkt om te doen en wat kosten willen besparen. Gaan we nu zelf onze Fiets bouwen. Dit hebben we nog nooit gedaan en daarom zijn alle tips meer dan welkom!
Zelf je fiets opbouwen vind ik een heel goed idee maar daarom hoef je nog niet alle onderdelen apart te kopen. Hebben jullie deze thread gelezen? Je kan ook een volledige fiets kopen en hem helemaal uit elkaar gooien (en eventueel wat onderdelen upgraden).

VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21
- Surly Long Haul Trucker 26" Rahmenkit
- Shimano Deore v+h Set Felgenbremse V-Brake BR-T610 schwarz/Satz (VR + HR)
Anno 2020 zou ik geen 26 inch fiets met V-brakes bouwen, maar dat is jullie keuze. Ik zou voor 28 inch met dikke banden (dus 29inch) met schijfremmen gaan.

Voor de rest leest jullie lijstje als een cut-and-paste van een bike-components winkelwagentje. Met wat zoeken kan je wel gelijkaardige componenten vinden die goedkoper zijn, bv zadelpen en stuurpen van Decathlon (bv. https://www.decathlon.be/nl/p/oversized ... van-90-mm/ ) Uiteindelijke worden die dingen door Kalloy gemaakt (http://www.kalloyuno.com) en onder verschillende merknamen verkocht, onder meer Decathlon maar ook Rose bike.
bdr schreef:
wo 11 mar, 2020 13:08
Anno 2020 zou ik geen 26 inch fiets met V-brakes bouwen, maar dat is jullie keuze. Ik zou voor 28 inch met dikke banden (dus 29inch) met schijfremmen gaan.
26 / 27,5 / 28&29 vind ik vooral een lengte verhaal, wij maken daar heel veel boe en bah over wat nou beter is, maar een heel klein frame met 29-er wielen is gewoon niet fijn qua geometrie, als je kleiner bent zijn kleinere wielen gewoon handzamer.
VincentFietst schreef:
di 10 mar, 2020 23:21

Cane Creek 40er IS42/28,6 - IS52/40 Tapered Steuersatz
black/IS42/28,6 - IS52/40
Surly LHT frame heeft EC34/28,6 als bovendeel en EC34/30 als onderste balhoofdlager, geen IS42 of IS52!
Shadow schreef:
wo 11 mar, 2020 13:21
bdr schreef:
wo 11 mar, 2020 13:08
Anno 2020 zou ik geen 26 inch fiets met V-brakes bouwen, maar dat is jullie keuze. Ik zou voor 28 inch met dikke banden (dus 29inch) met schijfremmen gaan.
26 / 27,5 / 28&29 vind ik vooral een lengte verhaal, wij maken daar heel veel boe en bah over wat nou beter is, maar een heel klein frame met 29-er wielen is gewoon niet fijn qua geometrie, als je kleiner bent zijn kleinere wielen gewoon handzamer.
Bij een maat 56 (op één na grootste van de LHT) en 175mm cranks stel ik mij geen kabouters, zoals ik, voor.
bdr schreef:
wo 11 mar, 2020 13:31
Bij een maat 56 (op één na grootste van de LHT) en 175mm cranks stel ik mij geen kabouters, zoals ik, voor.
De 56cm zit in de 559/26 variant nogal midden in het spectrum, voor 700C/28 is het echter de kleinste maat en de effectieve bovenbuislengte van 57cm kan wel eens te veel zijn...reden om de 26" te pakken zou ik zeggen...

EDIT; ik zie dat Stack & Reach van de 56cm uitvoering gelijk is, 26 & 28, dan is het een andere reden waarschijnlijk?
Wat is er tegen een kant een klare? Surly heeft altijd goede en verstandige afmontage.
Wim schreef:
wo 11 mar, 2020 13:44
Wat is er tegen een kant een klare? Surly heeft altijd goede en verstandige afmontage.
Nemen wetenschappers dan wel genoegen met kant-en-klaar onderzoek van anderen? :wink: Ieder zijn passie.
De kettingbladkeuze is niet optimaal dunkt me met veel overlap in verzetten en nauwelijks meer bereik dan een dubbel. Ik heb mijn triple (met 44 als grootste blad) weggegooid en ga het vanaf nu met 22-36 doen. Kom je al makkelijker bij een vierkante as uit ook. Maar een en ander is natuurlijk erg afhankelijk van hoe/waar je rijdt.