Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
math schreef:
do 26 mar, 2020 15:27
Ik denk dat je de kwestie over hoe lang of hoe ver je mag fietsen meer moet bekijken vanuit de beschikbare 'vrije ruimte' en vooral de toenemende schaarste daaraan bij afstand houden. Als iedereen uren naar buiten gaat, raakt het daar (over)vol.
Ik denk dat je dat moet bekijken vanuit een minister die nooit fietst en denkt: 50km dat is toch wel heel ver.
math schreef:
do 26 mar, 2020 15:27
Ik denk dat je de kwestie over hoe lang of hoe ver je mag fietsen meer moet bekijken vanuit de beschikbare 'vrije ruimte' en vooral de toenemende schaarste daaraan bij afstand houden. Als iedereen uren naar buiten gaat, raakt het daar (over)vol. Daarnaast is die 1,5 m natuurlijk een getal bij windstilte. Op een fiets creëer je een eigen slipstream.

Dat en het feit dat je er ook niet aan wilt denken hoe klein de kans ook, dat je iets overkomt op de fiets. ik moet er niet aan denken dat ik een bed ga bezetten en een ander daardoor te kort doe. Daarom blijven wij zoveel mogelijk in huis en in de tuin. Soms als het heel rustig is een wandeling achter het huis. Roeien, gewichtheffen, in de tuin werken en een nieuwe taal online leren met Duo lingo. De kunst zien om in een veranderde realiteit, je aan te passen en doelen te stellen en die behalen. 8)
Zoals je weet gebeuren de meeste ongelukken rondom je huis. Ook ik zal nu niet gaan mountainbiken of bergbeklimmen (Gelukkig kan dat in NL nergens.), Maar in fietsen zie ik weinig kwaad. De kans op ongelukken verkleinen is wel een van de redenen niet meer in grotere groepen te fietsen. Is ook veel beter voor mij, nu moet ik weer helemaal zelf tegen de wind in stoempen.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 15:58
Zoals je weet gebeuren de meeste ongelukken rondom je huis.
...
Herkenbaar. Toen ik afgelopen weekend uit verveling de ramen ging zemen (zo'n klus die ik normaal 1x per jaar doe vlak voordat we de gezamenlijke verjaardagen vieren), dacht ik nog: nou moet ik niet van dat krukje donderen, want hier in het JBZ (en vast ook bij Traumazorg) hebben ze wel wat anders aan hun hoofd ...
Ik moest vanmorgen een boodschap doen in Haren en ben daarna gelijk doorgefietst richting de Drentse bossen. Het was lekker, en door al dat binnen zitten ook nodig. Het eerste stuk reed ik nog op het fietspad langs de provinciale weg. Dat doe ik niet meer. Ik werd net iets te vaak ingehaald door bejaarde Ebikers die vlak langs me scheerden. Het lijkt wel of juist deze toch kwetsbare mensen niet door hebben dat zij het laaghangende fruit zijn voor Magere Hein. Omdat ik met mijn 67 jaren ook die richting uit ga ben ik in elk geval extra voorzichtig. Gelukkig dus ook veel frisse lucht ingeademd - het was prachtig.
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 16:12
Toen ik afgelopen weekend uit verveling de ramen ging zemen (zo'n klus die ik normaal 1x per jaar doe vlak voordat we de gezamenlijke verjaardagen vieren), dacht ik nog: nou moet ik niet van dat krukje donderen, want hier in het JBZ (en vast ook bij Traumazorg) hebben ze wel wat anders aan hun hoofd ...
Trekker op steel... ze hebben ook heel lange stelen.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 15:17
Maar als je een dobbelsteen zonder 6 hebt, kun je geen 6 gooien. Dus als je met fietsen het virus niet kunt overdragen, maakt het id niet uit hoever je fietst.
Als je recht achter iemand fietst, in diens slipstream of je komt mensen tegen waarvan je bv de aftershave kunt ruiken dat zit er een zes op die dobbelsteen. Een klein zesje, maar toch.
Ik heb nergens beweerd dat de besmettingskans tijdens het fietsen 0 is. dit omdat ik het niet weet. Het lijkt er inderdaad op dat naast de jeugd met name de ouderen (alles ouder als ikzelf :D ) onder ons het niet zo nauw nemen met de afstand. In beide gevallen heeft dat waarschijnlijk te maken met het anders functioneren van de hersenen. De 81-jarige met wie ik woensdag 80 km heb gefietst vond zelf absoluut niet dat hij tot de risicogroep behoorde. Hij was echt een beetje ontdaan toen ik hem uitlegde dat het risico blijkbaar toeneemt naarmate je ouder bent.
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 14:40
nu is er een antwoord van Pieter De Crem dat stelt:
Minister De Crem is nu niet bepaald de intelligentste minister in België (en dan druk ik me mild uit) en behoort bovendien tot een partij die heel vaak tegelijkertijd warm en koud blaast.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 15:17
Maar als je een dobbelsteen zonder 6 hebt, kun je geen 6 gooien. Dus als je met fietsen het virus niet kunt overdragen, maakt het id niet uit hoever je fietst.
Zelf al ben ik geen viroloog, maar ik weet zeker dat ook bij het fietsen die kans geen nul is. Fietsen is geen wonderbaarlijke activiteit waarbij besmetting van andere onmogelijk is. Besmettingskans is voor mensen die 'elkaar tegen komen' vooral afhankelijk van de afstand en de duur van de blootstelling. De kans tussen besmetting zal bij een voorzichtigere wandelaar of een voorzichtige fietser niet fundamenteel anders zijn. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die wandelen sneller zaken aanraken of vlak naast elkaar passeren.
Revanho schreef:
do 26 mar, 2020 17:32
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 15:17
Maar als je een dobbelsteen zonder 6 hebt, kun je geen 6 gooien. Dus als je met fietsen het virus niet kunt overdragen, maakt het id niet uit hoever je fietst.
Zelf al ben ik geen viroloog, maar ik weet zeker dat ook bij het fietsen die kans geen nul is. Fietsen is geen wonderbaarlijke activiteit waarbij besmetting van andere onmogelijk is. Besmettingskans is voor mensen die 'elkaar tegen komen' vooral afhankelijk van de afstand en de duur van de blootstelling. De kans tussen besmetting zal bij een voorzichtigere wandelaar of een voorzichtige fietser niet fundamenteel anders zijn. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die wandelen sneller zaken aanraken of vlak naast elkaar passeren.
Nou heb ik onlangs ontdekt dat we aan het einde van ons leven sowieso allemaal dood gaan.

Ik zou me daar dus niet al te druk over maken. Gewoon verstandig nadenken. Gezond Boeren Verstand (GBV) helpt daarbij erg. je heel erg druk maken leidt alleen maar tot hartkwalen, maagzweren of ander ongerief. Trouwens denk nooit: Ik moet NIET van dat krukje donderen. Of ik moet NIET naast schieten (bij voetbal, hockey etc.). Of ik moet me hier NIET verstappen...

Hoewel je anders zou denken heeft ons brein namelijk een heel slecht geheugen voor het woord NIET en negeert het vaak compleet waardoor je zomaar in tegenstelling tot je bedoeling je brein opdracht geeft tot bijvoorbeeld hele vervelende ongelukken. Knap brein dat dat weet te weerstaan.
Ik vond een interessant Volkskrant artikel wat ook een ander perspectief plaatst bij de huidige ontwikkelingen:
Tot gisteren kende ik geen enkele Coronapatiënt. Sinds vandaag in een keer drie: de in een verpleegtehuis wonende vader van mijn vriend, de bewoonster van een pand wat wij willen gaan verbouwen en last but not least: mijn dochter die als arts werkt in het Radboud-ziekenhuis en die afgelopen weekend weliswaar op vereiste afstand nog bij ons was. Allen met lichte klachten. Dat mijn dochter afgelopen weekend nog bij ons was, is voor mij in ieder geval aanleiding vanavond niet bij mijn ouders op bezoek te gaan. (ps Inderdaad, dit heeft allemaal niets met fietsen te maken, maar eerder deze week dacht ik nog: Brandhaard Brabant: ik merk er niets van.)
AndreM schreef:
do 26 mar, 2020 18:26
Ik zou me daar dus niet al te druk over maken. Gewoon verstandig nadenken.
Mijn bedoeling was zeker niet om te suggereren dat men zich daar wel druk om moet maken. Ik wilde aangeven dat het risico nooit nul is maar men de grote van het risico sterk in eigen handen heeft.

Ik heb geen tuin en woon (voorlopig) in een relatief klein appartement. Ik ben dus daarnet weer een uurtje gaan wandelen. Ik ben er zeker van dat het risico dat ik daar met heb genomen dicht bij nul zal zitten gezien mijn eigen gedrag en door voldoende afstand te houden.
AndreM schreef:
do 26 mar, 2020 18:26
Ik zou me daar dus niet al te druk over maken. Gewoon verstandig nadenken.
Mijn bedoeling was zeker niet om te suggereren dat men zich daar wel druk om moet maken. Ik wilde aangeven dat het risico nooit nul is maar men de grote van het risico sterk in eigen handen heeft.

Ik heb geen tuin en woon (voorlopig) in een relatief klein appartement. Ik ben dus daarnet weer een uurtje gaan wandelen. Ik ben er zeker van dat het risico dat ik daar met heb genomen dicht bij nul zal zitten gezien mijn eigen gedrag en door voldoende afstand te houden.
Per ongeluk twee keer hetzelfde gepost (ik dacht dat dat vroeger onmogelijk was?), dus dit mag weg.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 19:08
Tot gisteren kende ik geen enkele Coronapatiënt. Sinds vandaag in een keer drie: de in een verpleegtehuis wonende vader van mijn vriend, de bewoonster van een pand wat wij willen gaan verbouwen en last but not least: mijn dochter die als arts werkt in het Radboud-ziekenhuis en die afgelopen weekend weliswaar op vereiste afstand nog bij ons was. Allen met lichte klachten. Dat mijn dochter afgelopen weekend nog bij ons was, is voor mij in ieder geval aanleiding vanavond niet bij mijn ouders op bezoek te gaan. (ps Inderdaad, dit heeft allemaal niets met fietsen te maken, maar eerder deze week dacht ik nog: Brandhaard Brabant: ik merk er niets van.)
Al die bezoekjes (van kinderen bij ouders) zijn in België ondertussen al enige tijd verboden. Hieruit blijkt dat dat waarschijnlijk terecht is. Mensen beseffen blijkbaar onvoldoende dat ze het virus kunnen dragen (en doorgeven) zonder al echt ziek te zijn of echt ziek te worden.
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 19:08
Tot gisteren kende ik geen enkele Coronapatiënt. Sinds vandaag in een keer drie: de in een verpleegtehuis wonende vader van mijn vriend, de bewoonster van een pand wat wij willen gaan verbouwen en last but not least: mijn dochter die als arts werkt in het Radboud-ziekenhuis en die afgelopen weekend weliswaar op vereiste afstand nog bij ons was. Allen met lichte klachten. Dat mijn dochter afgelopen weekend nog bij ons was, is voor mij in ieder geval aanleiding vanavond niet bij mijn ouders op bezoek te gaan. (ps Inderdaad, dit heeft allemaal niets met fietsen te maken, maar eerder deze week dacht ik nog: Brandhaard Brabant: ik merk er niets van.)
Al die bezoekjes (van kinderen bij ouders) zijn in België ondertussen al enige tijd verboden. Hieruit blijkt dat dat waarschijnlijk terecht is. Mensen beseffen blijkbaar onvoldoende dat ze het virus kunnen dragen (en doorgeven) zonder al echt ziek te zijn of echt ziek te worden.
Dat vind ik een erg voorbarige conclusie. Mijn dochter werkt als arts in het ziekenhuis, grote kans dat ze het daar heeft opgelopen. En bij ons is ze niet binnen geweest, ze heeft haar lunch in de tuin gekregen. Maar goed, wellicht hebben we wel dezelfde deurklink aangepakt.
AndreM schreef:
do 26 mar, 2020 19:00
Ik vond een interessant Volkskrant artikel wat ook een ander perspectief plaatst bij de huidige ontwikkelingen:
Een artikel dat de belangrijkste reden waarom men zo 'drastisch' (hoewel, in Nederland niet zo heel drastisch) ingrijpt volledig lijkt te negeren.
AndreM schreef:
do 26 mar, 2020 19:00
Ik vond een interessant Volkskrant artikel wat ook een ander perspectief plaatst bij de huidige ontwikkelingen:
Een artikel dat de belangrijkste reden waarom men zo 'drastisch' (hoewel, in Nederland niet zo heel drastisch) ingrijpt volledig lijkt te negeren.