Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel maakt tikkend geluid bij belasting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Achterwiel maakt tikkend geluid bij belasting

Kun je uitleggen wat die ingangshoek met de spaakspanning te maken heeft en hoe jij kunt weten dat ze bij dat merk de spaken zo extreem spannen, of dat inderdaad zo is en hoe je dat weet? Heb je de spaakspanning van de fiets op de foto zelf gemeten? Ik snap niet wat je bedoelt.
Leon schreef:
vr 08 mei, 2020 09:52
Kun je uitleggen wat die ingangshoek met de spaakspanning te maken heeft en hoe jij kunt weten dat ze bij dat merk de spaken zo extreem spannen, of dat inderdaad zo is en hoe je dat weet? Heb je de spaakspanning van de fiets op de foto zelf gemeten? Ik snap niet wat je bedoelt.
Nee de invalshoek heeft niks met de spanning te maken, de maximale spaakspanning wordt altijd bepaald door de velg, niet door de spaken, hoeken of aantal kruisingen.

Bij grote naven / kleine velgmaten moet je terug in het aantal kruisingen om de ingangshoek bij de nippel goed te houden, max een graad of 6, dat heeft gevolgen voor de sterkte van je wiel, met een sterke velg die een hogere spaakspanning kan hebben vang je dat op.

'extreem spannen' wat jij benoemd is niet zo extreem hoor, max. spanning van een Andra 30/40 is 1400N, Sputnik 1300N dacht ik en bij Ryde zit er erg veel reserve ingebouwd. Een kleinere velg van een cargobike die op de foto stond kan zo maar rond die waardes gespaakt zijn en dan is er niks aan de hand. Moderne racewielen met 20 spaken voor en 28 achter maken het nog gekker...