Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sportieve vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Sportieve vakantiefiets

CHECKLIST

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Ik ben op zoek naar een sportieve tour fiets die naast lange ritten in Europa ook geschikt is voor dagtochtjes.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Stevig doorfietsen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

- Ik ben een sportieve houding gewend. Dus graag een fiets met een dropbar
- Zal niet of weinig in het donker gebruikt worden
- Voornamelijk zal er op verharde wegen worden gefietst.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
In eerste instantie in Nederland tripjes van een paar dagen. Het plan is om ook de buurlanden te bezoeken zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italie. De vakanties blijven binnen Europa.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Het worden fietsvakanties van camping naar camping dus tent en kookspullen moeten ook mee.

JE LICHAAMSLENGTE
1.89m

JE GEWICHT
75kg

JE LICHAAMSBOUW
Lange armen en benen.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Het is lastig inschatten maar met kampeer en kookspullen denk ik rond de 25kg mee te nemen.

WAT IS JE BUDGET?
Rond de 1500 a 1700 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Vroeger veel gefietst 20 a 30km per dag voor een aantal jaar, nu water minder ongeveer 10 a 15km per week.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Heb al wat ervaring en wil het zover dat mogelijk is zelf doen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ligt eraan of het past bij mijn lichaamsbouw en wensen. Totzover nog niks gevonden dat voldeed a

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb al een aantal fietsen gevonden. Ik ben opzoek naar een fietsen met een sportieve houding maar die wel sterk genoeg zijn om de bagage mee te nemen.

Surly Long Haul Trucker
+ Goedkoop
- Geen spatborden, schrijfremmen, racks

Surly Disc Trucker
+ Schrijfremmen
- Geen spatborden en racks

Kona Sutra
+ Brooks B17 zadel
+ Schijfremmen
+ Spatborden en rack van achter

VSF T-Randonneur Lite

Trek 520 Disc
+ Voor en achter racks
+ Schijfremmen

Fuiji Touring
+ Goedkoop
- Geen schijfremmen

Contoura Brandmeister Randonneur
+ Schijfremen
+ Standaard

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Maakt niet uit.

Daarnaast vroeg ik mij af of velgremmen voldoende zijn in berggebieden of is het aan te raden om voor schijfremmen te gaan? Ik zie soms ook fietsen voorbijkomen die geen spatborden hebben, wat is jullie kijk hierop?
Welkom!

Cursoriam schreef:
vr 01 mei, 2020 14:48

Ik heb al een aantal fietsen gevonden.
Leuk lijstje.

Let op het verschil in shifters. Je hebt er een aantal waarbij je op de remhendels schakelt en een een aantal waarbij dat aan het einde van de stuurbocht is. Zou met allebei de mogelijkheden eens gaan proefrijden, want het moet maar net je voorkeur zijn.

Kijk ook naar de breedte van de banden, wat zit er nu op, wat kan er maximaal op, en kan dat nog met eventueel gewenste spatborden.

De Kona gaat naar naven met steekassen, terwijl de anderen in het lijstje het op naven met quickrelease houden.

De VSF is de enige die je een naafdynamo met koplamp biedt, als je die niet echt nodig zegt te hebben misschien geen argument, wel maakt het een fiets wat prijziger. Als je per se zonder zou willen rijden is natuurlijk een voorwiel zonder naafdynamo zo gevonden.

Verder zie ik kabelbediende schijfremmen, hydraulische schijfremmen, en kabel bediende velgremmen. Ook een stukje persoonlijke voorkeur, wel later prijzig om te wisselen van velg naar schijf of andersom, als het al mogelijk is. Veel frames zullen je de mogelijkheid om te wisselen van velgrem naar schijfrem of andersom dan ook niet bieden. Dan heb je de naven nog, en ook nog de velgen met en zonder remflanken.

Ook zou je bijvoorbeeld nog naar Genesis fietsen kunnen kijken. Of een merk als bijvoorbeeld Sonder, al kun je daar net als bij een aantal andere merken alleen online bestellen. Decathlon komt ook binnenkort met een dropbar fiets geschikt voor gebruik met bagage:

viewtopic.php?f=8&t=34411

En zo zijn er vast nog wel meer merken en types die te noemen zijn.

Cursoriam schreef:
vr 01 mei, 2020 14:48

+ Brooks B17 zadel
Mooi zadel, maar het moet maar net je voorkeur zijn op de desbetreffende fiets. Gelukkig is een Brooks op marktplaats ook wel weer prima te slijten. Blijft erg persoonlijk zo'n zadel.

Cursoriam schreef:
vr 01 mei, 2020 14:48

+ Standaard
Die zul je in deze categorie fietsen weinig tegenkomen, die twee tientjes die 'ie kost zou ik ook geen argument maken. Als je 'm zou willen hebben dan kun je 'm vaak later wel monteren. Let wel op of je frame daar tegen kan en of eventuele schijfremmen montage achterop niet in de weg zitten. Zelf rij ik al jaren zonder overigens. Een setje Ortlieb tassen is dusdanig degelijk dat je fiets best met de tas tegen een boom/muur/oid kan leunen. Maar ook daar heb je voor- en tegenstanders in.

Cursoriam schreef:
vr 01 mei, 2020 14:48
Ik zie soms ook fietsen voorbijkomen die geen spatborden hebben, wat is jullie kijk hierop?
Dat ligt er maar net aan wat de weersomstandigheden zijn. Als je de gehele vakantieperiode geen kans hebt op neerslag dan zou ik ze lekker thuis laten. En als je ze toch wil monteren hoeft dat niet zo duur te zijn, met 30 euro heb je wel een setje SKS spatborden. Let wel op dat als je spatborden zou willen gaan monteren je fiets de montagepunten voor de gewenste spatborden heeft, anders ben je afhankelijk van systemen die je moet gaan klemmen.

Cursoriam schreef:
vr 01 mei, 2020 14:48

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Het is lastig inschatten maar met kampeer en kookspullen denk ik rond de 25kg mee te nemen.
Als je dat dat licht en compact kunt krijgen zou je ook nog kunnen overwegen zonder dragers te gaan rijden. Kijk maar eens op:

http://www.bikepacking.com
quote=Cursoriam

>>JE LICHAAMSLENGTE
>1.89m
>>JE GEWICHT
> 75kg
>>HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
> denk ik rond de 25kg

Je bent weliswaar licht maar wel lang. In combinatie met 25 kilo bagage betekent dat dat je een beetje op moet letten dat de fiets stijf genoeg is voor dat gewicht. Ik begrijp dat je niet meteen bij de stereotype vakantietractors wilt uitkomen, dus het wordt wat schipperen. Let op de ervaringen van anderen.
Minder gewicht meenemen werkt natuurlijk altijd het fijnste, maar dat moet dan wel lukken. Met jouw lengte ben je wel bij alles aangewezen op een maatje Large: tent, slaapzak, matje, kleren, schoenen. Dat maakt het lastiger.

>>WAT IS JE BUDGET?
>Rond de 1500 a 1700 euro
Dat is geen probleem, maar niet ruim.

>Ik heb al een aantal fietsen gevonden.
>- Geen spatborden, racks
Kun je er zelf op zetten als de fiets de mogelijkheid heeft.

>+ Brooks B17 zadel
Ik zie een zadel altijd los van de te kopen fiets. Op de meeste fietsen die je nieuw koopt zit een superlicht goedkoop zadeltje. Dat is voordeling voor de prijs en het gewicht in de folder.

>+ Standaard
Kun je er ook zelf opzetten, met de beperkingen die genoemd zijn. Met lange schoenen is dit wel een punt om voor op te letten want vanaf maat 45 kan het soms heel krap worden. (ervaring)

>Daarnaast vroeg ik mij af of velgremmen voldoende zijn in berggebieden
JA. Zeker met jouw gewicht is het geen enkel probleem. (Zelf heb ik heel veel steile passen gefietst met een totaalgewicht van 135 kilo en canti's en V-brakes.)
Bedenk dat ook tandemrijders op vakantie gingen met V-brakes en Cantilevers.
Schijfremmen hebben voordelen, maar hebben ook een aardig lijstje met nadelen.
Lees dit: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... hijfremmen
En dit: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

>Ik zie soms ook fietsen voorbijkomen die geen spatborden hebben, wat is jullie kijk hierop?
Ik vind het rotdingen. De meeste vakantiegangers hebben ze er wel op. Als je een fiets koopt waar wel spatborden op kunnen heb je ook naderhand de keuze. Zelf zou ik dan liever kiezen voor een fiets waar al af fabriek de spatborden op zitten want mijn ervaringen met het passend maken van een complete spatbordset zijn slecht. Officieel kan het dan, maar het monteren is toch %(*&^*()*(!
Jurr en Leon bedankt voor de reacties en nieuwe inzichten! Binnenkort maar eens wat fietsen uitproberen en kijken wat het beste bij mij past.
Misschien is deze wel wat?

http://link.marktplaats.nl/m1536308885

Of deze?

http://link.marktplaats.nl/m1544371861

Geen connectie met beide aanbieders, gewoon even een rondje op marktplaats gekeken.

Of 1 van deze 3 misschien?

https://www.justpedal.nl/nl/all-road-fi ... -58cm.html

https://www.justpedal.nl/nl/off-road-gr ... urple.html
Cursoriam schreef:
za 02 mei, 2020 18:29
Binnenkort maar eens wat fietsen uitproberen en kijken wat het beste bij mij past.
http://link.marktplaats.nl/m1548552453

Specialized AWOL?
De minpunten die genoemd worden zijn eigenlijk geen minpunten want spatborden en racks kun je op de genoemde fietsen zo monteren. Als je dit bestelt bij een fietsenmaker wordt het waarschijnlijk gratis gemonteerd
Standaarden kunnen zoals al gezegd niet overal op gemonteerd worden.