Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx de beste fiets? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Idworx de beste fiets?

131 berichten

gerard verschoor schreef:@idje,

als het zo is dat het zonder problemen past dan neem ik m'n woorden terug... Waarschijnlijk ben ik teveel beïnvloed geweest door discussie over dit onderwep op duits forum, en "onelegante" :? suggesties (zie halverwege deze blzd.:
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... =0&fpart=4 ) om dit op te lossen.
Die oplossing op de drie fotos vind ik ook heel mooi. Maar hoeft niet beslist. Als je de Ortlieb houder direkt op het VRO sys. zet, dan moet je wel even iets geduld hebben bij de montage, maar het lukt wel.
Schlauch schreef:
IDWORX schreef:Op dit forum wordt er weining gesproken over de Idworx fietsen met name de Easy rohler heeft onze belangstelling. Helaas heeft deze een hoog prijskaartje. Maar zodra ik een fiets (welk merk dan ook) vergelijk met een gelijke afmontage dan kom ik bijna altijd in de buurt van de idworx rohler. (misschien muv T400 Rohloff (1999 euro)
Ik ben benieuwd hoe de reacties zijn.
mvgr
Bert
Beste Bert,

Je schrijft onder de naam van het merk van een fiets. Dat is niet alleen verwarrend maar ook nog eens ernstig verwarrend.

We mogen de producenten toch wel een compliment geven met het introduceren van 'n ander fietsconcept. Een stevige fiets met comfort zonder de gebruikelijke voorvering.
Na het goede gezegd te hebben een paar punten van 'kritiek'.
Het concept is opzich bijzonder maar de (vergelijkbare en meetbare) voordelen komen in de folder nog niet echt naar voren. Een fiets waar minder meer is, dan ben ik overigens ook wel een voorstander van
Ook mijn persoonlijke voorkeur gaat helaas uit naar staal, vanwege de prettigere rijeigenschappen, en omdat je óók dan een vergelijkbaar concept zou kunnen realiseren, waarbij je tevens niet genoodzaakt bent om met erg dikke banden te rijden.

Jacq.
Ben ik het niet mee eens!

Staal of alu maakt kwa comfort niet veel uit. De band speelt daar een veel grotere rol.

Leuk was de Test in TOUR waar de stijfheid van wielen heel precies werd gemeten. Maar zodra er een band op gemonteerd zit op het wiel maken de mini verschillen in stijfheid sowieso geen verschil meer!
Schlauch schreef:Met fietsbelangstelling lees je je reacte.
Is er een verwijzing naar dat artikel ? Werd alleen de stijfheid van de wielen gemeten, of met de wielen áán de fiets ??
Verder zeg je in twee zinnen meer dan ik zo snel kan volgen.
Je schrijft bijvoorbeeld dat staal of alu wat comfort betreft niet uitmaakt. In het perspectief van deze draad kun je dan ook gewoon wat dikkere banden op een stalen frame plaatsen ?
Jacq.
@Herr Schlauch (leuke naam trouwens): ik wil alleen zeggen dat het gevoelde comfort verschillen bij verschillende framematerialen vrij klein zijn en in het niet vallen bij verschillen in bandenmaat en luchtdruk.

Natuurlijk kan je dikke banden op een stalen frame plaatsen, zoals bv Utopia of Patria dat heel leuk doet. Ik ben meer van alu en ti.
Ik heb sinds twee jaar een ER van idworxs. Ik heb er nu bijna 20K km opzitten en ben uitermate tevreden. Ik rijd oa elke dag 40 KM woonwerkverkeer, zomer en winter, dwars door een bos.

Enkele opmerkingen: De standaard kettingkast sluit te nauw waardoor er een gekmakende rammel optreedt. Na veel spanningspogingen en onnoemelijk veel gepiel met verschuiven van de steuntjes e.d. het ding er vloekend afgerost en een rubbere chainglider er omheen. Geen enkel gerammel meer en toch een schone ketting! (Originele kettingkast 175 euro, chainglider 37 euro!)

Nieuwe trapaslager naar 10K km. Vond ik vreemd, wel onder garantie. Elke 500 km kettingstellen. Vind ik ook vreemd, vinden ze bij mijn dealer (rijwielpaleis Bilthoven) ook en ze zijn daarover in gesprek met IDWORXS. Overigens begrijp ik niet waarom er niet net als in de motorfiets wereld met O ringen kettingen gewerkt wordt. Een goede motorfiets ketting gaat nadat hij is ingelopen, 25k km mee zonder al te veel onderhoud en/of stelwerk ondanks de veel grotere krachten!

Spatborden bieden weinig ruimte ten opzichte van het wiel en bij veel km door het bos lopen ze elke week vol rommel. Snel opgelost maar toch irritant.

De veel geroemde magura remmen vallen mij tegen. Voldoende maar niets speciaals, bij nat weer eigenlijk onvoldoende, zeker in vergelijking met magura schijfremmen. Dat ligt m.i. niet aan de remmen zelf maar aan de manier waarop de remtangen zijn bevestigd. Deze zitten op nokjes die aan het frame zijn gelast en je ziet ze verbuigen wanneer je veel remdruk geeft. Niet alle remdruk wordt dus gebruikt om de blokken tegen de velg te drukken. Remblokken zijn bij mij in de winter elke 3K km versleten, in de zomer elke 5k. Vervangen is kinderspel.

Rohloff en Son volstrekt probleemloos. Ik heb het achterlicht op batterijen laten zetten zodat ik voor wat meer licht heb. Houdt in de winter in een donker bos niet over. Ik overweeg nu een Betty 12 van Lupine. Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er ook verlichte fietscomputers die op de SON zijn aan te sluiten?

Voor de rest: Het is echt een heerlijke betrouwbare fiets die ik iedereen kan aanraden nadat ik drie eerdere fietsen heb uitgeprobeerd die het allemaal niet uithielden.

Ik weet het niet, maar er zullen vast wel brake boasters zijn voor die Firmtech remmen. Dat zou een beetje extra stijfheid moeten geven, en dus een iets strakkere remwerking.
Als je de koplamp wat krap vindt heb je eigenlijk een paar mogelijkheden. De eerste is een secundaire E6Z erbij plaatsen. Dat geeft bij hogere snelheden (vanaf circa 18 km) meer licht (niet bij lage). Een andere mogelijkheid is een andere koplamp. Er zit een nieuwe led koplamp van Schmidt aan te komen (april 2008?), die duidelijk veel meer licht moet geven (80 lux bij 30 km), en vooral een veel bredere bundel (3x breder).
Wim

Willem Jongman schreef:Ik weet het niet, maar er zullen vast wel brake boasters zijn voor die Firmtech remmen. Dat zou een beetje extra stijfheid moeten geven, en dus een iets strakkere remwerking.
Als je de koplamp wat krap vindt heb je eigenlijk een paar mogelijkheden. De eerste is een secundaire E6Z erbij plaatsen. Dat geeft bij hogere snelheden (vanaf circa 18 km) meer licht (niet bij lage). Een andere mogelijkheid is een andere koplamp. Er zit een nieuwe led koplamp van Schmidt aan te komen (april 2008?), die duidelijk veel meer licht moet geven (80 lux bij 30 km), en vooral een veel bredere bundel (3x breder).
Wim
1) booster voor firmtech lijkt me lastig, zoner de scharnierfunctie te frustreren
2) IQ fly is s'nachts ook niet gek, maar wint overdag geen schoonheidsprijzen ;)

Hoi JPvM,

Met een de Idworx kettingkast heb ik geen ervaring.
Ik rij bloot,
met een klemmetje om mijn poot :wink: .

Ook bij mijn ER zijn de Truvativ trapaslagers twee maal vernieuwd (garantie).
De eerste keer bij 4500 km.
Verkeerd lagervet zou hier debet aan zijn :roll: :?: .
De tweede keer bij 11000 km.
Tot nu toe (14000 km) geen speling meer.

Dat er wat meer ruimte tussen de banden en spatborden zou mogen zitten ben ik met je eens.

Bij nat weer moet je de groene wedstrijdblokjes eens proberen.
Deze bieden dan meer remkracht, maar zijn iets meer aan slijtage onderhevig.
Dat de voorvork en het frame iets meegeven als je heel hard in de remmen knijp ervaar ik ook.
Dit lijkt mij een goede zaak. Anders zou het zaakje gaan scheuren of breken, denk ik.
Echter in de praktijk knijp je niet zo hard in de remmen, je zou over de kop vliegen.
Een brake boasters voor firm tech bestaat niet en is ook overbodig vanwege het grote lasoppervlak waarmee de nokken op het frame en voorvork zijn gelast.
Bovendien zou het gewicht van je fiets onnodig toenemen.

Ook ik ben zeer tevreden over mijn ER en hoe Idworx met klachten omgaat.
Ze nemen je als klant serieus en waarderen het als je met hun mee denkt!!

Fiets ze, Roger.

Beste Roger,

De groene blokjes heb ik al gebruikt maar het leek wel ontbijtkoek zo snel als ze weg waren. In de regen knijp ik vaak zo hard ik kan :shock: en nog is er onvoldoene vertraging, vandaar mijn opmerking over het verbuigen van de nokjes. Als ik net nieuwe remblokjes heb en het is droog is de vertraging overigens wel prima maar ik heb een keer een Hase Pino (Tandem, achter bukfiets, voor ligfiets) gehuurd om samen met mijn dochter van 13 te kunnen fietsen. Daar zaten magura schijfremmen op die ons beider gewicht plus het gewicht van de tandem prima aan konden, ook in de regen. Maar het is in mijn beleving het enige wat echt voor verbetering vatbaar is. De rest is spijkers op laag water zoeken.

Groet,

JPvM

JPvM schreef:Beste Roger,

De groene blokjes heb ik al gebruikt maar het leek wel ontbijtkoek zo snel als ze weg waren.

Groet,

JPvM
Hoeveel km heb je met die groene blokjes gefietst?
Vlak, heuvelachtig, middelgebergte?
Roger
Removed

Leopard,

in veel van wat u schrijft kan ik mij vinden, maar ik ben het niet met u eens dat Koga Signature de ER heeft willen imiteren.

De Signature is een heel ander concept!
- opbouw naar wens (binnen de grenzen die er zijn)
- een kettingspanner en geen eccentrische as
- geen mogelijkheid tot brede 28 inch banden
- wel V-Brakes en HS33 remmen mogelijk, maar geen firmtech
- een alu velg en geen css-velg

De ER heeft een apart frame (kader) die is gebouwd voor:
1. een Rohloff-naaf
2. Firmtech remmen en
3. Brede banden (o.a. de bracketas is iets verlaagd)

Het is maar dat u het weet :lol:

En eh.., er zijn overigens wel andere merken hoor die de ER hebben willen immiteren. Maar een ER blijft een ER!

Removed

Ah,

ik zie nu dat je toch verder kijkt en meer kennis hebt, dan dat ik aanvankelijk dacht.

Zo zie je maar dat een forum met alleen maar getikte lettertjes en :cry:, :lol:, 8), of :( niet het beste communicatiemiddel is.

In ieder goed om te lezen dat er iemand met behoorlijk wat expertise op het forum aanwezig is.

Leopard schreef:Het is trouwens onbegrijpelijk dat ....... er geen firmtech magura aangeboden worden..... Als je dan toch magura remmen wil aanbieden waarom dan niet de beste?

Met de firmtech optie ben je je leven lang veroordeeld tot firmtech remmen. Iets anders past er niet op. Onderweg als noodoplossing een V-brake monteren is niet mogelijk. Een nieuwe velg moet op een paar mm dezlfde breedte hebben anders past het niet.
Hoelang je Firmtech remmen kunt krijgen of repareren is zeer de vraag, met de HS66 remmen hebben we al gezien dat Magura geen grote commitment toont naar bestaande klanten.
Wil je echt E6000 aftikken voor een frame dat net zo lang meegaat als de remmen ;)

Removed

Leopard schreef:
m-gineering schreef:
Leopard schreef:Het is trouwens onbegrijpelijk dat ....... er geen firmtech magura aangeboden worden..... Als je dan toch magura remmen wil aanbieden waarom dan niet de beste?

Met de firmtech optie ben je je leven lang veroordeeld tot firmtech remmen. Iets anders past er niet op. Onderweg als noodoplossing een V-brake monteren is niet mogelijk. Een nieuwe velg moet op een paar mm dezlfde breedte hebben anders past het niet.
Hoelang je Firmtech remmen kunt krijgen of repareren is zeer de vraag, met de HS66 remmen hebben we al gezien dat Magura geen grote commitment toont naar bestaande klanten.
Wil je echt E6000 aftikken voor een frame dat net zo lang meegaat als de remmen ;)
Correctie E3500.
Komt Gerrit niet net met een TI wonder?
En ja dat risico wil ik nemen. Als je ziet dat je HD plasma telivisies kan kopen van E10000 waar er na 2 jaar al geen stukken meer voor bestaan. En zo kunnen we ongelooflijk veel voorbeelden opnoemen van wat er allemaal kan gebeuren.
Als je net zo veel op een fiets wil afschrijven als op een auto ben je niet te helpen ;) Als consument zou ik daar geen warm gevoel van krijgen

Kijk maar eens naar rover. Je koopt een wagen en een paar maanden nadien gaat de fabriek dicht. Zo zie je maar dat er geen zekerheden zijn in het leven.
- Als je een Rover gekocht had wist je zeker dat je een irrationele beslissing genomen had ;)
- Er rijden zoveel Rovers ( nog niet afgeschreven) rond dat het voor veel bedrijven economisch interessant is om oplossinging aan te bieden om de Rovers aan de praat te houden.
Dit neemt niet weg dat voor mij Idworx de beste fiets blijft. En daar gaat het tochj over in dit topic, niet?
De beste fiets is die fiets waar je het meest blij van wordt, en dat hoeft niet rationeel te zijn :D

Leopard schreef: Dit neemt niet weg dat voor mij Idworx de beste fiets blijft. En daar gaat het toch over in dit topic, niet?
Als dit topic gaat over de vraag of Idworx voor jouw de beste fiets is, heb je helemaal gelijk. Maar ja, dan zijn wij - alle niet Idworx-bezitters - sowieso gauw uitgepraat.

Als dit topic gaat over de vraag of Idworx de ideale vakantiefiets is, vind ik Marten's argumenten tegen de Firntech remmen zeer valide.

Ben

Hoelang je Firmtech remmen kunt krijgen of repareren is zeer de vraag, met de HS66 remmen hebben we al gezien dat Magura geen grote commitment toont naar bestaande klanten.
Wil je echt E6000 aftikken voor een frame dat net zo lang meegaat als de remmen ;)[/quote]

Stel je voor dat je achter 15 jaar het zuigertje van je HS33 firm-tech moet vervangen en je kunt dit niet meer krijgen. Je moet er toch niet aan denken!
Anderzijds zijn er de laatste jaren meerdere fabriekanten behalve Idworx die frames met firm-tech leveren zoals Giant en Rose Versant. Zelfs Santos levert sinds kort een frame met firm-tech. Ook de Magura voorvorken Menja en Laurin zijn in firm-tech uitvoering te krijgen. Maar het blijft natuurkijk een heel kleine marge in de fietsbranche. Het blijft dus inderdaad de vraag of je hiervoor nog onderdelen kunt achter 10, 15 of 20 jaar. Zeker als je ziet dat er in mountainbike wereld de trend naar schrijfremmen voortzet.
Rem ze, Roger.

Tja, het spookbeeld dat ik in bv 2023 mijn firm-tech defect raakt.
Hier geen onderdelen meer voor zou kunnen krijgen heeft me toch aan denken gezet :( .
Terwijl ik met mijn fiets het nog wel tot 2028 zou willen door peddelen om de 100000 km te halen :lol: . Hierover meimerend ben ik tot de conclusie gekomen dat het nog niet zo gek zou zijn om voor de zekerheid een linkse en een rechtse firm-tech bij voorbaat aan te schaffen. (Remgrepen en olieslangen zullen altijd nog wel te krijgen zijn)
Want je zou je toch voor je kop slaan, als je, je frame met voorvork bij het oud ijzer (aluminium) moet zetten omdat je Magura geen firm-tech onderdelen meer zou leveren. En dit terwijl je juist zo gehecht ben geraakt aan de geometrie van je fietsje, en hier al zoveel prachtige tochten mee gemaakt heb.
Misschien is mijn denkwijze overtrokken, misschien is het een tip voor andere wereldfietsers met een firm-tech rem die voorlopig nog niet willen gaan scheiden met hun Idworx, Giant, Rose………………………
In elk geval lijkt mij dit het overwegen waard.
Alleen is het jammer dat Magura belachelijke prijzen vraagt voor losse onderdelen van hun fiets componenten.
Groetjes, Roger.

Roger schreef:... Hierover meimerend ben ik tot de conclusie gekomen dat het nog niet zo gek zou zijn om voor de zekerheid een linkse en een rechtse firm-tech bij voorbaat aan te schaffen.
Zou ik niet doen: een complete set kost minder dan twee losse cylinders, en dan heb je leiding, greep, blokjes etc gratis!