Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx de beste fiets? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Idworx de beste fiets?

131 berichten

Mmm, toch even gegoogeld, want ik ben altijd benieuwd naar scherp geprijsde goede fietsen (zoals VSF)
Nou ja, lees de klachten en hoelang het duurde voordat de klager antwoord kreeg. Mein Duits is niet zo heel erg goed, maar het is niet bepaald een lofzang. Maar eeuh, Patria, is dat niet dat merk van koekenbakkers? :lol:

In diesem Forum wurde gelegentlich nach Erfahrungen mit Patria-Rädern gefragt. Dazu kann ich etwas beisteuern.

Ich hatte mir im vergangenen Jahr ein Patria-Boston mit Rohloff-Schaltung gekauft. Schon nach kurzer Zeit bemerkte ich leichte, unregelmäßige Schleifgeräusche, die ich nicht näher identifizieren konnte. Sie waren nach der ersten Werkstattinspektion wieder verschwunden.

Wenige Wochen später gab es 2 Speichenbrüche am Vorderrad. Kurz danach machten sich wieder unregelmäßige Schleifgeräusche bemerkbar. Beim Putzen bemerkte ich, dass sich die Speichen des Hinterrades gelockert hatten, was sich als Ursache für die Geräusche herausstellte. Offenbar war eine Unwucht entstanden, so dass die Felge einen Bremsbelag berührte. Inwieweit die – wie der Bremsenhersteller es eigentlich vorschreibt - die nicht symmetrisch montierten Bremsbeläge zur Unwucht beitrugen, kann ich nicht einschätzen. Im Herbst gab es bei einer Radtour mit Gepäck einen Speichenbruch am Hinterrad. Auch hatten sich wieder Speichen gelockert. Nach dem inzwischen dritten Werkstattaufenthalt riss dann nach genau 6 Monaten bzw. ca. 2800 gefahrenen Kilometern das in der Nabe befindliche Schaltseil. Ein weiterer mit Kosten verbundener Werkstattaufenthalt war die Folge.

In einem Beschwerde-Schreiben an die Firmen Kleinebenne (Patria) und Rohloff schilderte ich meine Probleme. Eine Antwort erhielt ich von beiden nicht. Nach ca. 4 Monaten schrieb ich erneut und brachte mein Unverständnis über diese Kundenmissachtung zum Ausdruck. Diesmal reagierte Firma Rohloff immerhin telefonisch und sagte auf Nachfrage zu, eine Kostenerstattung für den Einbau des neuen Schaltseiles auf Kulanzbasis zu prüfen. Mit Begleitschreiben schickte ich die Rechnung an Rohloff. Ich habe weder eine Erstattung noch eine Antwort erhalten.

Zum Kauf eines Patria-Rades oder zum Kauf einer Rohloff-Schaltung kann ich niemand raten.
http://www.rad-forum.de

m-gineering schreef:Het wordt een beetje een ingewikkeld verhaal om het voor te rekenen, maar een gelast aluminium frame mag minder elastisch verbuigen dan een hoogwaardig stalen frame , er van uitgaande dat ze beide een even lange levensduur hebben. Het aluminium frame zal uiteindelijk iets lichter zijn, omdat alle 'aansoldeerdelen' zoals bv dikke padden in Alu een stuk lichter zijn.

Probleem met staal is voornamelijk dat het in het middensegment niet in de mode is.
Als het dan toch gaat over een compromiselozo fiets:

Hoe zit het dan met Titanium en zelfs magnesium? Titanium word in de MTB wereld geprezen wegens zijn buigzaamheid en dus comfort. Waarom zie/hoor ik daar niets over?

En wat is er loos met Mg? Pinarello maakt magnesium racefietsjes maar verder zie ik het ook nergens.

Plastic (carbon) is not done voor een wereldfietser?

van Blaaten schreef:
m-gineering schreef:Het wordt een beetje een ingewikkeld verhaal om het voor te rekenen, maar een gelast aluminium frame mag minder elastisch verbuigen dan een hoogwaardig stalen frame , er van uitgaande dat ze beide een even lange levensduur hebben. Het aluminium frame zal uiteindelijk iets lichter zijn, omdat alle 'aansoldeerdelen' zoals bv dikke padden in Alu een stuk lichter zijn.

Probleem met staal is voornamelijk dat het in het middensegment niet in de mode is.
Als het dan toch gaat over een compromiselozo fiets:
dream on, iedere constructie is een compromis

Hoe zit het dan met Titanium en zelfs magnesium? Titanium word in de MTB wereld geprezen wegens zijn buigzaamheid en dus comfort. Waarom zie/hoor ik daar niets over?
Je moet er geen voorvorken van maken maar frames of bagagedragers kan best. Het is alleen een prijzige hobby, en niet iedere titanium legering is even geschikt.
En wat is er loos met Mg? Pinarello maakt magnesium racefietsjes maar verder zie ik het ook nergens.
groot probleem bij magnesium is interkristallijne corrosie. Zie je niet totdat je er door zakt.
Plastic (carbon) is not done voor een wereldfietser?
een keer -tegen een boom- laten vallen of een ander onbenullig ongelukje en er zit een gat in. Geen handige eigenschap voor een wereldreisfiets

m-gineering schreef:Je moet er geen voorvorken van maken
http://www.jonesbikes.com/update/images/0699.jpg

Toch wel titanium dacht ik.

Iets voor Idworx? high-end titanium wereldfietser fiets.
Ben benieuwd naar een vergelijking tussen bijvoorbeeld de Gudereit Trekkingline LCR (€ 1900,-) en de Idworx ER (€ 3200,-). Qua componenten zie ik niet zo heel veel verschil (behalve misschien de SON naaf). Waar zit toch dat prijsverschil in?

Misschien is idworx duurder, omdat idworx zo'n beetje uitverkocht is voor 2007 en daardoor exclusiever is :lol:
eDDY schreef:Ben benieuwd naar een vergelijking tussen bijvoorbeeld de Gudereit Trekkingline LCR (€ 1900,-) en de Idworx ER (€ 3200,-). Qua componenten zie ik niet zo heel veel verschil (behalve misschien de SON naaf). Waar zit toch dat prijsverschil in?
Moet je goed naar de details kijken, dan zie je duidelijke verschillen in de technische oplossingen en vooral ook in de afwerking van frame en vork.

Niks tegen Gudereit: ik heb zelfs tegen sommige dealers van mij gezegd dat ze dit merk op moeten nemen naast idworx omdat het hun collectie mooi aanvult.

Het is vergelijkbaar met een Volkswagen met V6 en bv een Mercedes met V6. De Volkswagen is ook een goede auto, maar de Mercedes biedt toch meer. De vraag is wil je dat extra/heb je het nodig.

Dat moet iedereen voor zich beslissen.
Voor degene die nieuwsgierig is naar de idworx Off Rohler. Ik heb hem drie keer getest en na de derde keer in orde bevonden. Kijk op de site van mijn winkel voor de test.
(ik heb ooit voorgenomen om het hier niet te publiceren, want dan wordt er te veel gemopperd :lol: )
Eric Schuijt schreef:Voor degene die nieuwsgierig is naar de idworx Off Rohler. Ik heb hem drie keer getest en na de derde keer in orde bevonden. Kijk op de site van mijn winkel voor de test.
(ik heb ooit voorgenomen om het hier niet te publiceren, want dan wordt er te veel gemopperd :lol: )
Hallo Eric,

het is een OFF Rohler! Daarom de Smart Sam.

Als je in AMS op de Walletjes wilt fietsen, pak dan maar een Easy Eight! De Smart Sam zit er volgend jaar ook weer op! :twisted: :o

Mopper mopper........ :roll:

met die detail fotokes vind ik het net een cube....

B@se schreef:met die detail fotokes vind ik het net een cube....
:?:

de OR is zeker een leuke fiets en ik zou 'm graag willen hebben - ware het niet dat hij niet uit was toen ik mijn ER :D kocht.

Maar: toch even een puntje van kritiek voor GG die inderdaad veel oog voor detail heeft: de syntace vro stuurpen (zit volgens mij ook op de ER uit 2007) laat geen ortlieb/vaude voortas toe - tenzij je 'm rechts of links van het midden opghangt en dat valt natuurlijk niet onder "oog voor detail" (zie ook test op site van de Vakantiefietser). Jammer, want de combo OR (beste reisfiets) + syntace vro (meest praktische stuurpen) lijkt op het oog onslaagbaar.

gerard verschoor schreef:de syntace vro stuurpen (zit volgens mij ook op de ER uit 2007) laat geen ortlieb/vaude voortas toe - tenzij je 'm rechts of links van het midden ophangt
Is idd jammer voor een fiets die toch als reisfiets bedoeld is (ook als deze op de ER komt). Veel mensen zullen waarschijnlijk de stuurpen dan wisselen.

gerard verschoor schreef: Maar: toch even een puntje van kritiek voor GG die inderdaad veel oog voor detail heeft: de syntace vro stuurpen (zit volgens mij ook op de ER uit 2007) laat geen ortlieb/vaude voortas toe - tenzij je 'm rechts of links van het midden opghangt en dat valt natuurlijk niet onder "oog voor detail" (zie ook test op site van de Vakantiefietser). Jammer, want de combo OR (beste reisfiets) + syntace vro (meest praktische stuurpen) lijkt op het oog onslaagbaar.
Ik weet dat het off topic is maar wat bedoel je met oog voor detail en waarom verwijs je naar de test op de site vd vakantiefietser? Ben wel benieuwd .
Ik heb zelf een syntace vro stuurpen en het eerste probleem waar ik voor de vakantie tegenaan liep was de bevestiging vd stuurtashoudervan agu/vaude. Die heb ik nu dus inderdaad links en rechts van het midden bevestigd en qua balans valt er prima mee te fietsen alhoewel het geen ideale situatie is.

gerard verschoor schreef:de OR is zeker een leuke fiets en ik zou 'm graag willen hebben - ware het niet dat hij niet uit was toen ik mijn ER :D kocht.

Maar: toch even een puntje van kritiek voor GG die inderdaad veel oog voor detail heeft: de syntace vro stuurpen (zit volgens mij ook op de ER uit 2007) laat geen ortlieb/vaude voortas toe - tenzij je 'm rechts of links van het midden opghangt en dat valt natuurlijk niet onder "oog voor detail" (zie ook test op site van de Vakantiefietser). Jammer, want de combo OR (beste reisfiets) + syntace vro (meest praktische stuurpen) lijkt op het oog onslaagbaar.
Ortlieb past zonder problemen direct op de twee VRO beugels (dus niet uit het midden)! Hebben wij al meermaals gemonteerd.

Hallo allemaal,

Heb nu bijna een jaar de Easy Rohler en hij bevalt me uitstekend! Een geweldig concept. Rijdt heerlijk. Rijdt comfortabel. Ga komend weekend voor het eerst ermee op vakantie door de Ardennen.

Groet,

mazzeltovv schreef:
gerard verschoor schreef: Maar: toch even een puntje van kritiek voor GG die inderdaad veel oog voor detail heeft: de syntace vro stuurpen (zit volgens mij ook op de ER uit 2007) laat geen ortlieb/vaude voortas toe - tenzij je 'm rechts of links van het midden opghangt en dat valt natuurlijk niet onder "oog voor detail" (zie ook test op site van de Vakantiefietser). Jammer, want de combo OR (beste reisfiets) + syntace vro (meest praktische stuurpen) lijkt op het oog onslaagbaar.
Ik weet dat het off topic is maar wat bedoel je met oog voor detail en waarom verwijs je naar de test op de site vd vakantiefietser? Ben wel benieuwd .
Ik heb zelf een syntace vro stuurpen en het eerste probleem waar ik voor de vakantie tegenaan liep was de bevestiging vd stuurtashoudervan agu/vaude. Die heb ik nu dus inderdaad links en rechts van het midden bevestigd en qua balans valt er prima mee te fietsen alhoewel het geen ideale situatie is.
Heb inmiddels antwoord op mijn vraag... :)

Ik heb inmiddels ook een ER, geweldige fiets. kritiek puntje: na 550 km ketting gespannen en nu een vervelende ratel in de kettingkast die er tot nog toe niet uit te krijgen is door mij. Ratel aanwezig bij kracht zetten op de trappers, ketting spant dan aan dus ik vermoed dat het aan de bovenkant van de kettingkast zit.

@idje,

als het zo is dat het zonder problemen past dan neem ik m'n woorden terug... Waarschijnlijk ben ik teveel beïnvloed geweest door discussie over dit onderwep op duits forum, en "onelegante" :? suggesties (zie halverwege deze blzd.:
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... =0&fpart=4 ) om dit op te lossen.