Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS op de fiets - Forum Wereldfietser

GPS op de fiets

Ik ga deze zomer vanuit de belgische kempen richting Mont Ventoux fietsen. (en terug)
Ik ben echter niet van plan om met allerhande kaarten te sleuren omdat ik dit precies nogal vrij omslachtig vind. Daarom overweeg ik me een (pda/)gps aan te schaffen.

Mijn grootste probleem hierbij is eigenlijk de autonomie van dergelijke toestellen. Aangezien ik niet van plan ben elke nacht in een (jeugd)herberg of op een camping te overnachten, vrees ik dat een gps niet voldoende autonomie zal hebben.
Veel van de dingen die ik tegengekomen ben, hebben geen vervangbare batterijen en zouden dus elke dag moeten opgeladen worden.

Is er iemand die (veel) ervaring heeft met zo'n lange fietstochten met GPS en me hierover wat meer kan vertellen?
Momenteel lijkt de HP iPAQ rx 1950 me wel iets, kwestie ook dat die niet zo super duur is, de batterijen zijn verwisselbaar, je kan er andere geheugenkaarten insteken, hij is ook bruikbaar in de auto en hij is niet enkel een GPS. (veel voordelen vind ik)
Is dit iets of concentreer ik me beter op 'echte' outdoor GPS-en? waarvan ik dan vaak vind dat ze te duur zijn en te weinig mogelijkheden bieden.

Bestaan er eigenlijk ook handige houders om dit model op je fiets te monteren of heb je dat enkel voor andere merken?

tnx

jenzo
http://www.gps.nl/
Op deze site vindt je alles over GPS en voor aale vragen kun je op bijbehorend forum terecht.
Ik fiets zelf altijd in combinatie met een kaart en GPS. (Garmin 60CS)
De combinatie GPS/PDA wordt afgeraden voor op de fiets ivm het feit dat deze combinatie niet waterdicht is en 's morgens vroeg eventueel storingsgevoelig zou kunnen reageren op waterdamp. Ik zou het risico niet nemen. Tegenwoordig zijn ook de Garmin outdoor GPS geschikt voor XDkaartjes en daar kun je dus ook heel Frankrijk in detail op inladen.
Zeker gezien deze verbetering zou ik toch gaan voor een outdoor GPS Vista, 60 of....?. Deze zijn met het goed kaartmateriaal ook in de auto te gebruiken als navigatie systeem met aanwijzingen. En de "eenvoudige" systemen werken op penlites en waar kun je die nou niet vinden?
Veel succes met je speurtocht.

Is een GPS een vervanging voor de kaart? Heb je met een GPS overzicht en alle details zoals een kaart dat geeft? Het komt me toch voor dat je op z'n minst beide nodig hebt om te weten hoe je leuk van "hier" naar "daar" gaat.
Jenzo schreef:Ik ga deze zomer vanuit de belgische kempen richting Mont Ventoux fietsen. (en terug)
Ik ben echter niet van plan om met allerhande kaarten te sleuren omdat ik dit precies nogal vrij omslachtig vind. Daarom overweeg ik me een (pda/)gps aan te schaffen.
ik heb me net een Magellan Meridian Color GPS aangeschaft. Bij mijn eerste testritje leek alles ok :).

De meridian heeft een (realistische) 8 uur autonomie, en is (belangrijk) voorzien van AA-batterijen, wat natuurlijk handig vervangen is. Alles samen heb ik een goeie 500 euro daarvoor betaald (310 euro GPS via USA, 200 euro voor Mapsend Directroute + fietsbeugel (van het type "ram mount"))

Mijn neef heeft de combinatie GPS/GSM (via tomtom5 mobile) en daar waren we ook best tevreden over bij een trip naar zuid-frankrijk. Een "echte" gps is toch beter...

Hi,

De meridian is een iets ouder type van gps. De "nieuwere" gps'en van Garmin, bijvoorbeeld de gps60 serie, zijn veel zuiniger en gaan tot 30 uur mee op 2 aa batterijen (zoek even op het forum van www.gps.nl).

De routeringssoftware van garmin is iets beter dan die van tomtom, maar hoe langer hoe meer groeien beide naar elkaar toe.

De garmin en magellan gps'en zijn wachterdicht volgens de een of andere norm, je kan ze echt onderdompelen in het water, een pda daarentegen, ....

De gps'en met routeringsmogelijkheid hebben zoals een pda geheugen waarop je kaarten kan inladen via de computer. Je moet deze electronische kaarten kopen, net zoals bij tomtom.

De vorige versies van Garmin hadden een niet uitbreidbaar vast geheugen, bijvoorbeeld 56MB voor de gps60c serie. Daarop kan je bijna volledig belgie inladen.

Bij de nieuwste versies van de duurdere gps'en kan je deze kaartinformatie op geheugenkaarten laden zodat je enkele geheugenkaartjes kan meepakken met daarop heel Frankrijk, belgie, enzoverder (of je koopt een geheugenkaartje van 1Gb en je download alles wat je nodig hebt daarop)

Wim

Hoi!

Ik ben het helemaal met Spironski eens.
GPS ipv een kaart? Lijkt me niet verstandig, wel als (nood) aanvulling.

Een GPS laat alleen maar zien waar je bent op aarde, niks meer, niks minder, daar veranderen al die leuke extraatjes zoals hoogtemeter (onbetrouwbaar), kompas (is er al eeuwen analoog) en digitale kaarten in de duurdere modellen niks aan.

Het merendeel van de GPS kaarten zijn niet gedetailleerd genoeg voor als je op kleine bospaadjes fietst (waar een GPS handig zou kunnen zijn) en wil je een gedetailleerdere kaart dan zijn die CD-roms verschrikkelijk duur of niet verkrijgbaar.
En volg je een gewone asfaltweg of fietspad dan heb je een GPS niet nodig, dan heb je van die handige richtingbordjes :)
Je bent dus beter af met een kaart. Stukken goedkoper, stukken lichter, je hebt een beter overzicht en het kost geen batterijen. Als een soort extraatje voor als je echt niet meer weet waar je zit (midden in het bos, nevel) dan is een GPS wel handig maar dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren...

Fiets de wereld (als het kan met kaart en kompas),

Whisky

whisky schreef:Een GPS laat alleen maar zien waar je bent op aarde, niks meer, niks minder, daar veranderen al die leuke extraatjes zoals hoogtemeter (onbetrouwbaar), kompas (is er al eeuwen analoog) en digitale kaarten in de duurdere modellen niks aan.

Het merendeel van de GPS kaarten zijn niet gedetailleerd genoeg voor als je op kleine bospaadjes fietst (waar een GPS handig zou kunnen zijn) en wil je een gedetailleerdere kaart dan zijn die CD-roms verschrikkelijk duur of niet verkrijgbaar.
Hi, even een correctie op dit bericht, je kunt kaarten voor de verschillende vormen van GPS navigatie zo gedetaileerd mogelijk als je wilt krijgen. In mijn vakgebied gebruiken wij een combinatie van eigen kaart materiaal met gps-en die tot op de 10 cm nauwkeurig zijn. In bv de wegen bowu gebruiken ze toestellen met bouw kaarten die tot 0, 5 cm nauwkeurig zijn. Dus niet nauwkeurig?? dit ligt echt aan het gebruiksdoel en de vorm waarin je ze inzet. Het probleem met route navigatie oplossingen zit er in dat deze werken met een zgn Road fix dit houdt in dat je positie extra gekoppelt wordt met de verharde weg waarop je zou moeten rijden. Maar laat je je positie grafisch weer geven op een handheld gps of combi smartphone+ gps dan is deze zeer nauwkeurig. Als je zelf je kaarten maakt (op welke manier dan ook) krijg je ook juist prima oplossingen die precies op jou toepassing toegespitst zijn. Ik gebruik bv mijn smartphone + losse gps om mij exacte lokatie op een kaart te bekijken, en dan wel op een 1:10000 schaal, beter dan de route kaart die ik bij heb. Zodoende kan ik snel zien waar ik sta en welke kant ik op moet. Dit doe ik evenwel alleen als ik mezelf niet 123 op de kaart kan terug vinden.

Het ligt er dus maar net aan wat je wilt doen met de gps oplossing. Voor route navigatie a la route 66 of alturion gebruik ik dit niet. Meer als snelle backup om jezelf terug op de route te zetten.

Bas

B@se schreef:In mijn vakgebied gebruiken wij een combinatie van eigen kaart materiaal met gps-en die tot op de 10 cm nauwkeurig zijn. In bv de wegen bowu gebruiken ze toestellen met bouw kaarten die tot 0, 5 cm nauwkeurig zijn. Dus niet nauwkeurig??
Nee, niet nauwkeurig. De normale GPSen die jij en ik in de winkel kunnen kopen zijn maximaal nauwkeurig op 5 meter. De GPSen die door landmeters gebruikt worden gebruiken naast sateliet informatie ook informatie van een grondstation. Deze laaste zorgt ervoor dat ze zo nauwkeurig zijn, maar daar hebben wij normale gebruikers niks aan.

Zelf gebruik ik mijn GPS (in the middle of nowhere) alleen voor positiebepaling in kombinatie met een kaart. Even aanzetten, satelietjes op laten zoeken, positie aflezen en op de kaart opzoeken en aantekenen. Langer hoef je de GPS ook niet aan te zetten wat o.a. de batterijen spaart.
In Nederland gebruik ik de GPS om de hele route die ik gefietst heb op te nemen. Deze wordt dan gedownload naar OzzieExplorer en krijg ik een aardig overzicht van waar ik geweest ben. En nee, dat hoeft niet op de halve centimeter nauwkeurig. :)

Hi, ik weet niet waar je die info vandaan hebt maar das alweer redelijk gedateerde info uit de tijd dat defensie een deel van de misweizing veroorzaakte... De huidige generatie chipsets (sirf III bijvoorbeeld) kunnen met 6 satelieten tot 20 cm uitmeten en ja met een D-gps opstelling gaat dit nog een pak nauwkeuriger..... Zelf gebruik ik een andere chipset met max 12 satalieten ontvangst. Voor een inventarisatie klus gebruiken wij redelijk standaard magalans welke worden uitgelezen op een pc en gaan we vanuit 3 vaste punten de rest van de waarnemignen terug uitzetten in een GIS app zodat de waarnemingen binnen een utm hok tot ongeveer 2 cm nauwkeurig zijn.


Voor huis, tuin en keuken gebruik zijn een normale ontvanger met een nieuwere chipset nauwkeurig genoeg om tot op ongeveer een meter je positie te bepalen, als je dit doet tov een gedetaileerde kaart kan er weinig fout gaan.

Overigens maken grote partijen als Staatbosbeheer of waterschappen gebruik van losse "rudged" pda's met losse gps ontvangers om inventarisaties te doen, makkelijk je database volprakken met info gekoppelt aan de gps waypoints. Bij terugkomst direct al je info op je kaart te projecteren.

Bas