Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kosten overgewicht vliegreis - Forum Wereldfietser

Kosten overgewicht vliegreis

Heeft er iemand enig idee wat de kosten voor overgewicht zijn per vliegmaatschappij?

Ik vlieg, misschien, met BA en hiervan werd me vertelt dat je maximaal 23 kg bagage inclusief fiets + 7 kg handbagage mee mag nemen. Iedere kilo meer kost je 60 Euro.

Wat ik heb gehoord dat het 1% van het royal class tarief enkele reis zou zijn per kilo. Dat kan overeen komne met die 60 Euro die je noemt.
Ik heb echter nog nooit hoeven bij betalen en heb meestal toch al wel wat meer dan het toegestane gewicht bij me.
Helaas heeft iedere maatschappij eigen regels voor het meenemen van fietsen. Fietsers staan sinds 11 september 2001 voor steede meer onaangename verrassingen. Op het vlieegveld te horen krijgen dat 100 dollar extra betaald moet worden, terwijl het reisbureau had gezegd dat er geen extra kosten waren. Zorg dus dat je bij het boeken goede afspraken maakt. Het beste kun je boeken bij de Fietsvakantiewinkel en Asian Way of Life. Zij hebben goede afspraken met de luchtvaartmaatschappijen over fietsenvernvervoer. Informeer eerst aldaar.

Succes,

Bert

Bij mij is het zo dat ik naar Darwin (aus) vlieg. Op de website van Darwin Airport heb ik gezien dat er maar drie internationale maatschappijen landen, nl. Qantas, Royal Brunei en Garuda.

Op de website van Royal Brunei kan ik niets vinden over fietsen. Garuda lijkt me wat dat betreft veel aangenamer. Zij nemen de fiets als sportatribuut namelijk gratis mee en daarbij kun je nog 30 kg bagage menemen in economy class.
http://www.garuda-indonesia.nl

Ik moet dus nog maar eens even bij mijn reisburo langsgaan...
Vergeet overgewicht! Denk in euro's per kilo per post. Volgens mij is het goedkoper om de boel in te pakken en een maandje van te voren bij het postkantoor af te leveren. (niet mijn eigen idee, maar recent gehoord) Moet je natuurlijk wel een adres hebben om naar toe te sturen. Bijv. het hotel van je eerste overnachting.
Hoi,

Mocht je kunnen vliegen met Easyjet (weinig bestemmingen) dan zijn die erg voordelig met bagage. 20 KG + 10KG sportartikelen en 5 kg handbagage gratis !! Moet lukken voor een (wereld)fietser dacht ik zo.
En de tickets zijn ook niet al te duur.

Biedt er iemand meer :-) ?

Martijn
Mijn ervaring is dat je beter niet in kilos per post kan denken, want een fiets in doos heeft een te grote afmeting om als gewoon poststuk verstuurd te worden. bovendien betaal je nog een hoop extra geld als je je fiets ook nog wil verzekeren tijdens de verzending. (iets wat zeker aan te raden is, vooral als de bestemming niet direct bij een vliegveld of haven in de buurt ligt)
1,5 jaar geleden heb ik hiervoor geinformeerd en ik zou ruim 1500 gulden betaald moeten hebben om mijn fiets naar thailand te sturen (een enkele reis) Dit was exclusief verzekering.

Anna
In juli ben ik naar Sri Lanka gevlogen met British Midlands (tussenstop Londen) en Sri Lankan Air heen, Sri Lankan Air en KLM terug. Fietsen hadden we bij ons. Heen bedroeg onze bagage 56 kilo (we mochten 20x2) en terug 73 (idem - veel souvenirs...!!). Bovendien ook 5 kg handbagage pp. We hebben geen cent hoeven betalen. Er werd niet eens geknipperd met de ogen bij het wegen. We waren dan ook 3 uur voor vertrek op het vliegveld en als het niet vol zit, doen ze niet zo moeilijk.
Anna schreef:Mijn ervaring is dat je beter niet in kilos per post kan denken, want een fiets in doos heeft een te grote afmeting om als gewoon poststuk verstuurd te worden. bovendien betaal je nog een hoop extra geld [knip]
Misschien bedoelde Arjan om een aantal compacte maar zware artikelen vooruit te sturen: pedalen, fietsschoenen, gereedschap, gedemonteerde brander, bord, bestek, boeken, kaarten, verszin zelf maar. Het is natuurlijk wel een behoorlijk risico want als het spul er niet is heb je vast en zeker een probleem.
Groeten, Leon

Voor mij zit de trip er al weer op en ik heb gelukkig geen problemen gehad met mijn bagage, tenminste wat betreft het overgewicht.

Ik heb gevlogen met BA/Qantas. Bij het inchecken op Schiphol werd er even met het kantoor gebeld over wat te doen met de fiets. Deze mocht toen gratis mee, maar ik werd wel gewaarschuwd dat men op de terugreis wel het overgewicht in rekening kon brengen.

Op de terugreis werd bij het inchecken hetzelfde ritueel gevolgd. De dame achter de balie moest ook hier even met ht kantoor bellen, maar ook nu kon de fiets gratis mee terug.

Officieel is het zo dat je bij BA wel degelijk moet bijbetalen voor overgewicht (zie hun website), maar in de praktijk kom je er vaak zonder bijbetaling doorheen. Geef bij boeking wel aan dat er een fiets meegaat :!:

Groetjes,
Martin 8)
Begin augustus ging ik met de KLM naar Zuid-Afrika. Bij het inchecken kreeg ik te horen dat ik moest bijbetalen vanwege het overgewicht.
De doos met fiets was alleen al bijna 20kg (de hoeveelheid die je max. mee mag nemen). Ze noemde een prijs van EUR 45 per kilo.
Een familielid heeft toen het een en ander weer meegenomen en ik heb flink wat van mijn bagage als handbagage meegenomen.
Gelukkig kon de grondstewardes niet al te best rekenen en hoefde ik uiteindelijk niks bij te betalen. Geen leuk begin van de vakantie. :(
Op de terugweg werd er gelukkig totaal niet moeilijk gedaan.

KLM is absoluut de meest verschrikkelijke maatschappij op aarde als het om overgewicht gaat. Probeer vliegen met de fiets met KLM te vermijden. Het is de enige maatschappij waar ik ooit serieuze incheckproblemen heb gehad toen ik naar Malawi vloog, met KLM partner Kenya Airways nota bene.

Laatst met Iberia naar Spanje gevlogen. Mijn vriendin en ik hadden tig kilo's overgewicht. Alles in de handbagage gestouwd (twee overvolle Ortlieb achtertassen met slaapzakken er op gebonden, een stuurtas van bijna 5 kilo als "fototas" en onze jaszakken compleet vol met allerlei troep). Ik kon mezelf nauwelijks overeind houden om nonchalant naar de incheckdame te kijken.

Maar alle voorbereiding (inclusief mail van Iberia waarin staat dat niet zo moeilijk gedaan wordt met overgewicht bij fietsers) was compleet voor niets. De fietsen werden niet eens gewogen, niet op de heenweg en ook niet op de terugweg.

Andere goede maatschappijen: Cathay Pacific, Varig (lekker veel kilo's), Air France

Ergo: mijd KLM voor fietsvakanties!!

Mag ik ook mijn duit in het zakje doen? mijn ervaringen:

++ Easyjet: geen gedoe, als fiets maar is ingepakt
+ Royal air Maroc
+ BA
+ Malev

0 Air Holland: duidelijke prijs, 45 Euro/reis.
0 Iberia, iets betalen na lang gezeur. willekeurig per check in/land

- Virgin, wel betalen, maar niet te veel.
- Transcavia: ieder kilootje is er 1 teveel!

-- Delta Airlines: rekenen voor ieder enkeltje (!) ca. 100 $, en er heerst volledige willekeur. Dozen worden beloofd en niet geleverd.
-- Continental: DUUR

Over het algemeen moet je je charme in de strijd werpen, dan klets je de fiets menig vliegtuig in. vaak zijn er onduidelijke regels, en wil het helpen dat je zegt dat andere maatschappijen nooit moeilijk doen. dit vergt natuurlijk enige overtuigingskracht.