Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacken in Polen, advies? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bikepacken in Polen, advies?

Martin E. van Doornik schreef:
zo 13 dec, 2020 15:39
Op deze weg hier heb ik 's nachts doorgefietst! Van Ciezyn naar Bielsko-Biała.
Iets voor een onderwerp "waar ik heel veel geluk heb gehad"? :shock:
Martin zijn nachtelijke tocht vond plaats in 1981 als ik het goed afleid uit zijn posts. Of er van een gelukkige nacht sprake is geweest hebben we niet van hem vernomen. Het was een tijd waarin slechts een minderheid van de Polen over een eigen auto beschikte, en dat was dan over het algemeen de op de stokoude Fiat 500 gelijkende Małuch. Deze vierwieler zou bij wijze van spreken banger moeten zijn voor een fiets dan andersom.

's Nachts over de doorgaande wegen tussen grotere plaatsen in Polen is iets dat je tegenwoordig zeker niet meer moet proberen. Er is hierboven al iets over gezegd, maar te veel Polen zijn met hun Mercedessen en wat al niet meer tegenwoordig van de verschrikkelijke snelheden en inhaalmaneuvres op provinciale wegen. En als dat goed afloopt zal je net zien dat er ergens een kwaaie viervoeter van een erf of tuin af komt snellen. Iets dat in het donker ook anders af kan lopen dan overdag.

Zelf ben ik in het verleden geregeld in Polen geweest. De tip van OskarQ om in de Bieszczady en Beskid Nisky te gaan fietsen is een hele goede. Dit is een uitgestrekt berggebied langs de grenzen van Oekraïne en Slowakije waar de tijd heeft stilgestaan. Vooral het nationaal park Bieszczady in de uiterste zuidoosthoek is erg de moeite waard. In die streken zijn vaak uren of de hele dag geen winkels en je moet dan natuurlijk wel van die afgelegenheid houden. Heel anders dus dan het mooie en zeer toeristische Zakopane in de hoge Tatra. Voor een wandelvakantie is het daar fantastisch, echter ik denk dat de mogelijkheden voor fietstochten daar wel eens een beetje tegen zouden kunnen vallen. Een rondje van enkele dagen om de hoge Tatra door Polen en Slowakije, waarbij je ook Zakopane aandoet, zal toch zeker erg mooi zijn, maar echt veel keuze aan rustige wegen aan de Poolse kant is daar voor zover ik weet niet. Net ten noorden van Zakopane loont het wel de moeite om eens de route binnendoor te fietsen van Poronin naar Chochołów door allerlei piepkleine bergdorpjes als Ratułow en Ząb, dat overigens gewoon "Tand" betekent. Heel karakteristiek volk daar. Je waant je er zo in de negentiende eeuw, zeker ten opzichte van het mondaine Zakopane dat er maar enkele steenworpen vandaan ligt.

Ten westen van Zakopane is er ook nog de Beskid Sląski en omstreken, het gebied van het drielandenpunt Tsjechië / Slowakije / Polen tot en met de berg Babia góra. Dit is ook gewoon een erg mooie en heel rustige regio voor een fietsvakantie. "Ardennen plus", om een idee te geven. Het rondje Koniaków - Wisła - Szczyrk - Węgierska Górka - Koniaków herinner ik me in het bijzonder als mooie fietstocht over een paar erg mooie passen. Onbedorven gebied.

Als het om campings gaat heeft Polen niet de traditie van de meeste andere europese landen. Het fenomeen van gezellig met het hele gezin een week op een camping staan zoals bijvoorbeeld Nederlanders en Fransen veel doen, kent men daar nauwelijks. Daardoor zijn er vrij weinig campings voor zo'n groot land en een flink deel van de campings die er zijn heeft én geen goed voorzieningenpeil én geen fijne sfeer. Vooral stadscampings doen nogal eens unheimisch aan. Ik kan mij voorstellen dat wildkamperen, in omgevingen waar dat gepast is, zeker een succes kan worden. De bossen zijn groot (en wild).

Hans
javb2812 schreef:
ma 14 dec, 2020 01:11
Martin zijn nachtelijke tocht vond plaats in 1981 als ik het goed afleid uit zijn posts. Of er van een gelukkige nacht sprake is geweest hebben we niet van hem vernomen. Het was een tijd waarin slechts een minderheid van de Polen over een eigen auto beschikte, en dat was dan over het algemeen de op de stokoude Fiat 500 gelijkende Małuch. Deze vierwieler zou bij wijze van spreken banger moeten zijn voor een fiets dan andersom.

's Nachts over de doorgaande wegen tussen grotere plaatsen in Polen is iets dat je tegenwoordig zeker niet meer moet proberen. Er is hierboven al iets over gezegd, maar te veel Polen zijn met hun Mercedessen en wat al niet meer tegenwoordig van de verschrikkelijke snelheden en inhaalmaneuvres op provinciale wegen. En als dat goed afloopt zal je net zien dat er ergens een kwaaie viervoeter van een erf of tuin af komt snellen. Iets dat in het donker ook anders af kan lopen dan overdag.

Zelf ben ik in het verleden geregeld in Polen geweest. De tip van OskarQ om in de Bieszczady en Beskid Nisky te gaan fietsen is een hele goede. Dit is een uitgestrekt berggebied langs de grenzen van Oekraïne en Slowakije waar de tijd heeft stilgestaan. Vooral het nationaal park Bieszczady in de uiterste zuidoosthoek is erg de moeite waard. In die streken zijn vaak uren of de hele dag geen winkels en je moet dan natuurlijk wel van die afgelegenheid houden. Heel anders dus dan het mooie en zeer toeristische Zakopane in de hoge Tatra. Voor een wandelvakantie is het daar fantastisch, echter ik denk dat de mogelijkheden voor fietstochten daar wel eens een beetje tegen zouden kunnen vallen. Een rondje van enkele dagen om de hoge Tatra door Polen en Slowakije, waarbij je ook Zakopane aandoet, zal toch zeker erg mooi zijn, maar echt veel keuze aan rustige wegen aan de Poolse kant is daar voor zover ik weet niet. Net ten noorden van Zakopane loont het wel de moeite om eens de route binnendoor te fietsen van Poronin naar Chochołów door allerlei piepkleine bergdorpjes als Ratułow en Ząb, dat overigens gewoon "Tand" betekent. Heel karakteristiek volk daar. Je waant je er zo in de negentiende eeuw, zeker ten opzichte van het mondaine Zakopane dat er maar enkele steenworpen vandaan ligt.

Ten westen van Zakopane is er ook nog de Beskid Sląski en omstreken, het gebied van het drielandenpunt Tsjechië / Slowakije / Polen tot en met de berg Babia góra. Dit is ook gewoon een erg mooie en heel rustige regio voor een fietsvakantie. "Ardennen plus", om een idee te geven. Het rondje Koniaków - Wisła - Szczyrk - Węgierska Górka - Koniaków herinner ik me in het bijzonder als mooie fietstocht over een paar erg mooie passen. Onbedorven gebied.

Als het om campings gaat heeft Polen niet de traditie van de meeste andere europese landen. Het fenomeen van gezellig met het hele gezin een week op een camping staan zoals bijvoorbeeld Nederlanders en Fransen veel doen, kent men daar nauwelijks. Daardoor zijn er vrij weinig campings voor zo'n groot land en een flink deel van de campings die er zijn heeft én geen goed voorzieningenpeil én geen fijne sfeer. Vooral stadscampings doen nogal eens unheimisch aan. Ik kan mij voorstellen dat wildkamperen, in omgevingen waar dat gepast is, zeker een succes kan worden. De bossen zijn groot (en wild).

Hans
Klopt, het was in 1981 maar de meeste auto's waren echter Polski-Fiats 126. Niet 500.
Ik ben ook in Zakopane geweest, prachtige traditionele houten huizen daar met bijzondere V-vormige dakpannen.
In die tijd kon je in Polen zelfs nog op de snelweg fietsen. Zoals hieronder op weg naar Wroclaw in 1984 (zie dit reisverslag).

Afbeelding

Iets drukker waren grote bruggen, zoals hier over de Wisla bij Torun.

Afbeelding

Op Google Streetview is te zien dat de zijpaden op deze brug nu gebruikt worden door fietsers. Trams zijn er vervangen door bussen.

Afbeelding

Elders in Polen ontbraken een jaar geleden (oktober 2019) fietspaden vaak nog langs drukke wegen. Ook langs de bewegwijzerde R1, zoals hier op de regionale weg nr. 160 (geel op de meeste kaarten) bij Gorzyn.

Afbeelding

Enkele kilometers eerder ging de R1 nog over mulle zandwegen, zoals hier bij Stoki. Ik kon er met wat slippen en slingeren nog net blijven fietsen, maar Corrie ging liever een stukje lopen. Voor bikepackers zal zo'n landweg geen probleem zijn.

Afbeelding

Ik denk dat de huidige Poolse regering geen haast zal maken met het aanleggen van een ononderbroken net van veilige fietsroutes en -paden (zie hier).
keesswart schreef:
ma 14 dec, 2020 16:39
In die tijd kon je in Polen zelfs nog op de snelweg fietsen. Zoals hieronder op weg naar Wroclaw in 1984 (zie dit reisverslag).

Afbeelding
Ik heb in 1997 over dezelfde weg als op de foto met de auto gereden. Dit was een van de befaamde Hitler's Autobahnen uit de jaren dertig. Want dit deel van Polen lag voor de oorlog nog in Duitsland. Wat een pokke slechte naden tussen de betonplaten. Al die harde gebonk-gebonk. Bij thuiskomst moesten de kogellagers van m'n autowielen vervangen worden.
keesswart schreef:
ma 14 dec, 2020 16:39
In die tijd kon je in Polen zelfs nog op de snelweg fietsen. Zoals hieronder op weg naar Wroclaw in 1984 (zie dit reisverslag).

Afbeelding
Ha, deze weg, vanaf de duitse grens bij Cottbus tot een paar honderd km diep in Polen, voor het grootste deel in deze staat. Ik reed er in de bus voor het eerst in 1999 en daarna nog een flink aantal keer. Werkte als een centrifuge voor de maaginhoud. Stukje bij beetje door de daaropvolgende jaren heen opgelapt met dank aan de Europese Unie. Nu ligt er een moderne snelweg.
In 1999 stonden er langs de weg allerlei bessen-, paddenstoelen-, tuinkabouterverko(o)p(st)ers en eigenlichaamverkoopsters waar auto's gewoon half op die weg half in de berm voor parkeerden. Er reden ook nog steeds ook best veel van die kleine Fiatjes, er werd toen dankzij het slechte wegdek ook nog geen 180 gereden door de Audi's en Mercedessen. Fietsers heb ik op dit soort wegen ook gezien. Ook paardenwagens.

Hans
javb2812 schreef:
ma 14 dec, 2020 22:10
In 1999 stonden er langs de weg allerlei bessen-, paddenstoelen-, tuinkabouterverko(o)p(st)ers en eigenlichaamverkoopsters waar auto's gewoon half op die weg half in de berm voor parkeerden.
Hans
Ik heb ze allemaal ook gezien. Maar ook kinderen die je autoruiten wilden lappen. Vanuit Duitsland de Tsjechische grens over bij Ústí nad Labem zelfde taferelen (weg nr. 248). Wulpse dames die met hun decolletté's over m'n motorkap bogen en ik sloeg m'n arm om m'n vrouw heen en trok haar dichterbij me om hun duidelijk te maken dat ik eerlijk en gelukkig getrouwd ben. Op een dag ging ik een winkeltje binnen om smeerkaas te kopen voor ontbijt op de camping; vanwege de erg moeilijke taal op de verpakking bleek de inhoud uit gist te bestaan. M'n ogen werden er scheel van toen ik m'n tanden in het brood zette....
Martin E. van Doornik schreef:
ma 14 dec, 2020 23:35
javb2812 schreef:
ma 14 dec, 2020 22:10
In 1999 stonden er langs de weg allerlei bessen-, paddenstoelen-, tuinkabouterverko(o)p(st)ers en eigenlichaamverkoopsters waar auto's gewoon half op die weg half in de berm voor parkeerden.
Hans
Ik heb ze allemaal ook gezien. Maar ook kinderen die je autoruiten wilden lappen.
Ik stond in mijn vorige bericht eigenlijk al op het punt om dit er ook bij te schrijven. Zo typerend voor die route toen.

Hans
javb2812 schreef:
ma 14 dec, 2020 23:58
Ik stond in mijn vorige bericht eigenlijk al op het punt om dit er ook bij te schrijven. Zo typerend voor die route toen.

Hans
Het zijn allemaal toch anekdotes, die jullie willen vastleggen? Bijzonder vind ik deze foto op de weg E7 ten noorden van Radom. Een arm Pools boerengezin op een gammele wagen, getrokken door een paard. Zij waren zo vriendelijk om even te stoppen, zodat ik een foto kon maken. Ik kijk er vaak naar. Nu allemaal geschiedenis geworden. Mijn Albelli-boek nadert z'n voltooiing.
Foto 136.jpg