Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie... - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie...

Beste fietsers,

Dit jaar ga ik (samen met mijn vriend) voor het eerst een fietsvakantie doen. Dit omdat we low budget op vakantie willen en omdat we fietsen heerlijk vinden!
Beide gaan we met de mountainbike. Het plan is om door België, Luxemburg en/of Frankrijk te gaan fietsen (we willen 14 tot 17 dagen weg). Zelf hebben we geen ervaring met fietsvakanties. Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie ervaring heeft met het fietsen door België, Luxemburg en Frankrijk en of jullie tips hebben voor ons.

Misschien gaan we met auto en fietsen om op die manier een wat groter gebied te kunnen pakken. Het is dan de bedoeling om bijvoorbeeld van Noord naar Zuid-Frankrijk grotendeels met de auto te doen en dan de streken te verkennen met de fiets.

Als iemand links of boeken weet voor dit soort reizen, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie hulp...

Groetjes Daniëlle
Hartstikke leuk!
Tja, in die regionen kan het wat minder vlak zijn dan hier in het Nederlandse, maar aangezien jullie mountainbikes hebben zijn jullie dat (neem ik aan) wel gewend :wink:. Mochten jullie met bagage gaan fietsen, dan is dat wel ietsje zwaarder dan wat je nu gewend bent van de bossen.
Om nu dragers op de mountaibikes te gaan monteren lijkt me wat minder low-budget, maar het zou wel kunnen. Ik las in de nieuwste Op Pad daarstraks dat er een verhuurbedrijf voor fietsvakantiespullen is, dus ook kampeeruitrusting en fietstassen. Zelfs complete fietsen zijn te huur! Maar ik kom even niet op die website.
Je kunt als je een trektocht per fiets wilt maken ook een "grote" trekkingrugzak gebruiken om mee te fietsen. Dan hoef je geen dragers te monteren. Het fiets alleen wel ietsje minder prettig, ook al doen verschillende scoutinggroepen soms op deze wijze een fietsvakantie.
Als jullie op onverharde paden/wegen gaan fietsen, dan kun je het waarschijnlijk bij de reeds gemonteerde banden houden. Zo niet, dan zou ik wel andere banden monteren! Voor asfalt bijvoorbeeld de Big Apple van Schwalbe. Daar heeft vrijwel iedereen echt goede ervaringen mee w.b. asfaltgebruik!
Je ziet, enige tips van mij, maar helaas vind ik dat ik in die regionen te weinig op de weg heb gefietst om jullie qua routes o.i.d. te helpen.

Beste Daniëlle,

Volgend weekend, 18-19 februari 2006, is er de Fiets- en Wandelbeurs in de RAI te Amsterdam. Op deze beurs zijn er zo'n 50 vrijwilligers/informanten van verening "De Wereldfietser" aanwezig. Een kans dus om in 1 keer heel veel informatie te verschaffen over fietsen in België en Frankrijk.

Tijdens het paasweekend, 14 t/m 17 april 2006, is er ook de Paas-trektocht. Een soort mini fietsvakantie in Nederland. Een geweldige gelegenheid om je voor te bereiden op de fietsvakantie in België en Frankrijk. Vrees niet dat je als enige onervaren vakantiefietser mee gaat, want je zal niet de enige zijn. Daarnaast is het ook nog zo dat voor de meeste fietsers dit de eerste activiteit van het jaar is. Er zal dus niet te snel en zeker niet teveel kilometers gefietst worden! Als alles volgens plan verloopt dan wordt de 'globale' route volgende week bekend.

Mocht je interesse hebben in de Paas-trektocht, dan kun je je opgeven bij mij via renaw@yahoo.com

Tevens ben ik het gehele weekend van de beurs, 18-19 februari, aanwezig op de stand van de Wereldfietser op de Fiets- en Wandelbeurs.

Groet,
Rena :wink:

Op de Fiets en Wandelbeurs geef ik lezingen: Fietsen bij de Zuiderburen, Belgie dus. Op zaterdag 18 februari overhandig ik het eerste exemplaar van de gelijknamige gids aan de Belgische ambassadeur.
Verder op de beurs de volgende lezingen die voor jou wellicht interessant zijn: de Vincent van Gogh Route van Nuenen naar Parijs, door Clemens Sweerman; fietsen van Nederland naar Bourgondie, door Paul Benjaminse; de eerste Fietsvakantie van twee studentes, Belgie, door Lobke Gierman en Anne Brants.
Verder is er een scala aan routegidsen.

Dit lijkt me een leuke vakantie gaan worden. In Belgie, Luxemburg en noord oost Frankrijk kun je inderdaad prima fietsen. Wel denk ik dat jullie er goed aan doen langs een beschreven route te fietsen. Het autoverkeer is tegenwoordig in veel landen zo druk en gevaarlijk, dat je dat zoveel mogelijk wilt vermijden (op kleine paadjes zie je ook wat meer van de natuur). Zo zijn er in deze streken veel fietsroutes uitgezet die gebruik maken van fietspaden over oude spoorbanen of jaagpaden langs kanalen. Om die te vinden moet je je wel een beetje voorbereiden. Op de site van de Fietskaartinformatiestichting vind je allerlei routes: http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /index.htm Een geschikte zou zijn het eerste gedeelte van Benjaminse's route van Maastricht naar Rome. In de tijd die jullie hebben zou je goed tot Bazel moeten kunnen komen. Daarmee kom je gelijk op het tweede punt bij de planning: hoe kom je weer terug? Als je maar kort gaat is het niet zo leuk een rondje te fietsen, en leuker om ergens naar toe te rijden, en dan terug de trein of de fietsbus te nemen. Helaas wordt het elk jaar wat moeilijker om dat te doen. De beste en goedkoopste mogelijkheden zijn vaak via Duitsland. De treinreiswinkel in Leiden beschikt over veel informatie: http://www.treinreiswinkel.nl/
En dan is er tot slot de vraag naar de uitrusting die je nodig hebt. Ik neem aan dat jullie al beschikken over een niet al te zware kampeeruitrusting, en dat we het dus alleen hoeven te hebben over het vervoer daarvan op de fiets. Op de site van Marten Gerritsen staat een prima stuk over het ombouwen van een mtb voor vakantiegebruik: www.m-gineering.nl Met een rugzak achterop fietsen zou ik afraden. Dat is hopeloos vermoeiend, en gevaarlijk. De allergoedkoopste goede manier is als je een Bob bagageaanhanger huurt voor de fiets van je vriend (hij is vermoedelijk sterker, en moet dus heel wat meer bagage nemen dan jij): http://www.megalos.nl/ Op je eigen fiets zou je dan kunnen volstaan met een goede achterdrager (Tubus Cargo of Old Man Mountain Red Rock is wat ik vermoedelijk zou kiezen), met een stel achtertassen (Ortlieb classic Backroller als je toch geld wilt uitgeven, of een heel goedkope als je het in principe maar voor een keer doet).
Veel plezier,
Wim

Je kan ook even kijken op http://www.cycletours.nl/ voor de fietsbus!

De allergoedkoopste goede manier is als je een Bob bagageaanhanger huurt voor de fiets van je vriend (hij is vermoedelijk sterker, en moet dus heel wat meer bagage nemen dan jij): http://www.megalos.nl/ Op je eigen fiets zou je dan kunnen volstaan met een goede achterdrager (Tubus Cargo of Old Man Mountain Red Rock is wat ik vermoedelijk zou kiezen), met een stel achtertassen (Ortlieb classic Backroller als je toch geld wilt uitgeven, of een heel goedkope als je het in principe maar voor een keer doet).

Veel plezier,

Wim[/quote]

Als je als beginnend fietser wilt uitvinden hoe het is om langere tochten te fietsen zou ik niet met een BOB gaan rijden, Ten eerste mag er maar 20 kg in een BOB, en aan de meeste bagegedragers kun je al dertig hangen. Ten tweede is een BOB in het platte wel heel aardig, maar in heuvels en B.V. Ardennen wordt dat een heel ander verhaal. Er zit geen rem op het ding dus naar beneden gaat-ie duwen, en dalen is een kunst waar niet iedereen even bedreven in is. Er zij mensen die al jaren fietsen en toch nog steeds moeite hebben met dalen. Iemand die van zichzelf beschrijft dat hij een beginnend tourfietser is zou ik niet onmiddelijk met een BOB naar beneden laten rijden. Dan liever inderdaad met Ortlieb of Vaude aan de bagedrager naar beneden

Groet, Haike

Zelf rijd ik niet met een Bob maar met een tweewielaanhanger. Als je als gezin met kleine kinderen gaat fietsen kun je niet zonder. Ik vermoed dat je de problemen bij het rijden met een Bob overdrijft. Allereerst kun je er volgens de voorzichtige amerikaanse fabrikant 70 lbs op vervoeren, en dat is 31,5 kg. Dertig kilo is toch (zonder kinderen) gewoon meer dan genoeg, en of je dat nu op je fiets hebt of op een kar maakt een beetje uit in de wegligging, maar niet in de benodigde remkracht (1 kilo is dan gewoon 1 kilo). Ik zag overigens dat fietsdokter Kor van Hulten zelfs aanhangers aanbeveelt voor mensen met rugklachten. Ik heb lang zitten nadenken over de reden, maar ik vermoed dat het is omdat je dan minder met je lichaam hoeft te doen om de fiets in balans te houden.
Ik weet dat lang niet iedereen afdalen erg leuk vindt. Mijn vrouw vindt het nog steeds doodeng, en pas met haar nieuwe Magura's is dat een beetje verdwenen. Toch moet je niet overdrijven (zorg wel voor goede kabels en remblokken). Zelf zijn wij met onze tandem met een bagagekar erachter zonder veel problemen de Ardennen door gekomen. http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html De combinatie lag als een huis, en zonder kind achterop zou ik ongetwijfeld nog veel sneller naar beneden gereden zijn. Ik had niet meer dan twee echt goede V brakes - zelfs geen Arai sleeprem. Dat laatste zou ik voor een tandem overigens wel aanbevelen: zonder Arai krijg je zere handen van het knijpen, en sneuvelt er door de hete velgen wel eens een binnenband (zeker als je vanwege een kind achterop extra langzaam naar beneden gaat).
Zelf vind ik het op een solofiets met dragers en tassen ook lekkerder rijden dan met een kar, maar er iets niets mis met een kar, en anders dan goede dragers en tassen kun je voor heel weinig geld een Bob huren (euro 18 per week). En om dat geld ging het nu net in de vraag. Bij bike4travel kost een complete set voor en achter dragers van Tubus plus een complete set voor en achter tassen van Ortlieb op dit moment samen ongeveer 300 euro.
Tot slot zou het hier natuurlijk ook nog eens om geveerde mtb's kunnen gaan. In dat geval zijn de relatieve voordelen van een kar vermoedelijk alleen maar groter.
Het wordt vast een heerlijke vakantie.
Wim

Tja,.. ik vind niet dat ik ovrdrijf. Ik rij regelmatig met een BOB en vind het een heerlijk ding. Hij volgt goed, als ik er tussendoor kan weet ik dat de BOB het ook kan enz. Maar ik heb ook meegemaakt dat de BOB mij voorbij wou, en dat was toch wel even schrikken Je remt wel op je fiets maar je BOB remt niet, die duwt. Eigenlijk zou je op de BoB ook een rem moeten hebben zitten, al is het maar een eenvoudige oplooprem, lijkt me idiaal. En zelf heb ik geen ervaring met geveerde MTB's maar ik ben ze wel tegengekomen met een BOB erachter, en omdat een BOB een eenwieler is en de achterbrug van de MTB dus ook los van het frame staat gaat dat wringen en dat is niet ideaal. De BOB heeft altijd de neiging naar links of naar rechts te vallen, dus er ontstaat blijkbaar een torderende kracht. Ik blijf erbij; Een BOB is een mooi ding, maar ik zou geen enkele beginnende fietser aanraden een bergachtige omgeving maar meteen een BOB erachter te hangen. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig.

Groet, Haike

OK, zoals gezegd, mijn ervaring is beperkt tot een tweewieler (een oudere door Challenge voor Bever gemaakte kar, de voorloper van de radical Cyclone) en dat is heel stabiel, ook met een kilo of 40 (een gezin met kinderen heeft wat bij zich). Ik zou inderdaad ook niet gauw een kar hangen achter een volgeveerde fiets, en al helemaal geen eenwieler als de Bob die je nu eenmaal met je fiets overeind moet houden. Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.
Wim

Willem Jongman schreef:OK, zoals gezegd, mijn ervaring is beperkt tot een tweewieler (een oudere door Challenge voor Bever gemaakte kar, de voorloper van de radical Cyclone) en dat is heel stabiel, ook met een kilo of 40 (een gezin met kinderen heeft wat bij zich). Ik zou inderdaad ook niet gauw een kar hangen achter een volgeveerde fiets, en al helemaal geen eenwieler als de Bob die je nu eenmaal met je fiets overeind moet houden. Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.
Wim
De BOB waar ik mee rij is niet mijn eigendom, en hier in ons platte landje niks mis mee, maar als ik tot aanschaf van een fietskar over zou gaan koos ik ook zeker voor een tweewieler, veel stabieler. Een zwaar beladen BOB trekt je fiets ook om bij afstappen. Dat probleem ben je dan ook kwijt.

Groet Haike
Daantjezzz schreef:Beste fietsers,

Dit jaar ga ik (samen met mijn vriend) voor het eerst een fietsvakantie doen. Dit omdat we low budget op vakantie willen en omdat we fietsen heerlijk vinden!
Beide gaan we met de mountainbike. Het plan is om door België, Luxemburg en/of Frankrijk te gaan fietsen (we willen 14 tot 17 dagen weg). Zelf hebben we geen ervaring met fietsvakanties. Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie ervaring heeft met het fietsen door België, Luxemburg en Frankrijk en of jullie tips hebben voor ons.
als belg enkele tips over leuke gebieden in vlaanderen en daar vlakbij:
de streek rond damme (noord-brugge): mooie jaagpaden langs kanalen
de streek van de vlaamse ardennen: pitte heuveltjes (de streek van de ronde van vlaanderen), mooie landschappen
heuvelland (onder ieper): again, een mooi landschap
nijvel (wallonië, Nivelles): tussen Nijvel & Dinant zijn er lange rechte wegen, maar best wel mooi en niet al te lastig
VERMIJD: de streek rond brussel, behalve het zuiden (zeker met een mountainbike, dan dwars je het zoniënwoud), de streek tussen antwerpen & brussel.

Als ik België zou verkennen en zo'n 17 dagen zou kunnen afleggen, zou ik het ongeveer zo doen:
Antwerpen - Gent - Brugge - Diksmuide - Poperinge/Ieper - Frans-Vlaanderen (net over "de schreve"/de grens) - Kortrijk - Oudenaarde/Geraardsbergen - Nijvel - Dinant - Durbuy - Bastenaken - Spa - Eupen/Hoge Venen - Tongeren - Lommel - Kasterlee

dat zijn 17 dagen, en zal vlot te doen zijn in combinatie met wat stadsbezoek.

Op die manier zou je ongeveer alle leuke dingen in België zien die een beetje met de fiets te doen zijn. (maar idd wel geen luxemburg en weinig frankrijk :p)

Voor een leuke rondroute door België, Frankrijk en Luxemburg:
kijk eens naar het rondje LF1, Den Haag naar Boulogne sur Mer,
dan de groene valleien route naar Luxemburg en terug naar Mastricht.
Samen ruim 1000 km goed te doen in ruim 2 weken.

Kijk op www.fisroutes.nl voor details
Veel plezier,
Wouter Bazen

Heb verschillende tochten gemaakt op mijn MTB met een trailer, het was een hele verbetering t.o.v. de fietstassen. Met bagage aan je fiets wordt het sturen er niet makkelijker op. Af en toe begint de trailer te jumpen, gewoon blijven fietsen (niet remmen dus) en alles komt recht.
Het afhaken van je karretje is zo gepiept en geeft de mogelijkheid om tussendoor nog wat km te maken zonder balast, het monteren en demonteren van bagagedragers begin je niet aan tijdens een vakantie.
Ik vond het zelf wel fijn om iets gewicht op mijn voorwiel te hebben en kocht hiertoe een eenvoudige voordrager die onder je vering hangt, aan je vork.

Genoeg over de bagage problematiek. Ik wil nog wel zeggen, laat die auto thuis, je gebruikt hem wellicht zoveel dat het avontuurlijke van het fietsen je voorbij gaat. een trein is altijd een optie voor een 'sprongetje' op de kaart. Verder zou ik vooral je gezonde verstand meenemen en per dag bekijken hoe het loopt en waar je heengaat. Juist het zelf uitzoeken/ontdekken blijft je bij. Per saldo kan er in de regio die je wilt bezoeken weinig mis gaan.
En als 't je eerste tocht is, dan zou ik gewoon vanaf huis beginnen te fietsen. Vanaf Maastricht begint het buitenland, tot aan Luxemburg stad hoef je niet te vervelen, van daar ben je zo in de Vogezen. Zoek vooral je eigen weg, die van een ander is al ontdekt!
Afgelopen zomer heb ik met mijn moeder een viertal routes achter elkaar gefietst wat resulteerde in een "ruim rondje" rond Nederland in pak 'em beet 16 dagen waarvan 1 rustdag in Boulogne sur Mer. (Ook onze eerste fietsvakantie!)

Eerst hebben de LF1 vanuit Den Haag naar Boulogne sur Mer gereden.
http://jderoi.free.fr/datas/descriptif/ ... eroute.htm
Daar hebben we een rustdag ingelast.....

Toen de Groene Valleienroute (vanaf Boulogne sur Mer naar Wormeldange in Duitsland)
http://www.fietskaartinformatiestichtin ... en/ggv.htm

Daar vandaan de Moezelroute vanaf Wormeldange naar Keulen
http://www.fietskaartinformatiestichtin ... moezel.htm

In Keulen hebben we het boekje Rheinradweg gekocht en waren we van plan om deze helemaal uit te fietsen tot Nederland, ware het niet dat we slecht weer kregen en we daar eigenlijk niet van houden. :)
http://www.rheinradweg.net/_nl/index.html
Uiteindelijk zijn we gekomen tot Remagen...

In totaal hebben we ongeveer 1400 km afgelegd in 16 dagn tijd waarbij we zo'n 80-90 km per dag hebben gereden. Wel 's morgens lekker vroeg weg wat kon doordat we bij Vrienden van de fiets hebben gelogeerd en hebben geslapen in Chambres des hotes. Het was dus een kwestie van inpakken en wegwezen. Soms zaten we al om 8 uur op de fiets.... Heerlijk!!

Dit jaar wil ik met mijn dochter van 14 gaan rijden. Ik weet nog niet precies waarheen. Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Barcelona?
Of misschien de Eurofietsroute R1 naar Berlijn (mijn andere dochter loopt daar vanaf a.s. zaterdag een half jaar stage.
Hallo,
In 1972 was mijn eerste fietsvakantie en sindsdien ben ik er aan verslaafd. Kijk maar eens op mijn web-log: mijnfietsvakanties.web-log.nl Misschien vindt je hier nog tips.
Groeten, Martine
Daantjezzz schreef:Beste fietsers,

Dit jaar ga ik (samen met mijn vriend) voor het eerst een fietsvakantie doen. Dit omdat we low budget op vakantie willen en omdat we fietsen heerlijk vinden!
Beide gaan we met de mountainbike. Het plan is om door België, Luxemburg en/of Frankrijk te gaan fietsen (we willen 14 tot 17 dagen weg). Zelf hebben we geen ervaring met fietsvakanties. Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie ervaring heeft met het fietsen door België, Luxemburg en Frankrijk en of jullie tips hebben voor ons.

Misschien gaan we met auto en fietsen om op die manier een wat groter gebied te kunnen pakken. Het is dan de bedoeling om bijvoorbeeld van Noord naar Zuid-Frankrijk grotendeels met de auto te doen en dan de streken te verkennen met de fiets.

Als iemand links of boeken weet voor dit soort reizen, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie hulp...

Groetjes Daniëlle

De ardennen worden hierboven al enkele keren vernoemt, vergis je niet, het is soms stevig klimwerk.
Een testweekendje om te zien of alle bagage wel blijft zitten is misschien geen slecht idee, je zal zien dat je daar heel veel uit leert. Op die manier kan je nog dingen aanpassen aan je manier van bepakking en eventueel een andere bagagedrager monteren. Misschien nog een bagagetip, de grote regel is 60% gewicht achteraan en 40% vooraan laden, anders gaat je voorwiel dansen.
Veel fietsplezier