Additionally, paste this code immediately after the opening tag: iran - Forum Wereldfietser

iran

Wie heeft resente info over Iran?
Kan je daar onderhand al Euro's inwisselen,
of willen ze nog steeds dollars?

Groeten,

John Telleman. :mrgreen:
Wat je niet moet doen is Israelsich geld meenemen.

Beste John en Bert,
zelf heb ik het niet geprobeerd: Israelisch geld, maar in Esfehan zag ik wel tientallen Joodse bewoners naar hun Synagoge gaan. In diezelfde stad hebben de Christelijke-Armeense inwoners al eeuwenlang een aantal voorrechten zoals het stoken van hun eigen Wodka. Dat de Iraanse Moslim bevolking deze in kluizen opbergt zegt wel iets over het voorrecht dat de Christenen hebben.

In Singapore had ik later een gesprek met een Israelische oud piloot. Deze vertelde dat de Iraanse Luchtmacht mede dankzij steun vanuit Israel (particulier) in de lucht wordt gehouden.

De enige reden dat Israelisch geld neit wordt aangenomen in Iran lijkt me het feit dat het niet waardevast is. Is dat wel het geval dan wordt het overal ter wereld aangenomen, al moet je natuurlijk soms wat verder zoeken.

In Iran is het wel lucratief om de zwarte markt op te zoeken. In 1996 was de officile koers: 1dollar = 300 Reaal. In Dogabayazit kregen we al meer dan 4000. Twee weken later in Esfehan 4500, en we hoorden later van iemand die 4800 reaal had gekregen. Voor de kosten maakt dat weinig uit aangezien Iran spotgoedkoop was. Tent in de woestijn kost niets en heel vaak mochten we niet eens afrekenen bij de bakkerijen of theehuizen.

Vanwege het voordeel op de zwarte markt (als dat nog steeds geldt, maar dat denk ik wel) lijkt het me slimmer om dollars mee te nemen. Deze munteenheid is nog steeds overal populair en tenminste overal bekend.

Mocht je je afvragen waar de zwarte markt is, dan verwijs ik je naar de tapijten markten of gewoon naar een groot bankgebouw. Toen wij gingen informeren bij een grote bank in Esfehan werden we aangesproken door een in het pak zittende man die ons aanraadde om niet in de bank te wisselen maar met hen mee te gaan naar de markt waar hij zelf een handel in tapijten bestierde. Eerst een bak thee, daarna zaken doen.

Tip voor als je dorst hebt en geen theehuis vindt: loop langs een tapijtenzaak. Je moet komen kijken en krijgt bakken vol thee.

groet ton

Hoi,

Wij zijn pas geleden (eind 2002) door Iran gefietst en hebben voornamelijk Euro's gewisseld. Geen probleem!

De "zwarte markt" heeft tegenwoordig weinig voordelen meer, de koers die de bank gaf was zelfs beter; zo'n 8000 rial voor 1 euro.

Er zijn wel veel pinautomaten maar die accepteren (nog) geen buitenlandse pasjes.

Groetjes,

Frank en Peggy
ps. op onze website www.rondomdewereld.com kun je evt. verslag/statistieken en tips over iran vinden

Hoi Frank & Peggy,

Graag zou ik met jullie in contact willen komen. Ik ben namelijk bezig met de voorbereiding van een fietstocht (NL-India). Aangezien jullie e-mail adres voor mij nog onbekend is, probeer ik het via deze weg.
Alvast bedankt!
Groet,
Rena
renaw@yahoo.com
In mei 2001 zijn mijn vriend Bert en ik door Iran gefietst. Zeer de moeite waard. Maar het verbaast me dat het nu zo gemakkelijk zou zijn om euro's te wisselen. Toen lukte het ons nog niet eens om bij een bank de travellers cheques te wisselen. Alleen in Tabriz hadden we geluk. Verder adviseerde iedereen ons naar Teheran te gaan, maar dat waren we absoluut niet van plan. Dat is toch net zoiets als 'willen fietsen op de Veluwe, maar naar hartje Amsterdam moeten om geld te halen'!

Mijn advies is daarom: neem in elk geval voldoende Amerikaanse dollars mee. Die kun je relatief makkelijk wisselen bij de bank en (toen tegen eenzelfde koers) bij zwarthandelaars bij bankgebouwen en in restaurantjes.

Goede reis, Anja