Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tijd voor een nieuwe fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

tijd voor een nieuwe fiets

Een leuk stap voor stap verslag van het renoveren van een naafdynamo:
https://biketory.nl/content/40/maintena ... rhoud.html

Hierdoor aangemoedigd ging ik ook aan de slag toen het brrbrrbrrbrr gevoel van mijn naafdynamo waarschijnlijk niet meer alleen door de weerstand van de magneetjes kwam. Eerst maar eens een 17 mm conussleutel besteld, want die heeft geen enkele fietsenzaak op voorraad ± 9 euro. Dus weer een paar dagen wachten tot ik hem in de winkel kon ophalen. Ondertussen de bijpassende Shimano factsheet gedownload om de onderdeelnummers te kunnen ophoesten bij onderdelen bestellen. En een loodzware bankschroef geleend. Die zelfs met een fietswiel er in, gewoon los op tafel blijft staan.
Eerst de linker (niet dynamo) kant losgedraaid. Dat ging met de passende conusleutel en een normale steeksleutel net zo gemakkelijk als bij andere naven. Ook het uit het naafhuis draaien van de dynamo eenheid ging met een balhoofdsleutel prima. Daarna volgt dat gepruts met de stroomdraadjes. De kogels aan de dynamozijde waren roestbruin en beide conussen hadden putjes.
De zoektocht naar vervangende conussen liep op niets uit. Met 4 fietsenzaken en 3 webshops contact gehad. Uiteindelijk heeft een Shimano servicecentrum nog met Shimano Benelux contact gehad. De onderdeelnummers waren niet meer leverbaar en ze konden/wilden geen alternatieve conussen voorstellen. Die zijn er natuurlijk wel. Uiteraard was een complete naafdynamo binnenwerk wel leverbaar en dat zou met wat shoppen zo'n 40 euro kosten.
Mijn naafdynamo was een DH-3N31-QR. De meest basic naaf voor een fiets uit 2016. Km stand was 11.500. Zaten wel een paar ruige reis/toer km's bij, maar niet te veel pekel tijdens woon-werk. Baalde wel want wiel was nog strak en recht en bijna geen remslijtage. Een van de conussen van de Acera achternaaf was ook al voorzien van putjes, die was wel nieuw leverbaar.
Uiteindelijk voor 65 euro (incl. verzending) een compleet nieuw wiel bij Taylor Wheels gekocht. Weer de simpelste Shimano nafdynamo + recht toe recht aan roestvrijstalen spaken + een Ryde Zac 2000 velg. Het oude wiel staat met schoongemaakte kogels en conussen + nieuw vet als reserve in de kast. Is verder prima mee te fietsen als het nodig is en geeft nog steeds stroom.
Ik ga de controle/service interval voor mijn Acera en Deore wielen toch maar naar 5.000 km brengen. Op de naven van een 15 jaar oude Deore LX wielset met 15.000 genadeloze km op de kiezen waren nauwelijks kogelbanen te zien! De nieuwe naafdynamo ook gelijk even beter gesmeerd en gesteld.
cyclos schreef:
di 27 okt, 2020 20:41
Uiteraard was een complete naafdynamo binnenwerk wel leverbaar en dat zou met wat shoppen zo'n 40 euro kosten.
Mijn naafdynamo was een DH-3N31-QR. De meest basic naaf voor een fiets uit 2016.
'k Heb nog wel een nieuwe DH-3N30-QR liggen, weet niet of daar het binnenwerk van uitwisselbaar is met dat ene nummer verschil? Die hoeft lang geen 40 euro te kosten in ieder geval...
cyclos schreef:
di 27 okt, 2020 20:41
beide conussen hadden putjes.... Een van de conussen van de Acera achternaaf was ook al voorzien van putjes...
Ik ben van mening dat cup-en-conus naven met snelspanners veelal te nauw afgesteld zijn. Putjes op de conus worden niet veroorzaakt door gebruiksslijtage maar omdat de kogels in stilstand in de conus worden geduwd. Zie de tip over naven afstellen van Marten Gerritsen die ik onlangs nog aanhaalde.
bdr schreef:
wo 28 okt, 2020 00:56
Putjes op de conus worden niet veroorzaakt door gebruiksslijtage maar omdat de kogels in stilstand in de conus worden geduwd.
Hoe weet je zo zeker dat het niet vooral of deels door corrosie en slijtage door binnengedrongen vuil is?