Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Griekenland, Albanië, Kroatië - Forum Wereldfietser

Griekenland, Albanië, Kroatië

Hallo,

Ik fiets vanaf 16 april samen met een vriend vanaf Heraklion ( Kreta ) naar huis. Het plan is om via Griekenland, Albanië en Kroatie naar huis te fietsen. Van Griekenland heb ik een aantal fietsboekjes en dus ook een leuke route.

We zitten nog te twijfelen over Albanië. Ik kan maar 2 of 3 reisverslagen vinden over een fietstocht in Albanië. Deze verslagen geven opzich een positief beeld. Maar toch hoor je van veel mensen verhalen over diefstal. En de landeninfo geeft kwa diefstal ook niet zo'n positief beeld. Is het toch de moeite waard? Of is het beter om met de boot vanaf Igoumenitsa naar Dubrovnik ( Kroatië ) te varen?

Heeft iemand nog routetips door Albanië? Wij zaten te denken aan een route langs de kust. Of is een route door het binnenland mooier ?

Heeft iemand nog leuke tips voor Kroatië ( natuurschoon, routes etc. )

En nog een vraagje hoe zit het met de campings in Griekenland? Waarneer gaan deze ongeveer open?

Hoi,

Wij hebben 2 jaar geleden een rondje gefietst in Kroatië. Vertrokken uit Dubrovnik, met Trogir als uiterste punt, en terug gekeerd via de eilanden.
Als je wil stuur ik je het reisverslag.

Mijn algemene indrukken :
- de kustwegen zijn druk, gevaarlijk en onprettig, best vermijden dus;
- de parallelwegen in het binnenland zijn steil, weinig dorpen, weinig bevoorradingsmogelijkheden. IK herinner me dat we per dag 2 keer een klim hadden van één à anderhalf uur, de korte klimmetjes niet meegerekend. Het is er werkelijk geen meter vlak...
- de eilanden zijn leuk om te fietsen, probeer zoveel mogelijk je fietsroute te leggen via de eilanden;
- de mensen zijn onvriendelijk en stug, behalve als ze geld van je krijgen... zelfs een groet kan er niet af, soms doen ze alsof ze je niet zien... Dit was voor ons een serieuze tegenvaller, omdat de contacten met mensen toch wel één van de redenen is waarom je op fietsreis gaat...
- de vis is fantastisch;
- probeer buiten de maanden juli en augustus te gaan, te warm, en duurder. De kusten zijn tijdens deze maanden trouwens overbevolkt met strandtoeristen... lijkt wel een spaanse costa...

Wat mij betreft vind ik Kroatië geen aanrader. Misschien dat er sommigen het met mij oneens zullen zijn, best mogelijk. Ik denk dat er voor hetzelfde geld en moeite leukere landen zijn

Groetjes,

Koen

Hallo Koen,

Dit voorjaar heb ik van half juni tot half juli door Kroatië gefietst met man en 2 kinderen, van Dubrovnik naar Mali Losinj en van daaruit met de boot naar Venetië. Die boot is een aanrader: je slaat het drukke Istrië en de saaie en drukke bocht van Triest naar Venetie over. Een aantal ervaringen vind je onder Landeninformatie, het hele verhaal in het reisverslag op onze site www.fietsreizigers.nl.

Mij viel de drukte op de kustweg mee, we hebben 'm gereden van Dubrovnik tot het eerste schiereiland (wel op zondag misschien scheelt dat) en van Split tot Biograd. Split uit naar het noorden was doodeng: allemaal 3baans-uitvalswegen waar je soms links moest uitvoegen. Ook bij Sibenik was het druk, maar zonder kinderen zou ik daar geen last van hebben gehad. Verder hebben we op eilanden gefietst, dat was mooi en rustig, pas in juli werd het wat drukker maar ook nog goed te doen. De wegen in Kroatië zijn prima en verkeer gaat ruim om je heen. Mensen zijn niet bepaald gezellig maar wel bereid je te helpen en daar heel efficient in. Er zijn plenty (dure!) campings, die allemaal ingericht zijn op campers met voortenten en nog een voortent en een tig-persoons megatuinstel, als fietser verzuip je daar soms tussen, of blijkt je uitzicht bij terugkomst soms geblokkeerd door een SUV. De natuur is prachtig: veel bos en bijna overal zicht op een prachtig blauwe zee, waar je ook bijna overal in kunt duiken. Er is geen meter vlak, ook op de eilanden is het voortdurend klimmen en dalen. Wij vonden het prettig fietsen in Kroatië, prettiger dan bv in Zuid-Italië.

Goede reis,

Petra

Petra je link klopt niet:

Het domein www.fietsreizigers.nl. is geforward maar is nog niet aangesloten op de website.

De punt is de boosdoener, moet dus zijn:

www.fietsreizigers.nl
jelmar01 schreef:Hallo,

Ik fiets vanaf 16 april samen met een vriend vanaf Heraklion ( Kreta ) naar huis. Het plan is om via Griekenland, Albanië en Kroatie naar huis te fietsen.
Volgens mij vergeet je nog een land, nl Montenegro :lol:
Deel uitmakend van de republiek Servië-Montenegro en autonoom in zekere zin. In de toekomst wil men zich afsplitsen van grote broer Servië en hebben een aparte munteenheid, de Euro (!). Prachtig bergachtig land, zou ik zeker niet overslaan. Als je langs de kust fietst is een klim naar het fort boven Kotor (een bijzonder fraai gelegen stadje) zeker de moeite waard!

Afbeelding
Kotor, Montenegro

Zie mijn website voor meer details.

Hallo,

Nog bedankt voor de snelle reacties. Kotor ziet er inderdaad prachtig uit en gaan we zeker bezoeken. Ik heb ook veel zin in Kroatië.

Heeft iemand nog tips voor Albanië? Er is nauwelijks wat te vinden op het net.

Albanië ben ik wel geweest, maar dat was in '94. Mijn info is dus te verouderd om gebruik van te kunnen maken.
Montenegro is inderdaad super om te rijden. Vooral Kotor is een aanrader. De afdaling naar Kotor is behoorlijk lastig, vooral als je 'm i het donker moet nemen met noodverlichting.
Dubrovnik is ook een stad die je persé moet zien.
Bosnië is inmiddels behoorlijk te doen. Je moet wel rekening houden met kampeerplekken en de oorlogsgebieden. Extra voorzichtig zijn, vooal als je veel conflictresten ziet. Hetzelfde geldt voor de regio rond Knin.
Wellicht dat je mijn reisverslag gevonden hebt in het forum over een tocht in het midden en noorden van Albanië in 2004. Zelf lukte het niet met het trefwoord "Albanië" wel met "Tirana". http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=tirana

We hebben niets gemerkt van diefstal als probleem en van mijn kennis die in Tirana woont hoor ik ook nooit speciale verhalen daarover. Het maakte op ons juist een zeer vertrouwde indruk.
Het is ons zo goed bevallen dat we de eerste week van mei weer naar Albanië gaan maar nu naar het zuidelijk deel. We vliegen naar Corfu en steken dan met de veerboot over.

Kortom gewoon doen!

Hoi,

Albanië wordt nu wel steeds aantrekkelijker om door heen te fietsen. Nu ik er iets meer positieve berichten over te horen krijg. Ik heb jullie verslag gelezen maar na Librazhd kan ik jullie route niet meer vinden op mijn kaart ( ( freytag en berndt ). OP mijn kaart kan ik het plaastje Peshkopi in ieder geval niet vinden. Waarschijnlijk door de schaal van 1:400000