Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen en Voeding - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen en Voeding

PietV schreef:
za 02 jan, 2021 14:56
"Hongerklop" is een vreemde term uit de wielersport en dat woord slaat nergens op.
(...)
Luister naar je lijf wanneer je meer kilometers achtereen gaat maken
Hongerklop bestaat wel degelijk en behoort niet alleen tot de wielersport. Je hoeft er geen gekke dingen voor te doen.

"Luister naar je lijf" is overigens niet altijd goed advies. Als ik langere tochten maak in warm weer en een beetje doortrap, verdwijnt mijn eetlust. Daar kan ik niks aan doen; het is gewoon zo. Waar het aan ligt? Ik weet het niet. De warmte misschien? Maar ik mag dan net niet naar mijn lichaam luisteren. Ik moet mezelf af en toe dwingen om iets te eten, hoewel ik geen honger heb.
Ik ben wel eens jaloers op het lichaam van mijn vrouw. Dat geeft heel nauwgezet aan wanneer het tijd is om een stuk rijsttaart te eten.
Naar aanleiding van alle bovenstaande adviezen:

mijn eerste adveis zou zijn om alle 'extreme' adviezen
- van 's ochtends vertrekken op nuchtere maag/paar glazen water, tot meteen dIëtisten raad te plegen -
voorlopig even opzij te zetten :)

"Dus luister naar je lichaam. Als je onderweg een slapte begint te voelen en 10 km verder niet meer vooruit te branden bent had je 10 of liever 20 km voor (!) de slapte iets moeten gaan eten. Dat weet je dan voor de volgende keer" (quote van @Leon).

Vooral die 20km vóór die slapte al gaan eten, is naar mijn ervaring van belang.
Dus bij langere afstanden: beginnen met van te voren goed te eten. En goed blijven eten! (in de Tour de France beginnen de renners met waanzinnige ontbijten, om vervolgens na een uurtje op de fiets al te beginnen met bij-eten!)

Heb je eenmaal echte honger, dan is de les voor de volgende keer: eerder dus beginnen met eten!
Je zult dan (uiteindelijk) leren dat je moet gaan eten, wanneer je eigenlijk nog helemaal geen honger hebt.
In de zomer bij hitte, heb je vaak wél dorst, maar wordt komt het hongergvoel-signaal minder goed door. Zo is mijn ervaring.

Eén aspect wat ik nergens teruglees, maar naar mijn ervaring wél van grote invloed is:
één dag 100km is totaal iets anders dan een week lang elke dag 100km.
Na een aantal dagen (op dag 2?) zul je namelijk merken dat je reserves veel minder worden. En wordt bijtijds eten nog veel belangrijker.
De afstanden die ik op dag 1 (dus volgevreten vanuit huis) kon afleggen terwijl ik tussendoor slechts beperkt at,
staan in schril contrast met latere dagen. Dagen waarbij ik soms na 30 kilometer al hongeraanvallen kreeg.

Verder is er een groot verschil tussen rustig fietsen, en (zeer) sportief fietsen. In het laatste geval krijg je veel sneller honger. Niet alleen in tijd sneller - logisch want in dezelfde tijd leg je meer km's af - maar ook sneller honger bij dezelfde afstand!
Heeft iets met vetverbranding versus ander soort verbranding te maken.
Ik laat het aan de experts over om dat (juist) uit te leggen :)

Als laatste: ik fiets meestal alleen. Het gevaar wat zich dan voordoet (bij mij, ondanks mijn ervaring!) is: door blijven fietsen. Totdat het eigenlijk te laat is!
Fiets ik in gezelschap, dan is er altijd wel iemand die ergens iets wil gaan eten. Of al fietsend, het goede voorbeeld geeft: zien eten, doet eten...
mikefiets schreef:
za 02 jan, 2021 20:43

Eén aspect wat ik nergens teruglees, maar naar mijn ervaring wél van grote invloed is:
één dag 100km is totaal iets anders dan een week lang elke dag 100km.
Na een aantal dagen (op dag 2?) zul je namelijk merken dat je reserves veel minder worden. En wordt bijtijds eten nog veel belangrijker.


Fiets ik in gezelschap, dan is er altijd wel iemand die ergens iets wil gaan eten. Of al fietsend, het goede voorbeeld geeft: zien eten, doet eten...
Dat klopt twee keer in mijn ervaring.
Voor lange tochten en klimwerk is het verstandig om je lichaam goed te leren kennen.
Ik heb nogal wat lange tochten gefietst berg je op en bergje af met een behoorlijk sportief karakter. Je werd naar leeftijd ingedeeld. Een week voor de start werd door veel deelnemers met de omgeving kennis gemaakt. Uiteraard krijg je met debutanten de discussie ze zagen het wel zitten hadden heel veel getraind en waren er bijna van overtuigd dat ze in hun leeftijdsklasse wel even goud zouden fietsen. Als ik aan ze vroeg wat krijg je altijd naar binnen als het stuk zitten gaat beginnen. Het stuk zitten is geen voeding meer willen nuttigen. Eigenlijk niemand die het wist. Voor een gouden orkonde werd die tocht een leidensweg alle training hoe goed ook uitgevoerd waren voor niets geweest. Bij sportief fietsen is het blijven eten en drinken. Een klim van een kilometer of 20 zal met bepakking niet veel anders zijn.
Het is "lijdensweg".

Verder ben ik benieuwd hoeveel herhaling we gaan krijgen van 'adviezen', anekdotes en andere informatie uit eerdere topics over hetzelfde onderwerp, zoals dit draadje: viewtopic.php?f=46&t=17696#start.
willem.m schreef:
za 02 jan, 2021 12:09
Probeer bijvoorbeeld eens om op één dag 100km zonder zadelpijn te rijden.
Ik kan me herinneren dat dit volgens PietV ook aan de voeding lag. Het past dus prima in dit topic :)

Hier dus: viewtopic.php?f=8&t=31523&hilit=zadelpi ... 40#p308751
Daar iets van meenemen zonder op de man te spelen zou wel fijn zijn, ook al betreft het in "uw" ogen een eventueel extreme visie. Lees hier nu alweer meerdere aanvallen op een persoon zonder verdere inbreng.... zwijg dan gewoon... dat zouden zelfverklaarde intellectuelen wel eindelijk eens mogen leren, slim zijnde als ze zijn. Sorry maar t verveelt op den duur. Ik haak hier na lang twijfelen af daardoor, heb daar geen Avé Maria voor nodig; Doei en bedankt om mijn plezier hier na al die jaren af te nemen, soberheid siert... Klagen dat mensen afhaken maar er zelf aan meewerken, sommige mensen hebben weinig zelfkritiek. Wat k vreemd vind want het betreft steeds veelweters puntje puntje puntje
Wil je even aangeven wie je precies bedoelt? Op deze manier heb je het over alle mensen die eerder op dit onderwerp reageerden.
Fedor schreef:
za 02 jan, 2021 13:13
Ik begin 's ochtends (bij dagtochten of als ik wegga voor een meerdaagse tocht) meestal met een bak Griekse yoghurt (10% vet) met muesli. Daar kan ik vele km's op rijden.

Met de kampeeruitrusting op de fiets heb ik wel mee nodig. Dan stroopwafels voor onderweg: lekker, goedkoop en vol calorieën.
Ik start ook altijd met yoghurt en muesli 👌🏻
Ik voeg daar nog wel wat ontdooid/opgewarmd diepvriesfruit (of een banaan) aan toe, en daar kan ik dan doorgaans prima de eerste 30-40km mee vooruit zonder hongerklop te krijgen. Dat is bij milde weersomstandigheden. Als de tegenwind toeneemt, of als ik bijvoorbeeld minder uitgerust ben, vraagt mijn lijf om meer energie.

Maar zoals al eerder opgemerkt: luister naar je eigen lijf/energiebehoefte :) Als je stevig doortrapt en wat adrenaline aanmaakt is dat wat lastiger (omdat je de signalen niet opmerkt) en ben je vast eens te laat met aanvullen, maar die les neem je dan weer mee naar de volgende rit.
Kennen anderen het effect, dat ik heb, dat het de eerste dag moeilijk is om voldoende ontbijt binnen te krijgen voor een flink stuk van de dag, maar dat de dagen erna weggaat? Dat wil zeggen dat ik na een paar dagen wél een ontbijt naar binnen kan stouwen waar ik anders niet aan moet denken.
Leon schreef:
zo 03 jan, 2021 10:37
Kennen anderen het effect, dat ik heb, dat het de eerste dag moeilijk is om voldoende ontbijt binnen te krijgen voor een flink stuk van de dag, maar dat de dagen erna weggaat? Dat wil zeggen dat ik na een paar dagen wél een ontbijt naar binnen kan stouwen waar ik anders niet aan moet denken.
Dat herken ik wel. In elk geval dat de energiebehoefte toeneemt (ik heb al een gezonde eetlust). Komt denk ik omdat je na die eerste (flinke) rit je spijsvertering hebt verhoogd. Dat kan de volgende dag nog doorwerken.
Leon schreef:
zo 03 jan, 2021 10:37
Kennen anderen het effect, dat ik heb, dat het de eerste dag moeilijk is om voldoende ontbijt binnen te krijgen voor een flink stuk van de dag, maar dat de dagen erna weggaat? Dat wil zeggen dat ik na een paar dagen wél een ontbijt naar binnen kan stouwen waar ik anders niet aan moet denken.
Yep. Tijdens een fietsvakantie eet ik vaak een bord pasta voordat ik een dag lang ga fietsen. Thuis moet ik daar niet aan denken 😱.

Na een voor mij typische fietsvakantie van meer dan een paar weken (met zo'n 80-120 km en 1000-2000 hm per dag) is mijn lichaam zó gewend aan flinke calorie-inname dat ik na thuiskomst last heb van vreetbuien en echt moet afkicken. Gelukkig ben ik slank en heb ik een snelle stofwisseling, anders zou mijn bmi razendsnel stijgen.
Een vraag aan fietsers betreffende dit onderwerp. Vermeld je het aantal kilomoters geef gelijk even op ik fiets gemiddeld met ?? kilometer per uur. Even ruim genomen, vermogen is energie is voeding. Toch.
WimB schreef:
zo 03 jan, 2021 10:47
Een vraag aan fietsers betreffende dit onderwerp. Vermeld je het aantal kilomoters geef gelijk even op ik fiets gemiddeld met ?? kilometer per uur. Even ruim genomen, vermogen is energie is voeding. Toch.
Dan veronderstel je dat iedereen zulke statistieken bijhoudt. En wat dan te denken van variabelen als gewicht, luchtweerstand, rolweerstand en hoogte... Als jij even een model maakt, ga ik met mijn Spaanse les verder. 🇪🇸
Kwam vandaag toevallig iemand tegen die heel wat over fietsen en voeding verteld:

Nutrition for Cycling: Fueling Your Human Powered Vehicle


Presentatie start op 04:00, link was voor 20210103 19:45 incorrect

Gericht op professionals maar een goede take-out is dat wat eigenlijk het belangrijkst is is drinken.
Eten voor je gaat fietsen en tijdens het fietsen als je honger hebt/hongerklop krijgt.
Het bovenstaande filmpje geeft een prima uitleg m.b.t. prestatie. Goed voor topsporters en fanatieke amateurs. Maar ik kijk naar de andere zijde van fietsen. Survival off the fittest. De mens zit mooi en complex in elkaar. Bordevol energie.
Wij zijn gebouwd om te overleven en kunnen erg goed energie opslaan in de vorm van vetten. Levervet, intramusculair vet, visceraal vet en onderhuids vet. Getrainde mensen in koude ook nog "bruin" of babyvet.
We stapelen maar door. Elk jaar gemiddeld zeker 1% erbij. Tot en met obesitas toe. 17% van Nederland is obees en verzwakt. Ook voor Corona en andere welvaartsziekten. 52% van de Nederlanders heeft overgewicht en loopt verhoogd risico op complicaties. Van blijvend ongemakt tot de dood.

Maar we kunnen ook goed afstapelen. Daar hoef je geen dieet voor te volgen. Gezonde leefstijl. Dat is meer dan een uur per dag bewegen. Daarin speelt voeding de grootste rol. Naast bewegen, (nacht)rust, geen (sport)stress en een goed sociaal leven. Denk o.a. maar aan de Blue Zones.
Daar doet onze overheid niet aan mee. Je mag je dood roken, dood zuipen, dood vreten etc. Als de AOW maar betaalbaar blijft. Dat de ziektekosten onbetaalbaar worden, kan worden afgewenteld op de hardwerkende burgers. Premies worden dan afhankelijk van de inkomens. De sterkste schouders kunnen het meeste dragen.

Vetverbranding kun je jezelf aanleren door intermittent fasting en gezonde leefwijze. Met als belangrijkste pijler je voeding. Dan is in de morgen starten met 2 glazen koud water en 60 km fietsen, zonder eten of drinken, met een gemiddelde snelheid van boven de 20 km/h. een pinda.
Met een gezonde leefwijze is het gemakkelijk jezelf te testen. Bovendien verdwijnen vele kwaaltjes en ongemakken. Zadelpijn en gewrichtsklachten nemen sterk af en gaan verdwijnen. Optimale metabolisme zonder syndroom. Met een laaggradig ontstekingsniveau gaat alles beter en gemakkelijker.
https://nutritionfacts.org/2020/07/14/d ... ter-meals/
Gezonde leefstijl is de basis. Voor de rest zoals vasten is geen enkele wetenschappelijke basis.
Van fietsen kun je lekker afvallen. Deze zomer ben ik al fietsend (gemiddeld ruim 70 km per dag) in twee weken 3,5 kg afgevallen en tot de feestdagen is dat er ook af gebleven. Nu maar weer even wat minder eten, en wat meer fietsen.
Ik heb in de loop der jaren wel ontdekt dat als je met fietsen wilt afvallen je enerzijds goed moet eten, ook tussendoor, maar het anderzijds ook niet te dol moet maken.
LHTJoost schreef:
ma 04 jan, 2021 10:52
Gezonde leefstijl is de basis. Voor de rest zoals vasten is geen enkele wetenschappelijke basis.
Gezonde leefstijl is inderdaad de basis. Met name voeding. Dat voor vasten met tussenpozen geen enkele wetenschappelijke basis is ben ik niet met je eens. Het lijf 14 tot 16 uur per dag niet te belasten met voeding heeft alleen maar voordelen. Ik eet soms maar een keer daags en vaak maar twee keer daags. Ook bij langdurig bewegen geen merkbare dip. Het lijf schakelt snel bij met glycogeen en vetverbranding. Survival off the fittest.
Ben ook absoluut niet bang voor COVID19. Een griep met zeer nadelige bijwerkingen voor zwakke ouderen en allen met overgewicht. Dat is dus meer dan de helft van onze bevolking.
https://nutritionfacts.org/video/altern ... -the-test/
https://www.youtube.com/watch?v=MKFWvYtm6Ck
Ik vind het knap dat jij zo kunt leven.

Ik heb me voorgenomen om me op een forum alleen bij feitelijkheden te houden en geen emotie te laten blijken, maar daar wijk ik nu toch van af want ik heb veel moeite met deze uitspraak van jou.
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 12:24
Ben ook absoluut niet bang voor COVID19. Een griep met zeer nadelige bijwerkingen voor zwakke ouderen en allen met overgewicht.
Ik stel voor dat je het artikel van vandaag in dagblad Trouw leest over een 49-jarige huisarts die zo te zien op de foto's geen overgewicht heeft, en die binnen aan maand is overleden aan COVID19.