Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Casartelli schreef:
ma 01 nov, 2021 16:33

Verder vlieg ik af en toe voor het werk (multinational; de panelen schuiven sinds corona wel wat) en ook wel 1-2x per jaar naar Italië, waar mijn huidige partner vandaan komt en nog familie heeft...

...Dat gezegd zijnd: ik mag graag zeggen (koketteren, zou de cynicus kunnen tegenwerpen) dat ik al vliegschaamte kende tien jaar voor de term uitgevonden werd...
Weinig reden om te koketteren met vliegschaamte zou ik zeggen. Je vliegt gewoon grofweg 10-15 x meer dan de gemiddelde wereldburger.
LHTJoost schreef:
ma 01 nov, 2021 16:40
Weinig reden om te koketteren met vliegschaamte zou ik zeggen. Je vliegt gewoon grofweg 10-15 x meer dan de gemiddelde wereldburger.
Ik wilde er niet meteen een hele roman van maken, maar er ontbreekt volgens mij, althans in deze draad, nog wel één belangrijke component: de individuele verantwoordelijkheid versus die van grote bedrijven en (bovenal) overheden. Al decennia is de mantra dat "een beter milieu begint bij jezelf" en vliegschaamte is daar typisch een invulling van. De mantra leidt echter af van waar de daadwerkelijke verantwoordelijkheid ligt. Dat de trein nauwelijks een reële optie is voorbij de Alpen/Pyreneeën, is niet de schuld van de burger (met of zonder vliegschaamte).
Edwin* schreef:
ma 01 nov, 2021 14:44
- vliegreis heen met KLM vertrek om 07:40 uur en ruim anderhalf uur later aankomst in Lyon om 09:15 uur, terugreis vertrek om 09:45 uur en ook weer ruim anderhalf uur later om 11:25 uur aankomst op Schiphol. Prijs vliegticket retour € 191,-.

- treinreis heen met de Thalys/TGV 2e klas vertrek om 9:15 uur en ruim 6,5 later aankomst in Lyon om 15:56 uur, terugreis vertrek om 09:04 uur, 1 x overstappen en ook weer ruim 6,5 uur later aankomst in Amsterdam. Prijs treinkaartje retour € 322,-.

Degene die er een lang weekend uit wil en daarvoor de trein verkiest boven het vliegtuig moet er dus € 131,- meer en 10 uur reistijd in totaal meer voor over hebben.
Kleine correctie: de genoemde vliegreis is niet tussen Amsterdam en Lyon, maar tussen de Haarlemmermeer en (even opgezocht) Colombier-Saugnieu. Daar komt dus ongetwijfeld nog wat reistijd bij.

Ondanks dat blijft het verschil in reistijd natuurlijk aanzienlijk.
Persoonlijk denk ik dat de burger wel degelijk ' schuld' heeft, vraag- en aanbod.
De prijsvechters hadden korter bestaansrecht gehad als we met elkaar hadden geweigerd voor een paar tientjes naar Barcelona of Rome te vliegen.
Met onze keuzes bepalen we de markt, het is niet voor niets dat de grootste grutter opeens zoveel vega in zijn assortiment heeft.
Dat zijn twee verschillende dingen. Het verschil tussen ergens wel voor kiezen en ergens niet voor kiezen. Het alternatief voor vlees bij die grootgrutter bestaat uit allerlei vega-producten, beschikbaar tegen een vergelijkbare prijs en vergelijkbare voedingswaarde. Het alternatief voor voor een paar tientjes naar Barcelona of Rome te vliegen is er niet, behalve dan om helemaal maar niet te gaan.
eindgebruiker schreef:
ma 01 nov, 2021 17:37
Dat zijn twee verschillende dingen. Het verschil tussen ergens wel voor kiezen en ergens niet voor kiezen. De grootste grutter heeft weliswaar meer vega maar niet opeens minder vlees in zijn assortiment. Aan de andere kant is de keuze om voor een paar tientjes (of net iets meer) naar Barcelona of Rome te treinen niet beschikbaar.
Er is altijd nog de optie om niet naar Barcelona te gaan. Die optie wordt makkelijk vergeten, is mijn indruk.
eindgebruiker schreef:
ma 01 nov, 2021 17:37
Dat zijn twee verschillende dingen. Het verschil tussen ergens wel voor kiezen en ergens niet voor kiezen. De grootste grutter heeft weliswaar meer vega maar niet opeens minder vlees in zijn assortiment. Aan de andere kant is de keuze om voor een paar tientjes (of net iets meer) naar Barcelona of Rome te treinen niet beschikbaar.
Het ging me niet om de reis voor een paar tientjes, als burger heb je de keus om niet te willen vliegen.
Je betaalt een hogere prijs met de trein maar het had nooit het dure imago gekregen als er niet een goedkoop vliegticket tegenover stond. Zo geeft de prijsvechter ( bedoeld of onbedoeld )ons het gevoel dat we teveel betalen als je per trein reist.
En je betaalt inderdaad meer als je per trein reist maar nu betaalt de natuur de prijs die wij er niet voor over hebben.
En er is ook nog het keuzemoment in het stemhokje.
Leon schreef:
ma 01 nov, 2021 18:00
En er is ook nog het keuzemoment in het stemhokje.
Helaas verwatert een keuze weer na een moeizame kabinetsformatie. Zo was ik gecharmeerd van Tjeerd de Groot (D66) die een halvering van de veestapel voorstelde, maar er gaan geruchten dat hier weinig van overblijft. Teleurstellend! Dan moet ik dus linkser gaan stemmen, terwijl de kans klein is dat kleinere partijen aan de flanken mee zullen regeren en ik ook niet toe wil naar een gepolariseerd partijlandschap. Kortom, zo makkelijk is het niet, dat stemmen.

Ik ben wel voor gelijkschakeling (en invoering) van accijnzen voor brandstof voor personenauto's en vliegtuigen. Liefst Europees. :wink:
Ik heb altijd al vliegschaamte gehad. Ik heb 1x gevlogen naar Thailand, vanwege de omstandigheden. Het liefst had ik er naartoe gefietst.
Bij een OAD fietsbus voelde ik al schaamte. Zo'n hele bus vol met ook nog zo'n aanhanger met allemaal fietsen.. voor wat eigenlijk, om een rondje te fietsen.
Later meer met de trein gegaan. Voelde eigenlijk het best.
Het liefst in 1 of 2 treinen een behoorlijke afstand afleggen om vanuit een plek ergens in Europa te vertrekken of retour naar huis te gaan.
Ik vind en vond Noord Italië en Noord Spanje daarin al meer dan ver genoeg.
Het heeft me nooit uitgemaakt of het met de bus of trein evt. duurder was dan met het vliegtuig en ook niet dat het langer is qua reistijd, daar stelde ik me op in en probeerde voor mezelf zo fijn mogelijke reistijden te creëren.
Het liefst vertrek ik van huis en kom ook weer een keer thuis eigenlijk en alles op de fiets.
Belle schreef:
ma 01 nov, 2021 20:36
Ik besloot geen kinderen op de wereld te zetten. Hun CO2-verbruik gaat namelijk nog zelfs door na mijn dood en in mijn beleving is de wereld zwaar overbevolkt.
Als je een kinderwens hebt opgegeven voor het milieu dan is dat een enorm groot offer. Als je toch al geen kinderen wilde dan is het een loze kreet. Daar hoef je echt geen antwoord op te geven. Jij weet zelf wat je overwegingen waren.

De vraag komt daarbij wel op of zelf blijven leven dan nog verantwoord is.
Oh jee, krijgen we nu ook kinderschaamte?

Please Don't Give Up On Having Kids Because Of Climate Change
"It will probably make things worse, and there are better ways to contribute"
Edwin* schreef:
ma 01 nov, 2021 15:21
keesswart schreef:
ma 01 nov, 2021 15:19
Toen zij in 2008 tussen twee banen door vijf weken weg kon, grepen we de kans om daar nog eens heen te gaan. Daarna heb ik een punt gezet achter deze manier van ‘wereldfietsen’ omdat ik dit soort vakanties niet langer goed kon praten.
Verdient niet iedereen zo'n kans? En mag niet iedereen na zo'n laatste kans zeggen: "ik zet er nu een punt achter, want ik kan het niet langer goed praten?"
Haha, zo is het maar net.
@Kees, waren de naakte feiten in 2008 dan niet overtuigend genoeg? Of was je schaduw toen te groot om overheen te springen? Of heb je voornamelijk 'hoongelachen' en 'droggeredeneerd'?🤣

In het de jaren 70 stond in het toenmalige populairwetenschappelijk weekblad Kijk (later maandblad KIJK) een verhandeling over de CO2 kringloop; deze maakte diepe indruk op mij, want ik begreep de urgentie. Dus wie net doet of de kennis van de problematiek pas een aantal jaren gemeengoed is, heeft het m.i. helemaal mis. Iedereen kon allang op de hoogte zijn, dus die hele 'vliegschaamte' komt geforceerd en hypocriet over.

Dat er wat moet gebeuren, is duidelijk. Voor mij is ook duidelijk dat dat 'van boven' moet komen (COP26?), in een gezamenlijke inspanning, en niet zozeer van mensen met een vorm van schaamte.
Belle schreef:
ma 01 nov, 2021 20:36
Aantal keren mezelf gek verklaard door met bagage te zeulen op veerboten en treinen terwijl je het in een halfuurtje kan vliegen: soms.
Ik neem aan dat je dat halfuurtje meer symbolisch bedoelt, zelfs London is een uur en 15 minuten zuiver vliegtijd.

Anderzijds vind ik het zeulen met bagage - zeker als het gaat om fietstransport - bij een vliegreis heel wat omslachtiger dan bij treinreizen.

Even een rekensommetje:
Vanuit Twente naar Schiphol is ruim 2 uur.
Je wilt het vliegtuig niet missen en je bent 2 uur voor vertrek op station Schiphol.
Het vliegen 1 uur 20 minuten
Bagage afhandeling 1 uur
Trein Charles de Gaulle - Gare du Nord 1 uur
Reistijd 7 uur 20 minuten.
Prijs trein NL 24 euro, vliegen een kleine 150 euro plus de treinreis naar Gare du Nord

Per trein tussen de 5 en een half en 6 uur reistijd, prijs een kleine 150 euro.

Het wordt heel anders wanneer je naar de Canarische Eilanden wilt.
Maar juist dan komt de vraag om de hoek kijken of je dat nog doet of niet.

Persoonlijk weet ik wat ik graag nog eens zou willen; een Amerika reis, zowel een naar Noord Amerika als een naar Zuid Amerika.
De vraag is of ik het doe.

EDIT
Bij het denken of ik nog vlieg denk ik ook aan die tijd dat die vulkaan op IJsland uitgebarsten was, die strakke blauwe luchten zonder condenssporen.
En dan denk ik ook aan het voorjaar van 2020 toen de Corona de wereld nog volledig in haar greep had, die strakke blauwe luchten zonder condenssporen.
En als ik daar aan denk, spoort het mij aan om mij te gedragen zoals ik denk.
Poppink schreef:
ma 01 nov, 2021 22:26
...zelfs London is een uur en 15 minuten zuiver vliegtijd.
Kleine correctie: dat zal eerder 35 minuten of zo zijn. Die 1:15 is de bloktijd, dwz correctie voor mogelijke vertragingen en vooral de lange taxitijd op LHR.

Oké, verder met de schaamte...
eindgebruiker schreef:
ma 01 nov, 2021 17:05
Edwin* schreef:
ma 01 nov, 2021 14:44
- vliegreis heen met KLM vertrek om 07:40 uur en ruim anderhalf uur later aankomst in Lyon om 09:15 uur, terugreis vertrek om 09:45 uur en ook weer ruim anderhalf uur later om 11:25 uur aankomst op Schiphol. Prijs vliegticket retour € 191,-.

- treinreis heen met de Thalys/TGV 2e klas vertrek om 9:15 uur en ruim 6,5 later aankomst in Lyon om 15:56 uur, terugreis vertrek om 09:04 uur, 1 x overstappen en ook weer ruim 6,5 uur later aankomst in Amsterdam. Prijs treinkaartje retour € 322,-.

Degene die er een lang weekend uit wil en daarvoor de trein verkiest boven het vliegtuig moet er dus € 131,- meer en 10 uur reistijd in totaal meer voor over hebben.
Kleine correctie: de genoemde vliegreis is niet tussen Amsterdam en Lyon, maar tussen de Haarlemmermeer en (even opgezocht) Colombier-Saugnieu. Daar komt dus ongetwijfeld nog wat reistijd bij.

Ondanks dat blijft het verschil in reistijd natuurlijk aanzienlijk.
Daar komt inderdaad nog wat reistijd bij als je met de trein van de Haarlemmermeer naar Colombier-Saugnieu reist, ongetwijfeld. Qua reistijd wordt het verschil natuurlijk nóg aanzienlijker.
Belle schreef:
ma 01 nov, 2021 22:54
We denken ook wel eens dat sommige mensen het hebben opgegeven, de aarde is toch niet meer te redden. Type Trump-aanhanger. Of het ontkennen want dan kunnen we onszelf weer aankijken in de spiegel.
Dat valt nog mee want opgevers en ontkenners zou je theoretisch nog kunnen overtuigen. Erger vind ik de meute die het wel erkent maar er meteen bijzegt dat het hen niet interesseert wat de gevolgen zijn en dat ze ook niet bereid zijn mee te werken aan oplossingen.
Edwin* schreef:
ma 01 nov, 2021 14:44
Voor de aardigheid eens gekeken voor een reis van Amsterdam naar Lyon, heenreis woensdag 17 november, terugreis maandag 22 november a.s.:

- vliegreis heen met KLM vertrek om 07:40 uur en ruim anderhalf uur later aankomst in Lyon om 09:15 uur, terugreis vertrek om 09:45 uur en ook weer ruim anderhalf uur later om 11:25 uur aankomst op Schiphol. Prijs vliegticket retour € 191,-.

- treinreis heen met de Thalys/TGV 2e klas vertrek om 9:15 uur en ruim 6,5 later aankomst in Lyon om 15:56 uur, terugreis vertrek om 09:04 uur, 1 x overstappen en ook weer ruim 6,5 uur later aankomst in Amsterdam. Prijs treinkaartje retour € 322,-.

Degene die er een lang weekend uit wil en daarvoor de trein verkiest boven het vliegtuig moet er dus € 131,- meer en 10 uur reistijd in totaal meer voor over hebben.
Dat verschil in reistijd en prijzen moet je wel een beetje relativeren, de wachttijden / inchecktijden op het vliegveld en de reistijden tussen stadscentrum en vliegveld / station zou je ook moeten meenemen. En over de prijs: een aantal jaren geleden vlogen we van Eindhoven naar Barcelona voor 25 euro, en van het vliegveld naar de stad met de bus kostte 45 euro (en meer dan een uur rijden).
Het merendeel van de manieren om het klimaat en ons leefmilieu te vergiftigen is bij wet niet verboden.

Het doet mij terug denken aan de jaren 30 waar Bertolt Brecht al zei; 'eerst het voer, dan de moraal'.
Belle schreef:
di 02 nov, 2021 08:41
Kindschaamte, nieuwe iPhone-schaamte, etc.
Misschien maar een apart topic over dat laatste? Een populair statistiekje van de laatste tijd is althans dat de klimaatbelasting van 'spullen' (en dan in het bijzonder consumentenelektronica en kleding) nog hoger ligt dan die van vliegen en die van vlees eten. Al heb ik de onderliggende berekening niet gezien en zou het ook andermaal een stukje creatief boekhouden kunnen zijn om de bijdrage van de luchtvaart te bagatelliseren.