Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 30 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Ik ben blij met de aandacht die ze op deze manier hebben weten te krijgen. In elk geval is het een gerichtere actie dan kunst besmeuren. Overigens kan je ook geld doneren aan Mobilisation for the Environment (MOB), die probeert via de rechter onze overheid aan wetten te houden. Mijn hoop is dat er daadwerkelijk een flink lagere cap komt op het aantal vliegbewegingen in Nederland. Laat vliegen maar schaarser en duurder worden.
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 21:32

Oh nee ze kunnen nog even niet reageren ;)
Misschien volgende keer maar wat waterkanonnen erbij. Dan fietst het vast een stuk minder fijn op verboden terrein. (-:
Waterkanonnen bij boerenprotest die strobalen in de fik steken, ja, dat is nagelaten :D

NB. ik heb al diverse actievoerders gesproken die vrij gelaten zijn.
Zou het ook helpen als je bij verkiezingen op een partij stemt die ongeveer jouw mening vertegenwoordigt?
Poppink schreef:
za 05 nov, 2022 22:50
Zou het ook helpen als je bij verkiezingen op een partij stemt die ongeveer jouw mening vertegenwoordigt?
Ik probeer dit al jaaaren 😭
Tot op heden niet gelukt.
Poppink schreef:
za 05 nov, 2022 22:50
Zou het ook helpen als je bij verkiezingen op een partij stemt die ongeveer jouw mening vertegenwoordigt?
Bedoel je hierbij dat het “vertegenwoordigen van ongeveer jouw mening” vóór of ná de verkiezingen plaatsvind? In het eerste geval is het stemmen nog te doen, in het tweede geval wordt het wat lastiger (zoals dat immers in een goed draaiende democratisch dictatuur pleegt te gaan).
Ik heb zeer veel sympathie voor deze actievoerders en voor de manier van actievoeren. Ja, je verstoort ht vliegverkeer, maar dat is dan ook precies wat je wilt bereiken en waar je aandacht voor vraagt. Maar ook de kunstplakkers en de concertverstoorder kunnen op mijn sympathie rekenen. Zeker de opmerking van de concertverstoorder: “Het lijkt hier de Titanic wel: het orkest speelt door terwijl het schip zinkt” vond ik een heel goede analogie.

Niet mijn manier van actievoeren, maar wel mijn sympathie dus.

En voor wat betreft de reguliere wijze van proberen zaken te veranderden: natuurlijk ‘moet’ je stemmen op een partij die via de reguliere weg wetten probeert aan te passen. En reguliere, wetiige demonstraties zullen zeker ook doorgaan en wellicht resultaat hebben, al was het maar omdat mensen daardoor bewust worden van de problemen en de urgentie.
Polling schreef:
zo 06 nov, 2022 08:39
Maar ook de kunstplakkers en de concertverstoorder kunnen op mijn sympathie rekenen.
Als je dit soort acties toelaat moet je ook toelaten dat degenen aan de andere kant van het demonstratiespectrum de methode ook gaan gebruiken.
Ik denk dat er dan al gauw een roep komt om met elkaar af te spreken wat wel en wat niet kan. De ontdekking van de dag wordt dan misschien wel dat dit al lang bestaat.
Ook moet je oppassen dat dit soort acties niet juist polariserend werken. Een maximale graad van sympathie is m.i. daarom belangrijk. Dat heb ik het niet over sympathie bij de evidente voorstanders maar juist bij de potentiële twijfelaars van de andere kant. Dat lijkt me bij de kunstplakkers niet optimaal.
“Het lijkt hier de Titanic wel: het orkest speelt door terwijl het schip zinkt”
Treffend inderdaad.

Thomas van Luijn verwoordt vrij aardig mijn gedachten vandaag de dag.
Het voelde nog te kort op de zomervakantie om ver weg te gaan, dus keken we naar huisjes in Nederland, want als het zulk pokkeweer is, zijn er huisjes zat en is de prijs laag. We vonden online een mooi Fries vakantieparkje. We konden kiezen tussen zicht op het weiland of zicht op het water. Beide vond ik deprimerend. Dat weiland trek ik niet, want ik word knetterdepressief van al dat raaigras. Raaigras, dat is het gras waar ze langzamerhand al het normale gras mee hebben vervangen. Van een afstandje ziet het er lekker frisgroen uit, maar wie het betreedt ziet iets vreemds: de sprietjes staan allemaal precies een centimeter of twee uit elkaar. Als een soort van goedkope Turkse haartransplantatie. De grond daartussen is kaal. Hoe ze dat doen, Joost mag het weten, maar echt: geen klavertje of madeliefje te bekennen. Het is een woestijn met groene sprietjes. Als ik daar de hele dag naar moet kijken, dan heb ik geen vakantie, dan zit ik enkel te vechten tegen mijn milieudepressie, en als een oude man te foeteren dat in de weilanden van vroeger nog weleens wat groeide. En dan moet ik weer denken aan hoe er deze zomer op de voorruit van mijn auto, nadat ik op en neer naar Zuid-Frankrijk was gereden, precies nul insecten zaten, terwijl ik tien jaar geleden nog bij elk tankstation moest poetsen.

Maar uitzicht op het meertje is ook niet goed, want dan ga ik denken aan óf het neerslagtekort, óf het neerslagoverschot, óf aan de stijgende zeespiegel. Tenminste, als ik mij al niet afvraag waarom alle boten nog steeds op diesel varen, en de grote schepen op stookolie, en hoe moeilijk kan het verdomme zijn om die zonnepanelen nou op de daken van Nederland te zetten in plaats van op die weilanden waarvan je ook natuur had kunnen maken. En dan ga ik googlen hoeveel een weiland kost want dan wil ik het laten overwoekeren met onkruid, en dan kom ik er weer achter dat dat niet mag in Nederland, want een agrarische bestemming is een agrarische bestemming en dan heb je maaiplicht. MAAIPLICHT! En laat ze al die zonnepanelen nou gebruiken om waterstof te maken, dat deed mijn scheikundeleraar verdomme al in de tweede klas, zo ingewikkeld is dat niet mensen, godsamme.

Dat lied, Vluchten kan niet meer, uit welk jaar was dat? Nou, lang geleden in ieder geval. Dus waar ZEIKTEN ze over? Je had nog helemaal geen milieu toen, geen vliegschaamte, geen volgebouwde costa's of gesmolten gletsjers. De bergen hadden nog sneeuw, de rivieren nog water en Frankrijk stond niet elk jaar in de fik. Vluchten kon uitstekend, en je hoefde niet eens ver: je sprong op de fiets, en van waar ook in Nederland was je in een half uurtje in een 19de-eeuws coulisselandschap.


Om toch positief te eindigen.
Vanmorgen in 'Vroeger vogels' zei iemand dat de meeste mensen die zich zorgen maken over de klimaatverandering denken dat ze zo ongeveer de enigen zijn, maar dat ze zich moeten realiseren dat er inmiddels een meerderheid is die zich zorgen maakt.
Polling schreef:
zo 06 nov, 2022 08:39
Ik heb zeer veel sympathie voor deze actievoerders en voor de manier van actievoeren.
Ik niet. Het is een kleine en zeer radicale groep die zo extreem inzet dat de broodnodige sympathie voor het klimaat als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen. Daarmee gaan ze de zaak niet helpen.
Fedor schreef:
zo 06 nov, 2022 10:49
Polling schreef:
zo 06 nov, 2022 08:39
Ik heb zeer veel sympathie voor deze actievoerders en voor de manier van actievoeren.
Ik niet. Het is een kleine en zeer radicale groep die zo extreem inzet dat de broodnodige sympathie voor het klimaat als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen. Daarmee gaan ze de zaak niet helpen.
Eens.
Hier in Twente staken ze banden van dure auto's lek.
Zoiets leidt alleen maar tot verharding en daarmee komen we geen stap verder.
Ik ben bang dat we er eerder nog stappen mee achteruit gaan.
Poppink schreef:
zo 06 nov, 2022 09:36
En dan ga ik googlen hoeveel een weiland kost want dan wil ik het laten overwoekeren met onkruid, en dan kom ik er weer achter dat dat niet mag in Nederland, want een agrarische bestemming is een agrarische bestemming en dan heb je maaiplicht. MAAIPLICHT!
Toch is dat precies wat een aantal stichtingen in Nederland doen: land kopen en er soortenrijk gebied van maken. Je kunt het eens en oneens zijn met het beleid van die stichtingen maar ik moet er niet aan denken hoe Nederland er uit zou zien als deze stichtingen er niet waren en al die gebieden inmiddels agrarisch was geworden of gebleven, maar dan in de huidige vorm van agrarisch in plaats van die van 60 jaar geleden, of andere vormen van industrie.
Poppink schreef:
zo 06 nov, 2022 11:10
Fedor schreef:
zo 06 nov, 2022 10:49
Polling schreef:
zo 06 nov, 2022 08:39
Ik heb zeer veel sympathie voor deze actievoerders en voor de manier van actievoeren.
Ik niet. Het is een kleine en zeer radicale groep die zo extreem inzet dat de broodnodige sympathie voor het klimaat als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen. Daarmee gaan ze de zaak niet helpen.
Eens.
Hier in Twente staken ze banden van dure auto's lek.
Zoiets leidt alleen maar tot verharding en daarmee komen we geen stap verder.
Ik ben bang dat we er eerder nog stappen mee achteruit gaan.
In Twente lopen verschillende protesten vaker uit de hand, terugdenkend aan boerenprotesten en de protesten tegen de komst van AZC's.
Vandaag heb ik een andere schaamte overwonnen: verwarmingschaamte. Voor het eerst sinds maart gaat thuis de verwarming weer aan.
verwarmingschaamte.
Doordat de vliegschaamte nog niet bij iedereen is aangekomen, wordt de periode dat we de verwarmingsschaamte moeten overwinnen gelukkig steeds korter. (Vorige week met mijn kleinkinderen nog heerlijk in zee gezwommen, het moet niet gekker worden.)
verwarmingschaamte
Zit nog steeds met doucheschaamte. :wink:
Valt wel mee met de vliegschaamte, lijkt het:
Luchtvaartnieuws.nl - Ryanair vervoert recordaantal passagiers en boekt hogere winst dan voor corona.

Of komt dat omdat verschillende deelnemers en sympathisanten van de acties op Schiphol zelfs al behoorlijke fervente vliegers blijken te zijn?
Flix schreef:
ma 07 nov, 2022 18:26
Valt wel mee met de vliegschaamte, lijkt het:
Luchtvaartnieuws.nl - Ryanair vervoert recordaantal passagiers en boekt hogere winst dan voor corona.

Of komt dat omdat verschillende deelnemers en sympathisanten van de acties op Schiphol zelfs al behoorlijke fervente vliegers blijken te zijn?
Die laatste zin mag je uitleggen.
Polling schreef:
ma 07 nov, 2022 19:22
Die laatste zin mag je uitleggen.
Er zijn elders wel een aantal Twitterdraadjes aan bod gekomen waaruit bleek dat iig sommige sympathisanten zelf nog redelijk recent de hele wereld waren overgevlogen.

Absoluut geen trend maar ze zitten er tussen (maar niet genoeg om de grote aantallen te verklaren).
Dank voor de constatering, Flix. Het is dus net als alcohol zuipen, want daar is ook veel behoefte aan. Leuk om te doen, maar vaak niet zo leuk voor anderen en op de lange termijn al helemaal niet goed (behalve voor de alcoholindustrie). Matiging is dan het devies.