Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

558 berichten
Poppink schreef:
ma 03 jul, 2023 13:51
Gras in de tuin is geen optie meer. Ze vreten alle wortels op.
Maar op warme mei-avonden, gezeten op een bankje op je overgebleven mostapijt, kan je genieten van het zachte geronk omheen je hoofd. :wink:
Poppink schreef:
ma 03 jul, 2023 13:51
20230624_1137_P1090139_TZ80.JPG
Gras in de tuin is geen optie meer. Ze vreten alle wortels op.
Een feestmaal voor bepaalde vogels zou je denken. Waarom komen ze niet?

Soms gaat het niet zoals je wilt en vallen grootse plannen in duigen: (Nee, dit in niet in mijn tuin :D )
Afbeelding
Leon schreef:
ma 03 jul, 2023 15:49
Soms gaat het niet zoals je wilt en vallen grootse plannen in duigen: (Nee, dit in niet in mijn tuin :D )
Nomen est omen. De mammoet is ook uitgestorven.
Aniphys schreef:
ma 03 jul, 2023 16:45
Nomen est omen. De mammoet is ook uitgestorven.
Dat kwam niet door de mens, zoals dat boompje is overkomen.
Misschien sterft de mens wel uit door dezelfde oorzaken als de mammoet overkomen is.
Eerder dachten de onderzoekers dat het de schuld van mensen was dat er geen mammoeten meer leven. Die jaagden namelijk op de dieren voor hun slagtanden of huid. De laatste mammoet stierf ongeveer 4.000 jaar geleden.

De mammoet is een soort gigantische, harige olifant en leefde in de IJstijd. Dat is bijna 12.000 jaar geleden. Doordat het heel erg koud was in die tijd, groeiden er weinig bomen maar juist heel veel gras. Fijn voor de mammoet, want die at alleen maar het groene spul. Bijna 200 kilo per dag!

Maar toen de temperatuur op aarde steeg en de IJstijd voorbij was, konden de bomen beter groeien. Daardoor veranderden grasvelden in bossen en moest de mammoet op zoek naar een nieuw leefgebied met meer gras. Zo kwamen de dieren in Siberië terecht. Uiteindelijk zijn ze daar dus gestorven door honger.

Dat zou zomaar opnieuw kunnen gebeuren maar dan met de mens.
Mutatis mutandis.
Uitsterven is dat de laatste sterft. Het decimeren - dat de aantallen flink teruglopen - gebeurt veel eerder. Dat kan elk moment beginnen.
Maar hoe zit het met die (?) emelten of keverlarven?
Leon schreef:
ma 03 jul, 2023 18:55
Uitsterven is dat de laatste sterft. Het decimeren - dat de aantallen flink teruglopen - gebeurt veel eerder. Dat kan elk moment beginnen.
Maar hoe zit het met die (?) emelten of keverlarven?
Als je het toch wilt benoemen is decimeren het juiste woord.Ik heb het woord uitsterven niet gebezigd.
Wel mutatis mutandis.
Het Latijnse mutatis mutandis betekent letterlijk "nadat veranderd is wat veranderd moest worden". Dikwijls betekent dit dat men een tekst niet helemaal herhaalt, maar aan de lezer/toehoorder zegt: verander het op die punten waar het veranderd moet worden.
Zowel de klimaatverandering als het decimeren zullen zich op een geheel eigen wijze voltrekken.
Wie weet ontwikkeld de strijd in Oekraïne zich nog eens tot een wereldoorlog.
Ook dan is er sprake van een verandering en ook dan kan er sprake zijn van decimeren.
Daarom: Carpe diem!

En ja, die emelten, die zijn onuitroeibaar. en destructief.
DSC_0291.JPG
Iedereen kent de Buddleja. Misschien een beetje cliché plant. Maar kennen we de Cephalanthus ook? Hij staat in mijn tuin absoluut hoog in de top drie planten die je hebben wilt voor insecten. En ook voor jezelf, ik ben er een beetje verliefd op.

De bloei is begonnen zweefvliegen, bijen en vlinders bouwen een feestje.
IMG_6648.jpeg
IMG_6660.jpeg
IMG_6643.jpeg
IMG_6639.jpeg
Gisterenavond op een bospad bij Ermelo, is dit een jonge adder of een hazelworm?
IMG_1741.jpeg
JandeFietser schreef:
vr 07 jul, 2023 13:26
hazelworm?
De hazelwormen die mijn pad kruisten tonen een treffende gelijkenis met de jouwe.
En als dat niet klopt dan heb ik al vaker jonge adders gezien.
Voor zover ik weet is een belangrijk verschil dat hazelwormen hun ogen kunnen sluiten en slangen niet.
Volgens mij hebben ook jonge adders een vrij duidelijke tekening, die bij de slang of worm van jou ontbreekt.
Hier een bij Vroege Vogels: https://vroegevogels.bnnvara.nl/communi ... der/360912
Vandaag een nieuwe verschijnsel.
DSC_0303.JPG
Duizenden vliegende mieren.
Kijk ook allerlei bijachtigen worden verleid door de Cephalanthus. Ze doen grote moeite om hun slurfje daar te krijgen waar ze hem hebben willen. Echt een grappig schouwspel.
IMG_6680.jpeg
IMG_6679.jpeg
IMG_6675.jpeg
IMG_6672.jpeg
20230707_213101.jpg
Op een windstille zwoele zomeravond is het tijd om...
20230707_231003.jpg
...op zoek te gaan naar biologische sfeerverlichting.
20230707_231949.jpg
Even gebruik maken van de nightography modus van mijn smartphone om de dader te spotten.
20230707_233240.jpg
Of toch maar mijn ringlichtje bovenhalen om wat meer details te zien. Maak kennis met het wijfje van de grote glimworm (Lampyris noctiluca) die volop sexy zit te gloeien in het hoge gras.
Vanmorgen in "Vroege vogels' ging het even over de Wielewaal.
Daarna ging ik fietsen en was bij het Zwillbrocker Venn.
Zwillbrocker Venn.jpg
En wat hoorde ik daar?
Screenshot_20230709-103054.png
De Wielewaal! (met Merlin opgenomen)
Toen ik op het geluid afliep hield het natuurlijk meteen op.
flamingo.jpg
Het Zwillbrocker Venn is bekend om de Flamingo's die er wonen.
Een tijdje later in Siberië (stukje van het Haaksberger veen) reed ik bijna tegen 2 Middelste Bonte Spechten aan die zoveel aandacht hadden voor elkaar dat ze er pas op een meter of twee afstand van mijn voorwiel vandoor gingen.
Twee jonge egels 9met moeder in het struweel) in onze postzegeltuin. Een ‘wilde’ border met schuilruimte en een hoekje ‘rommel’helpt ;-)
12610BFE-3C0E-4C56-87AF-4888B182F62F.jpeg
F797F50A-792A-4931-B9D4-0FB639997D1C.jpeg
Er lopen een groot deel van het jaar regelmatig egeltjes door onze tuin. Soms wel vier tegelijk. Na overleg met Fauna Visie in Westernieland (onderdeel van Dierenlot) zorgt m'n vrouw voor voer en er staat een winterverblijf naast m'n fietsenschuur voor hun winterslaap.
Tussen alle fietsonderbroeken, faillissementen, e-bikenoodzakelijkheden en asfaltbanden door... nog wat klein natuurgeweld ☺
20230710_180949.jpg
Mijn budleja die ik 2 jaar geleden plantte begint te renderen: een distelvlinder op zoek naar wat fastfood.
20230713_144158.jpg
Sta me toe een 'Grandonneurke' te doen. Een immer stijlvolle atalanta op een kogelbloem.
20230711_165449.jpg
Deze maakte mijn dag goed: een mannetje van de zeer zeldzame Leptura aurulenta (geen Nederlandse naam, maar ik zou hem de goudgezoomde smalbok noemen). Die dag zag ik 2 km verderop een wijfje. Hoeveel geluk kan je hebben!?
20230711_092653.jpg
Deze landde op mijn been voor een foto shoot. De hommelreus (een ongevaarlijke vlieg die een hommel imiteert).
20230713_184510.jpg
Zijn neefje vond ik op dezelfde plaats in mijn tuin: De stadsreus (een uit de kluiten gewassen ongevaarlijke vlieg die een Europese hoornaar imiteert). Mooie kleuren.
Ik vond ook nog een ander neefje, de witte reus, niet verwant aan het wasprodukt, maar er was te weinig licht voor een acceptabele foto.
nog enkele om het af te leren...
20230710_181335.jpg
Je zal als kameleonspin maar kleurenblind geboren worden! Mismatch.
20230713_182553.jpg
Het hart van een gladiool lijkt een hemel voor klein gespuis. Zevenstippelig lieveheersbeestje en een snorzweefvlieg.
20230709_103241.jpg
Deze satijnvezelkop is niet speciaal of mooi. Ik zet hem er gewoon even bij omdat ik nieuwsgierig ben hoe nauw het zedelijkheidsalgoritme van het wereldfietserforum afgesteld staat :-).
Onderweg naar de supermarkt zag ik vandaag deze atalanta die zich tegoed deed aan de nectar.
IMG_3820.jpg
IMG_3823.jpg
IMG_3828.jpg
IMG_3838.jpg