Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

550 berichten
Nee, graag zelfs! Al is het maar om het verschil met een hond aan te geven.
Zo vond ik op de Veluwe ook dit soort afdrukken en had toch écht de indruk dat het sporen van een wolf waren. Misschien was ie wel bij grootmoeder koekjes brengen. In het bos.
Terra schreef:
do 10 feb, 2022 22:06


Ik kan wel wat plaatsjes laten zien van wolven prenten, maar misschien gaat dat te ver voor dit forum.

gr Terra
nee hoor...kom maar door :D
Terra schreef: Ik kan wel wat plaatsjes laten zien van wolven prenten, maar misschien gaat dat te ver voor dit forum.
Het is Natuur en Fotografie. Dus past het prima in Natuurfotografie.
Er zijn wel eens draadjes ernstiger ontspoort. :lol:
Rustig via de fietsroute 1 naar het zuiden van Spanje....
IMG_20220213_205558.jpg
Ooievaarsnesten op de kerktorens...

Wat rondgevraagd, sommige koppels blijven de hele winter, de anderen keren al begin-midden februari terug...
Afgelopen zomer zaten er op een dag ooit zestien ooievaars tegelijk op de wieken van mijn molen!
De molen had pas een schilderbeurt gehad en ze scheten de boel onder op de verse verf!
Bijgaande foto na het verjagen. Links een stukje van een draaiende wiek.
Ooievaars langs Entreprise.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
ma 14 feb, 2022 09:35
Afgelopen zomer zaten er op een dag ooit zestien ooievaars tegelijk op de wieken van mijn molen!
De molen had pas een schilderbeurt gehad en ze scheten de boel onder op de verse verf!
En wat dacht je dan van al die schijtlijsters die op 17 september om tien voor twee op je molen zaten?
20210917_1350_DSC03375_HX90V.JPG
Een fraaie zonsondergang is toch ook natuurverschijnsel? Afgelopen zaterdag genomen.

DSC01012-bew.jpg
Nog even terugkomen op herkennen van wolvensporen
Hieronder twee plaatjes die het verschil tussen hond en wolf enigszins verduidelijken.
Wolven poten zijn smaller dan breed met krachtig voorwaarts gerichte tenen. Volwassen 8-10 cm. De tenen spreiden nauwelijks bij het neerzetten. In tegenstelling tot een hond waarbij de tenen meer spreiden bij het neerzetten en soms meerdere kanten op wijzen. Denkbeeldig kun je bij een wolvenprent een kruis tussen de tenen trekken, omdat de middelste tenen wat meer naar voren staan. Bij een hond lukt dat niet.
Wat betreft het loopspoor loopt een wolf meestal in een zogenaamde gesnoerde draf, waarbij heel efficiënt de achterste voet op de zelfde plek als de voorvoet wordt neergezet. In diepe sneeuw levert dat veel energie voordeel op. Een wolf loopt gericht en vormt daardoor een recht, lang en doelgericht spoor. Een hond zwabbert, snuffelt links en rechts, staat vaker stil, draait om, weer terug naar de baas in verschillende passen etc. Niet efficiënt en doeltreffend.
Enfin, in de praktijk is het best lastig te herkennen en nooit zo mooi weergegeven als in het boekje. Ik heb veel veldonderzoek gedaan naar wolven en dan ga je het zien, maar meestal in combinatie met andere factoren. Makkelijker te onderscheiden zijn de uitwerpselen. Drollen van een wolf zijn groot (30 cm) en bevatten onderdelen van prooidieren zoals haren en botten van ree, wild zwijn, haas etc. en ze hebben een typische geur. Ze worden bewust en strategisch neergelegd op plaatsen om bijvoorbeeld een territoriumgrens te markeren. Hondendrollen stinken en bevatten meel en kleurstoffen afkomstig uit brokken en blikvoer.
spoor wolf.jpg

Bijlagen

Terra schreef:
ma 14 feb, 2022 19:53
Wat betreft het loopspoor loopt een wolf meestal in een zogenaamde gesnoerde draf, waarbij heel efficiënt de achterste voet op de zelfde plek als de voorvoet wordt neergezet. In diepe sneeuw levert dat veel energie voordeel op.
Ik heb me ooit laten vertellen dat katten dat doen omdat ze dan stiller kunnen sluipen. Als je je poot neerzet waar al een poot was kan daar geen takje meer kraken. Onze katten doen dat inderdaad ook want katten huppelen uiteraard niet als een hondje achter een baasje aan.
Bedankt voor de uitleg!
Zojuist lukte het me om heel dicht bij deze rietvogel te komen. Dankzij de geavanceerde beeldstabilisatie en optische kwaliteit van mijn ultrainnovatieve camera kon ik dit zeldzame natuurfenomeen perfect vastleggen. 😉

PXL_20220218_143806262.PORTRAIT.jpg
😁
Die bevers kunnen ook wat tegenwoordig.🤪
Dat zou goed kunnen kloppen. Ik maakte de foto ten oosten van Erlecom, waar bevers zitten.
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/be ... ~a3e7f5c8/
Chainsawcarving?
willem.m schreef:
vr 18 feb, 2022 16:35
Dat zou goed kunnen kloppen. Ik maakte de foto ten oosten van Erlecom, waar bevers zitten.
Nee, helaas. De realiteit is dat dit project weer een voorbeeld was van “de natuur redden door (minstens) vijftig gezonde bomen weg te zagen” die er mijn hele leven al stonden. Ter plaatse van deze vogel is enorm gesloopt, en iets verderop stonden in de dijkvoet ook wat mooie grote bomen, ook deze zijn allemaal weggezaagd, reden was (zonder te lachen) dat het de bedoeling was dat er in dit “nieuwe stukje natuur” nu een of andere vogel zou gaan wonen, en dan “stonden die bomen in de aanvliegroute”.
Is allemaal heel redelijk en logisch, maar, uitsluitend vanuit het gezichtspunt van de mens, niet vanuit de bomen die er voorheen stonden. Het is net als bij de combinatie van Schiphol en uitbreiding; we hebben respect voor wat er qua natuur aanwezig is, maar alleen zolang we niets anders van plan zijn.

Ik ben dat klootjesvolk zó zat.
Die gekapte bomen vielen me inderdaad ook op. Wat suf zeg: bomen kappen voor nieuwe natuur, gezien alle inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen (en opslag te vergroten).

Ik hoorde de dame van de B&B in Millingen praten over een zee- of visarend die vanuit de Biesbosch in de Ooipolder zou komen 'snacken'. (Geen idee of het waar is.) Zou de aanvliegroute voor die vogel zijn?
willem.m schreef:
vr 18 feb, 2022 19:03
Ik hoorde de dame van de B&B in Millingen praten over een zee- of visarend die vanuit de Biesbosch in de Ooipolder zou komen 'snacken'. (Geen idee of het waar is.) Zou de aanvliegroute voor die vogel zijn?
Nee, die waren het niet. Ik ben niet zo op de hoogte van vogeltjes, er stond een artikel over in de lokale krant, in de polder vroegen we ons al af wat er aan de hand was tijdens de werkzaamheden.
Ik heb het artikel gevonden, was voor o.a. de roerdomp (had ik kunnen weten, want dat is ook de vogel van die gebeeldhouwde boom van je foto). Hier de link, ik neem aan dat dat mag, ik heb het via Google gevonden, zonder Gelderlander account of zo.

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ogle.nl%2F

Groet, Jan
1020229.jpg
Aalscholver in broedkleed. (opgezocht, denkelijk klopt het wel)
Hij/zij zat zolang we daar waren op die tak.
Geen enkele intentie om op te vliegen.
1010265.jpg
Voorjaar in de kop.
Er omheen maakten 2 vrouwtjes elkaar het leven zuur.
1010269.jpg
🇺🇦
thetaplus_20220317172134610.jpg