Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

550 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
za 13 mei, 2023 19:35
Ik heb dit zelf gefilmd...
Kan het filmpje niet zien:
video.JPG
video.JPG (16.94 KiB) 551 keer bekeken
Ga ik kijken wat er aan de hand is.
Nieuwe poging!
Ik heb dit zelf gefilmd, in de buurt van Ekshärad in Zweden. Een eland-moeder met twee kalfjes liep op me af. Ik heb haar ook nog een aai over d'r kop gegeven. Maar ga nooit en te nimmer tussen haar en de kalfjes staan, dan is zij in staat om met haar scherpe hoeven je buik open te rijten!

https://www.youtube.com/watch?v=xc8B4wyNLAk
Hmmm, vreemde Duitse stem. :?
Er stonden twee Duitse toeristen naast me.
En die toeristen stonden te OH-en over een winkeltje, terwijl er een eland met kalfjes naar jullie toe liepen?
Een zonnige zaterdag. Altijd goed voor een fietstochtje... of een kleine-beestjes-wandeling. Het is het laatste geworden.
De 'vangst' van gisteren in twee hoofdstukken.
20230513_144912.jpg
De kleine wespenbok. Door wat fluogele strepen op zijn dekschilden te schilderen denk hij dat hij er gevaarlijk uit ziet. Wespenmimicry voor beginners want...
20230513_150226.jpg
...de echte wespvlieg brengt mimicry van een 'next level'. Hier moest ik toch even kijken om zeker te zijn dat het een vlieg was. De knotsvormige voelsprieten verraden echter dat het een vlieg is. Nochtans doet ze met haar zwarte voorpoten zelfs de lange kwinkelende voelsprieten van een wesp na.
20230513_152511.jpg
Na de groene distelschildpadtor van vorige week stel jullie nu voor aan de roestige distelschildpadtor (echt, ik verzin het niet). En daar zit de regen van afgelopen week voor niks tussen.
20230513_155119.jpg
Mijn eerste mierenkever. Beetje onscherp door de zenuwachtigheid van het beestje (en de fotograaf?).
20230513_155622.jpg
Een moeraskrabspin speelt met een kleurige strandbal. Neen, ze is gewoon naar de take-away geweest (ze eet een Aziatisch lieveheersbeestje).
Tweede hoofdstuk:
20230513_164314.jpg
De zeldzame pluimwoudzwever. Ik weet het, die heb ik al eerder gepost. Maar nu zag ik een parend koppeltje een poging doen om de soort minder zeldzaam te maken. Behoorlijk uniek dacht ik zo.
20230513_181501.jpg
Nu we toch in de paartijd zitten: een stelletje geelzwarte ribbelboktorren. Ik vind ze wel mooi maar een beetje kwistig met mascara.
20230513_165436.jpg
Geen natuur, maar een boer die 'back-to-the-future'-gewijs naar het oogstseizoen is gevlogen. Ik mis enkel nog het vuur in de tractorsporen.
20230513_165956.jpg
Mos op een oude muur.
20230513_161238.jpg
En toen kwam er een kevertje met een lange snuit...en het verhaaltje is uit.
Mooi, hoor. De meeste van die beestjes ben ik nog nooit van mijn leven tegengekomen! Toch eens wat beter opletten...
alma schreef:
zo 14 mei, 2023 16:24
Toch eens wat beter opletten...
Het lukt me enkel deze beestjes te vinden door heeeel traag te slenteren (enkele 100en meter per uur) en alles van heel dichtbij te bekijken (dus veelal diep voorovergebogen te lopen of met je lijf en leden rare kronkels te maken nabij heesters en boomstammen). Pas op: dit is risicogedrag om als weirdo van het dorp te worden beschouwd. 😁
20230514_164310.jpg
Omdat ik vandaag een kever tegenkwam met nog een langere snuit moet ik daar het bericht toch mee eindigen, niet? De kleine eikelboorder (voor de zekerheid heb ik een beetje afstand gehouden ;-).
Aniphys schreef:
zo 14 mei, 2023 19:02
Het lukt me enkel deze beestjes te vinden door heeeel traag te slenteren (enkele 100en meter per uur)
Een uurtje in het gras liggen en kijken wat er zoal over je heen loopt is ook kansrijk.
(dus veelal diep voorovergebogen te lopen of met je lijf en leden rare kronkels te maken nabij heesters en boomstammen). Pas op: dit is risicogedrag om als weirdo van het dorp te worden beschouwd. 😁
Het leven van een natuurfotograaf die in parken en bermen fotografeert: geschrokken mensen geruststellen (‘We dachten dat u dood was!’), oppassen dat je niet door honden beürineerd wordt, en vooral kalm blijven (‘Wat fotografeert u daar?’ ‘Nou, ik wílde juist de zeldzame vlinder gaan fotograferen die u nu met uw schaduw hebt weggejaagd…’).
De kleine eikelboorder (voor de zekerheid heb ik een beetje afstand gehouden ;-)).
:D Ook oppassen voor de meikever, althans in het Engels.

Dank je voor de leuke beestjes die je ons laat zien,

Carl
Carl schreef:
ma 15 mei, 2023 10:21
Ook oppassen voor de meikever, althans in het Engels.
Die beestjes mogen zelf ook oppassen zo blijkt uit de tekst van je link.
Once abundant throughout Europe and a major pest in the periodical years of "mass flight", it had been nearly eradicated in the middle of the 20th century through the agricultural intensification and has even been locally exterminated in many regions. However, since pest control was increasingly regulated in the 1980s, its numbers have started to grow again.[
Ik twijfel welke titel ik bij deze foto zou plaatsen.

1. "Swingers"

Of

2. "Let's hang out and grab something to eat"
20230514_170054.jpg
DSC_0068.JPG
Dit is wat er rest van een feestmaal voor het merelpaartje in onze tuin.
Mijn vrouw had er wel 10 voor ze opgedist.
De dikken waren vlot weg.
Op het ogenblik hebben ze het, zoals bijna dagelijks, aan de stok met een ekster.
Maar wat zijn het?
Je vrouw is een bijzondere vogel. :D
Deze kwam vanmorgen aan het raam zitten. In een soort van eekhoornterarrium.


20230519_202526.jpg
DSC_0082.JPG
Verse aanvoer.
Dat bruine in het midden is een naaktslak die zich even later rap uit de voeten maakte.
1080586.jpg
1080601.jpg
1080611.jpg
Het merelpaartje genoot zichtbaar van de kostelijke maaltijd.
Wat een feesttafel voor die merels. Hopelijk komen die larven uit de grond (meikever/junikever), niet de composthoop (waar de onschadelijke maar sterk gelijkende larven van de minder algemene neushoornkever en gouden tor zitten).
In de tropen kunnen die engerlingen behoorlijk groot worden.