Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingskeuze berg-op? - Forum Wereldfietser

Versnellingskeuze berg-op?

Even een vraagje over de versnelling waarmee je berg-op zou moeten fietsen. Ik heb geen ervaring met de Alpen of zo, maar bij ons in de buurt ligt bijvoorbeeld een stukje weg van een kilometer met een stijgingspercentage tot 11%. Met een simpele Nexus-8 moet ik het laatste stukje altijd lopen, met een derailleur of Pinion lukt het aardig, maar laatst viel me daarbij (en bij andere stukken “omhoog”) al een paar keer iets op: ik had in mijn hoofd altijd de theorie van “hoe lager de versnelling hoe lichter het is”, maar ik heb al verschillende keren geconstateerd dat een stuk gevorderd op de klim de energie bijna op was en (dus) afstappen dreigde, maar dat juist het opschakelen naar een zwaardere versnelling verlichting gaf en het eind van de klim fietsend haalbaar bleek.
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?
Speeder300 schreef:
za 29 jan, 2022 13:19
... stijgingspercentage tot 11%.
...al verschillende keren geconstateerd dat een stuk gevorderd op de klim de energie bijna op was en (dus) afstappen dreigde, maar dat juist het opschakelen naar een zwaardere versnelling verlichting gaf en het eind van de klim fietsend haalbaar bleek.
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?
Dé wetmatigheid is dat als je het einde niet fietsend haalt je te hard hebt gefietst, tenzij je inderdaad een verkeerde versnelling hebt gekozen. Gewoon langzamer fietsen dus.
Je moet het zo zien: als je bergop fietsend heel veel versnellingen hebt om te kiezen dan kies je zelf je cadans én kracht die je moet zetten. De cadans kies je met je benen en de kracht kies je met de versnellingshendel. De snelheid die je daarmee krijgt is slechts een gevolg daarvan.
Als je beenkracht uiteindelijk niet de beperking is maar eerder je ademhaling kun je er ook voor kiezen om in de lichtere versnelling minder toeren te maken. Wordt het nog makkelijker.
Speeder300 schreef:
za 29 jan, 2022 13:19
...maar dat juist het opschakelen naar een zwaardere versnelling verlichting gaf en het eind van de klim fietsend haalbaar bleek. ...
Even in een wat zwaarder verzet en al dan niet staand omhoog stoempen kan een oplossing zijn voor een klim. Maar als je er tien van zulke in je etappe hebt, zul je misschien je kruit verschieten, en na de zoveelste klim helemaal leeg zijn. Het komt dus aan op doseren. En als je er beter in wilt worden, dan kan je gericht gaan trainen. Op internet is veel te vinden over de juiste trainingen om beter te kunnen klimmen.
Speeder300 schreef:
za 29 jan, 2022 13:19
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?
Je noemt twee verschillende voorkeuren dus dan is er al geen sprake van wetmatigheid ;)

Wat klimmen betreft voor mij : zo zwaar mogelijk trappen zonder dat je lijf het rood inschiet (zwaar hijgen, verzuring). Te zwaar, dan een tandje terugschakelen en zo steeds verder (ook omdat gedurende de klim ook je benen steeds vermoeider worden).
Het is aanlokkelijk om meteen naar de 1 te schakelen maar dan ben je misschien wel heel veel toeren aan het trappen om voortuit te komen wat ook zwaar vermoeiend kan zijn (dit laatste kan je afvangen door gewoon langzamer te gaan). En zo bouw je ook geen klimbenen op.
En staand trappen zoveel mogelijk vermijden of alleen korte stukjes tussendoor.
Berg op fietsen is iets waar je wat gedrevenheid in moet hebben en een beetje talent. Het gewicht van lichaan heeft ook invloed. Hoe lichter je bent hoe minder vermogen er nodig is. Ga met je lichaam aan de slag om vermogen te leren leveren. Bijvoorbeeld met wind tegen stevig door te trappen. Leer jezelf aan tussen 60 en de 90 omwentilingen per minuut te trappen. Fiets je omhoog of met wind tegen en je kan niet sneller draaien dan 60 moet je lichter gaan trappen. Met deze site kan je bepalen wat op het ogenblik je vermogen is of hoeveel Watt je kan leveren.
Klimbenen kan je bij jezelf meten. Wijsvinger en duim even boven de enkels om je been komen de twee tegen elkaar heb je klimbenen.
Ik heb nooit ingezien waarom je bergop 'zwaar' zou moeten trappen in vergelijking met tegen de wind in of gewoon hard fietsend. Je moet gewoon je toerental op het voor jou optimale houden. Zowel een te hoog als een te laag toerental heeft nadelen. Voor de een wegen de nadelen van een te hoog toerental zwaarder dan voor de ander en andersom. Op een ander moment kan het anders zijn.
Een te laag toerental heeft daarbij het risico van overbelasting van gewrichten en pezen, dat is wel iets om aan te denken. Een te hoog toerental is niet gauw verkeerd voor je lijf.
WimB schreef:
za 29 jan, 2022 13:39
... Klimbenen kan je bij jezelf meten. Wijsvinger en duim even boven de enkels om je been komen de twee tegen elkaar heb je klimbenen.
Ik heb zulke dunne enkels (op 1cm na dan, gemeten met duim en middelvinger). Dat feit alleen maakt me helaas nog geen klimmer.
Dan mis je de gedrevenheid. (lol)
Het heeft iets te maken met het gewicht van je botten. Bij mezelf klopt het aardig. Ik heb er in ieder geval heel veel plezier van gehad.
.
Ik weet niet of die duim en wijsvinger van pas komen om je mentale kracht en drive te meten want daar gaat het wat mij betreft vooral om. Tenzij je aan dé tour meedoet.

Maar terug on-topic: liever een iets te klein dan een iets te groot verzet.
Mijn eerste serieuze km-ers bergop reed ik lang geleden op een mtb op de flanken van de Tourmalet. Ik had bedacht dat het "op de macht" wel moest lukken. Na 3 km was ik helemaal kapot. Ik bedacht dat het zo niet ging lukken en schakelde naar het kleinste verzet en kwam boven. Ik bedenk me nog regelmatig wat het met mij wat fietsen en bergen geworden was als ik toen omgedraaid was. Misschien had ik dit dan nooit zitten typen.
ha dat is een grappige vuistregel :lol:

Gechecked: ik kom 5cm tekort. Handschoenen maat 11. Botten van gietijzer*. Nou ben ik ook nog eens BMI <20 dus spieren van schuimrubber.

Toch gaat klimmen goed (vergelijk; medefietsers). Inderdaad, benen draaien hoge RPM en ik had twee opa's waarvan op het laatst het hart zo ongeveer het enige in goede staat nog was.


Vraag aan de experts: wat is makkelijker te trainen voor een vakantiefietshobbyist: spierkracht (lage rpm) of zuurstoftransport (hoge rpm)?

*edit magneet zegt beton.
Ik kom ondanks handschoenen maat 12 ook meerdere cm tekort. Toch heb ik met 30 kilo bagage de Stelvio beklommen. Dat zal op een dag zijn geweest dat de zwaartekracht een stuk minder was dus. Ik heb op facebook gelezen dat die dagen er steeds meer komen maar dat dat in de doofpot wordt gestopt. #antizwaartekrachtgate.
Grandonneur schreef:
za 29 jan, 2022 14:29
wat is makkelijker te trainen voor een vakantiefietshobbyist: spierkracht (lage rpm) of zuurstoftransport (hoge rpm)?
Ik denk dat dat per persoon verschilt. Dat ligt o.a. aan je bloedvaten en hart versus longcapaciteit en hoe je lichaam dat regelt.
Je hebt ook nog je glucosehuishouding als remmende factor. Die geldt uiteraard alleen voor de langere beklimmingen. Het gaat dan om dingen als bloedsomloop en spijsvertering, dus dat is op zich ook weer niet één factor.
Voor de zelftrainer is het wel handig om te kunnen merken wat je op een gegeven moment tegenhoudt: moe in de spieren, te hoge hartslag, buiten adem, pijn in de spieren, uitgeput gevoel?
Heel ingewikkeld allemaal, ik weet er ook niet het fijne van. Meestal helpt het om wat rustiger aan te doen en van tevoren voldoende te eten en onderweg idem.
De kunst en mijn ervaring leert dat je niet te licht maar ook zeker niet te zwaar moet trappen . 60+ omwentelingen is een goede leidraad. Verder is het op lange klimmen niet zo erg even een paar minuten rust te pakken.je zal merken dat je daarna weer veel beter gaat.
Dirk
Natuurlijk telt de dynamica, het wattage, het toerental, de tandwieloverbrenging, de helling. En natuurlijk telt het lichaam, het gewicht, de conditie, de ademhaling, de zuurgraad in de spieren. Maar misschien telt ook dat TS aangeeft dat hij de top haalt *omdat* hij van systematiek wisselt. Dan is het niet de vraag of je langzaam krachtig moet trappen of snel met minder kracht, maar of het helpt als je daarmee varieert, bijvoorbeeld vlak voor de top. Dat je daardoor een onvermoede hoeveelheid reserve-energie aanboort die je net even verder brengt dan je zelf voor mogelijk hield. Zoiets?
Je hebt stoempers en klimmers. Stoempers hebben heipalen als benen en klimmers hebben luciferhoutjes.

Geen vakantiefietser maar op vermogen trainen zal altijd van pas komen. Wind tegen of omhoog komt op het zelfde neer. Bij krachige wind tegen kan je ademhaling worden verstoord. Dat kan behoorlijk vervelend zijn.
WimB schreef:
za 29 jan, 2022 21:10
Je hebt stoempers en klimmers. Stoempers hebben heipalen als benen en klimmers hebben luciferhoutjes.
Daar zeg je zo wat, misschien ben ik daar dan net weer een combinatie van; qua benen zit ik in de luciferhoutjes-categorie, maar toen ik (heel) vroeger met de fiets naar school ging zat ik de hele weg door de polder in de 3, hoewel de plaatselijke fietsenmaker vaak zei dat je in de 2 veel makkelijker rond draait.
Ik moet zeggen dat ik, nu ik tegen de zestig loop, sinds een paar jaar inzie dat hij dat toch wel bij het rechte eind had. Op de boodschappenfiets met Nexus-8 fiets ik doorgaans in de 5, aanvankelijk zo tussen de 18 tot 22 per uur, tegenwoordig is m’n range in die versnelling al van 16 tot 24 per uur, het machientje loopt zo gezegd steeds soepeler. Als dat zo door gaat zit er misschien nog wel eens een trip naar Stockholm in.
dik5 schreef:
za 29 jan, 2022 19:44
Verder is het op lange klimmen niet zo erg even een paar minuten rust te pakken.je zal merken dat je daarna weer veel beter gaat.
Precies. Zo zijn we volbepakt heel relaxed over de Stelvio gekomen (we hadden zelfs 2 spiegelreflexen mee, zie het resultaat in dit draadje). Dat we de dag ervoor in een oud kuurhotel hebben doorgebracht, zal ook wel geholpen hebben.
De hele klim deed ik met met 38 tandjes voor en 16 achter in het lichtste verzet van de Rohloffnaaf; tegenwoordig zelfs 37 voor en 17 achter- en zonder voortassen, zoals op deze tocht). Het zal duidelijk zijn dat ik niet tot de categorie stoempers behoor ;-).
Stoppen om op adem te komen op een helling doe ik ook. Lastig vind ik echter daarna weer vertrekken op de (steile) helling. Zeker met zware bepakking. Hoe doen jullie dat?