Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon voor Wereldfietsers - Forum Wereldfietser

Marathon voor Wereldfietsers

Dit heeft totaal niet direkt met fietsen te maken maar indirekt toch ook wel weer een beetje. Veel wereldfietsers beoefenen naast het fietsen nog een andere (duur)sport. Een van die sporten is voor mij hardlopen.

Op 9 april loop ik de marathon van Rotterdam. Nu weet ik dat er meer leden van de wereldfietser die loop ook lopen.
Ben heel benieuwd hoeveel leden ik op 9 april tegen ga komen.
Wie loopt de marathon van Rotterdam nog meer? En heeft het lopen voor jullie een positieve/negatieve invloed op het fietsen?

Wie reageert?

Groet,
Marco

Hoi Marco, je zult mij niet treffen de 9e april maar ik heb 3 jaar geleden wel meegedaan (was ook de enige keer). Ik hoop dat je een beetje getraind bent; ik was toen aardig gesloopt. Ik merk trouwens enkel voordeel van het combineren van sporten. Zolang je geen prof wilt zijn in een bepaalde sport lijkt het me alleen maar gezond om je spieren op verschillende manieren te gebruiken.
En succes met je marathon!
Beste Marco,

Ook ik ga, voor de eerste keer, de marathon lopen.

Het sporten heeft voor mij natuurlijk wel een goede invloed. Ik loop al enkele jaren, na een lange tocht. gaat het lopen de eerste keer waardeloos.

Mij is wel eens gezegd dat hardlopen en fietsen niet goed samen gaan.

Misschien wel, of niet, wel weet ik dat je er een goede conditie van krijgt en dat de endorfine rush is gelijk (fietsen en hardlopen) en dat is kicken.

Allemaal veel succes komende 9 april.

Misschien zien we elkaar nog.

Fiets, en loop groet, :lol: :lol: :lol:

Menno

Dat niet. Maar ik sta op het 32 kilometerpunt (Bosdreef ter hoogte van PAC) met een tros bananen en een bidon met water. Dus als je langsloopt zal ik wel een gil ter ondersteuning en versnaperingen geven!

Hoi Arjen,

32 km!!!!! Is die marathon zo lang! :)
Voor die tros bananen alleen al wil ik die afstand wel lopen. Ik zal naar je uitkijken.

Lopen en fietsen is inderdaad een pittige combinatie. Net als Arjen loopt/fiets ik run-bike-run's. Met name die laatste run is dan altijd bijzonder zwaar. Maar wat ik wel merk is dat als je daar voor traint je algehele conditie/kracht wel een stuk beter wordt.

Menno, ik zal naar je uitkijken. Geen idee hoe je eruit ziet maar elke loper met fietskuiten zal ik aanspreken :)

Vincent, wat was je eindtijd?

Nog meer fietslopers?

Groet,
Marco

HA Marco,

Waarschijnlijk zie je me niet in R'dam, geen mogelijkheid gehad om te trainen (dat doe ik normaal gesproken ook niet echt, maar helemaal niet lopen voor een marathon is wel een beetje overdreven). Wellicht zie je me wel in oktober in Amsterdam of Istanbul op de marathon! Of anders bij een andere, want ik wil er ditjaar weer eentje lopen.
Als je veel fietst, heb je al een redelijke basisconditie voor de marathon, dus dat is een groot voordeel.

Veel plezier, en ik ben benieuwd naar je eindtijd!

Groet,
Freek
menno schreef: Mij is wel eens gezegd dat hardlopen en fietsen niet goed samen gaan.
Voor de mensen die het interessant vinden:
Dat is eigenlijk alleen heel duidelijk zo als je op topniveau presteert, denk ik.
Waarom? Als je fiets, heb je een sterke en korte iliopsoas (een spier die ervoor zorgt dat je bovenbeen omghoog komt, een heupbuiger) nodig. Bij rennen, doordat je je been achter je uitstrekt, heb je juist een langere nodig. Misschien dat je het merkt als je een lange trektocht van een paar weken hebt gemaakt, dat een sprintje naar de wc trekken dan moeilijker gaat. Adaptie van de spier! (Hij verlengt/verkort zo dat hij moet werken in zijn meest ideale positie.)
Ik denk dat bij 'gewoon' fietsgebruik (als je wereldfietsen gewoon kunt noemen...) het voordeel wat je haalt uit conditieverbetering ruimschoots opweegt tegen de iets langere spier. Armstrong zal er inderdaad wel last van hebben als hij een te lange spier heeft, een profesionele marathonloper van een te korte zeker.
Zomaar een korte uitleg...
Groet,
Maurits

Zondag ben ik ook in Rotterdam, als toeschouwer. Mjn zwager loopt zijn 1e marathon, en ik vlieg met de metro heen en weer om 'm zoveel mogelijk te zien en mentaal te steunen.

Ik denk dat ik jaarlijks meer loopkilometers maak dan fietskilometers (of scheld ik nu in de kerk?). Een goede loopconditie is vooral handig bij bergop fietsen, merk ik. Je bent door het lopen de langdurige hoge hartslag gewend, en als loper sleep je nooit te veel kilo's mee.

Hier in Nederland moet ik met fietsen snel afhaken als het tempo wordt opgeschroefd, of als het zwaar wind tegen is. Maar in de Alpen laat ik diezelfde jongens altijd lachend achter me.

Na een fietstocht weer gaan hardlopen is inderdaad altijd lastig. De conditie is dan weliswaar prima, maar de dikkere bovenbenen zitten in de weg (letterlijk). En je benen moet weer even wennen aan de volledig andere beweging.

Welk startnummer heb je zondag, Marco? Dan kan ik ook jou aanmoedigen en - als 't nodig is - van drinken (AA) of eten (banaan) voorzien.

Veel succes en plezier. Het weer ziet er i.i.g. goed uit. Rond de 10 graden, half bewolkt, droog en niet teveel wind. Da's prima voor een marathon.

Marcel

Beetje off-topic, maar allaa,

Mijn ervaring is dat het sportief wandelen van regelmatig ca. 20- 40 km/dg dat een beroerde combinatie is met lange baan schaatsen.

Voor zover ik weet doet het lange en korte spieren verhaal vooral ter zake bij sprinten. Je zal Theo Bos op de baan nooit naast zijn fiets van de rollerbank naar de baan zien lopen. Zeker na de warming up zijn baanwielrenners als de dood om tonus op hun spieren te verliezen. Andersom. Toen ik vroeger fantiek 400 meter liep mocht ik in bepaalde fase van de trainingscyclus ook geen weekend gaan fietsen.
Bij duursporten gaat die vlieger minder op. Als ik een duurloop doe van pakweg 20 kilometer dan is mijn kniehef/uitstrek minder dan als ik een stukje print. Bij duursporten is het voordeel van lopen/fietsen combineren dat je je lichaam minder eenzijdig belast. En dus minder last van blesures hebt.
http://www.duathlon.com/forums/experts
Beste Marco,
Ook ik zal uitkijken bij km 32 naar Arjen met bananen en een bidon water. Ik heb net op zijn weblog gekeken of ik kan zien hoe hij eruit ziet.

Mij herken je waarschijnlijk wel, ik heb je workshop wereldreis gevolgd bij je. Bij de marathon zal ik een zwarte looppet hebben en een camelbag dragen. Iets waar niet veel mensen voor kiezen. Ik verlies namelijk enorm veel vocht waardoor ik hiervoor en hiermee heb getraind.

Ik wens je veel succes. Een eindtijd wil ik zelf niet bedenken; gezond uitlopen :D , genieten :lol: en misschien een leuke tijd 8) . Dit niet ten koste van alles!!

Wellicht tot zondag, :lol: :lol: :lol:

Hartelijke fiets en loop groet,
Menno

Marco,

Ik hou het a.s. zondag bij een halve marathon. Loop R'dam is estafette verband met collega's.
Een hele marathon is wel even andere koek. Succes!

Zeker in de winter, met korte donkere dagen, ga ik door de week niet zo snel fietsen. Hardlopen is dan een goed alternatief om de basiscondititie op peil te houden.

Groeten,
Fred

Fred en Menno, heel veel succes aanstaande zondag.
Menno, mijn vriendin Lisette loopt ook de bedrijfenloop. Shirtje van het bedrijf Esri (wereldbol als logo). Wellicht komen we elkaar tussen al die deelnemers nog tegen. Ik loop in een zwarte broek en een zwart shirtje....als dat al op zou vallen 8)
Hebben jullie trouwens de reclame gezien van het AD op de TV? Daarin "speelt" een lid van de wereldfietser een rol, Ben. Ben heeft al heel wat marathonkilometers in de benen zitten. Zijn tronie prijkt ook op een grote reclamezuil naast de Van Brienenoordbrug. Leuk om te zien dat meer wf met verschillende sporten bezig zijn.
Iedereen veel succes en vooral veel plezier!

Groet,
Marco

Stoere reklame, he! Heel veel sterkte!

He jongens (en Lisette),

Ik wens jullie, lui achter mijn bureau en laptop, een goede marathon toe aanstaande zondag!!!
Ik zal aan jullie denken........ krijg nu al pijn in m'n kuiten.......

Wat dachten jullie van volgend jaar de marathon lopen met een gesponserd shirtje "Hardlopende Wereldfietser"?

Groet, Rena :wink:

ps: Marco, ik heb de AD reclame nog niet gezien, maar welke Ben is het?

En? Hoe hebben jullie het allemaal gedaan? Beetje een nette tijd neergezet?
Beste Marco en anderen,

Ik ben net thuis en heerlijk gedouched, het was echt afzien. :oops: :?

Door kramp kon ik niet meer hardlopen of dribbelen, vanaf 30 km, hierdoor veel te veel gelopen, wat wel ging en af en toe hardgelopen ( nou ja hard....) :( :( :(

Mijn tijd was ondanks dit alles niet echt slecht 4:22:14 voor mijn eerste marathon. Er is nu een tijd gezet. Misschien ga ik hem nog eens lopen maar ik pak het dan wel anders aan.
:lol:
Tijdens het lopen dacht ik; nooit weer.


Nu alles eens overdacht, ik ben te hard begonnen, hoewel het wel lekker maar het brak me op een gegeven moment op.

Marco hoe heb jij gelopen of anderen van de wereldfietser?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Vriendelijke loop- fiets-groet

Menno :lol: :lol: :lol:

Hoi Menno,

Net de verjaardag vanavond van Lisette achter de rug. Gezellig. Allerlei mensen die er ook op de marathon waren (als supporter)
Mijn tijd was 4:06:59.
Tot aan 30 km liep ik heel constant. Elke 5 km: 27 min en een paar seconden. Daarna zat er wat verval in. Eerlijk gezegd ben ik erg tevreden met zo'n eerste marathon.
In december heel erg ziek geweest. Januari begonnen met trainen. Maar die tijd is te kort om 42 km helemaal constant te lopen. Dat gaat de volgende keer dus beter.
Ik heb nog een tijdje met Ben opgelopen. Ook lid van de wereldfietser. Staat met zijn tronie op het grote reclamebord naar de Brienenoordbrug. Is een heel ervaren loper. Als het goed is is het net voor mij binnen gekomen.
Tijdens het lopen hebben Ben en ik het ook nog even gehad over de Hemalvaarttrektocht. We denken beiden daaraan mee te doen. Kunnen we de marathon bij een kampvuur en een flesje wijn nog eventjes overdoen:)
Oh ja, Arjen onderweg ook nog gezien (was voorheen de webmaster van deze site). Heeft mij al lopend even over het dooie punt heen geduwd. Arjen: als je dit leest: heel erg bedankt.

Te hard lopen vanaf het begin doen alle onervaren marathonlopers. De volgende gaat voor jou vast beter. Heb je tijdens de voorbereiding veel afstanden van rond de 30 km gelopen? Volgens mij kan je de duur alleen maar trainen dor lang te lopen.
Hartstikke goed dat je ondanks de kramp hebt doorgezet. Dat is pas wereldklasse! Ben blij dat je het hebt gehaald.

Groet,
Marco

Ha Marco en Menno,

niet slecht, zo'n tijd voor een eerste marathon.
Inderdaad, je moet rustig aan beginnen. Niet te snel willen lopen. En vooral veel blijven drinken en af en toe een banaan eten.

Dat je van tevoren veel (30 kms) gelopen moet hebben... ben ik het persoonlijk niet mee eens; maar iedereen zit weer anders in elkaar. Ik houd het 4 weken voor de marathon op maximaal 4x tussen de 15 en 20 km lopen.... En natuurlijk een bord pasta de avond voor de marathon!

Doet er nog iemand mee aan de marathon van a'dam in oktober? of die van Istanbul?

Groet,
Freek
He ,marco hoe is je marathon verlopen? Onder de 3 uur?
Ik heb zelf ook wel marathons ,en heel veel 1/2 marathons gelopen, maar in de training periode fietste ik niet veel.
Vwb uithoudingsvermogen en mentale hardheid bijt het elkaar natuurlijk niet, maar voor je spieren ligt het wel wat anders natuurlijk.
Ik vraag mij af hoe je getrained heb voor deze marathon (veel intentietijd of veel omvang) Je uithoudingsvermoge hoef je mi minder te tainen dan je spieren en pezen.
Kortom laat horen hoe je het ervaren hebt.