Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Ik zag de foto en denk ook dat je erg 'kort' zit. Ik zou niet zo snel het zadel iets hoger zetten, de buiging van de knieën is niet extreem, maar zet vooral je zadel een stukje naar achter. En dan inderdaad een wat langere stuurpen.
De redenering van hoogframe met binnenbeenlengte is intussen wat ouderwets, er is tegenwoordig veel meer focus op wat goed voelt, maar de tip van je knie boven het BB wordt nog steeds gebruikt, het is een goede uitgangspositie voor krachtoverdracht.
Zoals je nu zit, wordt bijna al het gewicht van je bovenlichaam en hoofd op het stuur/de handen gericht. Als je de zit langer maakt gaan de spieren in je rug ook meehelpen. Dat geeft veel meer comfort (en op de korte termijn spierpijn in je rug, maar dat zal verdwijnen).
Wellicht is het frame te klein voor je, maar ik denk dat er wel een mouw aan te passen is.
Je zal ook extra druk op je handen ervaren als je moe wordt, maar zo te zien heb je spieren genoeg en ben je jong, dat went wel.
Nog een extra foto om aan te geven hoe dicht ik met mijn knie naar mijn stuur kom.
20230717_103400.jpg
Shorttrack schreef:
ma 17 jul, 2023 23:53
Nog een extra foto om aan te geven hoe dicht ik met mijn knie naar mijn stuur kom.
Ja, dat is een erg korte stuurpen.
ErikB81 schreef:
di 18 jul, 2023 00:18
Shorttrack schreef:
ma 17 jul, 2023 23:53
Nog een extra foto om aan te geven hoe dicht ik met mijn knie naar mijn stuur kom.
Ja, dat is een erg korte stuurpen.
Daar valt nog veel te halen inderdaad.

Maar mijn nieuw stuur heeft een backsweep van 45 graden. Ik ga mijn stuur dus wel al wat naar voren moeten brengen om deze al minstens op dezelfde positie te krijgen als mijn huidig stuur. Maar hij moet ook omhoog. Nu heeft het stuur zelf al een beetje raise.

Mijn nieuw stuur is 31.8mm. Dikker dan mijn huidig stuur. Ik heb mij laten vertellen dat ik dan niet zomaar mijn volledige stuurpen kan vervangen. Want de diameter van de buis inzet het balhoofd is ook daarop aangepast.

Hoe zouden Julie dit oplossen? Dus omhoog en toch genoeg vooruit. Enkel een verstelbare stuurpen kopen die mijn huidge korte vervangt zal wellicht geen ideale oplossing zijn.

Want als ik hem dan alsnog volledig omhoog moet richten om mijn gewenste hoogte te behalen ben ik direct mijn afstand kwijt naar voren.
Shorttrack schreef:
di 18 jul, 2023 00:25
Daar valt nog veel te halen inderdaad.

Maar mijn nieuw stuur heeft een backsweep van 45 graden. Ik ga mijn stuur dus wel al wat naar voren moeten brengen om deze al minstens op dezelfde positie te krijgen als mijn huidig stuur. Maar hij moet ook omhoog. Nu heeft het stuur zelf al een beetje raise.

Mijn nieuw stuur is 31.8mm. Dikker dan mijn huidig stuur. Ik heb mij laten vertellen dat ik dan niet zomaar mijn volledige stuurpen kan vervangen. Want de diameter van de buis inzet het balhoofd is ook daarop aangepast.

Hoe zouden Julie dit oplossen? Dus omhoog en toch genoeg vooruit. Enkel een verstelbare stuurpen kopen die mijn huidge korte vervangt zal wellicht geen ideale oplossing zijn.

Want als ik hem dan alsnog volledig omhoog moet richten om mijn gewenste hoogte te behalen ben ik direct mijn afstand kwijt naar voren.
Dat stuur wat je eerder liet zien is een ingewikkeld geval, want de diepte van je zit wordt bepaald door waar je hem vast pakt. Als het terrein technisch (of jij moe) wordt wil je de uiteinden pakken voor meer controle en meer rechtop, maar dan kan je niet bij de remmen. Op lange stukken pak je de extra beugel? Je zal een hele lange stuurpen nodig hebben.
Ik durf hier eigenlijk geen advies over te geven, want mijn advies zou extreem inkorten betekenen. Ik denk ook niet dat dat stuur bedoeld is voor een jaren 90 fietsgeometrie.
Voor de 31.8 klemming zal je sowieso een ander stuurpen moeten kopen, die kan je ook kopen met een behoorlijke rise, zodat het hele stuur omhoog komt. Of inderdaad een verstelbare, maar het aanbod is beperkt.
Zo te zien rijdt je al met een ahead adapter die ook nog eens hoger dan strikt noodzakelijk staat. Technisch is een andere 31.8 stuurpen met steile hoek en dat stuur geen probleem, maar het wordt er allemaal niet stabieler van.

En je verandert werkelijk elke waarde radicaal zonder te weten wat waarom een effect is.

Ik zou simpel beginnen met een m-bar mas en kijken wat dat doet.
ErikB81 schreef:
di 18 jul, 2023 00:52

Ik denk ook niet dat dat stuur bedoeld is voor een jaren 90 fietsgeometrie.
Dat lijkt me ook niet nee.
Grandonneur schreef:
di 18 jul, 2023 08:34
Zo te zien rijdt je al met een ahead adapter die ook nog eens hoger dan strikt noodzakelijk staat.
En waarschijnlijk ook nog met een klassieke 1 inch vorkbuis.

Lijkt een aparte combinatie te worden na die geplande verbouwing. Klassiek stalen frame, jaren 90 geometrie, grote framemaat, veel bagage op de fiets, aanhanger erachter, 1 inch vorkbuis, stuur flink de hoogte in, lange stuurpen, breed stuur, flinke backsweep...

Kan individueel allemaal prima, maar of dit in de optelsom een fijn rijdende fiets wordt...? Ik heb er zo mijn twijfels bij.
Je komt denk ik ongeveer op het idee van mijn fiets uit:
Afbeelding
Fietst echt prima.
Ik blijf benieuwd naar de bovenbuislengte van Shorttracks fiets.
Ja, maar dan:

- Zaag je balhoofdbuis eraf en monteer er eentje kleiner in diameter op een kortere nog nader te bepalen afstand
- Zaag je zitbuis er tussenuit en monteer er eentje van kleinere diameter
- Kort je liggende en staande achtervork een stuk in
- Neem een kleinere diameter balhoofd
- Neem een kleinere diameter vorkbuis
- Schroef er een Ahead adapter op
- Monteer een Ahead stuurpen op wat lijkt de maximale hoogte (of meer?) van wat de adapter toestaat
- Kies een lekker lange stuurpen, die lengte die niet in het frame meer zit na het inkorten moet ergens vandaan komen
- Neem een stuur met 45 graden backsweep wat 20cm? breder is dan je nu hebt, zoals beschreven in een eerdere posting van TopicStarter
- Schroef je Tubus achterdrager eraf en monteer een goedkopere
- Schroef er een simpele voordrager op

Daarna heb je wel ongeveer dezelfde situatie inderdaad. En dan lijkt TS ook nog best wat bagage mee te nemen.

Het lijkt zo een beetje de handleiding voor het bouwen van een shimmyfabriek... Maar zolang je in het vlakke land blijft gaat het vast lang goed (-:
Nu zie jij het wel erg zwart denk ik*.
Ik denk ook niet dat TS de ideale fiets heeft gekocht maar er zijn op dit moment een aantal mogelijkheden:
A. Niks aan de fiets doen en fietsen.
B. Wat tientjes uitgeven om de zit wat te verbeteren binnen de normale mogelijkeden van deze fiets, dwz het zadel een stukje naar achteren, het stuur effectief naar boven en naar voren. Of het gewenste stuur dat al is ingekocht daarvoor het beste is, is de vraag. Misschien is een gemiddelde riser bar met beperkte backsweep beter.
C. De fiets verpatsen, uithuilen, sparen en iets beters kopen.

Ik wil optie B nog een kans geven. (N.b. ik acht me niet financieel of anderszins aansprakelijk etc. etc.)

Zover ik weet gaat een fiets niet méér shimmiën als je zadel en stuur verstelt. TS heeft al met bagage gefietst, dus zou al bepaald kunnen hebben of de fiets recht blijft fietsen met bagage. Dat is uiteraard een van de dingen die je van een aangeschafte tweedehandse fiets meteen bepaalt voordat je er verder geld aan gaat uitgeven.

*: dat is wel bijzonder dat ik dat een keer zeg. :wink:
Shorttrack schreef:
ma 17 jul, 2023 17:11
Maar ik ben weer heel wat kennis rijker. Ik denk dat een frame maat van 57cm gewoon te klein is voor mij. Mijn vorige nieuwe fiets voelde wat klein aan. En die was volgens de fietsenmaker goed van maar. Nu moet ik wel zeggen dat dat wel echt een zeer belabberde fietsenmaker is.
De frames van mijn fietsen hebben ook deze maat maar ik ben 178 cm. Op de foto is de stand van je voet op het pedaal ook niet optimaal. Als het goed is staat de de bal van je voet boven de as van het pedaal. Niet dat dit wat uitmaakt, maar zodra je meer vermogen moet gaan trappen heeft het een behoorlijke invloed.
Een fietsenmaker, die maakt jouw fiets, iemand goed op een fiets zetten is een heel ander verhaal. Daarbij komt hij bij het verkopen in de knoei als je net niet de juiste maat op voorraad hebt staan.
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 12:13
Nu zie jij het wel erg zwart denk ik*.
Oh niet zozeer hoor, ik benoem alleen een lijstje verschillen die ik op basis van jouw foto met de foto's van de fiets en onderdelen van TS kan zien ;)

En na zo'n klassieke diameter balhoofd boven het bovenste balhoofdlager maximaal omhoog gaan via iets wat erop/erin geklemd is, vervolgens maximaal naar voren met iets wat daar weer op geschroefd wordt, dan lekker groot naar 31.8mm stuurklemming voor de nodige stijfheid, en dan maximaal de breedte in gevolgd door maximale backsweep... lijkt mij zo niet de stabiliteitsprijs winnen...

En los van elkaar kun je prima op vakantie met een klassieke nineties Terrago met 6 tassen, kan dat prima met een lange Ahead stuurpen, kan dat prima met een Jones-bar (of kopie) en kan dat prima met een aanhanger. Maar of die optelsom samen met een Ahead-adapter op maximale hoogte en een voor de berijder twijfelachtige maatvoering en geometrie een fijne fiets op gaat leveren... weet ik zo net nog niet.

Zodoende zou ik die Ahead adapter weggooien, een fatsoenlijke klassieke stuurpen kopen en een stuurtje wat niet 20 jaar later ontworpen is voor een heel ander type fiets... eventueel iets met wat rise en wat backsweep inderdaad... maar 45 graden backsweep en 80cm breedte op zo'n nineties klassieker?

En pas zodra de zithouding echt goed is verder investeren in zo'n fiets. Natuurlijk kan het allemaal echt wel weer over naar een volgende fiets, maar blijkbaar kan TopicStarter dat niet in z'n eentje maar doet 'ie dat met hulp. Dan kun je het maar beter in 1x goed doen, of in elk geval van tevoren de kans op falen van het eindresultaat minimaliseren binnen redelijke grenzen ;)

Die donorfiets lijkt me prima, misschien alleen wel als donor voor een fiets met een andere geometrie? De VSF hierboven is bijvoorbeeld al een stuk langer, zo ook de Santos SCC voor vijf tientjes die ik eerder al linkte. (-:
WimB schreef:
di 18 jul, 2023 12:34
Shorttrack schreef:
ma 17 jul, 2023 17:11
Maar ik ben weer heel wat kennis rijker. Ik denk dat een frame maat van 57cm gewoon te klein is voor mij. Mijn vorige nieuwe fiets voelde wat klein aan. En die was volgens de fietsenmaker goed van maar. Nu moet ik wel zeggen dat dat wel echt een zeer belabberde fietsenmaker is.
De frames van mijn fietsen hebben ook deze maat maar ik ben 178 cm.
Mijn fiets (die van de foto) is maat 52 en ik ben 185 cm.
De (bovenbuis)lengte is interessanter.
Jurr schreef:
di 18 jul, 2023 12:43
vervolgens maximaal naar voren met iets wat daar weer op geschroefd wordt, dan lekker groot naar 31.8mm stuurklemming voor de nodige stijfheid, en dan maximaal de breedte in gevolgd door maximale backsweep... lijkt mij zo niet de stabiliteitsprijs winnen...
Je krijgt dan geen stijf stuur, maar dat heeft echt niets met shimmiën te maken. Zou er geen stuurpen te krijgen zijn van een 1"-balhoofd naar een grote stuurklem met aardige maar nog acceptabele hoogte en voorbouw? Enfin, dat zeg je ook.
WimB schreef:
di 18 jul, 2023 12:34

De frames van mijn fietsen hebben ook deze maat maar ik ben 178 cm.
Ik ben ook 178cm lang maar als ik de zitbuis vanaf de trapas meet naar waar de zadelpen het frame verlaat is die 43cm en toch is de maat voor mij goed. ;)
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 10:34
Je komt denk ik ongeveer op het idee van mijn fiets uit:
Afbeelding
Stevige bike. Maar sorry hoor vind dit een mooi voorbeeld wat betreft de theorie over een zadel. Ik vind het heel opvallend hoeveel van deze zadels te zien zijn, dat ze er de hele dag op kunnen zitten en meer dan tevreden zijn en beslist niet anders willen.
Daar tegenover staat de toch wel dwingende info van de fabrikanten, de specialisten tegen zadelpijn, wel of niet inrijden enz. enz.
Het zal wel hetzelfde zijn als een fauteuil van degene die er inzit, niets aan de hand, hij wil niet anders.
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 12:58
Je krijgt dan geen stijf stuur, maar dat heeft echt niets met shimmiën te maken.
Ach, de optelsom lijkt mij geen eindresultaat worden waar ik een afdaling mee in zou durven. Of er dan shimmy ontstaat, het een zwabberfiets wordt en/of stuurt als een kauwgumbal... uiteindelijk zijn dit wel een hoop factoren die eventueel zouden kunnen maken dat het niet lekker rijdt. Alle kleine beetjes helpen, en ik wil hier dat iemand vooral veilig op fietsvakantie kan. En een optelsom van onzekerheden in je stuur wil je niet, net als in je remmen. Als er vervolgens bijvoorbeeld een Nexus zevenversnellingsnaaf in zit zodat iemand naar boven moet lopen dan maakt me dat minder uit ;)
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 12:58
Zou er geen stuurpen te krijgen zijn van een 1"-balhoofd naar een grote stuurklem met aardige maar nog acceptabele hoogte en voorbouw? Enfin, dat zeg je ook.
Oh jawel hoor, maar blijvend bij 25.4mm stuurklemming kun je ook echt wel wat vinden in zowel stuurpen als stuur. Benieuwd of TS het daarmee redt, zou leuk zijn.
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 10:34
Je komt denk ik ongeveer op het idee van mijn fiets uit:
Afbeelding
Fietst echt prima.
Ik blijf benieuwd naar de bovenbuislengte van Shorttracks fiets.
Dit is wel nog iets extremer dan die van mij denk ik. Mijn zadel hoeft opzicht niet zoveel hoger meer weet ik. En met een verstelbare stuurpen kom ik wellicht ook al hoog genoeg zonder mijn stuurpen veel verder omhoog te trekken.met de raise in mijn stuur van ik ook al wat op.

Wel leuk om te zien.
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 10:34
Je komt denk ik ongeveer op het idee van mijn fiets uit:
Afbeelding
Fietst echt prima.
Ik blijf benieuwd naar de bovenbuislengte van Shorttracks fiets.
Dit is geen waardeoordeel, alleen een waarneming.
Een wat doorgezakt zadel. Een stuur wat veel hoger staat dan het zadel.
Het lijkt mij zeer onaangenaam.
Maar voor Leon de ideale fiets.
What's in a picture?
Jurr schreef:
di 18 jul, 2023 13:03
WimB schreef:
di 18 jul, 2023 12:34

De frames van mijn fietsen hebben ook deze maat maar ik ben 178 cm.
Ik ben ook 178cm lang maar als ik de zitbuis vanaf de trapas meet naar waar de zadelpen het frame verlaat is die 43cm en toch is de maat voor mij goed. ;)
Bij mijn stadsfiets is van de trapas tot bovenkant zadelstrop 57,3 cm. Trapas liggende buis h.o.h 51,7 cm. Eigenlijk, als die fabrieken doen wat ze willen, hebben veel maten geen zin.
Belangrijk is de hoogte van het zadel gemeten van de trapas tot bovenkant zadel. Bij mij moet dat 77,9 cm zijn, langs de zitbuis gemeten en is door de computer van Sjefke Janssen, Elsloo bepaald.