Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegveld Madrid - Forum Wereldfietser

Vliegveld Madrid

Dit jaar wil ik in Spanje gaan fietsen. In het Zuid-Oosten. Ik wil dan vanuit Madrid starten omdat hier goedkope vluchten naartoe gaan. Kan iemand mij vertellen hoe het is om vanaf het vliegveld op de fiets te stappen? Ligt er alleen een snelweg of zijn er ook kleinere wegen? Is het erg druk rond Madrid?(dat zal wel, beetje overbodige vraag misschien). Is er een camping vlak bij het vliegveld? Wat zou eventueel wel een "fietsvriendelijk" vliegveld zijn? Valencia, Malaga, Alicante, Sevilla?

Er is een camping op een paar kilometer afstand van de internationale luchthaven Madrid-Barajas (Borracho). Je komt even op de vluchtstrook een snelweg, maar daarna kun je via ventwegen. Zie verder mijn gids FIETSEN IN SPANJE www.fietswegen.nl
Ook de luchthavens van Sevilla en Malaga zijn alleen bereikbaar via vluchtstroken langs snelwegen.
Er is een camping vlakbij Barajas (het vliegveld heet Madrid-Barajas).

In Madrid zelf zijn er ook 2 campings, alhoewel niet in de stad zelf. Ik ben zelf ooit eens op camping Europa geweest geloof ik.

Het is in de zomer wel erg warm in die regio. Veertig plus is géén uitzondering. Maar goed, dat weet je zelf ook vast wel.

Ik heb 5 jaar geleden een half jaar stage gelopen in Madrid en kan je vertellen dat fietsers daar echt volledig onbekend zijn. Dus pas op! Verder naar het zuiden heb ik eigenlijk geen idee van. Spanje is sowieso geen echt fietsland vind ik. De wegen zijn te druk, de automobilisten zijn het niet gewend en nergens faciliteiten als vgl ANWB borden oid.

Oei Galois, laat Bert Sittters niet horen dat Spanje geen echt fietsland is!!
Zelf ben ik al verschillende keren in Madrid/Spanje geweest en vind het wel een mooi fietsland, maar smaken verschillen.

Audrey, er is al eens een topic geweest over het vliegveld Madrid, zie:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=madrid

Veel succes,
Mia
galois schreef: Spanje is sowieso geen echt fietsland vind ik. De wegen zijn te druk, de automobilisten zijn het niet gewend en nergens faciliteiten als vgl ANWB borden oid.
Waar ben je eigenlijk geweest in Spanje? Er zijn namelijk enorm veel routes te verzinnen waar je je regelmatig afvraagt "waarom bestáát deze weg eigenlijk?"
Pak een Michelin 1:400.000 of nog beter 1:130.000 en mijd de grote steden. Succes verzekerd.
Het valt me juist op dat automobilisten (voorzover je ze tegenkomt ;-)) met een grote bocht om je heen rijden. Er bestaat zeker respect voor fietsers.

Ik vraag me af wat Galois al die maanden in Madrid heeft gedaan. In ieder geval niets om fietsend Madrid te ontdekken. Er loopt een fietsroute vanaf het noorden van de stad naar Colmenar in de bergen. Er is ook een fietsroute naar het zuiden. Er is zelfs een fietsersorganisatie, Pedalibre, die met de overheid onderhandeld over fietsvoorzieningen. Deze club organiseert ook regelmatig leuke fietsweekenden in de omgeving van Madrid. Iedere dinsdagavond komen ze bij elkaar. Wil je meer informatie: www.pedalibre.org
Beste Galois, als je weer eens stage gaat lopen in Spanje, neem dan even de moeite om je vooraf goed te laten informeren over de fietsmogelijkheden in Spanje. Dan krijg je echt een totaal ander beeld dan jouw op niet ervaring berustende, zwartgekleurde, vooronderstellingen!

bert sitters schreef:Ik vraag me af wat Galois al die maanden in Madrid heeft gedaan. In ieder geval niets om fietsend Madrid te ontdekken. Er loopt een fietsroute vanaf het noorden van de stad naar Colmenar in de bergen. Er is ook een fietsroute naar het zuiden. Er is zelfs een fietsersorganisatie, Pedalibre, die met de overheid onderhandeld over fietsvoorzieningen. Deze club organiseert ook regelmatig leuke fietsweekenden in de omgeving van Madrid. Iedere dinsdagavond komen ze bij elkaar. Wil je meer informatie: www.pedalibre.org
Beste Galois, als je weer eens stage gaat lopen in Spanje, neem dan even de moeite om je vooraf goed te laten informeren over de fietsmogelijkheden in Spanje. Dan krijg je echt een totaal ander beeld dan jouw op niet ervaring berustende, zwartgekleurde, vooronderstellingen!
de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet (Frankrijk?)

Bedankt voor jullie reactie. Nu kom ik er wel uit. Ik ga meteen mijn vlucht naar Madrid boeken want Spanje is een geweldig fietsland!!

Beste JPV, of hoe je dan ook volledig mag heten. Mijn bepaald niet zo enthousiast zijn over Frankrijk is gegroeid door jarenlange fietservaringen en vele fietskilometers in dat land. Er zijn inderdaad prachtige fietswegen via de witte D- en C-wegen. Veel voor fietsers geschikte eenvoudige campings, hoewel er steeds meer sluiten, of worden omgebouwd tot vakantiepark met toeters en bellen. Het land heeft mij verder niets te bieden dan stokbrood, kaas en wijn. Verder ik vind de mensen niet aardig. Ben voor en tijdens de Fiets en Wandelbeurs in de RAI even wezen buurten bij Bienvenue en France en mijn beeld van al die Francofielen met hun jeu de boules ballen werd wederom bevestigd.
Mijn excuses Bert Sitters.
Het is inderdaad zo dat ik weinig persoonlijke fietservaring heb in Spanje. Wel ben ik vaak in Spanje op vakantie geweest (Madrid, Galicië, San Sebastian, ...).

Dus mijn mening is zeker niet gebasseerd op eigen (fiets)ervaring. Ik heb gewoon het gevoel daar dat automobilisten weinig tot geen rekening houden met fietsers. Veel minder dan bijvoorbeeld in andere Europese landen... Ben je het daar niet mee eens?

Maar misschien moet ik eens een fietsvakantie naar Spanje gaan plannen...

Spaanse automobilisten houden nu juist wel rekening met fietsers. Toch maar eens proberen! Spanje is een fantastisch fietsland. Morgen fiets ik daar weer!

oke.....ik ga even wat olie op het vuur gooien :lol:
Ik heb in beide landen (veel) gefietst. Zowel Franse als Spaanse automobilisten zijn even leuk/fijn/erg/gevaarlijk. Ik merk weinig verschil.

Ha, maar fijne mensen is niet synoniem aan fijne automobilisten. Ik heb zelden aardigere mensen ontmoet dan in (Noord-)Portugal. Maar als automobilisten waren de Portugezen echt vreselijk. Ze scheren rakelings langs je elleboog.

Mijn ervaring met Spanje is dat de mensen zowel in als buiten hun auto vriendelijk zijn, hoewel de ervaringen ook best per streek verschillen, voor wat betreft buiten de auto. In Frankrijk kan ik me ook geen vervelende ervaringen met automobilisten herinneren, hoewel daar zoveel rustige wegen zijn dat het eenvoudig te mijden is. Maar buiten hun auto vind ik de Fransen doorgaans ongeinteresseerd en erg afstandelijk.

Een ander probleem in Frankrijk is dat er in het hoogseizoen enorm veel Nederlanders met sleurhutten zijn. Die zijn gewend dat fietsers op een gescheiden fietspad fietsen en niet gewend aan de lengte en breedte van hun sleurhut. Dat levert wel gevaarlijke situaties op.

Lisette