Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor fietsen in noordoost of noordwest Spanje - Forum Wereldfietser

Tips voor fietsen in noordoost of noordwest Spanje

Hallo,

Wij willen eind juli begin augustus in Spanje gaan fietsen. Wat temperatuur betreft zeker niet ideaal, maar we zitten door schoolvakantie aan het hoogseizoen vast. We hebben wel ervaring met het fietsen in warme gebieden (Italie, Portugal, Griekenkand, Thailand, Indonesie), maar hebben nooit eerder in augustus in zuid Europa gefietst. Wij dachten zelf aan noordoost Spanje (Catalonie)? Of heeft iemand goede argumenten om voor het noordwesten te kiezen? Wij fietsen met een kind van 6 jaar (aanhangfiets) en willen daarom zeker geen hele lange dagafstanden (rond de 50 kilometer max.) fietsen. Een beetje bergachtig mag het wel zijn, we houden niet zo van dat hele vlakke. We willen overnachten in pension, hotel, kamers, etc. Het allerbelangrijkste: wij zijn op zoek naar tips voor een aantrekkelijke en vooral verkeersarme route. Maar ook: heeft iemand ervaring met het fietsen in noord-oost/west Spanje in augustus? Alvast bedankt voor je reactie!

groet,

Martin

Ik heb zelf geen ervaring met Catalonië, maar ik heb wel begrepen dat het prima fietsen is, maar ook één van de drukkere provincies van Spanje. Wel voldoende gelegenheden om te overnachten.

Ik heb wel de noordkust gefietst, de Costa Verde. Mooi, groen, niet te heet, nogal op en neer, en ook niet echt rustig. Halverwege heb je wel de Picos d'Europa. Een prachtig en stijl, wit bergmassief met een nauwe kloof eromheen. In de tijd waarin jullie fietsen echter waarschijnlijk ook redelijk druk.
Zodra je iets meer landinwaarts gaat, (eerst klimmen) wordt het snel stiller, heter en vlakker. Je komt dan op die uitgestrekte vlaktes, waar jullie niet zo van houden (ik wel!).

Dus alles bij elkaar genomen lijkt me voor jullie het noord-oosten wellicht beter geschikt. Maar misschien dat Bert Sitters zijn licht hierover kan laten schijnen en met iets anders komt...

Hallo,

Ik had onlangs contact met de schrijver Raul Gonzalez, die momenteel proeffietsers zoekt voor zijn routes in het noorden en midden van Spanje.
Je leest het hier : http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3363.
De route van Barcelona nr Madrid is misschien wel interessant voor jullie ?

Groetjes,

K.

Ik zou de Pyreneeën overwegen. Echte bergen, maar aan de spaanse kant niet te steil, veel dorpjes, campings en andere accomodatie en verassend veel rustige wegen.

In het Cantabrisch gebergte en de Sierra de la Demanda is de accomodatie wat dunner gezaaid, maar het is wel supermooi fietsgebied met veel rustige wegen. Bijvoorbeeld de bovenloop van de Ebro is heel aardig (van het Embalse naar pakweg Trespaderne. En dan zit je alweer dicht bij de Sierra de la Demanda.

Het binnenland lijkt me overigens veel te warm in die tijd van het jaar. Als het in het noorden te warm is, hoef je alleen maar de Cantabrische rug over te trappen om aan een koele kust terecht te komen. Met 50 km/dag kom je overigens met vroeg opstaan een heel eind en kun je de hete middagen onder een boom doorbrengen. Zolang je op een behoorlijke hoogte (1000m+) zit koelt het 's nachts lekker af.

Succes met je keuze,
Lisette

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Dat stuk Spaanse Pyreneeen klinkt wel aantrekkelijk, met name als het niet zo heel steil is (aanhangfiets met kind is toch al gauw zo'n 30 kilo) en de kust dichtbij is. Ik vind de Spaanse vlaktes ook wel wat hebben, maar in augustus is dat echt geen doen. Zeker niet met een kind er bij. Wat dat betreft is het stuk Barcelona-Madrid geen optie voor die tijd van het jaar. Raul Gonzalez hebben we wel een mailtje gestuurd met een reactie op zijn vraag om een route proef te fietsen en voor wat informatie over fietsen in Spanje, maar hij verwijst ons naar het Spaans verkeersbureau. We hebben nog steeds niet besloten, Catelonie of Baskenland of misschien Rioja? Informatie is nog steeds heel welkom!
groet,Martin

Ik vond het stuk Baskenland dat ik heb gefietst behoorlijk zwaar en vermoeiend. Wij vonden er nagenoeg geen vlak stukje weg!
MartinMuller schreef:Hallo,

Wij willen eind juli begin augustus in Spanje gaan fietsen. Wat temperatuur betreft zeker niet ideaal, maar we zitten door schoolvakantie aan het hoogseizoen vast. We hebben wel ervaring met het fietsen in warme gebieden (Italie, Portugal, Griekenkand, Thailand, Indonesie), maar hebben nooit eerder in augustus in zuid Europa gefietst. Wij dachten zelf aan noordoost Spanje (Catalonie)? Of heeft iemand goede argumenten om voor het noordwesten te kiezen? Wij fietsen met een kind van 6 jaar (aanhangfiets) en willen daarom zeker geen hele lange dagafstanden (rond de 50 kilometer max.) fietsen. Een beetje bergachtig mag het wel zijn, we houden niet zo van dat hele vlakke. We willen overnachten in pension, hotel, kamers, etc. Het allerbelangrijkste: wij zijn op zoek naar tips voor een aantrekkelijke en vooral verkeersarme route. Maar ook: heeft iemand ervaring met het fietsen in noord-oost/west Spanje in augustus? Alvast bedankt voor je reactie!

groet,

Martin
Beste Martin,

Mijn vrouw en ik zijn tamelijk bekend met fietsen in Catalonie. Vier opeenvolgende jaren hebben we daar gefietst. Drie maal in Catalonie en de Spaanse en Franse Pyreneeen en een maal zijn wij van de Middellandse zee naar de Atlantische oceaan gefietst door de Spanse Pyreneeen. Je moet er rekening me houden dat ten westen van de autotolweg A7 de heuvels gaan toenemen, maar de wegen zijn daar veel rustiger, zeker de gele wegen op de kaart. Het stuk ten oosten van de A7 zou ik jullie echt afraden omdat er daar zeer veel vrachtverkeer is, ook op de gele wegen, je wordt dan heel snel gesneden en de automobilisten rijden rakelings langs je heen. De heuvelruggen lopen van noord naar zuid, als je dus een rondje naar het oosten en weer terug wilt rijden zijn er altijd wel een paar colletjes die je over moet en met een kind van zes jaar in een aanhangertje zal dat toch niet meevallen al zijn er geen heel steile stukken als je je route nauwkeurig plant. Als suggestie kan ik geven het vulkaangebied tussen Banyoles en Olot. In Santa Pau is een heel leuke camping 2 km ten westen van dit bijzonder mooie autovrije stadje. Het stuk tussen Figueras en Banyoles is ook goed te fietsen. Bijna alle campings hebben een zwembad en voorzieningen voor kinderen. Ik kan er best veel over vertellen maar heb wat te weinig informatie om jullie een gericht advies te geven. Hoe gaan jullie daar eigenlik naar toe? Wij gingen altijd met de fietsbus naar Perpignan en dan de Pyreneeen over. Als je met de fietsbus gaat kan je b.v. bij Prats de Mollo (campings) de Col de Ares nemen. dat is een pittige col maar als je er een dag voor uitrekt is dat denk ik wel te doen, alleen het laatste stuk heeft een behoorlijk steil gedeelte. Aan de Spaanse kant heb je bij Camprodon twee campings. Een aan de grote weg en een in het dal bij Villalonga. Zoals ik al zij wij zijn tamelijk bekend daar als je meer informatie wilt laat ons dat dan even weten.

Groetjes Ronald van der Perk

De Spanje kenner binnen de wereldfietser is Bert Sitters. Ik ben dan ook verbaasd waar Bert blijft met zijn tips!

Bert Sitters is nu in Spanje op de fiets. Wel in het uiterste zuiden. Prachtig weer, heerlijk landschappen: ruimte. Voor tips: kom naar de Paastrektocht van de Wereldfietser, want ik kom daar speciaal voor terug!

Beste Martin,

ik ben van plan om deze zomer in Spanje een paar stukken van enkele Vias Verdes ( Groene Wegen ) te gaan fietsen. Dat zijn voormalige spoorlijnen. Treinen hebben een beperkte stijgings- en dalingshoek, waardoor deze paden niet al te stijl zouden moeten zijn.
De Ruta del Carrilet loopt van Sant Feliu de Guixios via Gerona naar Olot en is 94 kilometer lang. Olot ligt op 447 meter hoogte.
Ik heb bij de Fietsvakantiewinkel een foldertje van deze route gekocht ( alleen algemene informatie ) Er zijn twee boekjes met alle Vias Verdes in Spanje en een mevrouw van de Fietsvakantiewinkel heeft de twee boekjes voor me besteld.
Ik heb geen ervaring met het fietsen van de routes, maar het lijkt mij erg leuk. Ik ben met mijn gezin een keer op een camping nabij de kust ( Palafrugell ) geweest en wat mij opviel was, dat oude wegen nu erg goed als fietspad gebruikt werden en fatsoenlijke fietsbebording hadden.

zie ook www.viasverdes.com.

groeten,

Mees Weber.

Erg leuk al die reacties. De suggestie van de Paastrektocht is een aantrekkelijke, maar helaas gaat dat niet lukken. Ik had overigens al ergens op het forum gelezen dat Bert op de fiets in Spanje zit.
Onze belangstelling was inmiddels al van Catalonie naar het Rioja gebied verschoven, hoewel Catalonie nog steeds aantrekkelijk klinkt. Ik begrijp wel dat je dus voor Catalonie erg goed moet uitzoeken waar de drukke stukken zijn, want ik vind dat met een kind achter mijn fiets altijd nog wat vervelender dan zonder kind. We hebben met onze dochter tot nu toe altijd met een uitgebreide routebeschrijving gefietst. Het is voor de eerste keer met haar dat we het weer zelf gaan uitzoeken.
Even wat meer informatie. Het ziet er naar uit dat we voor de fiestbus gaan kiezen. Dat betekent voor het Rioja gebied naar Logrono en terug vanuit Santander. Dat laatste is niet zo heel handig, maar we kunnen dan wel met een paar dagen zee afsluiten.Wij gaan niet kamperen, maar hopen voldoende overnachtingen in pensions, hotel, kamers etc. tegen te komen. We fietsen graag in een gebied waar af en toe eens een klimmetje in zit. Al die kampeerspullen maakt dat voor mij dan toch wel heel erg zwaar. Daarnaast vinden we het ook altijd erg leuk om kamers in dorpen te zoeken. Af en toe een overnachting met een zwembad er bij of een andere zwemgelegenheid (meer, rivier) zou ook heel welkom zijn (Als iemand een tip heeft..........) Het allerbelangrijkste is dat het fietsgebied (auto/vrachtwagen)verkeersarm is, maar dat lijkt me een open deur voor dit forum. Catalonie is dichter bevolkt dan het Rioja gebied, dus lijkt het ons qua verkeer wat rustiger. Klopt die indruk? Ronald, jullie zijn 1 keer van oost naar west gefietst. Zijn jullie toen in de omgeving van Logrono geweest? Wederom bedankt.......
groet,
Martin

De vias verdes zijn inderdaad leuk om te fietsen. Bedenk wel dat de meeste niet geasfalteerd zijn. Ook deze in Catalonië niet. Sommige zijn goed te fietsen (op de webkaart met groen aangegeven; acondicionada) maar er zijn ook routes die beter met een mtb gereden kunnen worden.

MartinMuller schreef:Erg leuk al die reacties. De suggestie van de Paastrektocht is een aantrekkelijke, maar helaas gaat dat niet lukken. Ik had overigens al ergens op het forum gelezen dat Bert op de fiets in Spanje zit.
Onze belangstelling was inmiddels al van Catalonie naar het Rioja gebied verschoven, hoewel Catalonie nog steeds aantrekkelijk klinkt. Ik begrijp wel dat je dus voor Catalonie erg goed moet uitzoeken waar de drukke stukken zijn, want ik vind dat met een kind achter mijn fiets altijd nog wat vervelender dan zonder kind. We hebben met onze dochter tot nu toe altijd met een uitgebreide routebeschrijving gefietst. Het is voor de eerste keer met haar dat we het weer zelf gaan uitzoeken.
Even wat meer informatie. Het ziet er naar uit dat we voor de fiestbus gaan kiezen. Dat betekent voor het Rioja gebied naar Logrono en terug vanuit Santander. Dat laatste is niet zo heel handig, maar we kunnen dan wel met een paar dagen zee afsluiten.Wij gaan niet kamperen, maar hopen voldoende overnachtingen in pensions, hotel, kamers etc. tegen te komen. We fietsen graag in een gebied waar af en toe eens een klimmetje in zit. Al die kampeerspullen maakt dat voor mij dan toch wel heel erg zwaar. Daarnaast vinden we het ook altijd erg leuk om kamers in dorpen te zoeken. Af en toe een overnachting met een zwembad er bij of een andere zwemgelegenheid (meer, rivier) zou ook heel welkom zijn (Als iemand een tip heeft..........) Het allerbelangrijkste is dat het fietsgebied (auto/vrachtwagen)verkeersarm is, maar dat lijkt me een open deur voor dit forum. Catalonie is dichter bevolkt dan het Rioja gebied, dus lijkt het ons qua verkeer wat rustiger. Klopt die indruk? Ronald, jullie zijn 1 keer van oost naar west gefietst. Zijn jullie toen in de omgeving van Logrono geweest? Wederom bedankt.......
groet,
Martin
Beste Martin,

De omgeving van Logrono kennen wij helaas (nog) niet. Op onze tocht van oost naar west zijn we vanaf Pamplona naar het noorden, naar Hendaye gefietst en daar de fietsbus terug genomen.

Groet Ronald.

We hebben inmiddels de fietsbus naar Logrono geboekt. Tips voor een mooie route met niet al te lange dagafstanden 50-60km per dag max en tips of meer waarschuwingen waar we absoluut niet naar toe moeten fietsen (met name wat betreft verkeersdrukte) zijn voor dit gebied (Rioja) nog steeds zeer welkom.

groet,Martin

Martin,

De bus stopt (voor zover mij bekend) bij camping La Playa in Logroño.
Deze camping ligt op loop- en fietsafstand van het centrum van Logroño (net aan de andere kant van de rivier (Ebro).

De gemoedstoestand van de beheerder van de camping varieert in grote mate, ik heb hem bijzonder chagrijnig meegemaakt, maar ook bijzonder vriendelijk en behulpzaam.
De aanwezigheid van een groep Cycletours fietsers (in georganiseerde vorm) lijkt hem chagrijnig te maken.
Doordat Logroño in het dal van de Ebro ligt kan het hier overdag bijzonder warm zijn (incidenteel > 35 graden).
Bovendien zijn de wegen langs de rivier relatief breed en druk.

Je kan dan beter snel de bergen in gaan.
Ten zuid-westen van Logroño ligt de Sierra de la Demanda, een rustig en mooi gebergte.
Even zoeken op dit forum op Demanda levert een flinke hoeveelheid informatie op.

Als je nog antwoord wilt op concrete vragen dan kan je die beter gericht stellen, hier op dit forum.

LP