Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstappen in Zwolle - Forum Wereldfietser

Overstappen in Zwolle

Wanneer ik bijvoorbeeld naar Arnhem of zo wil reizen, vind ik het overstappen in Zwolle wat lastig. De trein komt aan op spoor 3 of 5 en die van richting Arnhem (gaat verder naar Roosendaal) vertrekt van spoor 10. Nogal ver uit elkaar voor vijf minuten overstaptijd. Ik ga nooit op trein zonder mijn fiets mee.
In Zwolle ligt de voetgangerstunnel naar mijn idee overdreven diep met heel lange trappen. Er is maar aan één kant een smalle fietsgoot, bijna tegen de muur aan. Een lift opzoeken is geen optie, want stel dat die bezet is of het bedienen duurt te lang voor. Ik moest mijn fiets dus zelf naar beneden of naar boven sjouwen. Op de terugweg had de trein twee minuten vertraging, ik zag in de tunnel bij de trap naar spoor 3 Groningen op het scherm staan. Mooi, daar was een deur met een fietslogo tegenover het trapgat. Ik haastig hop, naar binnen, maar dit bleek de trein naar Leeuwarden te zijn. :shock: Gelukkig kon de conducteur de trein tegenhouden en ik stapte over naar de trein naar Groningen, waarvan de fietsdeur zich net aan de andere (afgekoppelde) koppeling bevond. Het betrof een Koplopertrein. Oef, goed gegaan. Maar ik vind de overstaptijd in Zwolle schandalig veel te kort. Heel veel mensen moesten hollen. Bijgaande foto is niet op de bewuste dag genomen, maar bij een andere keer.
IMG_20211120_171051.jpg
Als ik met de trein reis haast ik me nooit, ik ren ook nooit. Dan neem ik maar een trein later. Geeft zoveel rust.
Maar het vroor die dag, geen zin om zolang te klappertanden op het tochtige perron. En ik wilde z.s.m. m'n lief mokkel thuis weer in m'n armen hebben.
Dan neem je toch de stoptrein uit Groningen? Dan heb je ruim voldoende overstaptijd en ben je iets langer onderweg.

Deze aansluiting is, ook zonder fiets, namelijk vaak krap weet ik uit ervaring.
Martin E. van Doornik schreef:
za 31 dec, 2022 00:39
Maar het vroor die dag, geen zin om zolang te klappertanden op het tochtige perron. En ik wilde z.s.m. m'n lief mokkel thuis weer in m'n armen hebben.
Je lief in je armen kunnen nemen. Ik zou erom thuisblijven :wink:
Alpineflower schreef:
za 31 dec, 2022 08:11
Dan neem je toch de stoptrein uit Groningen? Dan heb je ruim voldoende overstaptijd en ben je iets langer onderweg.

Deze aansluiting is, ook zonder fiets, namelijk vaak krap weet ik uit ervaring.
Het ging om m'n korte fietstocht van 10 december j.l., die in Nijmegen begon en ik in Arnhem weer op de trein stapte. Het vroor die dag -2 graden. In Arnhem heb ik een jubileumfeest (50 jaar Gilde van Vrijwillige Molenaars - ik ben zelf al 41 jaar lid) bijgewoond, dat om 14.00 uur begon in de z.g. Loods van Goes op het Openluchtmuseum. Er waren ca. 350 mensen aanwezig. Hartelijke begroetingen over en weer. Ik ben daarvoor 's morgens al om 5.35 uur opgestaan. Daar ging ik dus niets aan de treinschema rommelen. De te krappe overstaptijd in Zwolle gebeurde op de terugreis. Als ik aan die mensen denk die wat minder goed mobiel zijn....