Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes

156 berichten
... en daarmee werd dit toch nog wel een aardig draadje. :)
Poppink schreef:
za 25 feb, 2023 23:15
Bij de Ortlieb stand zag ik Anti-diefstal middel kort en lang om je tassen te beveiligen.
Er liep ook een mevrouw rond die me de woorden uit de mond nam door tegen een bediende achter de balie te klagen over de bevestiging van de kaartenmap op het voortasje.
Haha, dat was ik denk ik. Tenminste, als dat zaterdagmiddag was. Ik had de ochtend bij de stand gestaan en in de middag nog een rondje gelopen. Kon het niet laten om even te mopperen over die stomme kaartenmap bij Ortlieb :lol:
Martien schreef:
wo 01 mar, 2023 20:19
Haha, dat was ik denk ik. Tenminste, als dat zaterdagmiddag was. Kon het niet laten om even te mopperen over die stomme kaartenmap bij Ortlieb :lol:
Leuk!
Zoals ik vertelde; gaatje ponsen en sleutelring erdoor als bevestigingspunt.
Wim

Dat ouderen meer geld hebben dan jongeren zal best waar zijn.

Feit is dat die jongeren, wel beschikken over de nieuwste mobiele telefoons en scooters. Misschien vind die "jongere populatie" de fiets geen interessant vervoer middel.

Mario
supermario schreef:
do 02 mar, 2023 13:06
...Dat ouderen meer geld hebben dan jongeren zal best waar zijn.

Feit is dat die jongenren, wel beschikken over de nieuwste mobiele telefoons en scooters. Misschien vind die "jongere populatie" de fiets geen interessant vervoer middel. ...
Ik vind dit serieus een heel scherpe observatie!

En laten wel wel wezen, fietsvakanties houden, en zeker old-school met een tentje en brandertje lekker primitief doen, is een niche.
is een niche
Gravelbiken is anders helemaal hip, bikepacking lift daarop mee en gravelbikken, bikepacking en kamperen is id een nice. Gelukkig maar.
Het valt toch eigenlijk wel mee: (Bron)
Afbeelding
Het valt toch eigenlijk wel mee:
Uit cijfers van 2020 tov 2019 zou ik geen trend willen afleiden.
Nee, uit statistieken van 2019 versus 2020 kun je inderdaad denk ik niets afleiden zonder het stempel corona.
Het gaat mij er meestal om wat je er wél uit kunt afleiden en dat is dat jongeren wel degelijk fietsen, ze maken zelfs meer trektochten dan de ouderen.
Het zijn ratio getalen, dus als de ouderen heel verstandig vooral thuis gebleven zijn tijdens corona wordt het percentage voor de jongeren hoger. Maar 2019 laat wel zien dat er heel wat jongteren op trektocht gingen. Het hoge percentage 60+ wordt schat ik veroorzaakt doordat dit een grotere categorie is: het leven houdt niet op bij 70. Alles bijeen wordt ik hier toch wel redelijk vrolijk van. Heel wat jongeren maken trektochten, en na de piek bij de jongeren blijft het percentage trekkers redelijk constant, ook na 70 jaar.
Wim schreef:
do 02 mar, 2023 15:16
Het zijn ratio getalen, dus als de ouderen heel verstandig vooral thuis gebleven zijn tijdens corona wordt het percentage voor de jongeren hoger.
Ja en als de jongeren heel verstandig in een minibubbeltje samen op pad zijn gegaan en de ouderen bridgend thuis zijn gebleven met wat vrienden, dan ook :wink:
Het feit dat jongeren toch met de fiets gaan, komt omdat ze sparen voor die dure scooter, dus is Spanje te duur en is de fiets het enige alternatief om goed koop op vakantie te gaan.
:D

Mario
Nu onderschat je de groep jongeren die graag op de fiets gaan, ook zij worden besmet met het reisvirus. ( net als wij ooit)
Ik denk toch dat de jongeren die een scooter kopen misschien niet de sociaal en cultureel zelfde groep zijn als de jongeren die op fietsvakantie gaan. Misschien zijn er data. 2019 is representatiever dan 2020.
In 2020 vond ik het zelf allemaal wat eng zo zonder vaccinaties, maar ik wilde toch wat fietsen. Ik zag dat de infectiecijfers in noord Duitsland (net als in noord Nederland) veel lager waren, en ik dacht dat Frau Merkel er wel de wind onder zou hebben, dus ik ben toen van Stralsund terug naar Groningen gefietst langs de Hanzeroute. Op een strandcamping was het eng, met flink wat jongeren die zich nergens wat van aantrokken, maar verder was het overal heel strak.
Maar zoals ik al schreef, ik ben best blij met deze cijfers, want er blijken flink wat jonge trekkende fietsers te zijn. Die zie je niet op een beurs, en ook niet bij de Wereldfietsers, maar ze zijn er dus wel, en ze vormen daarmee wel een interessante doelgroep. Fietsvakanties zijn in principe goedkoop en duurzaam, en dus hopelijk extra aantrekkelijk voor een bepaalde groep jongeren. Hoe zouden we hen kunnen bereiken - heeft er iemand suggesties?
Ik geloof wel dat ouders hun kinderen kunnen stimuleren om de fiets te pakken.

Goed voorbeeld, doet volgen. Kijk maar naar gelovigen. :wink:

Mario
Klopt, maar kinderen van die leeftijd kunnen ook heel goed zelf beslissen dat ze niet bijvoorbeeld zoals hun houders met de auto of het vliegtuig op vakantie.
Ook volgens dit artikel laten jongeren hun zorgen over het milieu steeds vaker een rol spelen in de keuzes die ze maken:

Een vet salaris en auto van de zaak? Jongeren stellen andere prioriteiten in hun werk

https://www.ad.nl/werk/een-vet-salaris- ... ~a92be1ba/

Ook werkgevers moeten dus met hun tijd mee, willen ze nog aan voldoende (jong) personeel komen.

Jongeren zijn gemiddeld genomen dus niet alleen een stuk sportiever dan we hier vaak lijken te denken, maar ook een stuk idealistischer.
En ook de universiteit gaat mee:

Geen plaats voor Shell op carrièredag van Utrechtse Universiteit: alleen duurzame bedrijven welkom

"We merken in toenemende mate dat studenten zich grote zorgen maken over de toekomst van de planeet"

https://www.ad.nl/utrecht/geen-plaats-v ... ~ae2c4a7d/
Ik weet niet wat mijn universiteit op dit punt doet. Ik weet wel dat vliegen nu verboden is voor de wat kortere afstanden (ik geloof momenteel minder dan 800 km, was eerste minder dan 600 km).
alma schreef:
vr 03 mar, 2023 16:54
En ook de universiteit gaat mee:

Geen plaats voor Shell op carrièredag van Utrechtse Universiteit: alleen duurzame bedrijven welkom

"We merken in toenemende mate dat studenten zich grote zorgen maken over de toekomst van de planeet"

https://www.ad.nl/utrecht/geen-plaats-v ... ~ae2c4a7d/
Waar is de eigen keuze gebleven? Die wordt nu wel ontnomen. Niet des Universiteits wat mij betreft.

Maar goed, we dwalen af.